du
door dutchess5678 Jun 9, 2010 om 15:34
Huishouden & energie

Roestvlek

In het nieuwe witte ( en nogal dure) poloshirt van mijn man zijn 2 roestvlekjes ontstaan.Geprobeerd met chloor en echfa-wit om het te verwijderen. Helaas, niet gelukt. Heeft iemand nog raad?

43371 21 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jun 9, 2010 om 15:42
1401 Antwoorden / 25 Vragen
pl
door plebpleb - Jun 9, 2010 om 17:01
113 Antwoorden / 60 Vragen

Met soda of ossengalzeep bij de drogist te krijgen...

mi
door misschien - Jun 9, 2010 om 21:50
32 Antwoorden / 8 Vragen

Vanish gel, de echte in zo'n roze fles,daar haal ik de meest vreemde vlekken mee weg. Denk dat roetvlekjes hier ook wel gevoelig vo zijn. Is in ieder geval niet te aggresief voor kleding zelf. Succes!

om
door omejaap - Jun 11, 2010 om 12:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuw shirt kopen.
mij is het nog nooit gelukt, els echfa wit niet helpt.
of een leuk embleempje of figuurtje eroverheen naaien.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 11, 2010 om 12:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=misschien schreef op woensdag 9 jun 2010, 21:50]Vanish gel, de echte in zo'n roze fles,daar haal ik de meest vreemde vlekken mee weg. Denk dat roetvlekjes hier ook wel gevoelig vo zijn. Is in ieder geval niet te aggresief voor kleding zelf. Succes!

@misschien

Het gaat hier om roestvlekjes niet om roetvlekjes
Nu vermoed ik wel een typfoutje, maar van roet kun je ook vlekjes hebben, vandaar ;-)

tucker
door tucker - Jun 11, 2010 om 12:56
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had hetzelfde in een lichtblauwe polo. Van alles geprobeerd en niets hielp, maar "kan niet" bestaat bij mij niet en dus ging ik aan het experimenteren. Wat echt hielp: het shirt over een plastic of glazen bakje leggen zodat het gedeelte met de vlek precies in het bakje zit (aandrukken zodat de vlek tegen de bodem van het bakje zit. Dan zoveel korreltjes Vanisch Oxi Action erop doen dat de vlek helemaal bedekt is. Dan een klein beetje goed warm water erop en roeren met een houten of plastic lepel zodat een soort papje ontstaat en zorgen dat de vlek daarmee bedekt blijft. Dat een flink aantal uren zo laten staan, af en toe weer een paar druppels water erbij doe en doorroeren zodat het een papje blijft, anders wordt het een keiharde opgedroogde koek. Na een uur of 3 controleren of de vlek al weg is, anders gewoon doorgaan. Je bent er even zoet mee, maar hij gaat er echt helemaal uit. Werkt ook met kerrievlekken. Succes!

as
door ashley2 - Jun 11, 2010 om 13:05
77 Antwoorden / 19 Vragen

hallo,

Zelf krijg ik heel vaak, vervelende vlekken met zachte groene zeep er uit. Gewoon de ouderwetse pot groene zeep. Niet de vloeibare, ik doe een beetje op de vlek en daarna met een klodder erop in de wasmachine.
Hoop dat het lukt.

Groetjes Ashley

we
door weetniet - Jun 11, 2010 om 13:43
2 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de drogist zijn flesjes te koop middelen tegen vlekken. Roest is hier ook bij. Ik had roestplekken in een witte spijkerbroek (bleek van een paperclip te zijn die in mijn broekzak zat). Druppel erop en vlek was weg.

pa
door papaya - Jun 11, 2010 om 13:54
16 Antwoorden / 13 Vragen

Roest vlekken op een wit poloshirt krijg je er wel uit.
Waar ik woon heb je heel vaak roestvlekken op witte kleding, (door de hoge vochtigheidsgraad die er hier is).
Wat ik altijd doe, maak een papje van zout met een uitgeperste citroen dit goed op de vlek doen, (altijd droge kleding) en laat dit drogen in de zon.
Misschien moet je het 2 keer doen, ligt eraan hoe diep de roest in de kleding zit.
Als het droog is, het zout papje eraf schudden, en gewoon wassen op de temp. die men gewent is.
Tot nu toe heb ik er altijd hele goede resultaten mee gehaald, en dit alles zonder chemie.

ladys
door ladys - Jun 11, 2010 om 18:11
162 Antwoorden / 69 Vragen

Heb ik ook gehad in een shirt,heb ik spul gekocht hg heet dat voor roestvlekken geweldig was er uit.

soepkiep
door soepkiep - Jun 11, 2010 om 18:34
529 Antwoorden / 75 Vragen

en met ontvetter van de wibra dan?
ik krijg er veel vlekken mee uit de kleding
maar dan moet je het wel gelijk wassen
anders krijg je er een kring in
dit spul is overal goed voor ook voor de kleding staat op de fles

ta
door tamara1705 - Jun 12, 2010 om 19:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dutchess,

Ik heb vorige week roestvlekken weggehaald in een lichte broek van mijn partner door met een citroen/limoen over de vlek te wrijven, duurt even en de plek wordt zelf een beetje geel door de citrusvrucht maar na het wassen was het helemaal weg.
Probeer het maar. succes

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 13, 2010 om 14:08
632 Antwoorden / 58 Vragen

@dutchess

En........gelukt?

du
door dutchess127 - Jun 13, 2010 om 14:39
19 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zondag 13 jun 2010, 14:08]@dutchess

En........gelukt?
Beste orgelmuts,
Nee, het is niet gelukt met citroen en zout. Wel vager geworden. Zal het nog eens proberen, en anders heb ik pech gehad.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
dutchess

ot
door otjes - Jun 13, 2010 om 21:12
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Roestvlekken gaan er echt goed uit met hg blauw, (profesionele ontkalker)
dit is het enige middel wat goed werkt.
vlek nat makken met hg blauw dan wassen op 40 graden en roest vlek is weg
gr Otjes

as
door ashley2 - Jun 13, 2010 om 21:47
77 Antwoorden / 19 Vragen

HG is erg duur en bevat heel veel bleekwater.
groetjes ashle

=otjes schreef op zondag 13 jun 2010, 21:12: Hoi,
Roestvlekken gaan er echt goed uit met hg blauw, (profesionele ontkalker)
dit is het enige middel wat goed werkt.
vlek nat makken met hg blauw dan wassen op 40 graden en roest vlek is weg
gr Otjes

ot
door otjes - Jun 14, 2010 om 17:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ashley2 schreef op zondag 13 jun 2010, 21:47]HG is erg duur en bevat heel veel bleekwater.
groetjes ashley[quote=otjes schreef op zondag 13 jun 2010, 21:12]Hoi,
Roestvlekken gaan er echt goed uit met hg blauw, (profesionele ontkalker)
dit is het enige middel wat goed werkt.
vlek nat makken met hg blauw dan wassen op 40 graden en roest vlek is weg
gr Otjes

er zit geen bleek middel in!!

gr Otjes

as
door ashley2 - Jun 14, 2010 om 18:07
77 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=otjes schreef op maandag 14 jun 2010, 17:43][quote=ashley2 schreef op zondag 13 jun 2010, 21:47]HG is erg duur en bevat heel veel bleekwater.
groetjes ashley[quote=otjes schreef op zondag 13 jun 2010, 21:12]Hoi,
Roestvlekken gaan er echt goed uit met hg blauw, (profesionele ontkalker)
dit is het enige middel wat goed werkt.
vlek nat makken met hg blauw dan wassen op 40 graden en roest vlek is weg
gr Otjes

er zit geen bleek middel in!!

gr Otjeshallo otjes,
Heb toch echt uit betrouwbare bron dat hg natriumhypochoriet bevat(bleekwater dus) en wel 49%.

ot
door otjes - Jun 14, 2010 om 18:21
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ashley2 ,

er zit fosforzuur in wat kalk en oxide verwijderd (oxide is roest).
ik ben service monteur witgoed, ik weet dus wel waar ik het over heb.
dit middel gebruikten we om roest vlekken te verwijderen ui kleding wat er thuis niet meer uit ging.
hagesan blauw professionele kalkaanslag verwijderaar is echt het beste middel tegen roest in kleding.
gr Otjes

as
door ashley2 - Jun 14, 2010 om 18:32
77 Antwoorden / 19 Vragen

dan hebben ze mijn verkeerd voorgelicht. sorry dan

=otjes schreef op maandag 14 jun 2010, 18:21: Hoi ashley2 ,

er zit fosforzuur in wat kalk en oxide verwijderd (oxide is roest).
ik ben service monteur witgoed, ik weet dus wel waar ik het over heb.
dit middel gebruikten we om roest vlekken te verwijderen ui kleding wat er thuis niet meer uit ging.
hagesan blauw professionele kalkaanslag verwijderaar is echt het beste middel tegen roest in kleding.
gr Otjes

ko
door kooikertje60 - Jun 19, 2010 om 17:26
20 Antwoorden / 11 Vragen

Kleine flesjes Sorbo vlekoplosser. Die zijn er voor allerlei soorten vlekken. Je vind ze in de supermarkt meestal waar alle sorbo produkten hangen/liggen. Ook drogisterijen verkopen deze flesjes. Het zijn hele kleine flesjes. Je hebt ze voor make-up, gras, ballpoint inkt, olie, ketchup, vet enz.
Succes ermee.