st
door steffie88 Aug 23, 2011 om 18:13
Huishouden & energie

Roobol voorwaarden niet gegeven

Mijn ouders hebben dit weekend laminaatvloer gekocht bij Roobol.
Dit is met gratis leggen, ze zouden zelf voor de ondervloer zorgen (dit is vermeld bij de verkoper).
Vandaag werden ze gebeld door Roobol, dat ze een ondervloer door roobol moesten laten leggen (kosten zo'n €200 extra erbij) of de garantie zou vervallen. Dit zou in de voorwaarden vermeld staan.
Deze extra voorwaarden hebben zij niet gekregen, en is niet vermeld, extra kosten staan ook niet aangeven op bonnetje.

Willen zij nu annuleren, zouden ze 30% moeten betalen.
Maar als ze de voorwaarden niet hebben gekregen, zijn ze dan toch verplicht om te betalen?

7788 18 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 23, 2011 om 18:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zie dat Roobol CBW erkend is en dus de CBW voorwaarden gelden.
CBW-erkend
Winkels die CBW-erkend zijn, hanteren Algemene voorwaarden die de consument extra goed beschermen. Ze zijn in samenwerking met de Consumentenbond opgesteld. Hierin zijn alle regels opgenomen die voor jouw van belang zijn bij je aankoop, ten aanzien van aanbetaling, levertijd, levering, betaling, vervoer, garantie enzovoort

CBW voorwaarden: klik hier op: CBWvoorwaarden.pdf op de site
+

st
door steffie88 - Aug 23, 2011 om 18:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

deze voorwaarden zijn meegegeven, maar er zouden extra voorwaarden zijn voor het leggen van het laminaat, waarin dus de extra kosten zouden vermeld staan. Dit is niet meegeven, of vermeld

tenormin
door tenormin - Aug 23, 2011 om 19:09
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Steffie88,
Niet netjes van Roobol, dat is duidelijk. Maar ik zie toch een "voordeel" door achteraf er WEL in mee te gaan. Waarom? Mocht er in de toekomst die laminaatvloer gaan "werken" kun je er vergif op innemen dat Roobol dan helemaal niet aansprakelijk is. Ik zou uw ouders toch adviseren toch dit door Roobol te laten doen, dan zit het met de garantie in de toekomst in ieder geval goed. Willen uw ouders dit niet zijn ze ook 30% van de aankoopsprijs kwijt. Het kost wel € 200,00 extra, maar je hebt wel de totale garantie omdat ze dan alle werkzaamheden zelf (Roobol) hebben uitgevoerd.

tdehond
door tdehond - Aug 23, 2011 om 19:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ vraagsteller
Op de site lees ik:
Je kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Vooral het leggen van laminaat en parket is niet al te ingewikkeld. Om het helemaal makkelijk te maken heeft Roobol voor jou een legwijzer. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.

Ik adviseer persoonlijk bij de winkel langs te gaan om deze voorwaarden aldaar door te lezen.
Het is m.i. een agressieve verkoop methode om nadat de overeenkomst gesloten is aan te komen met winkelvoorwaarden die bij de overeenkomst niet zijn overhandigd, waardoor uw ouders nu 200 euri duurder uit zouden zijn.

Ik zou eerst de a.v. van CBW doorlezen.
Ik lees b.v.
Tot meerwerk behoren in het algemeen:
alle werkzaamheden en leveranties, die niet in de overeenkomst zijn begrepen en die door de
afnemer worden verlangd.

Hier wordt geëist door de leverancier dat er meerwerk wordt geleverd.

Bedrijf is aardig in gebreke gebleven door geen algemene verkoopvoorwaarden mee te geven. Ik zou consuwijzer even bellen of dit bedrijf achteraf deze eis mag stellen.

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 20:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Vandaag werden ze gebeld door Roobol, dat ze een ondervloer door roobol moesten laten leggen (kosten zo'n €200 extra erbij) of de garantie zou vervallen............

Persoonlijk vind ik logisch. Als de ondervloer slecht gelegd wordt, kan het laminaat nooit goed komen te liggen. Zou ik ook geen garantie op geven.

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 20:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zie overigens in de voorwaarden o.a. staan:

ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid

Onverlet zijn aansprakelijkheid op grond van de wet en hetgeen tussen partijen is overeengekomen, is de ondernemer niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van oorzaken die de ondernemer niet kende noch behoorde te kennen, zoals:
• het ontstaan van krimpnaden en/of haarscheurtjes als gevolg van het geleidelijk verlies aan bouwvocht na nieuwbouw of verbouw;
• het ontstaan van verkleuringen, krimpnaden en/of haarscheurtjes ontstaan door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, c.v.-leidingen en haarden;
• extreme veranderingen in het luchtvochtigheidspercentage c.q. van temperatuur, dan wel een
te hoog of te laag luchtvochtigheidspercentage in de betreffende ruimte en omliggende ruimten;
een onjuiste samenstelling van de tussen- en/of ondervloer, indien en voor zover deze niet door de ondernemer is aangebracht of een onvoldoende vlakke ondervloer, indien en voor zover deze niet door de ondernemer is aangebracht.De ondernemer meldt voordat met de uitvoering van de werkzaamheden wordt gestart het onvoldoende vlak zijn aan de afnemer;
• het niet-blijvend droog zijn van de vloer, mits de ondernemer vooraf de vochtigheidsgraad van de vloeren heeft gemeten en het resultaat daarvan geen aanleiding vormde de werkzaamheden niet uit te voeren.

Het staat dus wel in de voorwaarden.

tdehond
door tdehond - Aug 23, 2011 om 20:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 23 aug 2011, 20:10].........Vandaag werden ze gebeld door Roobol, dat ze een ondervloer door roobol moesten laten leggen (kosten zo'n €200 extra erbij) of de garantie zou vervallen............

Persoonlijk vind ik logisch. Als de ondervloer slecht gelegd wordt, kan het laminaat nooit goed komen te liggen. Zou ik ook geen garantie op geven.

Mijn bezwaar is dat dit niet vooraf met de kopers besproken is.
BTW
voorwaarden zijn niet meegegeven aan de kopers bij de koopovereenkomst.

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 20:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......voorwaarden zijn niet meegegeven aan de kopers bij de koopovereenkomst.......

Het is verstandig de voorwaarden (die doorgaans op alle sites van bedrijven/winkels staan) eerst door te nemen en dan pas een koopovereenkomst te sluiten.

tenormin
door tenormin - Aug 23, 2011 om 22:30
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@birdies, dat soort informatie kan ik wel vinden maar weet nooit hoe dat dikgedrukt in een commentaar te leveren. Vandaar mijn simpele uitleg. Je ziet dat, uiteraard, de ondernemer zich goed indekt. Roobol is groter gegroeid door Haage over te nemen; "vroeger" bij Haage werd alles gratis gelegd, ook ondervloer; laatste maal was het Roobol en exclusief ondervloer leggen, "gratis" laminaat en vloerbedekking wordt dan wel gelegd. Nu weten we allemaal dat gratis de sigaar uit eigen doos is, maar toch.. het bekt zo lekker.

roobol
door roobol - Aug 24, 2011 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

@steffie88: Helaas hebben wij niet eerder kunnen reageren omdat wij niet op de hoogte waren van deze klacht.

Normaal gesproken wordt er bij de verkoop van laminaat dat door ons gratis gelegd wordt altijd gesproken over de benodigde ondervloer. Omdat wij het laminaat (gratis) komen leggen zijn wij ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de ondervloer. Om problemen in de toekomst te voorkomen willen wij dan ook graag de ondervloer leveren; alleen dan weten wij zeker dat de ondervloer de juiste kwaliteit heeft voor het bewuste laminaat en dat de ondervloer ook voldoende dampdicht is.
Indien een consument toch een eigen ondervloer wil gebruiken is het vaak voor ons niet mogelijk om de kwaliteit of dampdichtheid van deze ondervloer te bepalen. Helaas kunnen we dan geen garantie geven op het leggen (en het laminaat) omdat de fabrikant geen aansprakelijkheid op zich neemt als er problemen ontstaan door kromtrekken of frictie (door gebruik van een verkeerde ondervloer). Wij leveren graag een goed product met goede garantie; het is dus niet ons doel extra geld te vragen voor iets wat niet nodig is.

In de situatie zoals u schetst is er blijkbaar door de verkoper niet op de juiste manier gehandeld. Hij had vooraf het bovenstaande moeten bespreken; aangezien dit blijkbaar niet is gebeurd willen wij graag een passende oplossing aan uw ouders bieden. Als u ons via een reactie op dit forum doorgeeft in welk filiaal de aankoop is gedaan zullen wij het bewuste filiaal berichten dat zij contact opnemen met uw ouders. Mocht er inmiddels al contact geweest zijn horen wij ook graag of er inmiddels al een passende oplossing is geboden.

st
door steffie88 - Aug 24, 2011 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=roobol schreef op woensdag 24 aug 2011, 14:56]

Mocht er inmiddels al contact geweest zijn horen wij ook graag of er inmiddels al een passende oplossing is geboden.

Er is vanmorgen een passende oplossing gevonden.
Bedankt voor uw reactie

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2011 om 17:00
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Steffie, gefeliciteerd en ROOBOL, goed opgelost. Fijn dat er een KASSA site bestaat.

h.
door h.visschedijk - Aug 25, 2011 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

goeie service. top roobol

user123
door user123 - Aug 27, 2011 om 17:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

En wat is die "passende" oplossing ?

Niet zo geheimzinnig doen hoor !

st
door steffie88 - Aug 27, 2011 om 17:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

De vloer word gratis gelegd, op onze eigen ondervloer, met garantie

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2011 om 17:28
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=steffie88 schreef op zaterdag 27 aug 2011, 17:18]De vloer word gratis gelegd, op onze eigen ondervloer, met garantie

Eerlijk is eerlijk; klasse van ROOBOL.

er
door ericw - Aug 31, 2011 om 22:59
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik blijf me toch maar afvragen waarom we alleen maar om de voorwaarden vragen als we het niet eens zijn met de beslissing van de verkopende partij? We zijn toch allemaal slim en wijs genoeg om de voorwaarden te vragen bij iedere aankoop die we doen "informatieplicht" ?

Mvg, Eric

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2011 om 23:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ericw schreef op woensdag 31 aug 2011, 22:59]Beste,

Ik blijf me toch maar afvragen waarom we alleen maar om de voorwaarden vragen als we het niet eens zijn met de beslissing van de verkopende partij? We zijn toch allemaal slim en wijs genoeg om de voorwaarden te vragen bij iedere aankoop die we doen "informatieplicht" ?

Mvg, Eric

Eerlijk gezegd lees ik alleen de voorwaarden als ik online iets wil bestellen. In een winkel heb ik dat gevoel niet (wat natuurlijk wel zou moeten) maar ja, je loopt lekker met zo 'n verkoper te praten en kiezen wat je wilt en dan denk je daar niet zo aan. Maar neem het nu wel mee in gedachte om winkel's voorwaarden te vragen.