Al
door Aleidi Nov 28, 2022 om 13:25
Huishouden & energie

Saldering gaat

Saldering teruggave zonnepanelen gaat niet door i.v.m. ontbreken slimme meter. Kan dit zo maar?

5514 10 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Nov 28, 2022 om 13:54
841 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom heb je geen slimme meter? Het lijkt me dat de energielerancier tocht moet kunnen cherckene wat er daadwerkelijk is teruggeleverd door jou. Daarvoor is dus die slimme meyer. Of denk je dat de leverancier je op je blauwe ogen geloofd?

wi
door wilbro Nov 30, 2022 om 12:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin , ook zonder "slimme" meter kan er gewoon gesaldeerd worden. Ik saldeer momenteel zonder slimme meter en dit heeft meer voordelen dan nadelen.

Ja
door JannyBoe - Nov 28, 2022 om 14:31
503 Antwoorden / Vragen

Met een daarvoor geschikte draaischijfmeter kun u ook terugleveren.
Een slimme meter is niet verplicht.
Liander zegt er bijvoorbeeld dit over.
Salderen gaat per 2025 op de schop.
Dan zal salderen zonder slimme meter hoogstwaarschijnlijk niet meer mogelijk zijn.
Als uw netwerkbeheerder u nu een gratis slimme meter aanbiedt dan zou u dat kunnen doen.
Het uitleesgedeelte vanaf afsatnd kunt u eventueel uit laten schakelen.

marita5
door marita5 - Nov 28, 2022 om 14:54
11494 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2022 om 15:42
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Wat ias er aan u verteld bij de installatie van de zonnepanelen? Zie deze info https://www.pricewise.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/  waar o.a. dit in staat:

Met wat voor energiemeter kan ik salderen?

Voorlopig kun je dus nog salderen. Let er wel op dat je de juiste energiemeter hebt. Deze moet namelijk kunnen registreren dat jij elektriciteit teruglevert aan het net. Kan je meter dit niet? Dan heb je alleen een kostenvoordeel als je de door jou opgewekte stroom direct verbruikt. De rest geef je dan gratis terug aan het net en dus aan je energiemaatschappij. Hoe zit het met de geschiktheid voor saldering per type meter?

Analoge meter (Ferraris-meter)

Deze meter loopt automatisch terug als je elektriciteit teruglevert. De meter kan ook in negatieve getallen lopen als je meer teruglevert dan verbruikt. Ga je zonnepanelen kopen, dan hoef je dat met deze meter niet te melden bij je netbeheerder.

Analoge meter zonder draaischijf

Deze meter lijkt op de Ferraris, maar is niet geschikt om teruglevering mee te registreren. De meter kan namelijk niet teruglopen. Wil je salderen? Neem dan contact op met je netbeheerder om een nieuwe meter te laten plaatsen.

Indien u dus een meter heeft zonder draaischijf kan het niet en zie dan de allerlaatste zin hiervoor. Uiteraard is overstappen naar een andere leveracier indien uw hguidige blijft weigeren ook een optie en doe in dat geval melding bij de ACM via www.consuwijzer.nl

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 28, 2022 om 15:47
2008 Antwoorden / Vragen

Nee, natuurlijk niet, juist een draaischijf meter draait terug en saldeert dus altijd en volledig. Nou zijn daar ook weer uitzonderingen op maar dit kan nooit "zomaar", hier is altijd wat aan vooraf gegaan. Hoogste waarschijnlijk hebt u de noodzakelijke meter geweigerd en heeft u verzuimt na te gaan of de oude meter wel geschikt is om terug te draaien. Maar wellicht is het allemaal nog ingewikkelder, want de netbeheerder heeft volgens mij ook een rol als u uw panelen aanmeldt.

mo
door mof - Nov 30, 2022 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang niet honderd procent wordt vergoed als wat wordt ingekocht is dit helaas zo. Als u een zonnepaneel laat terugleveren over een traditionele meter gaat die langzamer draaien, danwel stilstaan, danwel terugdraaien ... u krijgt dan honderd procent vergoed maar het mag niet. De energieleverancier kan u wegens diefstal van elektriciteit aanklagen.

Ar
door AriEllis Nov 30, 2022 om 17:43
57 Antwoorden / Vragen

Weet je het zeker??

ro
door ronny530 - Nov 30, 2022 om 13:18
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Zodra u de zonnepanelen aanmeld bij uw energieleverancier wat overigens verplicht is krijgt u direct te zien of uw meter voor teruglevering geschikt is omdat niet alle analoge meters voor teruglevering geschikt zijn. In de regel wordt u dan een slimme meter aangeboden maar voordat die geplaatst is gaat er wel een tijd over heen. Eigenlijk heeft u geen keuze omdat zodra een meter vervangen dient te worden die voor een slimme meter wordt gewisseld. Het enige 'voordeel' van een draaischijf meter met teruglever optie is dat direct zichtbaar is hoeveel stroom er opgewekt is omdat de meter terug gaat tellen maar als er zoveel stroom wordt opgewekt dat de meter onder de beginstand daalt wordt dat deel onder de beginstand gesaldeerd. Daarbij is zo'n meter niet op terug tellen geijkt en kan de teruglevering veel minder zijn dan daadwerkelijk het geval is. De slimme meter meet de levering en teruglevering separaat en heeft als voordeel dat de meter door uzelf ook uitgelezen kan worden wat weer als voordeel heeft dat u zo efficient als mogelijk met de teurgeleverde stroom om kunt gaan.

1paul
door 1paul - Nov 30, 2022 om 14:37
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je een feraris meter hebt draait die gewoon terug als ie dat kan.

co
door cornelis1 - Nov 30, 2022 om 16:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Met een oude meter loopt de teller gewoon terug.

Dat werkt prima.

Alleen Enexis keurt momenteel de oude meters af en dan wordt je verplicht om eem slimme meter te nemen.

En zodra de saldering eraf gaat moet je toch naar een slimme meter.

Anders kunnen ze het niet verreken

drevil
door drevil Nov 30, 2022 om 19:37
222 Antwoorden / 14 Vragen

Een slimme meter is niet verplicht. Naar alle waarschijnlijkheid ben je binnenkort wel verplicht een meter te nemen die een apart telwerk voor teruglevering heeft. Een slimme meter kan verbinding maken met het internet. Je bent niet verplicht om een meter te nemen die de optie heeft om verbinding te maken met het internet.

latevogel
door latevogel - Dec 1, 2022 om 18:27
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Friesland, dus Liander is hier de nefwerkbeheerder en ik neem mijn energie af bij Greenchoice.
Nog steeds heb ik een analoge meter, draaiende schijf, en heb nog nooit iemand hierover gehoord. Liander heeft mij die slimme meter wel aangeboden maar dat wilde ik toen niet. Met de meterstanden van de toen afgelopen jaren heb ik aangegeven hoeveel ik gebruik en hoeveel ik oplever. (dat laatste gaat via de app van de zonnepanelen)

Dus thecla58, mijn blauwe oogjes waren voor hen voldoende. :))
Bij mij staat op de meter "Landis & Gyr". draait gewoon achteruit en is aardig accuraat als ik de app van de panelen ermee vergelijk.
Deze meter heeft metalen draaiwiel, die je ziet ronddraaien bij verbruik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 1, 2022 om 19:37
2008 Antwoorden / Vragen

Als je draaischijf meter al terugdraait snap ik niet wat voor opbrengst je dan doorgeeft van de app van je zonnepanelen. Dat laatste doet er namelijk niet toe voor het energiebedrijf.