Jo
door Joop 3x Jan 18, 2023 om 10:24
Huishouden & energie

Salderingsregeling is bevoordeling bezitters?

Politici en het kabinet spreken nu over een bevoordeling van bezitters van zonnepanelen ten opzichte van niet-bezitters.
Er worden bedragen genoemd die ik niet kan plaatsen. Ik doel op het gebruik. Niet op de plaatsing. Het gaat echt om de salderingsregeling.
Niet-bezitters zouden meebetalen aan het voordeel van bezitters. Die bewering is mij niet duidelijk.

Vraag: kan iemand iets duidelijker dan de politiek kunnen vertellen hoe dat zit? Liefst met een indicatieve berekening.

1834 12 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Jan 18, 2023 om 10:32
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben hier ook nog gebruik van kunnen maken.

Maar let op!

Dit was voor ons alleen in het begin na de aanschaf en gaat hier in de eerste instantie om een stuk BTW verrekening in de praktijk.

Je wordt dan tijdelijk "ondernemer" en krijgt het te veel betaalde weer terug.

Saldering werkt even anders.

Maar het fijne lees je hier

Belastingdienst en hier Milieucentraal

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2023 om 10:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst is dit afhankelijk van hetgeen zonnepaneelbezittes hebben qua apparatuur en ook biv. m.b.t. opslagmogelijkheden thuis  zoals nu goed in ontwikkeling is. Daarnaast geldt de overeenkomst die men heeft met de leverancier, de omvang van eigen opwekken, omvang van de afname van het net etc. etc. etc. Daarbij is er tot op dit moment nog uitsluitend van aanpassing.

Daarbij zidie ik ook dat dagbladen en andere media op dit moment 'redelijk gevuld worden/zijn ' met info waarmee uw vraag kan worden beantwoorden.

Daaruit is helaas wel af te leiden dat degenenen die geen vaste overeenkomst hebben en ook geen zonnepanelen wel degelijk meebetalen aan het terugleveren aan het net van wel zonnepaneelbezitters. (O.a. door de kosten van het netbeheer, benodigde (zeer noodzakelijke) uitbreiding van het netwerk etc. door o.a. het teruggeleverd worden aan het net.

mahadma
door mahadma - Jan 18, 2023 om 11:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens laatste info schijnt het de eerste kamer niet te halen.

gerbera
door gerbera Jan 18, 2023 om 11:42
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Nou reken er maar op dat PVDA en Groenlinks zich weer om laten praten door Jesse en het dus gewoon doorgaat.

rj
door rjw Jan 18, 2023 om 20:27
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Maar geen enkele draai is zo raar als die van de PVV gisteren. Geertje heeft waarschijnlijk gekeken wat de opinie op Twitter was en is op basis daarvan 180 graden gedraaid....

ro
door ronny530 - Jan 18, 2023 om 12:18
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De afschaffing van de salderingsregeling staat ter discussie en gaat het in deze vorm ook niet halen want het wordt onaantrekkelijker om zonnepanelen aan te schaffen. In zekere zin jammer want zonnepanelen bezitters die uit winstoogmerk tot elk hoekje van het dak vol hebben laten bouwen met zonnepanelen terwijl ze van de opbrengst een klein deel zelf verbruiken zijn spekkoper. Voorbeeld voor eigen verbruik is op jaarbasis zeg 4000 Kwh nodig en de zonnepanelen leveren 10.000 Kwh op jaarbasis op dan is het lekker verdienen want er wordt 6000 Kwh tegen inkoopsprijs aan het net teruggeleverd. De salderingsregelings afbouw was ooit bedoeld om te voorkomen dat er particuliere stroomcentrales zouden ontstaan in de hoop dat het 0 op de meter dus het energieneutraal principe zou aanslaan en kopers van zonnepanelen er voor zouden kiezen maar helaas worden daken uit winstoogmerk aangemoedigd door verkopers nog vol met zonnepanelen gelegd. Ik zie meer in een nieuwe vorm van salderen waarbij mensen die nu tot de aanschaf van zonnepanelen overgaan boven het eigen verbruik een klein deel gesaldeerd wordt desnoods met een hogere inkoopsprijs maar over dat deel dat meer is geen terugleveringsvergoeding meer ontvangen.

Ag
door Agamemnon Jan 29, 2023 om 00:11
82 Antwoorden / 7 Vragen

Meer opwekken dan verbruik heeft inderdaad het voordeel dat de salderingsmogelijkheid in uw voorbeeld tot 2029 nog 100% is en 92,5% nog in 2029 en 70% in 2030. Daarna helaas geen saldering meer.

ne
door neodutchio - Jan 18, 2023 om 12:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De prijs die u betaald is een gemiddelde. Overdag als de zon schijnt betaald het nutsbedrijf een laag bedrag bij inkoop. 's Nachts is er een stuk minder opbrengst en is zijn inkoopprijs een stuk hoger. Er zijn momenten dat hij veel marge maakt, maar ook momenten dat er geen of negatieve marge is.
Bij salderen mag ik de goedkope stroom in de zomer wegstrepen tegen de dure stroom in de donkere maanden. Ik lever dus eigenlijk stroom op het dalmoment dat op een piekmoment weer ingezet word. Een kostenpost voor het nutsbedrijf. Andere klanten moeten dat gat gaan opvullen.

Iv
door Ivo W - Jan 18, 2023 om 12:59
729 Antwoorden / Vragen

Enerzijds kun je met salderen  als bezitter van zonnepanelen het gebruik van elektriciteit op 'dure' momenten wegstrepen tegen de zonnestroom die je geproduceerd hebt op 'goedkope' momenten.

Anderzijds is de grote hoeveelheid zonnepanelen er mede de oorzaak van dat er in een jaar steeds meer goedkope 'inkoop momenten' voor energieleveranciers zijn als gevolg van een groot aanbod aan groene stroom. De klanten zonder zonnepanelen profiteren op deze manier juist mee van de zonnepanelen die er al liggen bij andere mensen en bedrijven.

Hoeveel een klant zonder zonnepanelen nu werkelijk aan nadeel heeft is daardoor heel wat ingewikkelder om vast te stellen dan wat er nu voorgeschoteld wordt door de voorstanders van het afschaffen van de salderingsregeling. Waarschijnlijk is het nadeel véél kleiner dan voorgeschoteld wordt.

Ook is er simpelweg een praktische reden die het afschaffen voorlopig onmogelijk maakt. Zolang niet elke pand is voorzien van afzonderlijke telwerken voor terugleveren, levert het afschaffen van de salderingsregeling namelijk belasting ongelijkheid op. En dat mag niet.

rj
door rjw - Jan 18, 2023 om 20:29
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Het is eigenlijk heel simpel: 's zomers wek je stroom met soms een waarde van nul of negatief (als er meer wordt opgewekt dan nodig) en die kan je nu in feite inruilen voor dure stroom in de winter. Dus je geeft een lege wijnfles en krijgt een volle terug.

Niet zo gek dus dat er naar saldering wordt gekeken.

ma
door manus59 - Jan 28, 2023 om 19:17
61 Antwoorden / 35 Vragen

Ik weet geen bedragen, maar wij als flatbewoners hebben op het dak, is 8 hoog, zonnepanelen liggen die alleen voor de algemene ruimten voordeel opleveren voor de woningbouwvereniging. Bewoners van eengezinswoningen van dezelfde woningbouwvereniging hebben zonnepanelen gekregen zonder enige kosten.
Dat vind ik oprecht oneerlijk!

rj
door rjw Jan 28, 2023 om 20:54
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Grote kans dat het technisch niet anders kan zonder hele grote verbouwingen. Vaak zijn er individuele verbindingen van de netbeheerder naar de appartementen die ieder hun eigen meter hebben. Voor de algemene ruimtes is er ook 1 verbinding van de netbeheerder. Als je zonnepanelen op zo'n gebouw wilt leggen waar alle bewoners ook binnen de appartementen van kunnen profiteren moet je alles centraal binnen laten komen en binnen het gebouw distribueren. Dus 1 dikke kabel van de netbeheerder, die de verhuurder dan verdeelt over de appartementen. De meterstanden moeten dan ook aan de verhuurder worden doorgegeven die dan de berekeningen moet gaan maken over wie wat heeft gebruikt en welk deel iedereen van de zelf opgewekte elektriciteit heeft gebruikt. Kortom: gigantisch veel impact.

Overigens profiteer je nu ook van de zonnepanelen: de elektriciteit voor de algemene delen worden in de servicekosten doorberekend. De service kosten zullen omlaag gaan.

Maar er zijn nog wel meer dingen oneerlijk. De algemene ruimtes van jullie gebouw worden schoongehouden door de verhuurder. Mensen met een rijtjeshuis moeten de boel allemaal zelf schoonhouden.

ne
door neodutchio Jan 29, 2023 om 10:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee hoe groot het dak is en hoeveel woningen er zijn, maar passen er zoveel panelen op dat elke bewoner zonnepanelen kan leggen?

1paul
door 1paul - Jan 29, 2023 om 09:28
3135 Antwoorden / 0 Vragen

iemand bezit zonnepanelen en kan dus salderen, daarmee word er NIET betaald en wel de extra belastingen op energie waar iemand die geen panelen bezit WEL deze energiebelasting betaald ....

Ja
door JannyBoe - Jan 29, 2023 om 11:25
513 Antwoorden / Vragen

Dat is wat mij betreft geen hard feit maar meer een opvatting hoe je naar energieopwekking kijkt.
Mensen met zonnepanelen investeren met hun eigen geld in een beter klimaat, ook in hun portemonnee natuurlijk.
Als we met z'n allen van fossiele brandstoffen af moeten is dit alleen maar toe te juichen.
Dat was ook altijd zo.

Maar nu de populariteit van zonnepanelen groot is en de terugverdientijd steeds kliener lijkt het wel of zonnepanelen-bezitters weggezet worden als 'profiteurs'.
Waarbij minister Jetten een duit in het zakje doet door voor te rekenen dat niet-paneelbezitters een paar honderd euro euro bijdragen aan de panelen van eigenaren.
Het lijkt wel of hij twee groepen nu tegen elkaar uitspeelt. Een zwakke zet van de minister wat mij betreft.
Jammer hoor.
Zorg dat mensen die zonnepanelen hebben kunnen blijven salderen maar schroef de tarieven voor teruglevering naar beneden.
Investeren blijft zo aantrekkelijk. Ook voor het klimaat want dat is het grote doel.
En -niet onbelangrijk- verhuurders dreigen nu na de uitspaken van de minister de hand op de knip te houden waardoor huurders ook de pineut dreigen te zijn.
Allemaal stilstand en achteruitgang.

Over dat rekensommetje: zo zijn er wel meer sommetjes te maken natuurlijk als je alle financiële posten in een samenleving uit elkaar trekt.
Mensen zonder kinderen betalen fors mee aan kinderbijslag en kinderopvang van anderen. Jonge relatief gezonde mensen betalen zich blauw aan de ziektekosten van ouderen. Mensen die niet autorijden betalen mee aan snelwegen die ze nooit gebruiken. Enzovoort, enzovoort.

Dat soort sommetjes hebben geen zin.
We moeten het als collectief samen doen, samen bijdragen,  als we van fossiele brandstoffen af willen.

timber_1
door timber_1 - Jan 30, 2023 om 17:55
15 Antwoorden / 5 Vragen

Voornaamste reden is dat er steed minder belastingen ( inkomsten )  binnen komen.
Dat is ook een van de redenen dat ze met kilometerheffing gaan komen voor zowel brandstof als accu auto's.
Gratis thuis tanken via zonnepanelen is dan als het ware voorbij.
De gereden kilometers gaat men belasten, dus weg voordeel.