am
door amerika Jul 4, 2006 om 12:56
Huishouden & energie

Schilderen huis

  1. Kan ik zo zonder meer de buitenkant van mijn huis schilderen of moet ik hier een vergunning of goedkeuring voor hebben?

25693 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik neem aan dat je de muren van je woning bedoeld?

Hierover moet je informatie vragen bij je gemeente, ze zullen hier hun eigen beleid voor hebben, het wordt niet altijd zonder meer geaccepteerd zeker niet als het een erg opvallende kleur betreft.

(Betreft het een huur woning dan overleg met de woningbouw, maar dat accepteren ze volgens mij nooit).

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vergunning is doorgaans niet nodig. Indien het een huurwoning betreft zal doorgaans de woning corporatie hier zorg voor dragen. In geval van een eigen woning ben je in principe vrij om te doen en laten wat je wilt, maar het kan zijn dat er wel afspraken zijn gemaakt met een bewonerscommissie of wijkvereniging over de kleurstellingen van het houtwerk. Als het een monumentaal pand betreft, dan zul je waarschijnlijk contact met de gemeente hierover moeten opnemen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een huurhuis is hebt u toestemming nodig van de eigenaar.

Als   het een koophuis is en het gaat om onderhoud van het houtwerk niet mits u geen sterk afwijkende kleuren gebruik ten opzichte van de rest van de straat.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Houd me te goede maar het schilderen buiten van een huurhuis is geheel een zaak van de verhuurder die dat ook zal betalen, tenzij een huurder zo aardig is omdat op eigen kosten te doen (terwijl het in de huur zit) Het zal hier dus gaan om een eigen woning en dan is uitysluitend van belang of er mogelijk een welstandscommissie moeilijk ocver zou kunnen doen. In de regel is dat niet zo tenzij de woning ligt in een als beschermd stadsgezicht aangemerkt gebied of een monumentenpand is.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zal het even moeten vragen bij de gemeente, want ik neem aan dat het een eigen woning betreft, omdat een huurwoning schilderen sowieso niet zomaar en waarschijlijk helemaal niet mag.
Het gaat om het aangezicht van het huis in de omgeving enz. daar zal je toch even naar moeten gaan vragen en zeker of het een geheel andere kleur krijgt, blijft die gelijk dan zal het geen punt zijn en zou het gewoon moeten kunnen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij koophuizen in een nieuwbouwwijk is soms een bepaalde kleurstelling door de architect of projectontwikkelaar bepaald, maar afwijken van die kleuren is mogelijk. Een wettelijke grondslag voor het strak hanteren van kleuren van houtwerk is weinig zinvol.
Het schilderen van de gevelstenen kan binnen een beschermd stadsgezicht of monumentale panden verboden zijn of alleen toegestaan in een bepaalde kleur.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het een appartement(srecht) met een VvE? Is het een eigen woning of een huurwoning?  Normaal gezien hoeft u geen vergunning te hebben om uw huis van buiten te schilderen. De welstandscommissie is in de meeste gemeentes opgeheven. Ik neem aan dat u uw huis niet in gifgroen, zwart of donkerpaars wilt gaan schilderen. Is uw woning een appartementsrecht, dan heeft het bestuur van de VvE de zorgplicht de buitenkant 'het gemeenschappelijke deel' te schilderen. Meestal stellen hypotheekverstrekkers ook eisen aan het onderhoud en verbouwingen in uw woning. Is het een huurhuis dan heeft de verhuurder de plicht voor het schilderen buitenshuis.