ho
door hofla81 Jan 9, 2008 om 15:01
Huishouden & energie

Schimmel in de badkamer

Ik heb schimmel op de voegen tussen de tegels. Er staat bij ons altijd een raam open. Wij weten niet waar dit vandaan komt. Hopelijk is er iemand die weet waar dit vandaan kan komen en wat we er aan kunnen doen.

6100 7 Rapporteer

door 4711 - Jan 9, 2008 om 17:03
885 Antwoorden / 2 Vragen

Neem een lege fles met spuitpistool zoals Glassex ook heeft, doe hierin een flinke schep soda en een beetje chool,  veel water erbij , goed schudden en dagelijks alle schimmel en vlak er naast in spoeien.  Ik had na elke ochtend en avond na 1 week al veel minder, maar je moet het wel langer gebruiken voordat het totaal weg is!

Verder moet je een badkamer die eenmaal schimmel heeft na douchen droog maken met rubberen raam wisser, en dan eerst de muren en dan de vloer want water is voeding voor schimmels.

Alleen de schimmel van Sinterklaas krijg je zo niet weg!

vladja
door vladja - Jan 9, 2008 om 17:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

4711/gozik,

een schep soda met een beetje een chool. Ik neem aan dat je chloor
bedoelt. Laat chloor liever niet op je huid komen (vermengd met veel water kan
het niet zo veel kwaad, chloor zit ook in een zwembad). In combinatie met
andere schoonmaakmiddelen is chloor zelfs gevaarlijk, omdat het giftige
chloorgas (en stikstoftrichloride) kan ontstaan. Een bijtend gas, dat
onmiddellijk op de ademhaling kan slaan en de longen kan beschadigen. Chloor is
slecht voor het milieu.

En dan ook nog: doe hierin een flinke schep soda en een
beetje chool,  veel water erbij , goed schudden
. Dus soda en daar dan
puur het chloor op en dan water erbij.

Mijn advies: raadpleeg eerst een chemicus voordat u met
chloor gaat experimenteren.

Vladja

my
door mylo1 - Jan 9, 2008 om 19:11
75 Antwoorden / 2 Vragen

Dit probleem heb ik ook met de regelmaat van de klok

Op advies van de woningbouw...afnemen met  [toch echt wel] bleek!

Neem een emmer ,vul hem met bleek en water [veel bleek] neem alles af met een spons ..en je zult zien dat je er weer een paar maanden vanaf bent..maar helaas het komt steeds weer terug

veel sucses mylo1

hutch
door hutch - Jan 9, 2008 om 19:16
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Hofla,

een raam open zetten is niet altijd voldoende, dat blijkt wel.

Het probleem is meestal het vocht wat niet weg kan, of niet voldoende weg kan.

Wat u zou kunnen doen is, uiteraard indien het mogelijk is, een mechanische afzuiging aan (laten) brengen. Het beste is dan een afzuiging die 24 uur per dag werkt en met minimaal 2 standen. Indien er geen gebruik gemaakt wordt van de badkamer, op een lage stand en tijdens het douchen op een hoge stand.

Daarnaast ook na het douchen de wanden droog maken, althans het meeste water er af vegen, bijv. met een reeds gebruikte handdoek.

Indien u een afzuiginstallatie aan brengt, is het verstandig(er) om dit door iemand te laten doen, die verstand van zaken heeft.

Tevens de raad van Vladja opvolgen m.b.t. chloor. De meesten weten dit wel, maar dit is inderdaad een gevaarlijk goedje, indien u hiermee gaat 'experimenteren' (mixen met andere stoffen).

Succes, gr. Hutch

door 4711 - Jan 9, 2008 om 19:21
885 Antwoorden / 2 Vragen

Ik bedoelde Chloor... tikfoutje moet kunnen voor deze Ex asielzoeker met slechts een jaar van Rita Verdonk gekregen cursus NL....

De tip om na douche of bad de muren te drogen van meeste water met rubberen raam wisser is om vocht sneller te laten drogen, en zo minder kans op schimmels!
Soda helpt, maar Chloor ook en als je VWO scheikunde boeken pakt, (voordelig te koop op Koningine dag) of beter opgeleid bent weet je dat dit wel mag...
Wel dus flink verdunnen met water en niet teveel chloor.

Dun insproeien met dit mengsel is dus voldoende en afhankelijk van de oplosbaarheid doe ik eerst de Soda zodat het niet als drab op de  bodem komt en dan pas de Chloor erbij... en niet teveel!

Dat drogen en zo nat maken is om het schone water dat voeding voor de schimmels is eerst weg halen en dan vreten ze deze giftige drank en zul je meer resultaat hebben dan alleen maar Chloor die wel stinkt maar niet werkzaam genoeg is!

Hetzelfde produkt is als badkamer reiniger onder een heel bekend duur merk ook bij de drogist te koop, en als je iets weet hoe Chloor en  Soda scheikundig heten.... en de mengverhouding klopte aardig met wat ik doe!
Waarom zou ik mensen het advies moeten geven voor €14,95 als dit merkloze huismiddel minder dan €0,50 koste?

door 4711 - Jan 9, 2008 om 19:25
885 Antwoorden / 2 Vragen

@ Hutch,

Die handdoek zou ook kunnen gaan schimmelen, dus liever de door mij geadviseerde Rubberen trekker om te drogen....
Ventilator kost energie en daarom niet geadviseerd en met 230 Volt in vochtige badkamer zou ik niet iedereen laten doen!
Boven de douche zit de ventilatie opening vol in het vocht.....
Ik ben als Expert ook erg voorzichtig met minder ervaren doe het zelfvers!

da
door dave1 - Feb 6, 2008 om 19:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Oorzak is het lang nat blijven van de voegen. Dit kan komen doordat de vloer eigenlijk niet op afschot ligt en dus een laag water blijft staan.

andere oorzaak is vaak dat het voegwerk er te slordig in is gezet. op het oog ziet het er hetzelfde uit maar douch gedeeltes behoren met meer aandacht gevoegt te worden. Je ziet het vaak in nieuwebouw woningen vaker voorkomen dit soort problemen. hier word in een rap tempo gevoegt en amper ingewassen. hierdoor is de voeg veel opener van struktuur. gevolg is dat de voeg meer water op kan zuigen wat weer dus lang nat blijft. gevolg eerder schimmel.