door wilsther Jan 20, 2013 om 19:43
Huishouden & energie

Schimmel op muur

Wij hebben op de muur in de slaapkamer schimmel zitten en wordt steeds erger, het zit rond het raam en komt duidelijk van buiten af.
Nu is mijn vraag of het de verantwoording is van de woningbouw om het op te lossen of onze verantwoording

38957 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wilsther,

Zo te horen gaat het om vochtdoorslag.
Zou zeker contact opnemen met de woningbouw en dit aankaarten.
Valt m.i. onder (groot) onderhoud door de woningbouw.

Suc6

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het van buitenaf kom? Wat zit er op de muur? Behang of iets anders? Is het alleen in die kamer?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal moet de oorzaak gezocht worden in de ruimte zelf. Een combinatie van ventilatie en temperatuur. In een slaapkamer vooral constant goed ventileren en mogelijk overdag de temperatuur iets opvoeren.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeft helemaal geen vochtdoorslag te zijn, meestal is er sprake van koudebruggen in combinatie met een niet doorlatende afwerking (verf/latex/behang). De relatieve hoge luchtvochtigheid condenseert tegen de muren en vormen op den duur schimmels. Oplossing; vochtabsorberende binnenmuur (moeilijk), koudebruggen elimineren (isoleren) en vooral ventileren.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilsther schreef op zondag 20 jan 2013, 19:43: Wij hebben op de muur in de slaapkamer schimmel zitten en wordt steeds erger, het zit rond het raam en komt duidelijk van buiten af.
Nu is mijn vraag of het de verantwoording is van de woningbouw om het op te lossen of onze verantwoording

Schimmel komt nooit van buiten.
Dit ontstaat van binnenuit door te weinig ventilatie.
De vochtige lucht in de betreffende ruimte zal altijd de koudste plek van een muur opzoeken en daar zich openbaren.
Hier kan en zal geen enkele woningbouwvereniging iets aan doen; wat meestal gebeurt is dat zij u een folder geven om dit probleem te voorkomen.
Ik heb dit probleem al zo vaak meegemaakt bij mensen thuis, die in hun slaapkamers echt alles potdicht hadden gemaakt, dit is ook het probleem veroorzaken.
Anderzijds, zet b.v. nooit een kast of wandmeubel te dicht bij een z.g. koude muur; de lucht er achter blijft daar namelijk stil staan, en zal schimmel veroorzaken.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies hetzelfde gehad. Verhuurder heeft en onderzocht en is probleemloos hersteld. Aangetaste binnengedeelten zijn vervangen. Schimmel komt nooit van buiten. Echter, de combinatie vocht en behang veroorzaken op de duur schimmelvorming. Bij een goede isolatie mag dit niet voorkomen. Bron: inspectierapport verhuurder.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook schimmel maar dan in de badkamer (plafond en muur) woningbouw laten komen maar die zeggen dat het onze schuld is en we kunnen niks open zetten want we hebben geen ramen in badkamer. het enige wat we doen is tijdens douchen de deur open zetten. de woningbouw zegt dat we chloor en water en een speciaal pak moeten dragen en steeds na douchen plafond schoonmaken..

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schimmel in de badkamer: gebruik verf voor een kaasmakerij. Wij hebben nu sinds najaar 1998 geen schimmel meer.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

essie29 schreef op maandag 21 jan 2013, 13:51: Wij hebben ook schimmel maar dan in de badkamer (plafond en muur) woningbouw laten komen maar die zeggen dat het onze schuld is en we kunnen niks open zetten want we hebben geen ramen in badkamer. het enige wat we doen is tijdens douchen de deur open zetten. de woningbouw zegt dat we chloor en water en een speciaal pak moeten dragen en steeds na douchen plafond schoonmaken..

Ook geen mechanisch afzuigsysteem? Loopt die woningbouw wel behoorlijk achter met wonen anno 2013. Wie moet er nu iedere keer na het douchen zijn plafond schoonmaken. Die woningbouw is zeker geen goede heer die zijn bezittingen beschermt (en zijn huurders).

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou ook kunnen ontstaan wanneer men de was in deze kamer laat drogen (rekje aan de deur) tijdens de winter. Een niet goed geïsoleerde of enkelsteens buitenmuur kan wel degelijk doorslaan. Succes.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

essie29 schreef op maandag 21 jan 2013, 13:51: Wij hebben ook schimmel maar dan in de badkamer (plafond en muur) woningbouw laten komen maar die zeggen dat het onze schuld is en we kunnen niks open zetten want we hebben geen ramen in badkamer. het enige wat we doen is tijdens douchen de deur open zetten. de woningbouw zegt dat we chloor en water en een speciaal pak moeten dragen en steeds na douchen plafond schoonmaken..

Een mogelijkheid is ook om een deurrooster te plaatsen in de badkamerdeur, en ook kijken of de ventilatieafvoer open is.
Deze kan n.l. ook verstopt zijn waardoor de lucht niet weg kan.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

we hebben wel een centraal afzuigsysteem maar die werkt niet echt goed we hebben er iemand voor laten komen maar die doet er niks aan en die zei stuk van onderdeur afzagen maar woningbouw zegt dat dat geen optie is ook omdat het plastic deuren zijn.
De flat is uit 1988 maar hiervoor hadden we ook een badkamer zonder ramen (flat uit 1980) en daar hadden we geen schimmel en ook een afzuigsysteem dus vind het een beetje vreemd

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klein onderhoud is tegenwoordig voor de huurder maar ander onderhoud niet, laat u niet afschepen met zaag maar een stukje van de deur af, de verhuurder moet dit systeem gewoon goed onderhouden, daar heeft u recht op...

Schimmel ontstaat ook nooit zomaar, kan inderdaad zijn door een tekort aan ventilatie maar kan ook gewoon komen door vocht van buiten af welk doorslaat, beidde is mogelijk.
u van uw kant kunt hier zoveel als mogelijk aan doen door goed te ventileren maar tegelijk de woningbouw aanspreken en uw klacht voor leggen, omdat dit vaak een nogal complex probleem kan zijn welk hoge (onderzoeks)kosten met zich mee kan brengen hebben ze er niet zo veel zin in om dit te onderzoeken laat u echter niet met een kluitje in het riet sturen en schakel desnoods de huurcommissie in...

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schimmel komt alleen van bedorven lucht en vocht, dat betekend dat er onvoldoende geventileerd wordt.
de schimmel gaat altijd op de koudste plaatsen zitten.
Een gemiddeld gezin brengt per dag 10 liter vocht binnen, dat kan alleen verwijderd worden door te ventileren

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allemaal,

Ik heb ook een vochtptobleem. Er is in de slaapkamer tegen een koude muur een kast geplaatst die de hele koude muur afdekt. In die kast is het nu zo vochtig dat we de kastdeuren open moeten laten en de kleren in plastic dozen moeten bewaren zodat ze niet steeds vochtiger worden. Vochtbakken geplaatst die binnen een week helemaal vol zitten. Heeft iemand een oplossing die ervoor kan zorgen dat we van dat vochtprobleem af kunnen komen. Zelf gedacht aan het slopen van de achterwanden van de kast en dan die muur verven met vochtwerende verf. Achter die wanden zal het ook vol schimmel zitten denk ik.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,
Wij zijn een gevelrestauratie/voegersbedrijf, en hebben dit probleem bij een klant mee gemaakt.
Wij hebben het voegwerk verwijderd en het water kwam uit de spouwmuur naar buiten.
Als het voegwerk 100 procent in orde is, dan komt het niet van buiten, maar is het voegwerk (zwaar)beschadigd dan kunt u wél vochtdoorslag naar binnen krijgen.
Onze klant is nu zeer tevreden, en het probleem is opgelost.
Wij willen u hier graag bij te woord staan.
U kunt telefonisch contact mety ons opnemen.
Vriendelijke groet Joann vd Brom

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

*de oorzaak zit waarschijnlijk in een vochtdoorlatend kozijn en dus is het dan de verantwoordelijkheid van de verhuurder

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

math008 schreef op maandag 21 jan 2013, 15:52: Hoi allemaal,

Ik heb ook een vochtptobleem. Er is in de slaapkamer tegen een koude muur een kast geplaatst die de hele koude muur afdekt. In die kast is het nu zo vochtig dat we de kastdeuren open moeten laten en de kleren in plastic dozen moeten bewaren zodat ze niet steeds vochtiger worden. Vochtbakken geplaatst die binnen een week helemaal vol zitten. Heeft iemand een oplossing die ervoor kan zorgen dat we van dat vochtprobleem af kunnen komen. Zelf gedacht aan het slopen van de achterwanden van de kast en dan die muur verven met vochtwerende verf. Achter die wanden zal het ook vol schimmel zitten denk ik.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Math, Haal de kast weg Plaats isoduur achter de kast.( een niet hygroskopsch , dus waterwerend isolatie materiaal. Koop het niet bij een bouwmarkt, maar bij een deskundig bedrijf. Is goedkoper.)
Eventueel de komende zomer de wand impregneren. Bij een huurhuis zou ik de woningbouw vereniging aansprakelijk stellen.en die het laten uitvoeren. Bij geen positieve reactie 10 tot 30% minder huur betalen. Acht uur in een schimmelhok slapen is een aanslag op je leven . Sterkte.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

joan schreef op maandag 21 jan 2013, 17:19: hallo,
Wij zijn een gevelrestauratie/voegersbedrijf, en hebben dit probleem bij een klant mee gemaakt.
Wij hebben het voegwerk verwijderd en het water kwam uit de spouwmuur naar buiten.
Als het voegwerk 100 procent in orde is, dan komt het niet van buiten, maar is het voegwerk (zwaar)beschadigd dan kunt u wél vochtdoorslag naar binnen krijgen.
Onze klant is nu zeer tevreden, en het probleem is opgelost.
Wij willen u hier graag bij te woord staan.
U kunt telefonisch contact mety ons opnemen.
Vriendelijke groet Joann vd Brom

Beste Joann. De ervaring die u aangeeft heeft ook te maken met een bouw fout. U heeft dat deels opgelost.V.b. Mijn garage was enkel steens. Goed gevoegd en nieuw. Op een wand met veel regen neerslag liep het water langs de binnenkant. Steen is niet waterdicht n.l. Ik heb die gevelwand geimpregneerd in de droge periode. Probleem opgelost. Vr.gr. H.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilsther schreef op zondag 20 jan 2013, 19:43: Wij hebben op de muur in de slaapkamer schimmel zitten en wordt steeds erger, het zit rond het raam en komt duidelijk van buiten af.
Nu is mijn vraag of het de verantwoording is van de woningbouw om het op te lossen of onze verantwoording

Ik ken de situatie niet, maar heb sterk de indruk dat er doorslag en een koude brug is. Stel de woningbouw vereniging aansprakelijk. Kort de huur, als de bestuurders op Curaceau ztten.
Als u begrijpt wat ik bedoel.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst behandelen met een schimmelwerend middel en dan echt, zoals ik al eerder schreef, met verf voor een kaasmakerij.
Wij hebben in de badkamer bijna 20 jaar schimmel gehad en de mensen voor ons ook 10 jaar, maar dat merkten we pas na aankoop en bewonen van ons huis. Dus 30 jaar schimmel. Een foutje van de bouw? Velen in de buurt hebben de badkamer afgetimmerd, maar dat is verstoppen van het probleem en het vocht blijft. We hadden een raam in de badkamer, een afzuiger die geschikt is voor een totaalpakket van keuken, badkamer en toiletten, plaatsten een rooster in de deur, later een stuk van de deur afgezaagd, maar niets hielp. Onze wasmachine en condens-wasdroger stonden toen (en nu nog steeds) in de badkamer.
Najaar 1998 lieten we onze badkamer verbouwen. We behandelden de muren met verf voor een kaasmakerij (waar het natuurlijk ook altijd vochtig is) en hebben sinds die tijd nooit meer schimmel in de badkamer gehad. Nog steeds dezelfde afzuiger, nog steeds wasmachine en condens-wasdroger in deze natte ruimte, geen raam meer maar een rooster in het raam.
Echt het werkt perfect. Maar gebruik wel zeer goed materiaal. Wij kochten alles bij een verfgroothandel voor vakmensen, maar waar ook pariculieren mogen kopen.
Op andere plekken in huis hadden we ook schimmel zoals vraagsteller noemt. Hier eerst behandeld met een schimmelwerend middel., daarna witte muurverf. Alles gekocht bij de verfgroothandel..

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat de woningstichting dit probleem verhelpt. Gewoon bij de woningstichting aankaarten. Ik heb zelf probleem het warm houden van het huis. Door twee bureau's ingeschakeld te hebben met dezelfde conclusie is de woningstichting tot oplossen overgegaan, Soms met druk het wat, maar vriendelijkheid gaat boven alles

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb helaas geen oplossing voor dit probleem omdat ik zelf ook last van schimmel in mijn huis heb. Maar omdat er diverse oplossingen worden aangedragen wil ik ook even een vraag hierover stellen. Ik heb last van schimmel in één hoek van onze slaapkamer, in het trappengat(bovenin waar je tegenaan kijkt als je naar beneden loopt), in de hal onder bij de trap en in het toilet. In het toilet zit wel een afvoer in het plafond. Vooral in de slaapkamer is het heel erg. Het ziet gewoon zwart. Wij hebben spachtelputz op de muren in het hele huis (m.u.v. de badkamer die is helemaal betegeld). Wij hebben ons huis aan de buitenkant laten granollen. Kan dat wellicht de oorzaak zijn omdat de muren niet meer kunnen "ademen"? Er zitten wel roosters onderin de muren. Alleen dan zou ik in de hele woning last moeten hebben en dat is niet het geval. Wij kunnen helaas niemand aansprakelijk stellen omdat het een eigen woning betreft. Wie helpt mij?

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op dinsdag 22 jan 2013, 23:46: Ik heb helaas geen oplossing voor dit probleem omdat ik zelf ook last van schimmel in mijn huis heb. Maar omdat er diverse oplossingen worden aangedragen wil ik ook even een vraag hierover stellen. Ik heb last van schimmel in één hoek van onze slaapkamer, in het trappengat(bovenin waar je tegenaan kijkt als je naar beneden loopt), in de hal onder bij de trap en in het toilet. In het toilet zit wel een afvoer in het plafond. Vooral in de slaapkamer is het heel erg. Het ziet gewoon zwart. Wij hebben spachtelputz op de muren in het hele huis (m.u.v. de badkamer die is helemaal betegeld). Wij hebben ons huis aan de buitenkant laten granollen. Kan dat wellicht de oorzaak zijn omdat de muren niet meer kunnen "ademen"? Er zitten wel roosters onderin de muren. Alleen dan zou ik in de hele woning last moeten hebben en dat is niet het geval. Wij kunnen helaas niemand aansprakelijk stellen omdat het een eigen woning betreft. Wie helpt mij?

Hey Misty&moos,

Het vocht moet ergens vandaan komen...

Met wat vragen kunt uzelf de oplossing vinden:

Wordt er voldoende en langdurig gelucht?

Een gemiddeld huishouden produceert flink wat liters water(damp) per dag (ook tijdens uw slaap) en die onzichtbare waterdamp slaat altijd neer (condenseert) op de koudste (muur)oppervlakken.

Moderne ventilatieroosters zijn meestal veel te klein om voldoende vocht af te voeren, zeker als het windstil weer is.

Is de kruipruimte onder uw woning vochtig?

Is er een open verbinding met uw kruipruimte en de ruimtes waarin u leeft?
Zelfs kleine kiertjes tussen kruipruimte en leefvertrekken kunnen per dag liters extra vocht in uw huis opleveren.
Tevens kan er vanuit uw kruipruimte gevaarlijk Radon/Thorongas uw huis binnendringen.

U vroeg: "Wij hebben ons huis aan de buitenkant laten granollen. Kan dat wellicht de oorzaak zijn omdat de muren niet meer kunnen "ademen"?".

Nee, lijkt mij onwaarschijnlijk; wat ik al zei: Dat vocht komt ergens vandaan en kan worden afgevoerd door ventilatie en verwarming.

Het verwarmen van vochtige lucht is trouwens veel duurder dan het verwarmen van droge lucht, dus ook voldoende luchten in de winter is aan te raden en beter voor uw gezondheid.

(Onzichtbare) schimmelsporen en schimmels kunnen een gevaar opleveren voor uw gezondheid; als uw schimmel ziet dit zo snel mogelijk nat verwijderen om verdere schimmel uitbreiding te voorkomen.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn al heel wat antwoorden gegeven.Helaas. Een zinnig antwoord geven kan ik met al mijn deskundigheid en ervaring alleen goed doen als ik de situatie. ter plaatse ken.
Mijn antwoord desondanks. A: Er zit een koude brug tussen de muren ter plaatse. (te veel specie klodders.) B.Het voegwerk op en NAAST het buiten tegelwerk (vensterbank) is niet goed. Ik denk beide. Kit de voegen dicht.En kijk hoe de lekkage zich ontwikkeld. Sterkte. H.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tar

Radon komt niet per se van uit de kruipruimte. Kan ook gewoon in de kamers aanwezig zijn door de gebruikte materialen. Een woning goed ventileren is het eerste vereiste.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 22:11: @tar

Radon komt niet per se van uit de kruipruimte. Kan ook gewoon in de kamers aanwezig zijn door de gebruikte materialen. Een woning goed ventileren is het eerste vereiste.

@ Tijger1,

Een open verbinding met de kruipruimte is altijd af te raden; de meeste kruipruimte zijn vochtig.

Hoeveel Radon en/of Thoron er vrij komt uit (bouw)materialen en de bodem waarop uw huis staat is afhankelijk van het materiaal en de bewerkingswijze.

Voor de meer info:

http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/thema-1/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/radongas-en-thoron-in-huis/

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

atyjanzen schreef op maandag 21 jan 2013, 22:41: Eerst behandelen met een schimmelwerend middel en dan echt, zoals ik al eerder schreef, met verf voor een kaasmakerij.

Ben erg benieuwd wat de naam of merk is van deze verf.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

we hebben de schimmel opgelost!
de badkamer is sinds 1 maand alweer schimmelvrij dankzij HG. even een flesje kopen en erop spuiten

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 01:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

essie29 schreef op vrijdag 22 mrt 2013, 00:55: we hebben de schimmel opgelost!
de badkamer is sinds 1 maand alweer schimmelvrij dankzij HG. even een flesje kopen en erop spuiten

Zal deze tip ook meenemen met mijn schimmel op het behang; was sijpelend water vanuit de badkamer (thermostaatkraanaansluiting) naar de binnenmuur gesijpeld en het behang in de aangrenzende slaapkamer vochtig geweest.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2015 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.carebrick.nl

ve
door verwijderd - Sep 22, 2015 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jjanssen87 schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:06: www.xxx

Spammen/reclame is NIET toegestaan op deze site. Redactie is gewaarschuwd.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2015 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

jjanssen87 schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:06: www.carebrick.nl

Speciaal op dit forum aangemeld om in oude(re) topics betreffende schimmel reclame te maken?
Goh, valt niet op. ;-)