ve
door verwijderd Aug 19, 2006 om 10:58
Huishouden & energie

Schoonmaakvraag

Goedemorgen, ik heb 2 vraagjes. Wie weet hoe ik mijn glazen afzuigkap het beste schoonmaken? Is erg moeilijk door vet en stof. En wie weet hoe ik de kalkaanslag van mijn douchecabine kan verwijderen en kalkvrij kan houden?

27623 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

de afzuigkap kan je het beste met groene zeep doen, werkt als de beste, vet en stof is er zo vanaf, het is van drie hoek, vloerbare groene zeep. kalkaanslag in de douche weet ik helaas niet.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Heb je goede goedkope ontvettende spray voor bij kruidvat, perfekt voor ontvetten keuken.

Kalkaanslag met goedkope schoonmaakazijn (even laten inweken) of duurder, werkt  ook goed-antikal.

Kalkvrij houden is kwestie van goed drogen na gebruik en is sterk afhankelijk van de hardheid van het water en regelmatig reinigen zodat het niet `aankoekt`. (Echt helemaal kalkvrij houden lukt denk ik nooit echt, was het maar waar ;-)

Succes,

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Glas met ammonia en kalkaanslag op glazen douchecabine met antikal (vorige advies ben ik het dus mee eens).

Vraag is wel of de douchecabine van kunststof is of kunststof met glas
of staal met glas. Het een reageert weer anders als het andere.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tips voor weghalen staan hierboven al, en mijn woning was met witte kalk... en nu helder....

Het kalkvrij houden doe je met Autowas!

Siliconen was is het duurste, maar dat gaat ruim een jaar mee, en dus niet elke keer na jezelf de rest afdrogen1

Ook een fabriekant van sanitair en tegels doet het nu met deze middelen, maar is wel duurder dan de bouwmarkt, en autowas is vele malen goedkoper....

Dus pas in de Autowas na het verwijderen met de bovenstaande middelen, anders krijg je die kalk nooit meer weg!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te ontkalken zijn er speciale spuitflessen te koop met ontkalker.
bv. hagasan. je veegt de aanslag zo weg, tekoop bij elke loodgieter.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

de afzuigkap krijg je het beste schoon met ontvetter van de wibra deze kost 089€ daar doe ik het altijd mee   even inspuiten en je veegt het er zo vanaf wel daarna nog goed na poetsen anders krijg je een grijzen wazen er op

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik had een erg vieze douche met kalk en schimmel enz. Antikal maakt de siliconenranden ook nog eens zwart kortom een drama. Tot ik een nieuwe hulp kreeg die me Hagesan voor schimmel aanraadde. Niet goedkoop ongeveer € 6,50 per fles maar je douche is daarna schitterend schoon.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Douchedeurtjes schoonhouden van kalk- en zeepresten is best wel een probleem als je het niet iedere dag doet. En wie doet dat? Maar iedere week schoonmaken met lauw water met wat ammoniak is prima om schoon te maken. Met anti-kalkmiddelen moet je oppassen. Aluminium kan NIET tegen deze producten. Als je ze toch gebruikt, vreet het de aluminium aan en krijg je uiteindelijk allemaal roestplekken. En dat staat alsof er nooit wordt schoongemaakt. Ook  witte deurtjes zijn van aluminium, er zit slechts een laagje verf op.

De afzuigkap van glas kun je ook met water met ammoniak schoonmaken. Wat een prima product is voor vet weg te werken is VETWEG van HP. Ik spuit de afzuigkap hiermee in en laat dan even intrekken en uitlekken (krantje neerleggen om de druppels op te vangen) en droog af met keukenpapier. Dan schoonmaken met een gewoon schoonmaakproduct of, als de kap uit losse delen bestaat, in de vaatwasser. Blinkend schoon is-ie dan.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

alle goede tips gelezen en ik wil er nog één aan toevoegen.

Ik heb net verleden week en douche en afzuigkap schoongemaakt.

De douche houd ik 1 jaar kalkvrij door deze na het schoonmaken in te spuiten met bladglans (heel zuinig in gebruik).

Mijn roestvrijstalen fornuis en afzuigkap behandel ik met meubelolie
drie druppels op een doek, je kunt dan tussendoor gewoon alles even
afvegen met keukenpapier en de boel blijft glanzen.

groetjes Marijke

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kalk weg van HG is ideaal, opspuiten,wrijven en weg :)

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik houd mijn douchecabine kalkvrij met Quick 'n Brite pasta. Dit smeer ik met een sponsje erop en dat werkt erg goed en het is hele zuinig.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je de kalk van je douchecabine haalt, na iedere douchebeurt droogwrijven en flink poetsen zou ik zeggen, de praktijk is anders dat weet ik ook wel vandaar deze tip.

HA-RA

 helaas niet verkrijgbaar in de winkel wel op braderieen soms maar vooral op party aan huis, geweldig spul voor alles!

met speciale doeken en 1 verzorgingsmiddel houd je praktisch heel je huis schoon, en kalkvrij :)

er is vast wel een website te vinden als je via google zoekt.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar de lidl (mag ook een andere zaak zijn maar deze is goedkoop), haal glans voor de afwas automaat spuit tegels glas aluminium in 15 minuten intrekken het resultaat is verbluffend.Doe maar is een kraan gaat prachtig glimmen en de kalk is eraf.

p.s. Hg is volgens kenners rotzooi.dus kijk daar mee uit.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil graag op al de antwoorden er nog een aan toevoegen en wel deze je kan met regelmaat gewoon azijn te gebruiken een hoop kalkaanslag voorkomen en het is niet duur.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb heel veel HG producten en zweer daarbij:)

Hoezo rotzooi?

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de douche gebruik ik gewoon schoonmaakzaijn en kost maar €0,49. Je hebt een geweldig glanzende cabine of tegels en niet schadelijk voor kranen. Azijn bijt niet uit en ontkalkt goed.

HG is veel te agressief en tast kranen aan.

Ik adviseer je om de douche iedere dag even met een droge doek zonder iets even droog te wrijven na het douchen dan voorkom je dat probleem.

Voor de voegen gebruik ik eens in de zoveel tijd gewoon even de stoomreiniger en spuit ik daarmee de voegen schoon.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kun je heel goed schoonmaakazijn gebruiken dat werkt heel goed. Echter het gebruik van Ajax showerpower heeft bij ons veel strepen en aanslag achtergelaten. Die zijn niet meer te verwijderen met de al beschreven middelen. Het ziet er niet uit. Ik weet van vrienden dat bij hun ook hetzelfde gebeurde. Dat krijgen ze ook niet meer weg. De consumentenlijn van het product meldde dat het inspuiten na het douchen na 10 minuten weggespoeld moest worden! Dat was eerst niet het geval dan kon het een hele nacht blijven inwerken. Nu met de "nieuwe formule" kan dat dus niet meer. Misschien heeft iemand een tip om hiervan af te komen!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft ook wel met de kwaliteit te maken van het glas van de cabine

Alle waarde naar zijn geld

ik spreek uit ervaring

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Calgon voor de wasmachine werkt ook heel goed bij het schoonmaken van de douchecel.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De douchecabine is nog uit het guldentijdperk en heeft bij de praxis ruim 1200,-- guldengekost. Het is een italiaans merk en ze verkopen het nog steeds. Op het glas staat "curve temp"met daaronder "Ansi Z 97.1 Misschien geeft dat de kwaliteit van het glas weer. We hebben al heel veel geprobeerd maar durven niet echt over te stappen op agressievere middelen.

Jan

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets echt vet is of onder de kalk zit pak een emmer halfvol met water en gooi er een paar dopjes zoutzuur in en het vet en de kalk gaan echt weg wel oppassen dat het kunststof ertegen kan

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets echt vet is of onder de kalk zit pak een emmer halfvol met water en gooi er een paar dopjes zoutzuur in en het vet en de kalk gaan echt weg wel oppassen dat het kunststof ertegen kan

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens  kenners baderie en andere sanitair zaken is HG te aggresief en is het uiteindelijk niet goed voor de tegels en voegen.vandaar rotzooi het is beter wat milder agressief spul te gebruiken dan gaan

de voegen langer mee.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na elke douchebeurt de muren en glaswand afstrippen met een trekkertje en na het afdrogen even de kraan meedrogen  en eens per week maak ik alles schoon met Ajax gel speciaal voor de badkamer . Alles is mooi schoon en zonder kalk en vieze voegen

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat als je echt heel regelmatig schoonmaakt, je zowel kalk uit de douche en vet van de afzuigkap krijgt. Dat geldt voor alle genoemde middelen.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als aanvulling op al de antwoorden over het gebruik van schoonmaakazijn: Het is inderdaad de goedkoopste oplossing en werkt erg goed. Gebruik een lege sprayfles of plantespuit om het op de deur, tegels of kraan te sprayen. op liggende gedeeltes of een kraan werkt het ook goed om er eerst wc papier op te leggen om om te wikkelen, te doordrenken met schoonmaakazijn en dan een minuut of 10 in te laten trekken.

Ik heb in het verleden verschillende dure merkschoonmaakmiddelen gebruikt. Het werkt niet of in ieder geval niet beter dan azijn.

Succes ermee

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Behalve Antikal , heb je ook de eigen merken zoals Actiff van Dirk.Kost een paar duppie en werkt perfekt. In Hoofddorp is het water zo kalkrijk dat je regelmatig opnieuw moet schoonmaken, maar de autowas-tip ga ik zeker ff proberen.Want schoonmaken en dan na het douchen droogmaken helpt niet!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel zeker niet de goedkoopste oplossing is een stoomreiniger.Deze is ook voor een heleboel andere doelen in de huishouding te gebruiken.Wij gebruiken al zeker 5 jaar zo"n apparaat tot tevredenheid

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een cabine, maar dan om het bad heen. Ik gebruik Cillit Bang. Het werkt perfect !!

Succes !

ve
door verwijderd - Aug 22, 2006 om 06:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

gebruik CULLIT BENG,  groene dop of rose dop echt waar even in laten weken heet sopje en schoon , ook voor douche wc alles doe ik er mee zelfs op de camping gebruik ik het maakt echt goed schoon en ontkalkt en ontvet. bij werkt het fantactisch, Net als VANNISH voor de was geweldig spul

ve
door verwijderd - Aug 22, 2006 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Dasty van de WIBRA doet heel vaak wonderen.

Groetjes Snuupke

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, roosisboos.

Mijn zwart gelakte wasemkap doe ik met een doek met pure vloeibare Sint Marc en dan is alle vet weg. De douchecabine met mijn stoomapparaat, is alle kalk weg ook. Proberen dus.

Succes, roodborstje.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend lijkt me dat. Ik gebruik voor de wasemkap (dus vette aanslag) meestal een wondersponsje. Ze zijn overal te koop voor weinig geld o.a. bij Action en Blokker. Misschien is dit ook te proberen bij de aanslag in de douchecabine?

Succes gr. G.L.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel ik gebruik dus GEEN schuursponsje!!! maar een wondersponsje soms worden ze een "powersponsje"genoemd en dan even met papier van een huishoudrol nawrijven en klaar is kees!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot mijn grote schaamte zag ik dat ik helemaal vergeten ben een reactie te plaatsen terwijl ik wel dankzij jullie adviezen een schone afzuigkap en douchecabine heb. Excuses dus. Ik gebruik inderdaad Cillit Bang en voor mij werkt het werkelijk super. Hartstikke bedankt dus.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2006 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik wordt helemaal gek als ik de reclame zie; maar het moet gezegd, met CILIT BANG maak je je badkamer (toilet en keuken) weer blinkend schoon - Chroom (kranen), porselein en douchescherm worden weer als nieuw en eerlijk is eerlijk blijven lang mooi. Zelfs(!) de kitranden worden weer helder wit......! Even sprayen-laten inwerken (3 minuten) afspoelen of afnemen en klaar. Als je een gevoelige huid hebt, gebruik dan wel huishoudhandschoenen, want het prikt iets - uit de buurt van kinderen houden. Voor de wasemkap werkt ook heel goed (slopen) om de onderdelen in de vaatwasser te stoppen; maar dan moet je die natuurlijk wel hebben. Anders een goeie ontvetter of Cif met bleek - samen met een schuursponsje of vaatdoek werkt dat grandioos. Succes. RDR-DON Alkmaar

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik werk al 7 jaar als huishoudelijkhulp en werk het liefst met ecologische schoonmaakmiddelen. Ik zie dat hier veel tips zijn gegeven met milieuomvriendelijke en ongezonde middelen met sterke geuren.

Ik vind zelf de suprimospray van blokker fantastisch spul, het is milieuvriendelijk, ruikt niet sterk en het werkt ontzettend goed. Het kost wel €4,- maar ik vind het geld absoluut waard. Het geeft ook geen vlekken, maar wel op aluminium volgens de verpakking, doorvoor kun je de suprimo alu-clean gebruiken, maar die heb ik zelf nooit geprobeerd.

Eerlijk gezegd maak ik regelmatig aluminium kookpitten met de gewone suprimo schoon en de pitten zijn daar nog nooit door verkleurd. Blijkbaar kan het geen kwaad als je het niet heel lang in laat werken. En suprimo heeft ook absoluut geen lange inwerktijd nodig en is zuinig in gebruik.

Ik gebruik het vb ook voor de spinnenpoepjes op de deuren. 1 keer sprayen en zachtjes een natte microvezeldoek erover en met 1 veeg is t verdwenen.

Mijn klanten zijn in ieder geval alemaal erg verslaafd en de spullen die ik gebruik.

Ook de sodason allesreiniger is fantastisch. supergeconcentreerd en met een goddelijke sinaasappelgeur.

Rvs Krijg je trouwens mooi streeploos met de glasreiniger van ecover en een droge microvezeldoek

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste blackblossom,

ik mag toch hopen dat het na meer dan een jaar uiteindelijk wel geklukt is om de glazen schoon te krijgen!!!!!!!!!!

de vraag is van augustus 2006

Linda