zo
door zoeker May 5, 2011 om 15:57
Huishouden & energie

Schoonmaken deur keukenkastje

Ik zit in een huurwoning met een Bruynzeelkeuken met witeiken folie op de deurtjes.
Nu zitten er op de deurtjes van de hangkasten vetspetters die ik er niet af krijg. Ze lijken wel in de folie getrokken te zijn. Heb het al geprobeerd met allesreiniger, heet water, Cillit verdund en uiteindelijk onverdund, en daarmee heb ik wel een vetlaag van bovenop de kastjes kunnen verwijderen, maar niet deze spetters.
Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

Alvast bedankt!

37513 23 Rapporteer

stacey
door stacey - May 5, 2011 om 16:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoeker schreef op donderdag 5 mei 2011, 15:57]. Ze lijken wel in de folie getrokken te zijn.

Denk je niet dat het (heet vet) erin Gebrand is ?
Dan is het beschadigd en krijg je het niet meer weg,
kun je het enkel misschien camoufleren met meubelstift.

edwardus
door edwardus - May 5, 2011 om 17:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer het ook eens door poetsen met lampenolie en als dat niet voldoende helpt, met wasbenzine. Dat laatste eerst op een plekje proberen dat niet in het oog springt, zodat je weet of dit de folie niet aantast.

jantom
door jantom - May 6, 2011 om 12:43
377 Antwoorden / 0 Vragen

Pas zelf mijn Bruynzeelkeukenkastjes schoongemaakt want ook bij mij (-> in mijn geval) zaten er vetspetters van het frituren op de zijkant van die kastjes.

Bij mij lukte het met vloeibaar schuurmiddel (en dat hoeft niet persé Jif te zijn). Na een eerste schoonmaak"ronde" even laten intrekken en dan weer opnieuw - ik gebruikte een keukendoekje en het gaat dan wel niet snel maar er werden wel goede resultaten geboekt.
Als u het niet wegkrijgt lijkt er inderdaad sprake van inbranden (zie Stacey). Maar dan is er toch wel wat verkeerd gegaan...

tenormin
door tenormin - May 6, 2011 om 12:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tenzij het er, zoals Stacey schrijft ingetrokken is, ik heb een ontvetter (en een hele doos andere schoonmaakmiddelen) via de Telegraaf (sorry voor de reclame) besteld waarin een ontvetter zit. Het heet vet weg en het is ongelooflijk fantastisch spul, niet in de winkel te koop. Misschien zou U het kunnen proberen te bemachtigen via ebode@telegraaf.nl en uw probleem voorleggen. Misschien heeft hij nog enige flessen over. Het werkt ZO goed dat ik het behandel "als goud", echt waar.

na
door nana - May 6, 2011 om 12:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

Koop bij de Wibra de fles ontvetter,dat gele spul en probeer het daar maar eens mee..

frenja
door frenja - May 6, 2011 om 12:59
44 Antwoorden / 13 Vragen

Ik gebruik voor vet te verwijderen een spuitflacon voor de barbeque, het vet verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wel de gebruiksaanwijzing volgen. Frenja

kriekra
door kriekra - May 6, 2011 om 13:00
204 Antwoorden / 64 Vragen

Je zou het ook eens kunnen proberen met Dasty ontvetter van de Wibra. Ik heb hier zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik hoor er veel positieve berichten over.

radiodixie
door radiodixie - May 6, 2011 om 13:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb regelmatig last van vetspatten, onverdunde Quick n Brite (pasta) opsmeren ff in laten trekken en afnemen met een vochtige doek.
Ideaal spul trouwens voor heel veel meer doeleinden!

kn
door knuffelhond - May 6, 2011 om 13:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met Nana eens. Koop gewoon de ontvetter van de Wibra. Kost volgens mij 1,98 en echt je kunt er alles mee schoonkrijgen. Ik gebruik het werkelijk overal voor. Vet, groene aanslag, kalk. Zelfs als je met kerrie op je aanrecht bezig bent geweest, krijg je dit er normaal met water en zeep er niet af. Nou met deze ontvetter wel en ook vlekken uit de vloerbedekking. Het is echt een wonder middel en werkt fantastisch. Ook het gastfornuis. Het is wel belangrijk dat je het er ongeveer 1 a 2 minuten even laat inwerken. Wil het er nog niet af doe de ontvetter dan op een schuursponsje. Zo een met aan de ene kant een ruwe kant en aan de andere kant een zachte kant en gebruik de ruwe kant.

no
door noontje23 - May 6, 2011 om 13:26
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nana en knuffelhond hebben gelijk. Dat spul van de Wibra heet Dasty. Kost inderdaad net iets minder dan 2 euro en het werkt super. Ik doe er echt alles mee. En aangezien mijn partner en ik ook roken krijg je steeds die vieze bruine laag overal op. Ff Dasty spuiten, 1 minuutje laten inwerken, afvegen en klaar!! Echt een aanrader. Gebruik het ook voor de oven, frituurpan enz.

zo
door zoeker - May 6, 2011 om 15:00
78 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb de vlekken niet zelf gemaakt (dat was de vorige bewoner), dus weet niet hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar het zou me niks verbazen als het idd ingebrand is...
Ik ga eens even bij de Wibra langs en dat eerst proberen, anders pak ik de andere tips even op.
Dank jullie wel allemaal voor de tips!

harrie
door harrie - May 6, 2011 om 15:10
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste zoeker

Het probleem is; de folie oftewel een "veredeld" soort plakplastic waarmee de deurtjes zijn overtrokken. De folie is niet echt bestand tegen schuren (Jif & schuursponsjes) en ook niet tegen hogere temperaturen. Zoals Stacey schreef, is er heet vet tegenaan gespetterd kan de folie gesmolten zijn danwel poreus geworden zijn.
Onder de folie zit gewoon spaanplaat wat niet tegen vocht bestand is, dus oppassen!! Door vocht gaat de folie loslaten...
Ga dus niet met die ontvetters op waterbasis aan de gang, ik ben bang dat het middel erger is dan de kwaal.
De zij en onderkanten van keukenkastjes hebben een veel sterkere laag nl. melamine, waarbij je het wel kan gebruiken.
Jammer dat ze bij de frontjes dit ook niet hebben gebruikt, wat minder luxueus maar bestand tegen "normaal" gebruik.
Probeer in 1e instantie het advies van Edwardus.

Sterkte
Ex-Haagsche Harrie

sy
door sylleke1970 - May 7, 2011 om 00:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

De citroensteen met de groene pad van JEMAKO gebruiken of de intensiefreiniger.
Dat zijn wonderbaarlijke schoonmaakprodukten zonder agressieve toevoegingen.

ri
door ringeling - May 7, 2011 om 08:30
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Probeer eens de wonderspons, te koop bij Kruidvat.
Onmogelijke vlekken gaan er meestal met deze spons wel af. De spons nat maken , uitknijpen, en dan de vlekken wegwrijven. Succes.

tenormin
door tenormin - May 7, 2011 om 12:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=yeppie schreef op zaterdag 7 mei 2011, 07:18]Beste zoeker,
Ik heb veel merken voorbij zien komen en voor mij zijn Dasty en Vet weg (dat ik overigens gewoon bij de drogist kan kopen) veruit de toppers. Maar voor de echt zware klussen, zoals ingebrand vet, gebruik ik zo'n wit wondersponsje. Alleen met water nat maken en je krijgt er praktisch alles mee weg. Heb al heel wat collega's hierover getipt en iedereen is laaiend enthousiast. En als het daar niet mee lukt dan is het inderdaad ingebrand en helpt poetsen helaas niet meer.
Succes.

Beste Yeppie, je schrijft dat je Vet weg gewoon bij de drogist kan kopen. Geef me de naam van (ik hoop een keten drogist) dan hoef ik niet ZO zuinig met mijn vet weg om te gaan, als het tenminste hetzelfde spul is. Zou ik erg waarderen en ik weet dat dit off topic is, sorry.

ye
door yeppie - May 7, 2011 om 13:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bridgen,
Ik heb het al heel lang niet meer gekocht want ik had ook nog een navulling met een concentraat. Het is verkrijgbaar onder de merknaam van HG Vet weg. Ik heb net de Etos gebeld en zij verkopen dit nog steeds. Maar zelfs dit middel kan niet op tegen de wondersponsjes. Ze slijten wel erg hard maar de voldoening dat vuil zo makkelijk verdwijnt (met name in de keuken) maakt dat wel weer goed. En ze laten geen krassen achter. Dus ideaal voor roestvrij staal en b.v. gelakte schilderijlijsten.

tenormin
door tenormin - May 7, 2011 om 13:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=yeppie schreef op zaterdag 7 mei 2011, 13:01]Beste Bridgen,
Ik heb het al heel lang niet meer gekocht want ik had ook nog een navulling met een concentraat. Het is verkrijgbaar onder de merknaam van HG Vet weg. Ik heb net de Etos gebeld en zij verkopen dit nog steeds. Maar zelfs dit middel kan niet op tegen de wondersponsjes. Ze slijten wel erg hard maar de voldoening dat vuil zo makkelijk verdwijnt (met name in de keuken) maakt dat wel weer goed. En ze laten geen krassen achter. Dus ideaal voor roestvrij staal en b.v. gelakte schilderijlijsten.

Hartstikke bedankt voor de moeite, maar....dit is niet het middel wat ik bedoel.HG heeft veel schoonmaakmiddelen maar werken niet zoals "mijn middel" dit doet. Zoals ik al schreef is het NIET in winkels te koop; het wordt gebruikt door bedrijven die na brand huizen moeten reinigen van roet. Vandaar dat ik TS aanraadde ebode@telegraaf.nl te raadplegen of de firma Dolmans die te Googelen is. Nogmaals dank voor je moeite.

pergadoosje
door pergadoosje - May 7, 2011 om 20:01
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=nana schreef op vrijdag 6 mei 2011, 12:59]Koop bij de Wibra de fles ontvetter,dat gele spul en probeer het daar maar eens mee..

Dat gele spul van de Wibra heet DASTI Super ontvetter ..... ff er op spuiten, afvegen met een schoon doekje, en met een heleboel geluk , is het vet weg.....
SUCCES ER MEE

tantepollewop
door tantepollewop - May 8, 2011 om 09:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal eens met yeppie en ringeling. Wonderspons van het Kruidvat!
Als dát het probleem niet verhelpt ... en je hoeft het oppervlak niet met allerlei agressieve middelen te lijf! Bovendien gaat het schoonmaken ook heel snel! Sla er wel wat van in, want het mag dan wel heel goed werken, maar het sponsje slijt helaas ook heel snel!

l1ntje
door l1ntje - May 9, 2011 om 15:08
13 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al eerder geschreven haal DASTY bij de WIBRA. Kost nog geen 2 euro en werkt fantastisch, gebruik het al jaren. Kragen van overhemden, barbecue, tuinstoelen, velgen van je auto of bromfiets, gasfornuis, vlekken in kleding, teveel om op te noemen. Ik heb alle andere schoonmaakmiddelen niet meer nodig.

ye
door yeppie - May 11, 2011 om 14:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zoeker,
Ik heb veel merken voorbij zien komen en voor mij zijn Dasty en Vet weg (dat ik overigens gewoon bij de drogist kan kopen) veruit de toppers. Maar voor de echt zware klussen, zoals ingebrand vet, gebruik ik zo'n wit wondersponsje. Alleen met water nat maken en je krijgt er praktisch alles mee weg. Heb al heel wat collega's hierover getipt en iedereen is laaiend enthousiast. En als het daar niet mee lukt dan is het inderdaad ingebrand en helpt poetsen helaas niet meer.
Succes.

zo
door zoeker - May 11, 2011 om 16:06
78 Antwoorden / 3 Vragen

Even de uitslag: ik heb de wondersponsjes gekocht voor 0,99€ en het vliegt ermee van de deurtjes af. Wat een goeie tip!
Toch ook nog de ontvetter van Wibra gekocht en daarmee de oven schoongemaakt. Werkt stukken beter dan de Cillit Bang die ik eerder gebruikte.
Ik ben helemaal blij met mijn keuken.

Dank jullie wel allemaal.

el
door elsdreef - May 15, 2011 om 13:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Alle vetvlekken verwijder ik met Dasty ontvetter van de Wibra, vetvlekken uit de kleren, gastel, muur en ook kastjes, kost nog geen 2 euro dus proberen waard