oo
door ooanjaoo Jun 25, 2010 om 15:44
Huishouden & energie

Schoonmaken frituurpan

hoi,
ik gebruik altijd vloeibaar frituurvet, alleen is het een drama om de pan dan schoon te maken.........heeft er iemand een tip???
Ik ben nu maar weer overgestapt naar vast frituurvet.........

31881 12 Rapporteer

pi
door pietebal - Jun 25, 2010 om 16:27
14 Antwoorden / 7 Vragen

Ik doe de binnenpan in de vaatwasser en als de vaatwasser afgelopen is en de pan nog heet, pak ik een schuursponsje met afwasmiddel en dan hoef ik niet eens te schuren en klaar. Ik gebruik ook olie. Succes!

kiran
door kiran - Jun 25, 2010 om 16:33
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ooanjaoo

Klik hier: frituurpan schoonmaken.

poltol
door poltol - Jun 25, 2010 om 19:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Heb het net klaar.
Als volgt gedaan.
Pan even aan gezet zodat de olie net warm is.
Olie in oude ijsemmertjes gekiept.
Pan van binnen uit geveegd met keukenpapier.
Na gewreven met vochtig [spuitfles vetoplosser] keukenpapier.
Binnenkant was daarmee klaar en schoon.

Alle losse onderdelen eraf en in een zeer warm sopje gezet. In het sop een flinke scheut reiniger.
Lekker laten weken.
Daarna af geborsteld [plastic] en/of geschuurd [RVS delen] met een sponsje.

Mandje ook in het hete sop gezet. En afgeborsteld.
Buitenkant, van de pan, afgedaan met sop en vetverwijderaar.

Alles weer in elkaar gezet en afgevuld met olie [Diamant plus] tot aan de streep van max.
Het ziet er weer uit als nieuw.

Succes, poltol

tw
door twizzel - Jun 25, 2010 om 19:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik doe het als volgt, De olie uit de binnenpan gieten en de achtergebleven olie met een keukenrol deppen zodat het meeste eruit is.
Dan vullen met water( niet tot aan de rand maar een stukje eronder) en een vaatwastablet erin.
Pan aan zetten op de normale temperatuur en lekker laten borrelen( daaom mag het water niet tot aan de rand want dan loopt de pan over) pak hem beet een minuut of vijf.
Dan pan uitzetten en even laten afkoelen en het water eruit en de pan is brandschoon.

Groet Twizzel.

soepkiep
door soepkiep - Jun 25, 2010 om 20:55
529 Antwoorden / 75 Vragen

ik gebruik ook vloeibaar frietvet
ik doe het oude vet in een lege fles waar het in gezeten heeft schudden
daarna met keuken rol schoon maken
en dan spuit ik er dasty ontvetter van de wibra in
laat het een tijdje intrekken
dan met schuur sponsje er door
en dan gewoon afwassen
en bij mij is het als nieuw

oo
door ooanjaoo - Jun 25, 2010 om 22:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

dank voor jullie reakties.............
maar veel wijzer ben ik er eigenlijk niet van geworden,..........
het gaat mij met name meer over de deksel en het mandje.......
dat vet is zo enorm aangekoekt..........en een vaatwasser heb ik niet......
ik ben met een tandenborstel en een staalspons bezig geweest........heb er
1,5 uur over gedaan,
dus als er betere tips zijn............dan heeeeeeeeel erg graag

soepkiep
door soepkiep - Jun 25, 2010 om 23:57
529 Antwoorden / 75 Vragen

ook dat spuit je goed in met die ontvetter en laat het maar even goed intrekken en dan afwassen met een schuur sponsje moet lukken hoor zo doe ik het altijd

audb
door audb - Jul 12, 2010 om 14:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u een tuin hebt dan gewoon de warme olie gebruiken voor mieren nesten of op de compsthoop.
Het schoon maken kan met Soda, biotex of met zout.
Als u echter haast hebt dan vet oplosser van de Wibra of HG VETWEG (Erg duur maar ook erg goed)

danath
door danath - Jul 13, 2010 om 16:12
88 Antwoorden / 1 Vragen

Losse onderdelen spuit ik eerst in met een vetoplosser en laat dat enige tijd intrekken. daarna met een schuursponsje in een sopje afnemen. Nb. vloeibaar schuurmiddel als bv. Jif blijkt nog steeds een goeie vetoplosser te zijn.
Is het te gortig, dan koop ik een nieuwe, zo duur zijn ze niet meer.
Tip: koop er een met zg. koude zone, die is helemaal uitneembaar, ook het verw. element. Je hoeft dan niet bang te zijn dat de electr. delen nat worden.

ro
door ron530 - Jul 13, 2010 om 17:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi, ik ben nog van de oude generatie en gebruik frituurvet in een ouderwetse ronde frituur pan. Als het vet vervangen moet worden zet ik de pan even aan tot de klont bijna los komt, stekker er uit en direct een plastic zak over de pan heen. De pan op zijn kop en het vet is er uit. Binnen kant vullen met heet water ,met een schuurspons en wat huishoudschuurmiddel reinigen goed naspoelen en daarna met afwasmiddel schoonwassen. De buitenkant reinigen spreekt voor zich. Deksel, mits deze te demonteren is reinigen met een goede ovenreiniger zelfde ook voor de mand, die van de gespierde bonenstaak is daar heel goed in. Zo hou ik mijn 20 jaar oude pan in top conditie.

Succes Ronny.

danath
door danath - Jul 13, 2010 om 20:03
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 13 jul 2010, 17:58]Hoi, ik ben nog van de oude generatie en gebruik frituurvet in een ouderwetse ronde frituur pan. Als het vet vervangen moet worden zet ik de pan even aan tot de klont bijna los komt, stekker er uit en direct een plastic zak over de pan heen. De pan op zijn kop en het vet is er uit. Binnen kant vullen met heet water ,met een schuurspons en wat huishoudschuurmiddel reinigen goed naspoelen en daarna met afwasmiddel schoonwassen. De buitenkant reinigen spreekt voor zich. Deksel, mits deze te demonteren is reinigen met een goede ovenreiniger zelfde ook voor de mand, die van de gespierde bonenstaak is daar heel goed in. Zo hou ik mijn 20 jaar oude pan in top conditie.

Succes Ronny.

Als je al een frituurpan 20 jr. gebruikt nou dan ben je echt van de oude stempel en zal denk ik geen electrische zijn.
Note; vast frituurvet gebruiken in een electr. pan kan gevaarlijk zijn!

ro
door ron530 - Jul 13, 2010 om 20:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Danath, Elektrische frituurpannen bestaan al heel lang ook al in 1990 "google voor de grap even " Thermostatisch geregeld en beveiligd. Gezien je reactie ben je niet goed op de hoogte. Moet wel zeggen dat het een uitgave was en die je bij een echte winkel kocht, en niet voor een paar euro's zoals nu het geval is. Ik ben met je eens dat een pan met olie of frituurvet op het vuur vragen om moeilijkheden is maar daar ging de vraag niet over, was die niet over het reinigen van de frituurpan?

Met groet Ronny.