an
door angeliq Nov 16, 2004 om 15:52
Huishouden & energie

Schoonmaken plavuizen

Beste lezers,

Afgelopen zomer is een terras aangelegd. Gebruikt zijn keramiek (ongeglazuurde) plavuizen. Na het voegen is er een grijze cement 'waas' achtergebleven, die tot op heden niet te verwijderen is. Schrobben, schuurspons, soda, speciaal schoonmaakmiddel (quitacemento), Cilit Bang, niets helpt. Heeft u een suggestie?

Met dank bij voorbaat.

10477 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien vindt u onder schoonmaken een bruikbare oplossing?

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Keramiek is poreus waardoor er tijdens het invoegen cementresten zijn achter gebleven in de poriën en de stuctuur van de plavuizen. Nagenoeg  onmogelijk dit te verwijderen met een schoonmaakmiddel omdat het er eigenlijk "uitgezogen" moet worden.

Welk schoonmaakmiddel u ook gebruikt u krijgt de cementresten niet uit de bovenste laag van de plavuizen. Misschien dat het mechanisch kan maar dit zou u eerst kunnen overleggen met de leverancier van de plavuizen.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ingedroogde cementresten kunnen verwijderd worden met een zuurhoudend reinigingsmiddel. Een zuurhoudend reinigingsmiddel mag niet gebruikt worden voor kalksteen of marmer. Ik zou het toch altijd eerst even uit proberen op reserve tegel of een hoekje.

Een zuurhoudend reinigingsmiddel is bijvoorbeeld zoutzuur. Kijk wel goed naar de gebruiksaanwijzing. Zoutzuur in een hoge concentratie is gevaarlijk. Neem de beschermingstips in acht!

Succes!

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Angeliq,

Kijk eens op:

http://www.hginternational.com/nl/

Volg de aanwijzingen omtrent type vloer en soort vervuiling en als het goed is kom je uit bij 'HG Extra'. Zelf hebben we dit produkt gebruikt bij plavuizen in de keuken en dat werkte uitstekend. Bij ernstige vervuiling moet je de schoonmaak herhalen. Je kunt het bij de betere drogist (Etos of DA) verkrijgen.

suc6, Freya

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja,

Dat was ook mijn eerste gedachte maar het is moeilijk aan te geven in welke verhouding dat verdund moet worden om te voorkomen dat de plavuizen worden aangetast en het oppervlak nog kwetsbaarder wordt voor het aantrekken en vasthouden van vuil.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, die HG-extra had ik via mijn link schoonmaken (zie boven) al genoemd!

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat het ongeglazuurde tegels zijn, waarbij de cementresten in de tegels kan zijn getrokken, is de "grauwsluiter" alleen te verwijderen met een middel wat de cementresten oplost, zoiets als zoutzuur. Daarna overvloedig naspoelen en laten drogen.

Na het drogen moeten de tegels behandeld worden met een vocht- en oliewerend producten. Dat verschillende keren aanbrengen totdat de plavuizen verzadigd zijn. Daarna licht schoonmaken. Ik ben er nog niet uit welk product hiervoor het beste is. Het moet geen algengroei toelaten en bij regen niet glad worden.

In ieder geval mag het terras niet in dit jaargetijde schoongemaakt worden. De cementsluier houdt nu indringend water tegen. Als de winter "streng" wordt, kan indringend water bevriezen. De uitzetting van water bij bevriezen is enorm. Veel groter dan dat van de plavuizen. Hierdoor bestaat de kans dat de tegels dus stuk vriezen. Geldt ook voor de voegen, als daar water tussen kan dringen. Als het een aantal dagen goed droog en warm/zonnig is, zou ik zelfs de vloer verder beschermen tegen indringend water in dit jaargetijde.

Wat betreft zoutzuur. In het zeer hoge concentratie kan je er een lijk mee oplossen (geen botten) en zeer verdunde vorm helpt het in de vorm van drankje (tablet in water opgelost) mensen hun eten beter te verteren, of tewel aanvulling van het maagzuur als ze daar te weinig van produceren.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ vladja - als die botten ook opgelost moeten worden kan ik je natronloog beter bekend als caustic soda wel aanbevelen :-) - PML

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zeg het niet goed het moet zijn: beter bekend als grondstof voor caustic soda.