ri
door riebnj Jan 13, 2011 om 13:39
Huishouden & energie

Schoonmaken ruw lederen bankstel

weet iemand hoe ik mijn geruwde lederen bankstel weer schoon krijg? Volgens mij is het wat vettig, omdat mijn hond er vaak tegenaan schuurt met haar vacht. Voornamelijk de rug van het bankstel is erg vies. Heb al schoonmaak middelen gebruikt met het gevolg dat het alleen erger wordt.

82551 22 Rapporteer

elenay
door elenay - Jan 13, 2011 om 13:45
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Bomber/Pilote leder
Bomber/Pilote leder is een geruwde ledersoort - dikte 1,0/1,2 mm - wat een doorleeft uiterlijk heeft. In gebruik zal dit leder nog meer verouderen, zitplaatsen kunnen donkere, wat gladdere vlakken geven en de stiknaden worden meer geaccentueerd in gebruik. Bomber/Pilote leder is gevoelig voor vuil en vlekken. Bomer/Pilote leder vereist het zelfde onderhoud als nubuck leder.

Onderhoud Nubuckleder
De Nubuckset is een samenstelling van diverse producten voor het gehele onderhoud, reiniging en bescherming van nubuckleder. De Nubuckset bestaat uit de volgende producten:

•Spuitbus Protexx voor leder. Beschermt tegen vuil en vlekken op basis van water, vet en olie. Protexx herstelt ook de waterafstotende eigenschappen van leder.
•Nubuckreiniger 2 in 1. Reinigt en impregneert. Voor zware vlekken op nubuck.
•Nubuck Cleaner (borstel). Nubuck borstel + schijfje. De nubuck borstel wordt gebruikt bij lichte, oppervlakkige vervuiling.

Gebruiksaanwijzing Nubuckset

•Spuitbus Protexx voor leder. Ondergrond moet schoon en kleurecht zijn. Test eerst op een niet in het oog vallend deel. Als de kleur afgeeft, niet behandelen. Houd de spuitbus rechtop en spuit op ca. 20 cm afstand in gelijkmatige banen. Droogtijd ca. 60 minuten. Inhoud van de bus is voldoende voor ca. 5-7 m2. Extreme overdosering vermijden. Diepe vlekken verwijderen met Nubuckreiniger 2 in 1 en eventueel borstelen met Nubuck Cleaner of schijfje.
•Nubuck reiniger 2 in 1. Op de vlek spuiten en uitwrijven met een zachte, niet pluizende doek of zacht borstelen. Goed laten drogen. Bij niet geheel verwijderde plekken behandeling nogmaals herhalen. Test eerst op een niet in het oog vallend deel.
•Nubuck Cleaner. Zachtjes borstelen totdat vuil verdwenen is. Eventuele hardnekkige oppervlaktevervuiling verwijderen met het schijfje. Indien nodig nabehandelen met spuitbus.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 14, 2011 om 12:52
632 Antwoorden / 58 Vragen

Zelf gebruik ik altijd Quick-and-Brite, o.a. te koop bij Wehkamp en Blokker.
Het is niet agressief of giftig, dus geschikt voor als je kinderen en huisdieren hebt.
Succes!

jan118
door jan118 - Jan 14, 2011 om 12:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Maak een sopje van vloeibare groene zeep en wrijf daar je leren bankstel mee in. Later afnemen met louw water en uw bank ziet eruit als nieuw.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 14, 2011 om 14:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Om te beginnen is het van groot belang om te weten wat voor soort leer het bankstel heeft, want elk soort heeft z'n eigen behandelwijze. Wellicht staat het leersoort vermeld op de rekening of kunt u dit navragen bij de leverancier. Die kan u dan ook vertellen wat de juiste behandelwijze is. Dit lijkt mij beter dan klakkeloos alle schoonmaakmiddelen uit te proberen die hier langskomen. Maar mocht u er niet achter komen welk leersoort u precies heeft, kunt u op een plek die niet in het oog loopt een stukje uitproberen met het middel van uw keuze. Ik gebruik altijd ossengalzeep op een schone spons, afnemen met schoon water, afdrogen met een microvezeldoekje. Het verdient wel aanbeveling bij geruwd leer om dit dagelijks te reinigen, vooral als, zoals in dit geval, de hond zich eraan schuurt. Als u dit bijhoudt zodra het bankstel schoon is, is een ingrijpende schoonmaakbeurt niet eens nodig. Succes.

tr
door trudy1960 - Jan 14, 2011 om 14:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

mij is verteld toen ik het bankstel kocht dat groene zeep goed is even een sopje van maken want ik heb zelf 2 bouvier gehad en ik maakte het altijd schoon met groene zeep en dat ging prima

jan118
door jan118 - Jan 14, 2011 om 15:02
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=trudy1960 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 14:26]mij is verteld toen ik het bankstel kocht dat groene zeep goed is even een sopje van maken want ik heb zelf 2 bouvier gehad en ik maakte het altijd schoon met groene zeep en dat ging prima
Kijk even wat Jan118 heeft geschreven.

danath
door danath - Jan 14, 2011 om 15:20
88 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn suede jas was ik in de wasmachine met een scheutje babyshampoo.
Op advies van de winkel.
Misschien dat een sopje van babyshampoo ook wel werkt?

an
door annie wilms - Jan 14, 2011 om 15:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

In warm water een scheut amoniak toevoegen
met een doek schoon wrijven ,daarna nog eens met schoon warm water

Succes

tr
door trusan - Jan 14, 2011 om 20:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn zoon heeft zijn bankstel teneinde raad met de hogedrukspuit gereinigd. Het was na afloop totaal schoon. Het was echter geen leer maar alcantara of zoiets.
Alleen het drogen duurde nogal lang.

user123
door user123 - Jan 15, 2011 om 00:12
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenlijk is het vervetten een eigenschap van onafgedekt leer.

Er zijn wel middelen beschikbaar, je moet het alleen aan een leerspecialist vragen welke precies weet om welke kwaliteit leer het gaat.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 15, 2011 om 01:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit is een goed advies van iemand die er verstand van heeft.
Welke 3 idioten geven hier een rode duim voor ??
Schaam je !!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=elenay schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:45: Bomber/Pilote leder
Bomber/Pilote leder is een geruwde ledersoort - dikte 1,0/1,2 mm - wat een doorleeft uiterlijk heeft. In gebruik zal dit leder nog meer verouderen, zitplaatsen kunnen donkere, wat gladdere vlakken geven en de stiknaden worden meer geaccentueerd in gebruik. Bomber/Pilote leder is gevoelig voor vuil en vlekken. Bomer/Pilote leder vereist het zelfde onderhoud als nubuck leder.

Onderhoud Nubuckleder
De Nubuckset is een samenstelling van diverse producten voor het gehele onderhoud, reiniging en bescherming van nubuckleder. De Nubuckset bestaat uit de volgende producten:

•Spuitbus Protexx voor leder. Beschermt tegen vuil en vlekken op basis van water, vet en olie. Protexx herstelt ook de waterafstotende eigenschappen van leder.
•Nubuckreiniger 2 in 1. Reinigt en impregneert. Voor zware vlekken op nubuck.
•Nubuck Cleaner (borstel). Nubuck borstel + schijfje. De nubuck borstel wordt gebruikt bij lichte, oppervlakkige vervuiling.

Gebruiksaanwijzing Nubuckset

•Spuitbus Protexx voor leder. Ondergrond moet schoon en kleurecht zijn. Test eerst op een niet in het oog vallend deel. Als de kleur afgeeft, niet behandelen. Houd de spuitbus rechtop en spuit op ca. 20 cm afstand in gelijkmatige banen. Droogtijd ca. 60 minuten. Inhoud van de bus is voldoende voor ca. 5-7 m2. Extreme overdosering vermijden. Diepe vlekken verwijderen met Nubuckreiniger 2 in 1 en eventueel borstelen met Nubuck Cleaner of schijfje.
•Nubuck reiniger 2 in 1. Op de vlek spuiten en uitwrijven met een zachte, niet pluizende doek of zacht borstelen. Goed laten drogen. Bij niet geheel verwijderde plekken behandeling nogmaals herhalen. Test eerst op een niet in het oog vallend deel.
•Nubuck Cleaner. Zachtjes borstelen totdat vuil verdwenen is. Eventuele hardnekkige oppervlaktevervuiling verwijderen met het schijfje. Indien nodig nabehandelen met spuitbus.

mastag
door mastag - Jan 15, 2011 om 10:23
955 Antwoorden / 19 Vragen

Inwrijven met goedkoop scheerschuim, even 5 minuten laten zitten en uitpoetsen, BRAND NEW!!

MAstag

ho
door houthuijsen - Jan 16, 2011 om 22:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nbw schreef op zaterdag 15 jan 2011, 02:51][quote=fairman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 16:18]Schaf die vieze hond (en andere huisdieren) af. Voor mensen die waarschijnlijk ook op uw bank moeten zitten is dat een stuk prettiger en hygienischer en daarnaast blijven de bank en andere delen van het huis ook voor uzelf schoner

Mooie reactie.Lekker met de kont tegen de krib. Heb zelf ook een lederen bankstel en honden en door gebruik slijt het gewoon. En ik krijg met geen enkel middel duur of oma's wijsheid de vlekken eruit op kwetsbare gebieden. Mijn maat heeft een meubelzaak en verkoopt topreinigers. Die helpen wel maar naar 3 maanden is het leer weg en komen er stukjes voering tevoorschijn.

Het probleem is dat leer als status wordt verkocht maar wil je het goedhouden je er beter niet op kunt zitten tenzij je een verheven koninklijke zit hebt met handschoenen de armleuningen te ontzien, want daar gaat het vaak mis.

ho
door houthuijsen - Jan 16, 2011 om 22:10
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gebeurt alleen als je een bank hebt gekocht van kippenleer.
Als je een bank koopt met een goede leersoort gaat deze tientallen jaren mee , bij normaal gebruik en onderhoud.
U kunt echter niet verwachten dat een bank met goed leer goedkoop is.

ti
door tinamaru - Jan 20, 2011 om 00:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fairman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 16:18]Schaf die vieze hond (en andere huisdieren) af. Voor mensen die waarschijnlijk ook op uw bank moeten zitten is dat een stuk prettiger en hygienischer en daarnaast blijven de bank en andere delen van het huis ook voor uzelf schoner

bah...wat een stomme reactie... en ga je er vooral zelf niet op zitten met je vieze kont, dat is nl nog veel erger...

ik zou het eens met een dampreiniger proberen...na het dampen met een droge microvezeldoek licht wrijven... we hebben geen leren bankstel, maar een van velours, denk, dat het op dezelfde manier werkt....
iig geval succes.

wi
door wimve - Dec 4, 2011 om 07:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Groene zeep helpt meestal het beste,maar niet te veel water er bij gebruiken want daar houd leer niet van.

Daarnaast doen wij met onze lederen bank bij dagelijks gebruik er een bed overtrek in de zelfde kleur over heen zodat onze hond die er helaas ook graag op zit (om naar buiten te kijken) het niet vuil maakt en beschadigd.

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 17:27
129 Antwoorden / 20 Vragen

Ik wil even inhaken op deze vraag.
Ik heb een 2e hands leren bankstel die ik helemaal heb schoongemaakt met groene zeep. Werkt geweldig, hij ziet er weer uit als nieuw, maar hoe vaak moet ik dat doen? en moet ik de bank ook invetten?

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 17:28
129 Antwoorden / 20 Vragen

ow, zie nu dat het een hele oude vraag is. ik open wel een topic.

fa
door fairman - Oct 9, 2012 om 15:20
22 Antwoorden / 3 Vragen

[edit redactie] OT. Graag on-topic reageren.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 9, 2012 om 15:21
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=fairman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 16:18]edit

Nou ja zeg, wat is dit nou voor een flutreaktie, daar zit ts echt niet op te wachten.
OT

nb
door nbw - Oct 9, 2012 om 15:24
521 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=fairman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 16:18] [edit] OT. Graag on-topic reageren.

[Edit] Heb zelf ook een lederen bankstel en honden en door gebruik slijt het gewoon. En ik krijg met geen enkel middel duur of oma's wijsheid de vlekken eruit op kwetsbare gebieden. Mijn maat heeft een meubelzaak en verkoopt topreinigers. Die helpen wel maar naar 3 maanden is het leer weg en komen er stukjes voering tevoorschijn.

Het probleem is dat leer als status wordt verkocht maar wil je het goedhouden je er beter niet op kunt zitten tenzij je een verheven koninklijke zit hebt met handschoenen de armleuningen te ontzien, want daar gaat het vaak mis.