ekiem
door ekiem Jul 11, 2016 om 19:47
Huishouden & energie

Schoonmaken zilveren sieraden

Goedenavond,

Ik zag bij het Kruidvat een doosje met "spul " waarmee je je zilveren sieraden kunt reinigen. Mijn vraag is het volgende : heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik heb nl zilveren hangers met edelsteentjes erin o.a citrien, jade, robijn......
De ketinkjes en hangers gaan er minder mooi uitzien en dit spul lijkt me wel wat. Alleen ben ik wat huiverig omdat ik niet weet wat er met die steentjes zou kunnen gebeuren. Op het etiket van die verpakking staat niet bijster veel. Ik word er in ieder geval niets wijzer van.

Jullie ervaringen en adviezen zou ik op prijs stellen.

alvast bedankt, Ekiem

37947 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2016 om 19:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik maak zilver altijd schoon met zo goedkoop mogelijke tandpasta. Wordt weer prachtig.

zw
door zwaardvis - Jul 11, 2016 om 20:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zilver reinigen met een papje van Natrium BiCarbonaat (zuiveringszout, bakpoeder). Kun je zelfs opgelost drinken of als tandpasta gebruiken. Niet gevaarlijk. Kost 1,30 bij Jumbo (Arm and Hammer, Baking Soda). Zilver wordt schitterend mooi. Ook de theepot wordt snel blinkend en verlost van thee en watervlekken.

diumenge
door diumenge Jul 12, 2016 om 06:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even inhaken op dit antwoord. Werkt dit ook met zilveren munten? En smeer je dat 'papje' er op ofzo?

zw
door zwaardvis Jul 12, 2016 om 08:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja ook met zilveren munten, mits niet al te smerig. Met een doekje opsmeren en wrijven.

diumenge
door diumenge Jul 13, 2016 om 06:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, bedankt.

audb
door audb Jul 13, 2016 om 12:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Re: Zwaartvis

Als het een munt van waarde is dan nooit doen hoe vuiler de munt hoe meer deze kan gaan opleveren.

Dat is een tegenstrijdige gegeven maar op een schone munt zie je krasjes zitten en dat verminderd de waarde vraag maar na bij een munten handelaar.

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2016 om 20:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zwaardvis: 5-10gr tandpasta is stukken goedkoper!

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2016 om 21:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dag Ekiem, lijkt me dat u best bij een juwelier kan vragen, vragen staat immers vrij? Misschien onder het mom van interesse hebben in een ketting met edelsteentjes.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 12, 2016 om 00:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn juwelier doet de sierraden in een soort supersonische machine. Door heel snelle trillingen (vrij vertaald)  worden sierraden zonder chemicaliën weer als nieuw en het kost bijna niets. De juwelier weet ook welke stenen op welke manier behandeld kunnen worden.
Gratis advies geven de meeste juweliers u graag.
Diewilik

wi
door wilhelmina59 - Jul 12, 2016 om 09:39
512 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf schoonmaken met oude tandenborstel en groene zeep, of inderdaad naar de juwelier en die stopt alles in een Ultra Sonor gevuld met lauwwarm water en dreft oid.

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2016 om 09:58
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemorgen allemaal,

Dat van die juwelier lijkt me een aardig advies. Eerst " kijken, kijken, niet kopen  " en dat vragen. Ben benieuwd wat hij zegt. Ik heb aardig wat spul , ook van mijn overleden moeder. Die zijn ronduit vies omdat zij deze op een bepaald moment nooit meer af deed, wat daar allemaal tissen zit. Lijkt wel alsof het " stinkt ", is goud maar daar durf ik eerlijk gezegd niet aan te beginnen.

Dar met die tandepasta, gebruik je daar een borsteltje bij of doe je dat op een doekje ?

Alvast bedankt, ekiem

uwjurist
door uwjurist - Jul 12, 2016 om 10:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Met tandpasta, zilverpoets e.d. schuur/poets je langzaam het zilver weg. Soda in combinatie met zilverfolie in kokend water werkt heel erg goed zonder kracht te hoeven zetten en zonder dat het zilver slijt.

wi
door wilhelmina59 Jul 12, 2016 om 10:39
512 Antwoorden / 0 Vragen

Werkt als het pricipe van verzilveren = elektrolyse. Dus geen slijtage lijkt mij stug, maar dat terzijde.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2016 om 10:37
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ekiem ,

Hier staan enkele tips , klik op de rode regel .

https://omaweetraad.nl/vlekken/zilver

Ik gebruik zelf Witte Steen voor zilver en goud  ( reinigt , beschermt , en polijst ) .
.

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2016 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ekiem: ik doe de tandpasta op een zacht peutertandenborsteltje.

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2016 om 22:58
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond allemaal,

Bij juwelier geweest en, na het nodige te hebben bekeken gewoon advies gevraagd. Volgens hem kon het allemaal prima in zo'n potje vloeistof worden gereinigd. Hij had ook allerlei doekjes . Potje bijna 10 euro.

Thuis toch maar die tandenpoets geprobeerd. Gedaan op een electrische tandenborstel. Ben er een poos mee bezig geweest want als je eenmaal ermee begint, tja dan ge je door.
Is een heel gepriegel maar werkt super. Hangers blinken je tegemoet. Kettinkjes heb ik door een doekje met tandenpoets gedaan.

Bedankt voor jullie tips, ekiem

marita5
door marita5 - Jul 12, 2016 om 23:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Ekiem ,

Fijn om te horen dat het werkt met tandpasta , nog veel plezier met uw bling bling ;-) bedankt voor het terugmelden .

Em
door Emmap - Jul 13, 2016 om 11:55
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou zeggen: ga naar een vakman/-vrouw > de juwelier!
Zo duur kan het niet zijn, en zij weten waarschijnlijk het best hoe je het krasvrij kan schoonmaken zonder dat de stenen worden aangetast of losgaan. Misschien hebben ze ook wel tips wat je zelf kan doen, bv. een 'kleine beurt' voor af en toe onderhoud en dan periodiek een 'grote beurt' bij de vakman.

Succes!

marita5
door marita5 Jul 13, 2016 om 12:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Enmap , de reactie van Ts niet gelezen om 22.58 , is langs geweest bij een juwelier , om nog eens terug te gaan is overbodig .

blok
door blok - Jul 13, 2016 om 15:02
79 Antwoorden / 8 Vragen

hallo Ekiem,

zelf gebruik ik een potje met sponsje (is heel zacht, krast niet) wat ik bij mn juwelier heb gekocht.
het is spul wat zij zelf ook gebruiken, het heet Hagerty.
echt een aanrader, werkt als een trein, supersimpel, en je hoeft geen kracht te zetten.

miekmol
door miekmol Jul 16, 2016 om 18:58
201 Antwoorden / 50 Vragen

Zo'n potje heb ik ook gekocht bij de edlsmid, kost maar liefst 24 euro... het is een dure aangelegenheid.

vi
door villadorina - Jul 13, 2016 om 22:23
21 Antwoorden / 15 Vragen

ik heb zilveren ringen schoon gemaakt :: aluminium folie op schaaltje daarop de sieraden en daarbij ........dat ben ik kwijt maar als je googelt krijg je het antwoord, het werkt razendsnel en kost dus bijna niks - ik dacht dat het schoonmaakazijn was, kan ook soda zijn, maar ik had ook stenen in die ringen die kwetsbaar waren, dit is geen volledig antwoord maar absoluut geen grapje