vi
door villagevoile Sep 15, 2010 om 19:00
Huishouden & energie

Schoorsteenveegset

Ik heb een openhaard met een schoorsteenpijp. Weet iemand een winkel, waar ik een schoorsteenveegset kan kopen? Geen webwinkel, ik wil het ding eerst zien vanwege de kwaliteit.

23180 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien bij kachelspeciaalzaken?

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

In welke regio of plaats ben je woonachtig. Er is nl wel een zaak in Eindhoven waar ze
die verkopen. Maar misschien is dit wel te ver weg voor je.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak heeft een webwinkel ook een "gewone winkel' waar je het spul kunt bekijken. Lijkt me dus niet vreselijk moeilijk dit zelf even uit te zoeken.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk anders even op Google. Tik in schoorsteenveegset en je krijgt genoeg
mogelijkheden te zien, dan kun je kijken of er dichter bij huis wat te halen valt.
Zelfs op Marktplaats staan er in de aanbieding.

Groetjes.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo ben ik op kachelspeciaalzaken gekomen, motormuis (zie 20:37). Vaak vergeten de vragenstellers de meest simpele weg te begaan: googelen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag village:

Bijna 20 jaar veeg ik mijn eigen schoorsteen, soms bij slecht hout 2 x p/j.
Eerst had ik een veegset van Gamma: touw, borstel en kogel van 1 à 2 kg. De borstel was gemaakt van +/- 0,5 mm ronde staaldraadjes voor de "veegharen" die gefixeerd waren door deze tussen 2 of 3 stukken 5 mm dik rond draad in elkaar te draaien.
Enige jaren veegde ik ik daarmee, tot ik tussen het roet steeds meer stukjes ronde staaldraadjes vond, welke aan de spiraal waarin ze gefixeerd waren, afgebroken waren. Metaalmoeheid op de zwakste plek, omdat de ronde staaldraadjes tussen de dikke draden bij het in elkaar twisten geplet waren.

Daarna kocht ik bij een goede ijzerwarenzaak en een kachelspeciaalzaak beide een nieuwe borstel. De "borstelharen" hiervan zijn plat staal, +/- 0,5 mm dik en 2 mm breed van gehard (veren)staal. Ze zijn met de platte kant over elkaar rondom een buisje gelegd waarna tussen 2 flenzen geplet zijn. Er zijn 2 borstels boven elkaar gemonteerd met het buisje als afstandstuk tussen de beide borstels.

De kogel en het touw monteerde ik daar aan middels 1 stuk M6 draadstang en 2 stuks M6 schroefdraad (hijs)ogen en met deze combinatie veeg ik al weer vele jaren, zonder dat zich de platte staafjes "borstelharen" lossen of afbreken. Dit type borstel veegt ook beter dan de Gamma borstel omdat ze wat stugger is.

Misschien dat je met mijn ervaring voordeel kunt doen. Goedkoop was hier ook duurkoop!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben vergeten te melden, dat ik in Rotterdam woon, dus bij deze.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ village:

"....dat ik in Rotterdam woon,..."

Ook in Rotterdam hebben ze goede, echte ouderwetse, ijzerwarenzaken en echte kachelsmeden. Google.

H.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruik ik een systeem van een soort dikke stugge kunststof delen van een meter per deel.Op uiteinde zit een ijzeren deel met schroefdraad. Delen schroef je gewoon in elkaar.
Bovenop schroef je de "kogel".Dan kun je van beneden af je schoorsteen vegen door steeds een stuk onderaan er aan te schroeven,dus zo verleng je steeds met een meter.
Ik vind dit systeem een voordeel hebben boven een systeem met touw, je hoeft het dak
niet op te klimmen.Gebruik dit systeem al jaren en werkt zeer goed en makkelijk.
Gekocht in een zaak in Eindhoven. Maar zullen ze ook wel hebben in een goede zaak
in of rond Rotterdam. Dus even google gebruiken.
Succes.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Villagevoile.

Moet wel even vermelden dat dit soort veegsystemen wel stuk duurder zijn dan alleen een stuk touw met een kogel erbij.
Ik heb overigens 2 maten kogels erbij, een voor in gewone schoorsteen en een voor in openhaard kanaal.
Heb met dit systeem ook al verschillende malen bij mijn ouders thuis zo gemakkelijk voor hen hun rookkanalen kunnen schoonmaken zonder op het dak hoeven te klimmen.
Ik weet helaas geen prijs meer. Kan zelfs nog wel in gulden tijd geweest zijn toen ik het heb gekocht.

Groetjes.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kogel, Borstel en touw is goedkoopste maar hoe vang je de roet beneden op als je op dak staat?

Ik heb zelf een flexibele stang die verlengbaar is, en die borstel kan van beneden naar boven vegen, en met stofzuiger gelijk alles opzuigen bespaarde veel werk.

Wel na afloop met spiegel en lamp in rookkanaal kijken en niet te hard rammen, mijn kapje lag er tenslotte ook af, ik ging dus ook te ver!

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor brandverzekering is bewijs van firma nodig dus ondanks goed werk ben ik niet goed verzekerd!

Dus voor je iets koopt, vergeet Uw Brand verzekeraar niet!

ve
door verwijderd - Sep 23, 2010 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jezelf ieder jaar je rookkanaal goed schoon veegt dan heb je geen problemen
met schoorsteenbrand. En dus geen problemen met verzekeringen.
Ik zelf heb nu al meer dan 23 jaar zelf geveegd en nooit geen probleem gehad.
Afkloppen, want je weet immers nooit.
Anders misschien een tip. Er zijn een soort haardblokken te koop die je in je rookkanaal
moet laten opbranden en die dan je rookkanaal zuiver maken.
Hier zit ook een formulier bij dat geldig is voor je verzekering als zijnde dat je schoorsteen
zuiver is gemaakt.
Ik weet helaas niet of die blokken overal te koop zijn en wat ze tegenwoordig kosten.
Mocht je hier interesse in hebben dan zou ik even via Google hierop gaan zoeken.

Groeten.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ motormuis:

Wanneer je inferieur hout (dennen enz.) of niet goed gedroogd hout stookt neemt de roet drastisch toe. Wanneer je dan het hele "jaar door" stookt, dan is één keer jaarlijks vegen niet genoeg! Zij gewaarschuwd.
Buiten dat ik doorgaans wel 2 jaar gedroogd hout stook en hoofdzakelijk eiken, heb ik ook wel eens een seizoen inferieur hout gestookt, met één keer vegen. Kreeg 18 kuub grove den voor de deur, gratis. Resultaat: schoorsteenbrand. Die ik zelf gedoofd heb door met een metalen stofblik met lange steel het vuur eronder weg te nemen. Daarna snel het dak op om een metalen plaat op de schoorsteen te leggen. De schoorsteen ronkte als een V1 raket! De plaat smoorde de raket direct zodat erger voorkomen werd.

Bij 1 keer vegen haal ik 4 tot 6 kilo roet uit de kachel en het rookkanaal van ongeveer 7 mtr. lengte en van 20 cm. diameter.

Overigens is schoorsteenveger een vrij beroep. Iedereen mag zich zo noemen. Dus ben ik 1 à 2 keer per jaar schoorsteenveger.
Oud middel om roet te verminderen: aardappelschillen op het vuur.

@ invalide:

".... maar hoe vang je de roet beneden op als je op dak staat?"

Bij mij gaat dat zo:
De kachel 0,5 mtr over de vloerplaat naar voren rollen, de pijp verwijderen, onder het schoorsteengat (nisbus) in het plafond een stevig vierkant doosje met daarin een vuilniszak. Dit geheel wordt tegen het plafond gedrukt middels een stempeltje (passend stuk panlat met kops een plankje).

Er zit een knoop in het touw waarmee ik van bovenaf meet of ik bij het doosje ben.

Maar hoe gaat dat met borstel, kogel en stukken stang met schroefdraad vanaf de woonkamer? Hoe vang je dan de roet op?

H.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2011 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis schreef op woensdag 15 sep 2010, 21:02: In welke regio of plaats ben je woonachtig. Er is nl wel een zaak in Eindhoven waar ze
die verkopen. Maar misschien is dit wel te ver weg voor je.

Hallo de motormuis, Welke zaak in Eindhoven bedoel je. Ik ben bij een paar ijzerwarenzaken geweest, maar helaas geen schoorsteenveegsets.

paul-p

ve
door verwijderd - Jun 3, 2011 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://lmgtfy.com/?q=Schoorsteenveegset