pe
door peentje Mar 25, 2015 om 17:18
Huishouden & energie

Secondelijm verwijderen

Hallo, ik heb in de badkamer een plastic haakje met secondelijm opgeplakt op een muur met geglazuurde tegels. Nu is het puntje vh haakje afgebroken en wil ik dat hele ding eraf halen. Hoe doe ik dat? Kan iemand mij helpen?? Alvast bedankt!!

47669 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 25, 2015 om 17:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer het eens voorzichtig met aceton/nagellak remover.

aurora1
door aurora1 - Mar 25, 2015 om 17:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk staat zelfs op de verpakking van de lijm te lezen hoe die te verwijderen is.

komsja
door komsja - Mar 25, 2015 om 17:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@peentje
Ja dat is zweten als je niet weet hoe dat moet.U kunt dat haakje er met gepast geweld afrukken,maar beter is om met een scherp plamuurmes heel voorzichtig het haakje te verwijderen,en de eventuele secondenlijm resten kunt u voorzichtig met hetzelfde plamuurmes van de tegel krabben zonder uw tegel te beschadigen,want secondenlijm is keihard en makkelijk weg te krijgen van een geglazuurde tegel.

hutch
door hutch - Mar 25, 2015 om 17:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Met een scherp mesje zeer voorzichtig er onder steken.
Hierna ook de restjes er af steken.

Doe wel een beschermingsbril op voor het geval er stukjes vanaf knappen en weg vliegen...

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2015 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo peentje,

Probeer het haakje met een scherp voorwerp er af te krijgen.

Na uitharding is het zeer moeilijk lijmresten te verwijderen. Aceton lost de lijm (slechts zeer langzaam) op.
(Bron:Bison)

Suc6

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 25, 2015 om 17:59
330 Antwoorden / 15 Vragen

Het is mij gelukt door met een vislijn (of heel sterk ander nylondraad) tussen het haakje en de muur te gaan en het er zo af te "snijden". Bleef amper lijm op de muur zitten. Dat kon met lijm/sticker verwijderaar van HG eraf gehaald worden

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2015 om 23:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@#peentje, sticky tape remover. Een pad waarmee vrouwen iedere avond hun make- up mee verwijderen op pad doen, lekker laten intrekken en dat moet dat plastic haakje eraf komen. Haha, voldoende ervaring, komt goed.

pe
door peentje - Mar 26, 2015 om 10:31
15 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo allemaal, heel erg bedankt voor de tips. Daar kan ik zeker wat mee. Als het nu niet lukt!!
Groetjes van Peentje!

besseldekker
door besseldekker - Mar 27, 2015 om 13:34
123 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk helpt losweken met wasbenzine. Ligt een beetje aan de gebruikte lijmdrager, misschien, maar is het proberen waard.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 27, 2015 om 15:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Oude weg slijpen en nieuwe die gelijk of grote is plakken.

Het weghalen kan een ramp zijn en de tegel beschadigen en dus is een dremel of zo de oplossing....
Ook de tril apparaten geven soms uitkomst maar die niet te hard op tegel zetten...

Als het meeste weg is daar op lijmen en niet de tegel 100% schoon maken want dan sneuvelen ze meestal....

domantwoord
door domantwoord - Mar 27, 2015 om 16:51
192 Antwoorden / 0 Vragen

Secondelijm hecht snel en de verbinding is best sterk maar in de meeste gevallen niet bestand tegen stotende belasting.
Zeker van een glad geglazuurde tegel is kunststof heel eenvoudig te verwijderen door b.v. een beitel of mesje of een plamuurmes zo vlak mogelijk tegen de muur te plaatsen en er dan een ferme tik op te geven.
het haakje zal dan los komen!
zelfs met een blokje hout gaat dat lukken, geef er met een hamer een fel tikje op en het is los!
Wanneer de tegel mat en/of ruw is word het een ander verhaal, het haakje zal dan nog wel loskomen maar de kans op lijmresten is groter.
eventuele lijmresten voorzichtig wegkrabben met b.v. een zakmes, aardappelschiller, plamuurmes.
eventuele zwarte strepen van het mes zijn met wat koperpoets weer eenvoudig weg te poetsen ( bij gladde glazuur natuurlijk)

domantwoord
door domantwoord - Mar 27, 2015 om 16:57
192 Antwoorden / 0 Vragen

een aanvulling: oplossen met benzine enz. werkt niet, ook lossnijden met vislijn kun je beter vergeten, dat is op zich een prima tip voor b.v. de originele schuimkussentjes waar deze haakjes normaal mee geplakt worden en b.v. ook voor allerhande lelijke teksten zoals eco, turbo, enz. achter op een auto (flosdraad werkt dan ook prima!) maar secondelijm word hard en is niet eenvoudig te snijden!

ma
door maus2 - Mar 27, 2015 om 17:40
37 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi peentje, heeft u de lijm en het puntje nog ? Dan weer eraan lijmen!! Als de lijm zo goed is, lukt dat ook wel! Succes.

pe
door peentje - Mar 27, 2015 om 18:33
15 Antwoorden / 12 Vragen

@zeurpiet Nee heb ik niet meer anders had ik dat wel gedaan. Gaat iets makkelijker. Maar ik ga het met een plamuurmes proberen en aceton.
Bedankt allemaal!