la
door ladyjane Jan 15, 2005 om 11:15
Huishouden & energie

Senior kattenvoer

Heeft het zin mijn kat van 10 jaar senior kattenvoer te geven? Zijn daardoor nier- en andere  problemen werkelijk te voorkomen? Het valt mij op dat dit voer veel duurder is en dat, als ik de etiketten vergelijk,er geen tot weinig verschil is met gewoon voer. Er zou een veschil in eiwitten moeten zijn maar ik kan het niet ontdekken. Wie heeft daar ervaring mee of weet een merk dat wél een aangepaste samenstelling heeft en/of betaalbaar is.

27920 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 15, 2005 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Goedkoop is het senior voer niet, maar er zit duidelijk minder kalk in. Daarom heeft de kat dan minder last van blaasgruis of de nieren. Zelf heb ik in het verleden een kat verloren aan een nierinsufficiëtie. Een gevolg van blaasontsteking en zovoorts. Toen was er geen voer voor oudere katten. Dat wil je niet nog een keer meemaken. Intriest. hoe hij lag te schumbekken in zijn katten bak en zijn plas niet kwijt kon. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, dan doe je het echt wel. Dieren zijn helaas kostbaar het is niet anders.

succes er mee

en een knuffel voor je katten

Nenad

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel degelijk verschil van de samenstelling in deze soort kattenvoer, maar vaak voor een leek niet te herkennen. Er worden zowiezo andere eiwitten gebruikt in het senioren kattenvoer, en er wordt rekening gehouden met de behoeftes van een ouder dier, ze hebben vaak minder beweging, dus gebruiken ze ook niet meer zoveel calorien (ja ook bij een dier moet er rekening mee gehouden worden). Ik zou dus zeggen als je je kat nog lang wil behoeden voor lichamelijke klachten zou ik wel overgaan op seniorenvoer.

Groetjes van een dierenliefhebber

ve
door verwijderd - Jan 22, 2005 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft zeker zin een kat van 10 jaar senior voeding te geven. Zoals bij de andere antwoorden staat zit er veel minder eiwit in, waardoor de kat minder last heeft van afvalstoffen in de blaas, tevens zorg je ervoor dat een oudere kat minder dik wordt, want vaak gaan ze minder bewegen. Als je niet besluit om seniorvoer te geven kan het zijn dat de kat last van de nieren krijgt en dan ben je nog verder van huis. Dan moet je voer van de dierenarts gaan geven waar je nooit meer vanaf komt. Dit is nog duurder dan seniorvoer!!!

Is je kat een hele actieve buitenkat en eet hij veel, dan moet je opletten of de kat met seniorvoer niet te weinig voeding binnenkrijgt, dus niet vermagerd.

Als je besluit een goed premiumvoer te kopen, zul je erachter komen dat op de lange termijn het voer helmaal niet zo duur blijkt te zijn. Je hoeft er in verhouding minder van te geven en het is beter voor je kat!!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

senior kattenvoer; dat het zo erg al is de je,je opa gaat voeren aan de beesten

ve
door verwijderd - Feb 1, 2005 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ladyjane.ik heb 3 katten,had er 4.de oudste is pas overleden op 20 jarige leeftijd.nadat ze was opgeknap na een gebits behandeling kreeg ze een hersenbloeding en hebben we haar laten inslapen.ze kreeg royal canin voor de kat boven de 15 jaar.dat is zachter.heb 2 katten die momenteel voedsel krijgen boven de 10 /15 en heb een nakomertje van 3.ze krijgen allemaal brokjes van royal canin Dit voedsel is helemaal aangepast aan de leeftijd en de behoefte van de kat.als je de zakken naast elkaar legt zie je dat er wel degelijk verschil is.als ze aanleg hebben voor een nierziekte of suikerziekte is dat door dit voedsel niet te voorkomen maar door dat 't aangepast is worden ze wel ouder..ook hebben ze er minder van nodig daardoor hebben ze minder ontlasting..ook weer mooi meegenomen.ik geef mijn katten altijd brokjes naar hun leeftijd en geen blik.vooral boven de 10 jaar geen blik meer .krijgen ze anders tandsteen van.mijn katten worden oud.tussen de 18 en de 24.dus vind ik dat 't wel helpt

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een senior kat van bijna 16. Vanaf dat ze 10 was heb ik haar Royal Canin senior gegeven met goed resultaat. Tot een half jaar geleden maar dat heeft denk ik te maken met haar tanden.Je kan geen nierproblemen voorkomen maar wel vertragen. Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2005 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik voer zelf verschillende soorten voer, waaronder Royal Canin en Hill's. Mijn katten zijn nog niet in de Senior leeftijd, maar ik ben zeker van plan tegen die tijd over te stappen naar Senior voer. Ik heb niet het idee dat het direct ziektes voorkomt, als je kijkt naar de samenstelling van bijvoorbeeld een voorgeschreven nierdieet, deze dieten hebben echt nog extreem veel minder eiwitten. Maar de speciale senior dieten zijn wel zo samengesteld dat de oudere kat, die dus andere behoeftes heeft dan een jongere kat, alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft. En daar gaat het uiteindelijk om. Veel verschillen kun je niet zien op de zak. Binnen de groep Eiwitten zijn er nog zoveel verschillende soorten, dat puur een eiwit gehalte nog niet alles zegt.

En wat je ook voert, (ik ken mensen die hun kat 20 hebben zien worden op brokjes van de aldi...) je moet geluk hebben, met ieder dier weer. Maar je kunt geluk altijd een heel klein handje helpen door ze gewoon het beste te geven wat je kunt bieden. En zoveel duurder zijn de "duurdere" voersoorten niet eens, je hebt er vaak veel minder van nodig, en het scheelt regelmatig in het kattengrit, ze poepen nl vaak ook nog minder!

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn katten zijn nog niet zo oud maar ik denk dat de brokken van senior minder hard zijn als die van een normale kat. Er zitten ook meer vitamines in de voeding en bij een oude kat moet je altijd voorkomen op nierstenen dus in de voeding mag absoluut geen zout zitten! Katers hebben sneller nierstenen dan poezen!