Al
door Ali!Theo? Jan 29, 2019 om 19:24
Huishouden & energie
Sifon onderdouchebak stuk als gevolg van gebruik ontstopper

De sifon onder de douchebak is stuk gegaan. Het is gaan lekken hetgeen waarneembaar is op het plafond in de woonkamer. De installateur van de douche (2004) laat weten: "Ik heb meerdere klanten met soortgelijke schade gehad en die gebruikten allemaal ontstopper. Het lijkt erop dat dat de oorzaak is van de kapotte sifon". Hebben meer mensen deze ervaring gehad?

8549 15 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jan 29, 2019 om 19:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ontstopper is erg agressief en kan op den duur oude rubberen afdichtingen aantasten. Als die afdichting er ook al inzitten vanaf 2004 en er wordt regelmatig ontstopper gebruikt kan dat gebeuren.

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2019 om 19:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Welke ontstopper heeft u gebruikt en ook: was de afvoerpijp bestand tegen dit middel? Staat meestal op de verpakking.
En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. (Ik gebruik gewoon HG).

panter22
door panter22 - Jan 29, 2019 om 19:35
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is algemeen bekend, Die rommel moet je niet in de afvoer gooien, Daar maak je GHB van,

ad
door ad5 Jan 30, 2019 om 13:58
11 Antwoorden / 3 Vragen

Maak nu geen slapende honden wakker...

panter22
door panter22 Jan 30, 2019 om 14:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet wel een sterke maag hebben

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2019 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat dat grijze kapotte ding van kunststof is. Ontstopper is heel aggressief. Niet dat ik dat ooit gebruik. Ik zou ook niet weten waarom u dat zou moeten gebruiken.

Dat wordt dus een nieuwe sifon en geen ontstopper of dergelijke meer gebruiken. Daarnaast de verzekering inschakelen voor de schade aan het plafond.

Al
door Ali!Theo? Jan 29, 2019 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

Als tijdens het douchen water in de douchebak blijft staan moet je wel iets doen. Wij hebben zowel caustic soda als HG gebruikt.
Niet iedere keer is "het putje" met (lange) haren van echtgenote en drie schoondochters schoongemaakt. Dat grijze kapotte ding was de oorzaak. Lekdetectie liet zien dat water langs de sifon liep.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2019 om 19:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe lang is de sifon al aanwezig? Van wel materiaal En als ook al gevraagd: welke ontstopper gebruikt u?

Ik heb zelf met diverse ontstoppers, al jaren lang benut,  caustic soda, HG etc. tot op dit moment, nooit problemen gehad. Maar wat niet kan is nog nooit gebeurt en hoe dan ook is het denk ik een kwestie van in ieder geval de fabrikant van de door u benutte ontstopper te raadplegenresp. uw probleem te melden.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2019 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doen jullie dan allemaal in die douche dat je daar ontstopper gebruikt?

tenormin
door tenormin Jan 29, 2019 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, gebruik ontstopper om problemen te voorkomen. Haren en, soms, kan eventueel zeep gaan klonteren. Er is veel agressief spul op de markt; deze HG vloeibare ontstopper: dan steek je in ieder geval niet de dievenmoord bij gebruik. Daarom vroeg ik ook wat er gebruikt werd.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2019 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet overbodig bij normaal gebruik van shampoo en doucheschuim.

tenormin
door tenormin Jan 29, 2019 om 20:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, het gaat (volgens de huisheer) juist over haren waar men een ontstopping in douche krijgt. Dus dat probeer ik n al jaren te voorkomen zonder dat er weer een paar kerels mijn badkamer komen zwartmaken. ;-)

ha
door harrybre Jan 30, 2019 om 17:35
240 Antwoorden / Vragen

En daarom zit er bij mijn doucheafvoer zo'n filter in de afvoer: ééns per maand even schoonmaken en.. sinds 2002 (oplevering huis) geen problemen gehad.
WEL ooit bij de wasmachine-afvoer. ook zo dom geweest ontstopper te gebruiken, waardoor de hele boel muurvast kwam te zitten, want dat spul klontert en maakt een soort "glas"verbinding. Met haast "geweld" ( zo'n trilveer erin) de boel losgekregen. Commentaar van die rioolontstopper: NOOIT ontstopper gebruiken, gewoon heet water, eventueel met soda ( basisch) of schoonmaakazijn (zuur) . En er geen lange-verbindingen makende verontrieniging in laten vloeien natuurlijk. Vandaar: een filtertje.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2019 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier wat u in het vervolg moet doen om dergelijke problemen te voorkomen.

https://rioolprobleemkwijt.nl/blog/douche-afvoer-verstopt-tips

tenormin
door tenormin Jan 30, 2019 om 00:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou tijger1, de link die je doorgeeft is dus gewoon wat ik zonder link, ook schreef. Gewoon ervaring helpt ook. Heel vroeger gebruikte ik WC eend. Wist ik veel dat dit spul onder de rand niet echt oploste. Smerige toestand daarna. Nooit meer gebruikt.

gerbera
door gerbera - Jan 29, 2019 om 22:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk zie ik in de lage stukken duidelijk "roest"sporen op de breukvlakken hetgeen betekend dat de gedeeltelijke breuken er al geruime tijd inzaten. Verder zie ik de onderkant van van het roset en buitenzijde van het syfon duidelijke "roest" sporen. Voor mij betekend dit dat het afvoerroset niet voldoende afdichte en niet vast zat en in combinatie met vering in de bodem van de bak en het niet mee kunnen veren van de aangesloten afvoerbuis gewoon is afgebroken. Als er een verkeerde (agressieve) onstopper gebruikt zou zijn verwacht ik dat met name de onderzijde van het syfon als het ware wegbrand maar niet dat er sprake is van, zoals hier het geval, een duidelijke breuk. Ik zie dan ook eerder als oorzaak onvoldoende ondersteuning van de bakbodem en niet van het gebruik van een ontstopper.

he
door henkie.penkie - Jan 30, 2019 om 13:19
148 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik op de foto deze sifon goed bekijk lijkt het meer op een breuk als dat deze is aan- of opgevreten door een ontstoppingsmiddel.
De meeste pvc materialen vooral afvoer leidingen worden van dermate kuntstof gemaakt dat deze chemisch bestendig zijn en veel agressieve stoffen die in ontstoppers zitten kunnen verdragen zonder dat deze worden aangetast. Dus dat dit gebeurd is lijkt mij dan ook niet logisch. Ik denk eerder dat het in een constructie fout zit hoe de sifon zat aangeloten bijvoorbeeld onder een bepaalde spanning zodat deze na veel bewegingen is gebroken als deze niet ondersteund is onder je douche bak. Dit komt door het verwarmen en daarna weer het afkoelen van de afvoerbuis/sifon, op lange termijn gaat het in technische termen het geheugen uit het materiaal en dat het dan breekbaarder wordt. Men heeft soms niet in de gaten dat warmwater boven de 60 graden celsius dergelijke schade kan aan richten. De pvc afvoermaterialen van tegenwoordig zijn allemaal zuurbestendig die je koopt en hitte bestendig tot een temperatuur van 90 graden Celcius. Vroeger had je twee soorten in afvoermaterialen en moest je opletten of deze hitte bestendig waren daar hoef je dus tegenwoordig niet meer op te letten. Dus dit lijkt meer op een breuk als dat deze veroorzaakt is door een ontstopper middel.

gerbera
door gerbera Jan 30, 2019 om 14:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zo dacht ik er gisteren ook over;-)

mo
door mof - Jan 30, 2019 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen ervaring, maar wel kennis. Dit is wat men vroeger “caustic soda” noemde. Metalen en organische materialen corroderen en of lossen op.
als de douche in 2004 is aangelegd kan het bij regelmatig gebruik heel goed dat dit nu kapot is.

na gebruik can dit goedje altijd met heet, 70 tot 100 grden, water en ruim naspoelen. Een emmer vol, tien liter of zo

acwkuipers
door acwkuipers - Jan 30, 2019 om 15:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon baking soda en azijn gebruiken. Verhouding even op internet opzoeken.

acwkuipers
door acwkuipers - Jan 30, 2019 om 15:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon baking soda en azijn gebruiken. Verhouding even op internet opzoeken.

acwkuipers
door acwkuipers - Jan 30, 2019 om 15:51
6 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon baking soda en azijn gebruiken. Verhouding even op internet op zoeken. Werkt prima.

jack333
door jack333 - Jan 30, 2019 om 17:39
45 Antwoorden / 9 Vragen

Vaak helpt het ook wel eens om er een emmer onder te plaatsen

Pi
door PimJoris - Feb 1, 2019 om 22:46
78 Antwoorden / Vragen

'Gewoon HG' is anders volgens mijn loodgieter ook behoorlijk agressief en slecht voor kunststof afvoeren. Zijn advies: regematig voor je naar bed gaat een handje soda met een heel klein beetje vocht in de afvoer doen en de volgende morgen met komend water doorspoelen. Doe ik al 20 jaar en nog nooit ontstopper nodig gehad. Stuk milieuvriendelijker ook, én goedkoper.