ma
door marjaankone Jan 17, 2013 om 15:27
Huishouden & energie

Slecht dakbedekking

Op ons platte dak zitten allemaal blaren en is helemaal geschubt en wij zijn bang dat we vandaag of morgen lekkage krijgen. Negen jaar geleden is dit erop gelegd. De dakbedekking die hiervoor erop lag, lag er al ruim 30 jaar op en zag er veel beter uit, maar omdat door een aanbouw de randen los lagen hebben we besloten, aangezien het al oud was ,in zijn geheel te vernieuwen.
Na regelmatig contact met de dakdekker blijft hij beweren dat dit ligt aan het te weinig schoonhouden en de UV-straling.
De dakdekker blijft erbij dat wij zelf schuldig zijn aan deze slechte dakbedekking.
Een keer is iemand van het bedrijf komen kijken en daarbij kreeg ik de indruk dat hij het ook slecht vond.
Daarna kwam hij nog eens kijken met iemand die het materiaal geleverd had.
Wel gek dat het dak van mijn schuur, intussen ook 5 jaar oud, daar kennelijk geen last van heeft want dit ziet er nog prima uit.
Wij zouden graag een second opinion willen hebben, maar wij weten niet wie dat moet doen. De brancheorganisator, waarbij deze dakdekker niet is aangesloten, advieseert een gerenommeerd bedrijf.
Graag advies of misschien de belbus???
[edit redactie]

9067 4 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 17, 2013 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is een openbaar forum, ik heb daarom de redactie verzocht uw adres e.d. te verwijderen.

vr.gr.

jo
door jozu - Jan 17, 2013 om 20:04
72 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zelf een loodgietersbedrijf gehad ik gaf altijd 10 jaar garantie op het dak,en ik denk dat collega's dit ook doen.
Heeft u dit zwart op wit ?
De dakdekker heeft waarschijnlijk verkeerd materiaal gebruikt.
En goede dakbedekking is redelijk U.V bestendig,zeker de eerste 10 jaar.

mi
door miraltje - Jan 17, 2013 om 20:40
462 Antwoorden / 0 Vragen

het kan verschillende oorzaken hebben,

je hebt grofweg 2 type bitumineuze dakbedekkingen,te weten

SBS,deze dakbedekking zeer elastisch maar daardoor ook een stuk duurder.

APP deze bedekking wordt veelvuldig toegepast omdat deze bedekking goedkoop is nadeel hiervan dat dit vakkundig gelegd moet worden daar deze nagenoeg niet elastisch met als gevolg dat er al snel blaren/rimpels in het dak komen indien dit niet juist gelegd is.

SBS en APP mogen niet door elkaar gebruikt worden daar deze 2 verschillende materialen elkaar niet verdragen,lekkage ontstaat dan op de naad waar deze samen komen.

Verder is het belangrijk dat de dakbedekking van leislag is voorzien tegen uv of als deze kaal is,naderhand wordt voorzien van bijv. grind om schadelijke instraling van uv te voorkomen.

zowel SBS of APP is met of zonder leislag verkrijgbaar.

Is het nieuwe dak over de bestaande dakbedekking gelegd dan is het belangrijk dat de nieuwe laag voorzien is van een damp verdelende dakbedekking om blaren/rimpels te voorkomen.

door dit type kan het vocht wat is blijven zitten tussen de beide lagen zich over het hele dak oppervlak verdelen

de beste methode is het verwijderen van de bestaande dakbedekking en het dak opnieuw op te bouwen,echter er zijn dan behoorlijke kosten voor het afvoeren/verwijderen

tot slot is het belangrijk dat bij een dak waarop bijv.10 jaar garantie wordt geven ELK JAAR ONDERHOUD wordt uitgevoerd.

dit houd kortweg in dat kale plekken opnieuw worden in gestrooid met leislag en dat de naden worden geinspecteerd op mosgroei en indien nodig verwijderd.

het grootste probleem zijn meestal de kosten,men weet niet wat men krijgt of vraagt te weinig door als er iets niet duidelijk is en gaat vervolgens vergelijken op prijs met als gevolg dat meestal de goedkoopste het werk krijgt.

nadien is het na een aantal jaar mis en dan pas komt men er achter waarom het zo goedkoop was.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2013 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zal wel wat minderwaardig, dus goedkoop materiaal gebruikt zijn, maar wat verwacht u nu nog na negen jaar, dat het gratis vervangen wordt?