ma
door matje zwaantina Sep 18, 2018 om 14:01
Huishouden & energie

Slechte ervaring met klusbedrijf

wij hadden en hebben lekkage achter het toilet, het is een toilet met inbouwreservoir. Heb contact opgenomen met een plaatselijk klussenbedrijf voor een vrijblijvende offerte voor de reparatie. Meneer kwam op woensdagmorgen en zei dat de reparatie ca. € 200 zou bedragen. Gewoon mondeling, niet op papier.  Hij ging meteen aan de slag, zei dat hij de oorzaak had gevonden en loste het op. Timmerde een nieuw voorzetwandje en betegelde die met tegels die wij nog hadden liggen. Ondertussen bood hij aan om een offerte te maken om de badkamer te renoveren, bad eruit, nieuwe douche etc. Wij hadden daar wel oren naar dus oke, maak maar een offerte. Meneer vertrok, maar die zelfde middag hebben we hem weer gebeld omdat de wc  opnieuw lekte. Hij kwam weer en zei dat het een kitrand was, herstelde het en vertrok. Ook zei hij terloops dat de rekening nu wel wat hoger zou zijn dan die €200. Daar hebben we niet op gereageerd.
De volgende morgen, dus donderdag,  konden we hem weer bellen want er lag een flinke plas water onder het toilet. Dus de klusser kwam weer en deed een nieuwe sok om de aansluiting want dat was de oorzaak zei hij. We mochten het toilet pas na een paar uur weer gebruiken  en u raadt het al: weer lekkage. Vrijdagmorgen hem weer gebeld. Die dag kon hij niet langskomen omdat wij de hele dag wegmoesten dus moest het na het weekend gebeuren. Ondertussen had hij wel de offerte voor de renovatie gestuurd en die viel fors hoger uit dan hij eerst had gezegd. In het weekend hebben wij vergelijkingen gemaakt met andere bedrijven en gesproken met mensen die ook hun badkamer hadden laten renoveren. We kwamen tot de conclusie dat we niet op zijn offerte wilden ingaan. Ook hadden we zo langzamerhand onze twijfels over zijn deskundigheid dus dat was een reden te meer om het niet te doen. Ook voor het toilet hoefde hij niet meer terug te komen. We waren hem zat zeg maar. We hebben hem telefonisch hiervan op de hoogte gesteld en hij zei dat hij de rekening voor het herstel (?) van de wc zou sturen. tot onze verbazing bedroeg die factuur € 278,30.
Wat ons nog meer verraste was dat er in de bijlage een offerte zat voor het herstel van de wc en die bedroeg € 66,55
Nu is mijn vraag: wat moeten we doen? Niets betalen wegens wanprestaie, €200 betalen vanwege de mondelinge afspraak, €278, 30 betalen of de €66, 55 die in de offerte staat. Misschien heeft hij die onbedoeld meegestuurd, dt zou ook nog kunnen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen ?

7373 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 18, 2018 om 14:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Matje Zwaantina ,

Lees hier wat u kunt doen , klik op de rode regel ( voorbeeldbrief )

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/dienstverlening/voorbeeldbrief-klacht-aan-dienstverlener

pino123
door pino123 - Sep 18, 2018 om 14:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is het lastige van pas achteraf met een bon laten komen. Deze meneer is drie maal geweest zonder het euvel te verhelpen.. Offerte doet verder niet ter zake. U heeft verder, dat begrijp ik ook wel de meneer weggestuurd... Dan wordt het lastig om tot een overeenkomst te komen en zal dit gesteggel blijven. Ik zou aangeven stuur meneer een aangetekende brief dat u de €278 wilt betalen maar dat u dit pas overmaakt als het toilet ook echt is gemaakt.

Ook de voorbeeldbrief van Maritas is een hele goede!

panter22
door panter22 - Sep 18, 2018 om 14:34
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens vragen waarom die rekening meer is dan €200. En wat die offerte te betekenen heeft.
Ik zou een erkende installateur laten komen om te kijken wat er aan de hand is. Dit ook de klusser meedelen.
Adhv die bevindingen terugkomen op de rekening.
Klusser mag bij de afspraak met de installateur aanwezig zijn als hij dat wil.
Op eigen kosten uiteraard.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2018 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een prutser. En dat voorzetwandje met die tegels zal er ook wel weer uitmoeten. Ik hoop dat u nog tegels heb. Die wc test je toch eerst, voordat er een nieuw wandje voor gaat?

En dan een kitrand die lekt? Wat een onzin. Die wc zit aangesloten met een mof zowel de inlaat als de uitlaat, daar komt geen kit aan te pas.

Om een hoop gedoe te besparen, zou ik €  200,00 betalen en verder een kundiger bedrijf inschakelen.

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2018 om 16:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als er, zonder gebruik, de volgende ochtend een plas water op de vloer aanwezig is zijn er 2 mogelijkheden. 1 de aansluiting van de stortbak op de stortpijp lekt, 2 aansluiting op de vlotterkraan lekt. In beide gevallen is het een kwestie van de afdichtring die niet goed is. In dat geval moet het water dan onder de frontplaat doorkomen zo niet dan is het de aansluiting van de stortpijp op het closet en dan had de frontplaat niet verwijderd hoeven te worden. En is het die aansluiting dan kan dat alleen maar lekken als het toilet gebruikt wordt tenzij de vlotter blijft hangen waardoor de stortbak overloopt. Als dit met kit is opgelost is uw klusjesman een klungelman geweest. Die € 66,50 is waarschijnlijk voor het verwijderen en terughangen van het closet wat er af moest om de frontplaat weg te halen.

jo
door jorisw - Sep 19, 2018 om 05:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring is dat mensen die een klussenbedrijf beginnen nergens echt goed in zijn. Als je een goede loodgieter/installateur bent begin je wel een loodgietersbedrijf. Levert immers veel meer op dan een klussenbedrijf. Kortom: vergeet dit voorval en huur voortaan een professional in.

Pi
door PimJoris Sep 20, 2018 om 16:52
78 Antwoorden / Vragen

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Ik ken uitstekende klusbedrijven en belabberde professionals.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2018 om 10:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Feitelijk is hier sprake van prutswerk en het niet nakomen van de mondelinge overeenkomst om de klacht adequaat te verhelpen tegen een bedrag ad. € 200.

Dat betekent feitelijk dat u weettelijke gronden heeft om helemaal niets te betalen want zoals de wet zegt: bij niet nakomen, lees wanprestatie,  is de veroorzaker aansprakelijk voor eventueel onstane schade.
Uiteindelijk is er zoals ik het begrijp niet gerepareerd.
Om eventueel gezeur te voorkomen verwijs ik naar de tip van @tijger1.

1paul
door 1paul - Sep 19, 2018 om 14:25
3103 Antwoorden / 0 Vragen

de verhoging op de initiele prijs hoeft u niet te betalen, de overeenkomst was een gemaakt (lekvrij) toilet voor 200 Euro, omdat u zelf de reperateur niet meer wil zien bent u wel verplicht dit bedrag te voldoen, u kunt ook de klusser de opdracht alsnog uit laten voeren, moeten er nieuwe dan wel andere tegels aangeschaft worden omdat hij deze moet verwijderen weer zijn deze kosten voor de klusser, dit moeten op zijn minst dezelfde kwaliteit tegels zijn dna degenen die er in eerste instantie op aangebracht zijn...

Wil hij niets van dit alles dan niet betalen immers, hij heeft niet geleverd wat is overeengekomen!!!

ge
door gert949 - Sep 19, 2018 om 16:35
10 Antwoorden / 0 Vragen

Niets betalen,meneer aangetekend aan sprakelijk stellen, en hem 2 weken de tijd geven om het als nog naar behoren te repareren,zo niet instalateur laten komen en klusbedrijf deze rekening laten betalen,hoort hij voor verzekerd te zijn.

Ex
door Expansievat - Sep 19, 2018 om 18:50
38 Antwoorden / 2 Vragen

maar voor een reparatie kun je toch geen prijsopgave doen zonder eerst onderzoek te doen ( dus eerst uren en evt. voorrijkosten voor het onderzoek, dan pas prijsopgave voor reparatie ) ?  Het lijkt me onzin een "vrijblijvende gratis" offerte te vragen voor werk wat eerst opgenomen moet worden.  klinkt me als "voor een dubbeltje op de eerste rij" willen zitten.

ondanks dat alle werkzaamheden tot nu toe niet geholpen hebben, is het het fatsoenlijkst om de klusser in de gelegenheid te stellen de reparatie lekdicht op te komen leveren, tegen het eerste aangeboden bedrag.

Immers, ed  offerte is resultaatgericht, dus de achterdeur vervangen bij een defecte voorbel betekend niet dat na 3 extra klussen aan de achterdeur er maar een extra grote rekening mag volgen. Nog afgezien van het feit dat de voorbel het nog steeds niet doet.

Stel de klusser, ondanks dat u er geen vertrouwen in heeft, in de gelegenheid de klus te klaren tegen het eerst afgesproken bedrag.   Lukt dit niet, of heeft hij daar geen zin in, dan aanzeggen van zijn "offerte" gebruik te maken van €  66,55

overigens lijkt me € 200 voor een ( niet gelukte) reparatie met nieuwe voorzetwand en tegels niet heel duur ......

tenormin
door tenormin Sep 19, 2018 om 19:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@expansievat, dus voor een reparatie die niet goed is, is €200,00 weggooien niet duur? Lijkt me dat alleen mensen dit kunnen schrijven die niet op een euro hoeven te kijken.

ma
door matje zwaantina Sep 20, 2018 om 08:56
Antwoorden / 1 Vragen

nou expansievat, hij komt zelf met de leus, vrijblijvend gratis prijsopgaaf, dus onzin wat je zegt over "voor een  dubbeltje op de eerte rij zitten"

en € 200 euro geven aan NIETS, daar heb ik zelfs geen klusbedrijf voor nodig.

Pi
door PimJoris - Sep 20, 2018 om 16:49