Bregje99
door Bregje99 Nov 8, 2016 om 14:07
Huishouden & energie

Slimme meter

Binnenkort worden bij ons de gas- en electriciteitsmeter vervangen. Je mag kiezen voor zgn. slimme meters of digitale meters. Weet iemand wat de  voor- of nadelen zijn van beide soorten?

7539 18 Rapporteer

simon55
door simon55 - Nov 8, 2016 om 14:10
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De slimme naait je

eclipse
door eclipse Nov 8, 2016 om 14:26
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@simon55  hoe dan ? heb dat k**** ding al bijna 2 maanden en alles beweegt en schuift, knippert, ken gewoon niks  logisch zien als ik op het rooie knoppie druk.

eclipse
door eclipse Nov 8, 2016 om 14:28
1561 Antwoorden / 370 Vragen

O , een ps, heb er wel 3 paar schoenen, een regenpak een oude parapluie, en een fietsachterlicht  ( zo `n digitaal dinkie) teruggevonden, dat was dus  wel een meevaller  :-)

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toets het eens in op Google en u kunt er alles over lezen.

eclipse
door eclipse - Nov 8, 2016 om 14:24
1561 Antwoorden / 370 Vragen

welnu de nadelen zijn dat het onbegrijpelijke algebra is , als U op dat rode knopje moet drukken om uw  standen te zien krijg je een scala aan bewegende en verschuivende cijfertjes, je weet gewoon niet waar en wat goed is. ( slimme meter) heb er echt spijt van ja te hebben gezegt, van de digitale ? mij niet bekend...het wordt wel snel gedaan Ca  15  min.  netjes, snel, maar onbegrijpelijk ondanks  de bijsluiter die je wel ff moet vragen, ik moet nu naar nuon om te vragen wat mijn standen zijn, beetje de omgekeerde wereld... en zo gaat het in de straat ook, voordelen is dat je niet een keer in het jaar hoeft door te geven. wel Uw gas uiteraard... nadelen ? de belasting  dienst ken zien of je kostgangers hebt en je hebt  zelf  geen inzicht meer van ff op de meter kijken.  maar ieder zijn ding, van mij mag die weg

Ma
door MacWally Nov 8, 2016 om 17:19
151 Antwoorden / Vragen

 'de belasting  dienst ken zien of je kostgangers hebt'. Is wel een goeie hahaha.

jo
door jorisw Nov 8, 2016 om 18:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"welnu de nadelen zijn dat het onbegrijpelijke algebra is "

Jouw tekst komt dan zeker ook uit iets slims....

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, en de belastingdienst kan ook zien dat je stiekem bij je vriendin woont. Paranoia.

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 00:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Edit.

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2016 om 14:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen
jo
door jorisw Nov 8, 2016 om 18:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Deze site wil alleen maar wat verkopen en speelt daarvoor lekker goedkoop in op angsten van potentiele klanten. Ze hadden op z'n minst ook voordelen kunnen noemen. Dan komt het wat serieuzer over.

eclipse
door eclipse Nov 9, 2016 om 16:38
1561 Antwoorden / 370 Vragen

jorisw  wat een paranoíde gedachten zeg,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 14:28
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een slimme meter is digitaal! m.I. grote voordeel is dat meterstanden steeds ' direct' beschikbaar zijn en tevens u met regelmaat geïnformeerd kunt worden over uw gebruik en het gemiddelde verbruik voor een woning als de uwe.

1paul
door 1paul Nov 9, 2016 om 14:08
3132 Antwoorden / 0 Vragen

en dat kan op geen enkele andere meter!!!

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 8, 2016 om 16:12
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Veel beter vraag je je af wat het voordeel, voor jezelf, is van deze twee meters.

overigenS wel luxe, daT u mag kiezen, meestAl wordt enkel eerSt genoemde mIn of meer verplicht.

ro
door ronny530 - Nov 8, 2016 om 18:20
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zit ook nog in dubio want Liander gaat in onze flat ook de meters vervangen door slimme meters. De gasmeter is in de kelder geplaatst en de elektra meter in de woning dus om die met elkaar te laten communiceren zal er een draadloze verbinding gemaakt moeten worden. Aan de ene kant is het wel handig omdat ik geen meterstanden meer door hoef te geven maar ik heb er absoluut geen puf aan dat zes keer per jaar mijn energieverbruik gemonitord gaat worden. Dat ik daar overzicht van krijg is voor mij niet interessant want op mijn huidige energieverbruik valt toch weinig te besparen en dat komt mede omdat ik afhankelijk ben van de vehuurder want als die geen verregaande isolatie maatregelen neemt zal het stookgedrag niet kunnen veranderen. Gelukkig geeft Liander drie opties, de meters met slim uitlezen, bij de meters het slim uitlezen uitzetten of de oude meters laten zitten, ik neig naar de laatste optie want zou hou ik de controle wat betreft de meterstanden doorgifte en niet Liander.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Trek een trui aan, prima isolatiemaatregel.

tenormin
door tenormin Nov 8, 2016 om 19:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kruip 's-avonds ook op de bank met een lekker warme fleece deken, scheelt een boel geld. En de slimme meter daar zegt u gewoon nee tegen, als u niet wilt. D.w.z. uitzetten die slimme meter met een I.Q. van 145. ☺

ro
door ronny530 Nov 9, 2016 om 17:49
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Bedankt voor de tips maar ik ga er niets mee doen want ik heb een hekel aan een spartaans leven enkel om een paar euro's te besparen.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zou willen dat de verhuurder maatregelen treft. Kost hem ook geld.

ro
door ronny530 Nov 10, 2016 om 18:40
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De verhuurder heeft een nieuwe hr ++ ketel geplaatst dus voor zover is er wel sprake van energiebesparing, wat betreft de maatregelen die de WBV zou kunnen doen zijn die wel een beetje uitgeput omdat een flatgebouw uit 1960 naar de huidige isolatiemaatstaven aanpassen duurder is dan slopen en een nieuw gebouw plaatsen. Ik ben zeer tevreden met de woning zoals die nu is dus hoor je mij niet klagen.

Bregje99
door Bregje99 - Nov 8, 2016 om 19:54
11 Antwoorden / 3 Vragen

GERRITALTENA,
Ik bedoelde i.p.v. "digitale" ,  "conventionele digitale" (niet-slimme meter).
Maar wat bedoel je met "direct beschikbaar"?
Die beschikbaarheid is er toch ook wel bij een niet-slimme meter?

Verder schrik ik een beetje van de opmerking van ECLIPSE, wat dat "rode knopje" betreft. Dat je daar op moet drukken om de stand te zien, en dat er dan allemaal rare dingen gebeuren,  zodat je er niet uit wijs kunt worden. Daar zit ik niet op te wachten

eclipse
door eclipse Nov 8, 2016 om 21:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Bregje99 Hoi, ik deed normaal een maal per week voor mijzelf de standen doorgeven, en maaktte er een sport van om minder te gebruiken, is gwoon leuk om te doen, maar nu  :-(

een brij van door elkaar sjezende getallen, en tekentjes, dag/nacht ?? waar, hoe ??? dan ineens staat je display vol algebra. en als er een getal komt  weet je niet of het nu nacht of  dagverbruik is, en voordat je het kunt  opschrijven is het alweer weg, mijn buren hebben het ook,

@Gerritaltina, excuses voor het rode knopje  deze zit  op de gasmeter en toont  na het indrukken je stand   zeer duidelijk.

De stroom, springt  van hot  naar her, er staat een getal, springt een getal overheen, dan de hele display vol algebra, dan weer een getal wat dan weer anders is als 5  sec. ervoor, tijd om op te schrijven heb je niet, verschil tussen dag en nachtstroom is NIET aangegeven, ik heb het zojuist nog  even gedaan, ik heb HAVO gedaan maar srry ik snap het niet hoor .

bel ik nuon, die zegt terecht dat ik bij stedin moet zijn , stedin zegt is  allemaal heel makkelijk meneer, zus  en zo daar en dan die... ben ik volgens  @JorisW en @tijger1  nog paranoia  ook ?

Maar in het laatste geval weet ik tenminste dat ik er m`n kont  mee ken afvegen,

ik heb een hoekhuis van 3  etages, en twee tuinen en grote schuur, kon altijd leuk regelen met de verwarming en stroom, dat gaat nu niet meer, jammer.   Maar anderen zullen er tevreden over zijn ? geen idee, ik heb het nog  niet gehoord in de straat allen maar negatief  en iets van ken mij het verrotte ?? maar ashraf  was  er helemaal klaar mee ........die ken goed  Nederlands en krijgt hij dit  gereken  voor zn kiezen, en wij kunnen hen niet helpen..

een maal per maand  komt onze straat even bijelkaar bij de boksclub, koffie, biertje wijntje  praatje allemaal lekker sociaal en gemoedelijk. zo houden wij het gezellig  , sociaal en helpen we elkaar waar mogelijk... maar niemand snapt  die electriciteitsmeter.. die is véél te slim voor ons.

Mja ieder moet voor zichzelf  bepalen om het t laten installeren, het zal ook wel z n positieve kanten hebben ( hoop ik )   als je iets  van quantum e hogere wiskunde afweet zal het waarschijnlijk wel lukken  ...

eclipse
door eclipse Nov 8, 2016 om 21:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

alweer , sorry jongens, ik doe toch écht  ENTER GEBRUIKEN

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 00:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nog steeds niet in orde met de alinea's bij Kassa! :-(

eclipse
door eclipse Nov 9, 2016 om 16:40
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@bregje, herstel de rode knop is van de gasmeter , de slimme meter is geheel digitaal met en grijs knopje  en krankjorum cijfertjes

Bregje99
door Bregje99 - Nov 8, 2016 om 21:04
11 Antwoorden / 3 Vragen

Hier nog een gedeelte van de info brief die ik heb ontvangen van de net beheerder

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 00:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waar?

Bregje99
door Bregje99 Nov 9, 2016 om 09:19
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het downloaden van de bijlage lukt helaas niet

no
door nokkie - Nov 9, 2016 om 13:40
14 Antwoorden / 0 Vragen

Snap al die negatieve reacties over de slimme meter niet. Wij hebben hem al ruim een jaar en vinden het ideaal.
Als je de gebruiksaanwijzing nou eens goed doorleest dan is die meter prima zelf uit te lezen, zowel gas als electra.
Ik ben echt niet hooggeschoold ( huishoudschool ) en ook niet meer piepjong en mij lukt het prima om die meter regelmatig uit te lezen.
Als ik dan die nieuwe gegevens invoer bij mijn energieleverancier kan ik mijn verbruik goed zelf in de gaten houden en om de 2 maanden krijg ik een overzicht van mijn energie leverancier.
Dus Bregje99 wat mij betreft kun je gewoon voor de slimme meter kiezen.

1paul
door 1paul - Nov 9, 2016 om 14:10
3132 Antwoorden / 0 Vragen

opteer voor een mechanische meter, vraag ook eens wie het verbruik van de meter betaalt!!!

de
door denotto - Nov 9, 2016 om 14:18
66 Antwoorden / 17 Vragen

Woon in een nieuwbouw complex, daar zat de slimme meter dus al in, geen keuze dus

endemion
door endemion - Nov 9, 2016 om 14:57
237 Antwoorden / 3 Vragen

Het idee achter die slimme meters is dat ze precies kunnen bijhouden wat iedere gebruiker verbruikt ipv dat ze enkel een totaalverbuik weten en dan aan de gebruikers zelf moeten vragen wat zij individueel verbruikt hebben (» meterstanden doorgeven).

Wanneer je per gebruiker precies weet wat er gebruikt wordt is de volgende stap om "CO2 belasting" in te voeren. Met die slimme meters krijg je in de toekomst (rond 2020 gepland) dus een situatie waarbij je een bepaalde hoeveelheid CO2 mag "genereren" en als je daar overheen gaat mag je extra dokken.
Dat hele CO2 verhaal daar klopt trouwens geen bal van.
http://climategate.nl/2016/11/09/2400/

Dan zijn er ook nog de nodige privacy kwesties wanneer je heel precies kunt bijhouden wat er verbruikt wordt. Zo kun je bv aan het verbruiksprofiel zien welke TV zender je aan hebt staan om maar eens iets te noemen. Mocht je niet begrijpen hoe dat in z'n werk gaat bedenk dat bij LCD TV's donker beeld meer stroom kost dan licht beeld, met een gedetaileerde anlyse kun je zo nagaan welke zender er actief is in een huis.

Verder heb je ook nog het stralingsaspect. Die apparaten pulsen nogal een sterk draadloos signaal waar tal van gezondheidsklachten mee in verband zijn gebracht.

Dit artikel heb ik laatst opgeslagen, handig om bij de hand te hebben op het moment dat ze je komen vertellen dat er een nieuwe meter geplaatst gaat worden (ze 'vergeten' altijd te vragen of je een nieuwe meter wilt).
http://www.stopumts.nl/doc.php/Voorlichting/10233/slimme_meters%3B_vraag_en_antwoord
(volgens dit artikel kun je dus ook een analoge meter eisen)

Ik zou dus zeker niet voor een slimme meter gaan (en heb het aanbod recent nog afgewezen). Zelfs als je over gaat tot vervanging mocht er beweerd worden dat de huidige te oud is zorg dan dat het geen slimme is ook al zeggen ze van oh dan zetten we dat deel uit (wat vaak niet blijkt te gebeuren, wat er niet op zit kan ook niet aan of uitgezet worden).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2016 om 15:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

ronny530@
waarom zou er een draadloze verbinding nodig zijn? In mijn woning zitten beide meters ook niet bij elkaar en van een draadloze verbinding merk ik niets.

1paul
door 1paul Nov 10, 2016 om 08:41
3132 Antwoorden / 0 Vragen

hoe denk jij datg die bedrijven aan je meterstanden komen met de slimme meter???

ro
door ronny530 Nov 10, 2016 om 18:47
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De meters maken gebruik van het mobiele netwerk om met elkaar te koppelen middels een GPRS techniek.

ge
door gewicht - Nov 9, 2016 om 18:56
170 Antwoorden / 1 Vragen

Big brother is watching you.
Wie zegt mij dat de slimme meter in de toekomst niet misbruikt gaat worden door de overheid om uit te maken wanneer en hoeveel stroom ik af mag nemen en tegen welke verhoogde prijs ?
Een ding weet ik wel zeker : de consument zal er geen voordeel bij hebben.
Dat is bij veel zaken al bewezen.

Bregje99
door Bregje99 - Nov 10, 2016 om 23:23
11 Antwoorden / 3 Vragen

Alles overwegend, denk ik dat ik afzie van de zgn. slimme meters.
Maar omdat de netbeheerder de meters sowieso wil gaan vervangen (hiervoor werd geen reden aangegeven) maak ik de keuze voor conventionele analoge meters. Nadeel is wel dat ik jaarlijks de meterstanden zelf zal moeten blijven doorgeven.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is toch geen "nadeel".?

ge
door gewicht - Nov 12, 2016 om 19:10
170 Antwoorden / 1 Vragen

Bregje , zelf de meterstanden doorgeven, dat is toch geen enkel probleem !  Ze vragen er altijd zelf om dus vergeten hoeft niet .
Kan je ze mooi controleren als je de afrekening krijgt.
Nog veel beter voor jezelf is : gewoon aan het eind van de maand de standen opnemen en in een Exel bestandje of een eigengemaakt Word bestandje opnemen. Kom je niet voor verrassingen te staan.  (3 minuten opnemen en 5 minuten bestand bijwerken)