Fr
door Frank Ceulen Apr 13, 2017 om 12:55
Huishouden & energie

Slimme meter

Ik kreeg van Essent te horen, dat ik Euro 373,= moet bijbetalen, ondanks, dat ik mijn maandbedrag heb verhoogd van 90 tot 137 Euro per maand. Zij vertellen mij, dat de verhoging een gevolg kan zijn van de plaatsing door ENEXIS van de slimme Gasmeter op 10-10-2016. Eneco heeft contact met mij opgenomen en stelde, dat ik jaren te weinig gas had verbruikt in verhouding tot andere alleenstaanden. Ik stel, dat mijn gedrag niet is veranderd en ik een trui aantrek, wanneer ik het wat kouder heb. De thermostaat staat al jaren op 20,5 graden.
Als ik een ijking van de meter wil, moet ik E385,= betalen, die ik terugkrijg, wanneer de meter ondeugdelijk blijkt te zijn. Dat betekent, dat ik voor E750,= kind van de rekening ben. Essent stelde mij voor, u hiervan op de hoogte te stellen. Hoe krijg ik een ijking, waar ik recht op heb?

16236 33 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 13, 2017 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat heeft Eneco er mee te maken als je bij Essent zit? Een ijking kun je aanvragen en dat geld krijg je terug als de meter inderdaad niet in orde is.

Hoeveel gas heb je het voorbije jaar verbruikt en hoeveel in het jaar voor de plaatsing van de nieuwe meter?

Hoe krijg ik een ijking, waar ik recht op heb?

Cookies
door Cookies - Apr 13, 2017 om 13:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Edit: foutje.

costnix
door costnix Apr 13, 2017 om 14:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bedank :-D

Ge
door Genee - Apr 13, 2017 om 13:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een ijking waar u recht op hebt: Zoals Enexis aangeeft, door €385 te betalen.
Als u ervan overtuigd bent dat de meter niet goed is betaald u toch die €385 welke u dan weer terug krijgt als de meter afgekeurd wordt.
Maar u bent er niet zeker van dat de meter fout is want u wilt die €385 niet betalen.

Thermostaat op 20,5 graden, hoeveel kuub gas verbruikt u per jaar?

Als die €137 per maand alleen voor het gas is lijkt me dat inderdaad erg veel.
Betekent dat u zo'n 2000 kuub gas per jaar verbruikt.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u veel of weinig gas gebruikt tov andere alleenstaanden, doet er helemaal niet toe. Persoonlijk vind ik de thermostaat op 20,5 graad hoog. Met zo'n temperatuur kunnen alle truien in de kast blijven.

Kijk uw voorgaande jaren eens na of daar de meterstanden wellicht geschat zijn ipv opgenomen.

En wanneer hebt u dan uw maandbedrag verhoogd? En hoeveel gas hebt u nu meer verbruikt dan voorgaande jaren?

ka
door kama Apr 14, 2017 om 23:17
161 Antwoorden / 19 Vragen

Hoezo 20,5 graad hoog? Wij hebben de thermostaat in de middag en de avond op 22 omdat we het anders te koud hebben. Dat is heel erg individueel bepaald. 's Nachts en 's morgens van 16 oplopend via 19, 20, 21 naar 22 dus.

tijger1
door tijger1 Apr 15, 2017 om 08:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kama. Wat mij betreft zet u de thermostaat op 30 graden, moet u helemaal zelf weten, maar daar gaat het  niet over. Het maakt wel dat u veel gas zou gebruiken.

frits
door frits Apr 15, 2017 om 21:23
146 Antwoorden / 5 Vragen

te hoog ?? belachelijke reactie, dit moet iedereen zelf weten.

tijger1
door tijger1 Apr 15, 2017 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frits. Belachelijke reactie, dan moet je niet zeuren dat je veel gas verbruikt.

ma
door manwijf Apr 16, 2017 om 09:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Klopt toch gewoon dat het individueel bepaald is op hoeveel graden je de thermostaat zet. Je begint zelf met het geven van een mening over de hoogte. Waarom zou een ander dat dan niet mogen doen?
Op hoeveel graden je de thermostaat zet, hangt ook sterk af van wat voor soort huis je hebt, hoe groot je huiskamer is, of je in een appartement woont etc. Bij mij is het met 20,5 nog net niet warm genoeg. En ook ik trek vaak nog een vest aan.

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2017 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf. Uiteraard is dat individueel bepaald. En uiteraard moet iedereen zelf weten hoe hoog hij de thermostaat zet. Dat zet ik ook neer om 8.31 uur. En ik schrijf op 13-4 13.34 uur dat ik persoonlijk 20,5 graad hoog vind. Maar @frits vind dat een belachelijke reactie. Dus ik vind dan op mijn beurt die reactie weer belachelijk. Dus we blijven lachen.

wi
door wilhelmina59 - Apr 13, 2017 om 13:38
512 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit eens door.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=170523

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 13, 2017 om 13:44
7179 Antwoorden / 3 Vragen
wi
door wilhelmina59 Apr 13, 2017 om 13:51
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg dat doorlinken nog steeds niet rond (shame).
Dit is de enige site waar het niet lukt de rest wel

sjjoppy
door sjjoppy Apr 13, 2017 om 13:53
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Geeft niet hoor, sjoppie is in de buurt. ;-))

panter22
door panter22 - Apr 13, 2017 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik mij niet vergis, dan kun je onder "mijn essent" het verbruik zien van de afgelopen jaren.
Kun je het verbruik vergelijken.
https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/mijn_essent/inloggen/index.html

ha
door halex - Apr 13, 2017 om 14:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp uw berekening niet dat u voor € 750 het kind van de rekening bent. Als u gelijk krijgt en de meter functioneert niet goed, krijgt u het bedrag van de ijking en het teveel betaalde voorschot terug. Als de meter gewoon goed functioneert, betaalt u uiteraard wel uw jaarnota en de kosten van het ijken.

Fr
door Frank Ceulen - Apr 13, 2017 om 17:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de geïnteresseerden:
Mijn jaarverbruik op jaarbasis:
2014: 661 Kubieke meter
2015: 701 Kubieke meter
2016: 1072 Kubieke meter

Ge
door Genee - Apr 13, 2017 om 17:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Uw stookgedrag is niet veranderd zegt u, wat is dan de reden dat u, uw maandbedrag verhoogt heeft van 90 naar 137 euro?

Ik heb geen idee hoe groot u woont maar 700 kuub gas per jaar is wel erg weinig, vooral als de thermostaat constant op 20,5 graden staat.

@H
door @HENK@ Apr 14, 2017 om 16:17
158 Antwoorden / 1 Vragen

is het verbruik niet mede afhankelijk van wat je allemaal warm wil hebben??

ik heb b.v. een warme kamer en badkamer (22,5 graden) en in de rest van het huis zijn alle radiators uit, mijn gebruik is al jaren ruim onder de 900 incl. koken op gas!

Fr
door Frank Ceulen Apr 14, 2017 om 16:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de afgelopen jaren 700 kuub gebruikt, maar sinds de slimme gasmeter werd dat een heel stuk meer, nl. 1100 kuub. Ik vind dat onaanvaardbaar en wil een ijking, maar E385,= heb ik gewoon niet!! Dus het recht van gelijk ligt weer bij de rijken.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan uw vakantiegeld daar straks maar voor gebruiken. En ik zou maar beginnen om die thermostaat lager te zetten, als u niet eens € 385 kunt missen.

fr
door frans56 - Apr 13, 2017 om 18:04
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo FRANK CEULEN
"Te weinig gas verbruikt in verhouding tot andere alleenstaanden"   Dat is grote onzin. Immers een alleenstaande die altijd zijn warm eten koopt in de kantine van zijn werk, dan wel een magnetron maaltijd warm maakt (kost geen gas om warm te maken) en zijn/haar huis goed is ge-isoleerd die verbruikt echt weinig gas. mijn thermostaat staat in de winter op 18.0  en in de zomer op 12.  Ook bij essent, echter een normale meter: mijn verbruik in mijn rijtjes woning?

 2007/2008   636  m3
 2008/2009   689  m3
 2009/2010   701  m3
 2010/2011   667  m3
 2011/2012   625  m3
 2012.2013   796  m3
 2013/2014   440  m3
 2014/2015   532  m3
 2015/2016   569  m3

Ik twijfel dan ook sterk aan de juistheid van die meter, echter als de meetmethode niet juist is, krijgt U toch te horen dat uw meter goed is.
Typ in google maar eens in "tros radar slimme meter"  en lees alle antwoorden eens na. helaas gaat dit vrijwel alleen over slimme stroom meters.
kijk maar eens op   DEZE   site voor de technische uitleg voor wat betreft stroom meters en de oorzaak van de meetfouten.
Als electronicus heb ik helaas geen verstand van hoe (slimme) gasmeters werken en hoe het verbruik wordt gemeten. Het zal mij dan ook niet verbazen dat ook hier door sommige meters een niet kloppende meetmethode word gebruikt, net als hierboven beschreven bij stroom meters.
Echter het probleem is: Zie maar eens iemand te vinden die hiervoor de hiervoor benodigde kennis heeft om dit te (laten?) onderzoeken.

Ge
door Genee Apr 13, 2017 om 18:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U gaat er van uit dat de oude meter goed was en de slimme meter niet.
Het kan natuurlijk ook andersom zijn.

jo
door jorisw Apr 24, 2017 om 16:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is zelfs logischer dat een nieuwe meter nauwkeuriger is dan een oude mechanische (met alle slijtage van dien). Als een mechanische meter slijtage gaat vertonen is het vrij eenvoudig voor te stellen dat deze langzamer draait dan een nieuwe waardoor je volgens de meter minder lijkt te gebruiken.

@Frans56: die deskundigen zijn makkelijk te vinden hoor. Die werken bij de ijkingsinstituten. Of ben je ook weer 1 van de velen die experts niet geloven omdat je onderbuik zegt dat het anders is?

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

370 m3 meer gas levert uiteraard geen bij betaling op van € 373,00.

En zoveel verschrikkelijk meer gas vind ik het ook niet en al helemaal niet als u de temperatuur voortdurend op 20,5 graden houdt.

En zijn dat opgenomen standen of geschatte?

lo
door lovewinnie - Apr 13, 2017 om 18:49
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Verbruik vergelijken met andere gezinnen is geen optie lijkt mijn. Isolatie huis, leefstijl ( verwarming altijd op 20.5 vind ik veel)

ZElf gezin van 4 en verbruik 780 per jaar. Stroom 3700. Ze zeggen zuinig en dat met g keurmerk kwa isolatie

Verwarming altijd op 20.5 is ontzettend duur.

an
door anja theunissen Apr 13, 2017 om 19:08
2 Antwoorden / Vragen

De verwarming altijd op 20,5 bij vloerverwarming is echt niet overdreven hoor.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus wel overdreven. En 's zomers kan die hele vloerverwarming uitgezet worden.

ma
door manwijf Apr 16, 2017 om 09:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij staat ie op 21 's avonds. Het ene huis is het andere niet.

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2017 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over het woord "altijd".

an
door anja theunissen - Apr 13, 2017 om 19:06
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Frank

Hier is precies hetzelfde aan de hand!
Ook ik verbruikte 3 jaar geleden ongeveer 700 m3 gas, het jaar erop ietsje meer en afgelopen jaar ineens meer dan 1000 m3.
Ook ik moest 300 eu bijbetalen op mijn jaarrekening en daardoor mijn maandbedrag verhogen van 95 eu naar 120 eu.
En ook ik heb mijn thermostaat al 3 jaar op 20,5 staan.

Ik woon in een nieuwbouwappartement van 70 m2 sinds december 2013, ben alleen, heb geen gasfornuis en het appartement heeft 3 dubbel glas. (of noem je dat 3 laags?)
Wel zit ik op een hoek en bovenaan, dus niemand boven me.
Anderen in dit complex betalen stukken minder, maar Essent zegt dat dat komt door de hoek, ik zit op een slechte hoek volgens hun.
Maar waarom ik de eerste 2 jaar wel minder betaalde en verbruikte terwijl mijn stookgedrag precies hetzelfde is en de winters ook niet echt veel verschilden, dat weten ze ook niet.
Bij mijn weten hebben we geen andere meter gekregen, deze zitten er pas 3 jaar in, maar ook die zijn geplaatst via Eneco.

Ik heb een paar keer met Essent gebeld omdat ik het gewoon niet begrijp, maar meer dan het in mijn stookgedrag en woning zoeken doen zij ook niet.

Ik heb dus geen antwoord of oplossing voor je, maar wilde wel mijn verhaal delen omdat het wel erg veel op dat van jou lijkt.

panter22
door panter22 - Apr 13, 2017 om 19:34
6599 Antwoorden / Vragen

En nieuwe meter ijken voor €385 ? Alle kans dat er geen afwijking wordt gevonden.
Eenvoudige manier om er achter te komen of je te veel gas verbruikt:
Koop een schrift en noteer elke week de meterstanden.
Zijn er afwijkingen, dan merk je dat direct.

ro
door ronny530 - Apr 13, 2017 om 19:39
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt wel de metervervanging de schuld geven maar de bijbetaling is gebaseerd over een geheel verbruiksjaar. De meter is 10-10-2016 vervangen dus in het begin van het stookseizoen waarin het meeste gas verstookt wordt. heeft u de jaar afrekening al ontvangen of is de bijbetaling een indicatie op basis van het huidige verbruik. De thermostaat dag en nacht op 20,5 graden laten staan is niet echt slim want als u niet thuis bent of als u gaat slapen is 15,5 graden voldoende om die periode door te komen.

ja
door jannekeje - Apr 14, 2017 om 13:07
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft betrouwbaarheid slimme meters. Gaslicht.com (onafhankelijke energievergelijkingssite) heeft navraag gedaan bij Netbeheer Nederland. Vanwege de vele zorgen bij consumenten geldt er bij alle netbeheerders nu een tijdelijk verlaagd tarief voor een gespecialiseerde doormeting. Dit zal tot 1 juli gaan om 100 euro. Dit betaal je achteraf, en alleen als uit de doormeting blijkt dat er geen problemen met de meter zijn. Lees voor meer informatie: Zijn slimme energiemeters correct en nauwkeurig?

fl
door flyingfrance - Apr 14, 2017 om 13:11
62 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk uit die slimme meters zijn echt slimme meters zij meten het echte gebruik vroeger is er dus te weinig gemeten.

ji
door jingle - Apr 14, 2017 om 14:49
36 Antwoorden / 0 Vragen

Hij heet niet voor niets.... SLIMME meter....

@H
door @HENK@ - Apr 14, 2017 om 14:50
158 Antwoorden / 1 Vragen

dit kan natuurlijk nooit het gas verbruik zijn, voor zo'n 1000 kub betaal je rond de €60,- per maand, zeker geen €137,- !

maar misschien waren de oude meters wel niet goed? of is er misschien iets mis met een van uw apparaten...

maar wanneer je echt zeker bent van je zaak zou ik hem gewoon laten ijken want dat kost dan toch niets ?

1paul
door 1paul - Apr 14, 2017 om 15:14
3132 Antwoorden / 0 Vragen

bij het ijken van de meter zal er waarschijnlijk niets uit komen omdat een testopstelling altijd "clean"is, veel beter is het om in dit soort gevallen een andere meter aan te vragen, de slimme meter eruit en weer een draaischijf of electrische meter zonder slim te zijn...

het verbruik wat u heeft is heel normaal voor een 1 persoon, wij met 2 verbruiken slechts een fractie meer...

aanvragen van een andere meter is een stuk goedkoper, dacht iets van net onder de 100 euro maar informeer daarvoor even bij de netbeheerder...

adriaan2
door adriaan2 - Apr 14, 2017 om 16:20
104 Antwoorden / 0 Vragen

De energieleveranciers en leiding expliotanten zijn niets anders dan verkapte overheid cq publieks n.v.'s. Het antwoord van  Essent is ook een echt ambtelijk antwoord cq een "afschuivertje" en wijst naar de andere partij met " Het ligt niet aan de nieuwe meter, maar U heeft jaren te weinig gas verbruikt in vergelijk met andere alleenstaanden". Voelt U hem? Het ijken van de meter wordt door de leiding beheerder gedaan in eigen beheer zonder enige mogelijkheid om door de gebruiker een externe expert mee te laten kijken c.q.  zo als de slager die zijn eigen vlees keurt. Die keurt dat altijd goed. De mogelijkheid om door een onafhankelijke instantie te laten keuren is dus niet mogelijk. Het antwoord is dus al vooruit bekend. @ Toonder zegt dat Frank die 385,00 euri niet wil betalen. Ik lees dat nergens. Toonder vind ook dat 700m3 erg weinig is. Denk het niet. In ons vrijstaande dijkhuis gebruikten wij eerst ca 3600m3 per jaar, na isolatie nog maar ca 1800m3 en met een deense hout/kolenkachel (in de weekenden) was het jaar verbruik ca. 900-1200m3. Nu wonen we in een appartement van 2008 en ons gem. verbruik is ca 269m3. Koken keramisch, maar dat is maar ca 30m3 p.j. verschil t.o. van koken op gas. Kamer termostaat in de koude periodes 20,5C.

Ge
door Genee Apr 14, 2017 om 16:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@adriaan2
Weet u in wat voor huis TS woont?
Uw gasverbruik varieerde van 3600 kuub, 1800 kuub en nu u 269 kuub.
Misschien moet u meter laten ijken want 269 kuub is wel erg weinig, gemiddeld nog geen m3 per dag.
Vraag eens uw buren naar hun verbruik.

adriaan2
door adriaan2 Apr 14, 2017 om 17:01
104 Antwoorden / 0 Vragen

Idem ditto. Verschilt maar weinig van elkaar, en elkaar is 4 buren. Het ( eigen) dijkhuis was van 1931, het huidige ( huur ) appt. is van 2008. Volgens de eneco nota is ons verbruik niet veel verschillend met de andere bewoners in dit gebouw. Noteer al sedert de 70er jaren wekelijks het verbruikt en Enexis kontroleert 3 jaarlijks de standen. Ter aanvulling: Vertrouw ook niet op het gezegde dat een slimme meter 2 wekelijks wordt afgelezen op afstand. Bij vrienden van ons bleek de slimme meter al een half jaar niet te werken en niemand van de energie maatschappijen was het opgevallen. Ook onze vrienden controleren niet, die zijn wat lakonieker. Wat ook veel mensen vergeten is dat wij in NL een zeer variabel klimaat hebben. Het ene jaar is het nu eenmaal wat langer fris dan het andere jaar, dus van invloed op ons verbruik. Maar de dscussie ging over de "dooddoener" van Essent dat het niet aan hun lag maar aan de gebruiker en dat de energietranspoteur zijn eigen vlees (goed) keurt.

ru
door ruitenboer - Apr 14, 2017 om 17:42
64 Antwoorden / 1 Vragen

Zinnige reactie is een beetje lastig als je niet de woonsituatie kent.
Voor een alleenstaande die in een goed geisoleerd appartement woont is 500 m3 normaal (zelfs aan de hoge kant).
Maar kook je ook op gas? Douche je veel. Is de CV ketel nog dezelfde als in voorgaande jaren? Is je huis geisoleerd? Als je in een flat woont heb je dan onder, boven en links en rechts na je buren wonen?

Boven de 1000 m3 kom ik al jaren niet meer in onze woning uit 1973 verbuik toen ca. 3400 m3.
Douche en CV. Spouwmuur isolatie in 1976, HR++ glas in 1998, vloerverwarming in 2012, vloerisolatie in 2013.
Jaarverbuik nu ongeveer 700 m3. Soms iets meer, soms iets minder. Hangt een beetje van de winter af.

De door u genoemde verbruikscijfers lijken heel reeel en 2016 was geen extreem koude winter of koud en lang voor- najaar.
Ik zou als de gasmeter vervangen is herijking aanvragen. De reactie van uw energie bedrijf kwam waarschijnlijk ook van een helpdeskmedewerk(st)er af.

Ik weet niet of uw energie leverancier ook vergelijkingen uitvoert met woningen in uw postcode. Vergelijk dat eens, of vraag eens bij de buren. Daar hebt u meer aan dan reacties van mensen die kijken naar hun (waarschijnlijk niet met uw situatie)  eigen woonsituatie.

no
door nobel - Apr 14, 2017 om 21:58
6 Antwoorden / 0 Vragen

U betaald steeds datgeen er aan gas verbruikt wordt. In uw relaas bent u meer gas gaan verbruiken na plaatsing van de slimme gasmeter en daarom heeft u het maandelijks voorschot flink verhoogd ? Hoezo dan meer gaan betalen dan doorgaans het geval zou zijn geweest ? Vreemd verhaal...............................

ma
door marie47 - Apr 15, 2017 om 09:53
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou nooit een slimme meter laten plaatsen, je hoort van alle kanten dat er dan ineens ( veel ) meer moet worden betaald.

frits
door frits Apr 15, 2017 om 21:29
146 Antwoorden / 5 Vragen

Je wordt er wel toe gedwongen, zoals in mijn geval !

tolsma1945
door tolsma1945 - Apr 15, 2017 om 10:09
229 Antwoorden / 6 Vragen

Over het verbruik kan in principe niemand oordelen,het is zo afhankelijk van ontzettend veel redenen,en oorzaken.
Het instellen van de thermostaat op 20,5 is vrij normaal,zoals sommige mensen stellen 18 graden,is wel erg laag.
Daarmee is het probleem niet opgelost,en dat moet je uitzoeken wat er veranderd is in je situatie,en niet direct de schuld geven aan de meter.
Meer thuis,meer koken,deuren meer open,je hebt er vaak zelf geen erg in hoe je gedrag veranderd in huis.
Dan lekkage,heb je meestal  ook niet in de gaten.
Dus veel items om te onderzoeken,doe uw best.

Fr
door Frank Ceulen - Apr 15, 2017 om 10:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Eén keer douchen, 8 minuten: 39,22 kuub!!!

reflecs
door reflecs Apr 15, 2017 om 12:21
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een aantal handleidingen is hier te vinden:https://www.enexis.nl/consument/slimme-meter/handleiding-en-uitleg/handleidingen-slimme-meters
Wanneer bent u overgestapt naar Essent? Ook in oktober?

tijger1
door tijger1 Apr 15, 2017 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u de afgelopen maanden dus nauwelijks gedoucht, anders was het verbruik nog veel hoger geweest. :-))

ltmvz
door ltmvz - Apr 15, 2017 om 10:53
949 Antwoorden / 18 Vragen

Vanaf nu op vaste momenten altijd zelf de meterstanden noteren in uw computer, slimme meter of niet. Dan vallen vreemde cijfers meteen op en voorkom je dit soort akelige gebeurtenissen.

Zelf gebruik ik nog héél veel minder dan alle andere gepresenteerden (verwarming in de winter op 16,5) en laat men niet aankomen met gelul dat ik geen gemiddelde verbruiker ben. Dat zou ik helemaal niet willen zijn.

Ge
door Genee Apr 16, 2017 om 08:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan nog minder verbruiken, zet ik de thermostaat op 10 graden.
Hopelijk bent u alleen anders heb ik medelijden met uw gezinsleden.

ltmvz
door ltmvz Apr 16, 2017 om 09:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

Oké, zet u de thermostaat op 10.

el
door eldebee - Apr 15, 2017 om 18:29
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb al een jaarafrekening (augustus 2016) gehad van de slimme meter en deze was normaal. Echter zag ik dat ik in november/december 2016 3 keer zoveel gas had verbruikt. Ik heb toen contact opgenomen met Delta en zij hebben een apparaatje (gratis voor Delta klanten!) opgestuurd. Met dat apparaatje kun je dagelijks zien wat je aan gas en electriciteit verbruikt. Je sluit het aan op de slimme meter en door het wifi signaal van het apparaatje kun je op je tablet of smartphone zien wat je verbruikt. Mijn verbruik is weer normaal, dus heb ik waarschijnlijk toch meer gas verbruikt dan normaal (ondanks gelijk gebeleven situatie).
Misschien heeft Essent ook zo'n apparaatje, zodat je zelf kan controleren wat je verbruikt.

panter22
door panter22 Apr 16, 2017 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je 3x zoveel gas gebruikt dan gemiddeld per maand is niet vreemd. Dat hangt af van de winterkou, je stookgedrag en de isolatie van je woning.
In de winter heb je de de cv aanstaan, zomers hoeft dat niet en gebruik je alleen gas voor koken, douchen, afwas, soppen etc.
Ik hou al jaren het verbruik bij en het verbruik aan gas over de maanden november t/m maart kom ik op 80 tot 85% van het totaalverbruik aan gas. Een ongeisoleerde woning.
Bij het verbruik van elektriciteit is dat anders. In de winter zul je iets meer gebruiken omdat je langer het licht op hebt en de cv ketel vaker aanspringt. Maar het gebruik van de normale elektrische apparaten blijft gelijk.
Als je denkt dat er iets mis is met je meter. Bijhouden die stand. Volgende week nachtvorst.Kijk dan eens wat je op een dag verbruikt aan gas.

tonny1946
door tonny1946 - Apr 17, 2017 om 09:27
14 Antwoorden / 4 Vragen

jammer genoeg zijn alle energie leveranciers hetzelfde met te hoge rekeningen en de politiek doet er niets aan

tonny1946
door tonny1946 - Apr 17, 2017 om 09:32
14 Antwoorden / 4 Vragen

sinds ik een slimme meter van stedin hebt is het gas en stroomverbruik zo genaamd gestegen terwijl ik juist minder thuis bent jammer genoeg kan het niet bewijzen en kan je er weinig aan veranderen

nietechtblond
door nietechtblond - Apr 17, 2017 om 10:35
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de indruk dat u bewust met uw stookgedrag omgaat, net als ik. Ik heb me recent laten uitleggen hoe een slimme meter werkt en ontdekt dat ik zelf slimmer ben dan zo'n meter. Deze meter reageert nl pas als er bv een bepaalde tijd geen beweging meer is in een ruimte (bv omdat u naar bed bent gegaan), ik vermoed dat u voorheen de verwarming al lager draaide bv een uur voor u naar bed ging. Dit verklaart misschien niet het hele verschil maar kan natuurlijk toch wel veel uitmaken.

tijger1
door tijger1 Apr 17, 2017 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meter reageert helemaal niet op ja dan nee beweging in de kamer. Die meter registreert slechts het verbruik. Daar moet u een speciale thermostaat voor hebben.

Fr
door Frank Ceulen - Apr 24, 2017 om 13:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg eind van de week een andere gasmeter. Dat is een bevredigende oplossing. Nu hopen, dat die nóg slimmer is!!