aa
door aavenhorst@gmail.com Jan 16, 2019 om 16:59
Huishouden & energie

Slimme meter

Heb een brief van Liander gekregen over het plaatsen van een slimme meter.  Zolang er zoveel gedoe is over slimme meters is het dan wel verstandig om er op dit moment eentje te plaatsen?
Groetjes Ans Venhorst

2785 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toets op Google in “slimme meter”, en u hebt weken leesplezier.

Overigens is er niets “slims” aan dat ding.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2019 om 17:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Er is niets aan de hand met slimme meters hoor, maar u kunt hem ook gewoon weigeren. Sorry, link werkt weer eens niet.
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/weigeren

marita5
door marita5 - Jan 16, 2019 om 17:12
11495 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 17:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, dank je wel. Maar ik snap er werkelijk niets van: exact hetzelfde....

marita5
door marita5 Jan 16, 2019 om 17:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , de link is inderdaad hetzelfde maar bij openen niet . Als ik klik op uw link dan ziet u bovenin de URL (adresbalk ) achter www een schuin streepje staan , dit moet een punt zijn .

tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 17:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat klopt, ik maakte een type fout en heb het veranderd. Dat betekent dus dat, als men het verbetert, het foute toch blijft staan? Dom hé, van me.

marita5
door marita5 Jan 16, 2019 om 17:52
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Zodoende leert men , daar is niks dom aan .

tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 17:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Om te leren. Komt het waarschijnlijk omdat ik het nog steeds handmatig doe en geen idee heb hoe een echte link te maken? Krijg nooit iets in blauw en dan overbrengen naar: snap ik niets van, nog steeds.

marita5
door marita5 Jan 16, 2019 om 18:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Als u het handmatig doet , is moeilijk . Tip : wanneer u een link van een site wilt maken , klik met rechts op de URL ( adresbalk ) kies voor kopieëren klik daar met links op . Kom nu terug op deze site , klik  met links op het schakeltje klik in het eerste witte vak met rechts kies plakken , en in het tweede witte vak klikt u gewoon met de muis , klik dan op  oke , de link staat er , nu op plaats klikken voila .

tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 18:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ga het, ooit, proberen. Dank je wel hoor.

marita5
door marita5 Jan 16, 2019 om 18:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ooit proberen ? dat wordt dan de pruimentijd ;-))

holstein
door holstein - Jan 16, 2019 om 18:04
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die vraag kun jij alleen beantwoorden, maar ik wil hem zelf voorlopig niet, kinderziektes moeten er eerst maar eens uit en
dat mensen roepen dat ze goed zijn is prima, maar er kan veel gedonder mee zijn, dat kan niemand ontkennen.

Thijs12
door Thijs12 Jan 16, 2019 om 18:09
522 Antwoorden / Vragen

Na zes jaar die kinderziektes nog niet tegengekomen. Je wilt zeker ook alleen een andere auto of zo als hij ouder dan tien jaar is vanwege kinderziektes?

jo
door jorisw Jan 16, 2019 om 19:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Welke kinderziektes zitten er dan in?

holstein
door holstein Jan 16, 2019 om 21:16
922 Antwoorden / 16 Vragen

Er zijn veel mensen die wel problemen met de meter hebben, dat heb je toch kunnen volgen, maar je kunt je kop ook in het zand steken. Dat die van jou, Theo goed is zegt weinig over een ander waar de metingen en aansluitingen vaak niet van klopten of halen ze goeie meters terug?

Thijs12
door Thijs12 Jan 17, 2019 om 00:06
522 Antwoorden / Vragen

Die meter is in ieder geval beter dan de oude, want mijn verbruik werd opmerkelijk minder. Maar die oude was al dertig jaar en wordt natuurlijk meteen vernietigd en niet gecontroleerd. Anders had ik hem graag op mijn kosten willen laten ijken. Maar niemand verwacht dat je plotseling 200 € minder verbruikt. Ik zag het wel al na twee maanden aan de overzichten online. Maar nagevraagd en de oude meter werd meteen vernietigd. Dus dan kun je geen kant meer op. En wat betreft verkeerde aansluiting  het ging over een gasmeter met kortere schroefdraad die kapot kon gaan als je de meter als opstapje gebruikt. Hij zit in een kast  ik kan er niet op staan

holstein
door holstein Jan 17, 2019 om 10:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Zijn heel veel mensen die een veel hogere en onverklaarbare meting hebben die zeer onwaarschijnlijk is, dan gaat het niet om iets hoger, maar vele honderden kub meer aan gas, die ver en ver boven gemiddeld is.
Dit blijft een discussie van, mijn is goed en de ander niet, ik heb beelden gezien oa over pulsstoringen die invloed op de meter hebben en dat kan flink uit de hand lopen, niet elke woon- en leefsituatie is gelijk.

kc
door kcdb Jan 17, 2019 om 10:37
113 Antwoorden / 2 Vragen

Er KAN veel ged.... mee zijn. WELK ged.... heb ik nog weinig gelezen. Zelfs die veel geplaatste meters die 'onveilig' zouden zijn, waren nog zou veilig dat er nergens een gasontploffing is geweest of er een huis compleet door is afgebrand. En ..... ze werkten ook nog gewoon goed.

Dan die onverklaarbare hogere metingen. Mijn mening is dat veel mensen wat kortzichtig en achterdochtig zijn als het om nieuwe ontwikkelingen gaat. Ja, het is menselijk dat vernieuwingen enige weerstand oproepen. Ook hier is dat het geval. Maar je kunt er ook in doorslaan. Uiteraard heeft ook de afdeling bangmakerij een forse invloed op de van nature aangelegde angsthazen.

Als het verbruik na het plaatsen van de nieuwe meter plotseling wat hoger is, dan krijgt die nieuwe meter maar al te gemakkelijk daarvan de schuld. Variabelen zoals een wat langer durende of wat koude winter of een langdurig koel voorjaar worden dan voor het gemak niet meegenomen in de verklaarbaarheid daarvan. Ook dat de oude meter misschien een te laag verbruik meette is achteraf moeilijk te controleren. Daar heeft men dan jarenlang wel het financiele voordeel van gehad. Maar om van veel variabele factoren de slimme meter en/of het ged..... dat je daarvan zou hebben alleen de schuld te geven aan de slimme meter, gaat mij echt wat te ver.

holstein
door holstein Jan 22, 2019 om 09:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

En als die oude meter jarenlang te weinig heeft aangegeven dan heeft de energieleverancier dat gewoon maar laten lopen, denk je het zelf?

kc
door kcdb Mar 14, 2019 om 12:18
113 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat denk ik inderdaad. Energieleveranciers hadden niet de gewoonte als door een iets te laag gemeten verbruik t.o.v. de gemiddelden, al die meters gecontroleerd werden.

Verder gaat u eraan voorbij dat in de loop der jaren steeds energiezuiniger producten zijn ontstaan wat op de jaarrekening ook tot een iets lager verbruik als het jaar daarvoor kon leiden. Ook dat leidde niet tot controle van die meters of de desbetreffende huishoudens, of het gemeten verbruik wel 100% accuraat was.

Daarnaast zijn er zo veel factoren die een lager verbruik t.o.v. het jaar daarvoor kunnen opleveren, dat het voor energieleveranciers ondoenlijk is, als het verbruik van iemand plotseling iets lager is als de jaren daarvoor, dat die meters dan meteen gecontroleerd gingen worden.

simon55
door simon55 - Jan 16, 2019 om 18:06
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De slimme meter kunt u weigeren. Maar er komt n tijd , dat u hem moet nemen , en dan zijn de kosten voor u. Ik heb slimme meter ( maar ik ben nog slimmer ) , en dat bevalt uitstekend

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men hem tzt MOET nemen, zijn er geen kosten aan verbonden. Dat is onzin.

jo
door jorisw - Jan 16, 2019 om 19:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er is helemaal geen gedoe met slimme meters. Het is slechts een mediahype van tv programma's die willen scoren.

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2019 om 19:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja Ans, het is verstandig om er een te plaatsen. Heb er al jaren een, geen enkel probleem of 'gedoe'.

vu2615
door vu2615 - Jan 16, 2019 om 19:49
81 Antwoorden / 3 Vragen

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

Deze link is een koppeling naar een artikel uit 2017 van Nemo Kennislink. Met info over de bijzonderheden die de "slimme" meter tentoonspreidt. Hoe de stand van zaken nu is, weet ik niet, maar hoopgevend is het niet.

me
door mein33 - Jan 16, 2019 om 20:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aavenhorst,

Er zijn pas een paar ??????? van deze digiale meters, gas en electra, geplaatst in Nederland en je hoort en leest nergens nog iets negatiefs over die apparaten, nou ja, nagelaten dan de een enkeling die geschrokken is van de aankondiging dat ook hij voor die zeer
futuritsche apparaten in aanmerking komt.
Gewoon laten plaatsen, net als al die anderen ook hebben gedaan en "het zal allemaal goe kom".  ;-))
Wel even kort voor de wisseling van apparatuur een fototje maken van de meterstanden van de oude meters.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook van de nieuwe want ze staan niet allemaal op nul.

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2019 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ach dat gedoe over de "slimme" meter, heb deze 6 maanden geleden gekregen. Hou al jaren wekelijks de meterstanden bij en zie geen verschil in verbruik. Een tip noteer voor de zekerheid van de oude meter(s) het nummer en u moet een formulier krijgen waarop het meternummer, de eindstand van de oude en beginstand nieuwe meter staan.
Voordeel, ik hoef niet meer door de knieën om de gasmeterstand op te nemen, geeft de elektrameter op ooghoogte ook aan.

vg
door vg1971 - Jan 17, 2019 om 07:49
10 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn mening is dat dit inderdaad onverstandig is. Kreeg zelf ook info thuisgestuurd, met daarin de mededeling "binnenkort maken wij een afspraak". Pardon??! Enfin, Enexis dus netjes gebeld om mij af te melden en ze dus onnodig werk te besparen. (Overbodige uitnodiging, planning weer aanpassen). Men trachtte mij te overreden tóch tot plaatsing over te gaan ("Uw beeldvorming is gedateerd, mevrouw. Alle problemen zijn opgelost") en daarna werd ik in een soort kruisverhoor gevraagd naar mijn argumenten om het niet te doen en... kreeg ik uiteindelijk nog gelijk ook. "In uw geval, zou ik het ook niet doen". Dit telefoongesprek vond plaats op 21-08-2018 en op 08-12-2018 kwam in het nieuws: "Uitrol slimme meter Enexis valt stil door gaslek in 3 huizen" (Itron, 40.000 geplaatst). Dit volgde dus op het gedoe met de te korte schroefdraad. Wat was ik blij dat ik mijn gevoel gevolgd had!

Los nog van de pech of juist het geluk dat je kunt hebben met de meter die je krijgt, vind ik de "voordelen voor de consument" helemaal geen voordeel! Ik geef mijn meterstanden juist graag zelf door! Zo ervaar ik overzicht en controle. En het argument dat ik met een slimme meter kan besparen door beter verbruiksinzicht, is bij mijn lage verbruik al helemaal kul. (Hetgeen ook werd toegegeven). De slimme meters zijn volgens mij m.n. in het voordeel van de netwerkbeheerders: opdat zij zicht hebben op vraag en aanbod/piektijden van verbruik. En verklaart ook dat gepush om te plaatsen. "En dan wilt u uw electrische auto opladen en dan lukt dat niet omdat iedereen dat na werktijd doet". Ha ha ha: er is één electrische auto in mijn straat en ik rij niet eens auto. Zonnepanelen heb ik evenmin.

ma
door marnix1 - Jan 17, 2019 om 10:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik zou hem gewoon nemen, ik krijg nu maandelijks een overzicht van het verbruik.
Daar de meter niet in mijn huis zit, is het opnemen door de energieboef voor mij handig.
In mijn garage houd ik de oude meter want ik heb geen zin een klein uur erbij te gaan staan wachten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 11:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, gewoon doen, het maakt de registratie alleen maar gemakkelijker. En de afrekeningen overzichtelijker.

Ma
door Mabobo - Mar 13, 2019 om 21:51
1 Antwoorden / Vragen

Dat is persoonlijk en het kan geen kwaad, maar:
Ik heb zelf zonnepanelen en een "oude" draaistroommeter. Deze draait terug bij levering van de panelen. Voordeel is dat ik een begin- en eindstand heb waar de afrekening op gebaseerd wordt. En deze meterstanden geef ik zelf door, hoef ik geen slimme meter voor......
Mijn panelen leveren meer dan ik verbruik, dus dat is wel zo prettig, ook bij afschaffing van de zgn. salderingsregeling...voorlopig dan. Ik heb de meter zonder problemen dan ook geweigerd destijds.

Een "slimme" meter mag je weigeren en je kunt je oude draaistroommeter behouden, echter:
- je draaistroommeter mag geen terugloopblokkering hebben (dus dan kan hij niet de ander kant op draaien...wat uiteraard logisch is)
- je draaistroommeter mag niet op de lijst van afgekeurde meters van het 'Agentschap Telecom' staan (= onderdeel van het ministerie van economische zaken en klimaat)
Dit heeft wellicht enige uitleg nodig:
Elk jaar worden bestaande meters per netbeheerder (let wel dit is niet de energieleverancier!) gecontroleerd en indien nodig afgekeurd. Dit gaat per type/merk/bouwjaar. Indien jouw meter hierbij staat ben je verplicht deze te laten vervangen....Dit speelt uiteraard dit de netbeheerders en leveranciers in de kaart want als een meter op de (inmiddels zeer lange lijst) komt te staan kunnen ze dus overgaan tot verplichte plaatsing van een digitale meter, al dan niet "slim". Op deze lijst staan overigens ook gasmeters. Dit is de link naar de lijst:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasmeters-en-warmtemeters/documenten
Tevens een foto van een draaistroommeter met in rood de diverse aanduidingen welke in deze lijst staan.
Suc6 met het maken van de keuze.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die nieuwe is allang geplaatst.

lo
door lovewinnie - Mar 14, 2019 om 07:09
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Er is niks mis met de meter. Heb hem al 3 jaar en gebruik is gelijk gebleven. Gas zelfs 1/4 minder. Oude bleek te lekken ????. Kwamen we achter met vervangen.  Volgens hun had me dat geen geld gekost de afgelopen jaren maar gas verbruik is stuk lager. Ik vind het ideaal want icm slimme thermostaat  kan ik mijn verbruik goed inzien

Er komt een tijd dat het MOET en dan kost plaatsen veel geld en dat mag u dan  Betalen

costnix
door costnix Mar 14, 2019 om 09:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig voor u, dat er geen vonkjes zijn geweest.

lo
door lovewinnie Mar 14, 2019 om 10:03
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Indd gelukkig hangt hij in de kelder en ver weg van de keuken en roken we niet en bijv met sigaret ofzo de kelder in zijn gegaan
Hier was slimme meter dus erg positief omdat anders wellicht nu nog niet ondekt was