pe
door peterbosmans Mar 3, 2021 om 14:12
Huishouden & energie

Slimme meter

geachte kassa panel,

ik ben verhuisd en deze woning heeft een slimme meter, maar daarvoor moet ik wel 22 euro per maand betalen, voor de huur van de slimme meter,
terwijl alleen mijn eletriciteit verbruik 6 a 7 euro per maand is, dus ik betaal meer dan 300% voor het huren van de slimme meter, kan dat niet anders, kan ik deze meter weigeren? wat zijn de opties voor deze situatie? heb het gevoel dat ik wordt opgelicht

m.v.g. peter

7029 19 Rapporteer

Topantwoord

jantje7
door jantje7 - Mar 3, 2021 om 14:15
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U betaald deze € 22,- niet alleen voor de meter.
Dit bedrag is voor het netwerk, inclusief de meter.
Of deze nou een slimme of een analoge meter is maakt niet uit.

pe
door peterbosmans Mar 3, 2021 om 14:35
1 Antwoorden / 3 Vragen

ik kom uit een andere woning en daar betaalde ik electra en gas( in de nieuwe woning geen gas) ongeveer 36 euro per maand inclusief.
nu betaal ik bijna 30 euro voor alleen electra , en nog eens 54 euro voor stadverwarning? dus bijna 3 keer zoveel

panter22
door panter22 Mar 4, 2021 om 17:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je gebruikt zo weinig energie. Wat is je geheim?

br
door bravehenk - Mar 3, 2021 om 14:17
206 Antwoorden / 0 Vragen

Vaste leveringskosten (vastrecht)
Vastrecht (of vaste leveringskosten) is een bedrag dat uw energieleverancier per maand, kwartaal of jaar in rekening brengt. Dit is vergelijkbaar met een abonnement voor zijn dienstverlening. Het staat los van uw elektriciteitsverbruik. Energieleveranciers zijn vrij in het in rekening brengen van vastrecht en in het bepalen van de hoogte van het tarief.

Dat betaald iedereen de electra moet toch bij uw adres aankomen.Heeft niets met slimme meter te maken

pe
door peterbosmans Mar 3, 2021 om 14:36
1 Antwoorden / 3 Vragen

volgens vattenval , wel betaal ik vatten fal 222 euro extra voor huur slimme meter

rj
door rjw Mar 4, 2021 om 18:57
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@peterbosmans: kan je eens een foto van je rekening van vattenfal plaatsen waarop dit staat?

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2021 om 14:20
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Na info gelezen te hebben merk ik dat de ACM  de huurtarieven vaststelt. Ga naar uw netbeheerder en controleer daar of dat klopt wat u nu betaald. Overigens, volgens mijn mening zou u dat slimme kunnen (laten) uitschakelen. Immers u heeft niet die meter laten plaatsen, u bent komen wonen in dat pand met de slimme meter, maar u heeft never nooit uw handtekening geplaats op een document waarmee u toestemming geeft voor het (zogenaamde) slimme deel van de meter en de doorgifte daarvan. Dus bel uw netbeheerder en informeer ze dat u de zlimme meter weer gewoon "dom" wilt maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2021 om 10:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, voor zover ik weet en ervaar is een slimme meter niet duurder dan een analogemeter qua kosten voor de betbeheerder.

panter22
door panter22 - Mar 3, 2021 om 14:49
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de slimme meter niet meer wilt, dan heb je geen stroom meer. Dus geen internet en geen tv en ook geen cv.
Heb je zonnepanelen op het dak? Want een verbruik van €7 per maand,is wel heel erg weinig.
Stap over naar een andere energieleverancier.
https://www.gaslicht.com/vergelijk-en-bespaar?gclid=Cj0KCQiAhP2BBhDdARIsAJEzXlHvqz2VAWGFZDy6AA2A2wKijJ-b2Bw9kSUP9vXl7Ewwo-HLdATf0a8aArkHEALw_wcB

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Mar 3, 2021 om 15:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe heeft u een verbruik van 6-7 euro per maand aan stroom?

is dit niet vrij weinig voor een hele maand aan stroom?
of haalt u alleen maar  afhaal maaltijden,
en gebruikt u geen wasmachine/droger.

Want een gemiddeld 1 persoons huishouden zit minimaal rond de 35 euro aan stroom. Dus dat u 1/6e verbruikt is mij maar een vreemd verhaal.

Hoe staat het exact beschreven op uw contract, mbt de slimme meter?
gezien u zegt vattenval te hebben als "Netbeheerder"
https://www.vattenfall.nl/service/meterstanden/slimme-meter/kosten-slimme-meter/

pe
door peterbosmans Mar 3, 2021 om 16:14
1 Antwoorden / 3 Vragen

wat is  nou vreemd aan mijn verhaal, denk je  nou echt dat ik uit me nek lul,
ik gebuik volgens vattenfall 2 kilowattuur per dag. dus ik weet niet hoe je aan deze berekening kom.
ik ga gewoon heel verstandig met spanning om, dus gaat het maar leren omdat ook tedoen, en dan kom je tot de zelfde conclusie dan mij, maar eerst leren verstandig met spanning om te gaan

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2021 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u 2 kilowatt per dag gebruikt, is dat per maand zeg 60 kilowatt en dat kost ca. € 15,00.

mi
door miennaamishaaz Mar 3, 2021 om 21:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

@Peterbosmans.

U zegt dat u 6-7 euro per maand verbruikt {huidige kosten per kwh € 0,23} {wat uitkomt op 26kwh per maand of 0,86kwh per dag} of amper 860wh, dit is vrij weinig voor dagelijks gebruik
Dus daarom vind ik uw verhaal maar vreemd.

uw genoemde verbruik is dus veel te onrealistisch. omdat volgens mijn simpele berekening u alleen uw Telefoon oplaad elke dag, en voor de rest GEEN stroom zou gebruiken.
Als u 2kwh per dag verbruikt.
Zoals tijger1 al zij Dan is wat u betaald ongeveer 13-15 euro per maand.

{wat al een iets meer realistichere schatting is, maar alsnog vrij weinig, als je het gebruik van een wasmachine/droger ook meerekend},
deze verbruikt rond de 1-2kwh per uur en draait rond de 3-6 uur afhankelijk van de load/instelling. dus dan is 2kwh per dag alsnog vrij laag.
heeft u deze gegevens uit de App/site van vattenval Gehaald? het kan zijn dat u op uurbasis kijkt, niet op dagbasis.
of heeft u gekeken op de meter, de standen genoteerd, en dan "24 uur" later herhaald?

indien het het 2e is, dan kan het zijn dat u alleen de Dal standen heeft genoteerd, en niet de Piek standen, deze worden namelijk appart opgenomen,
Als u een enkel tarief heeft dus geen Dal/Piek, dan worden de 2 losse standen bij elkaar opgeteld.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2021 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt vastrecht aan de netbeheerder via Vattenfall, en u betaalt ook aan Vattenfall vaste kosten.maar dat heeft helemaal niets met die slimme meter van doen. Elke meter kost evenveel aan vastrecht.

Stadsverwarming is overal duur.

marita5
door marita5 - Mar 3, 2021 om 16:40
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@PeterBosmans ,

Lees deze informatie eens door , betreft Stadsverwarming .

https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 3, 2021 om 22:49
2042 Antwoorden / Vragen

Wat een opeenstapeling van onzin en onbegrip, en dan de mensen die het proberen uit te leggen afkammen. Hoge amusementswaarde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 4, 2021 om 20:58
2042 Antwoorden / Vragen
audb
door audb - Mar 5, 2021 om 13:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ooit gehoord van Energie belasting en kosten voor opslaan van duurzame energie?

Zelfs bij €15 permaand zou u echt extreem weinig stroom verbruiken.
Juist de kosten van de opslag en energie belasting zijn veel hoger dan wat u aan electra verbruikt al is de energie belasting wel omlaag gegaan.
Mijn kosten zijn € 274,18 perjaar (verlaagde energie belasting) ofwel €22.85 permaand dus wat u betaald is voor zo iedereen wel gelijk.

De kosten voor de gas en electra meter is per jaar € 36.66 en per maand dus €3.06 afgerond.

Helaas is het wel zo dat als u een nieuwe provider/leverancier neemt er hogere kosten kunnen worden berekend.

Zelf neem ik energie af voor 5 personen zodat ik aan het eind van de levertermijn geen hoge nota krijg en daar de spaarrekening niets opleverd betaal ik nu per maand €250 en heb vorigjaar zo €950 terug gekregen.

Dit jaar zou het wel een stuk minder zijn maar ik hoef niet in de angst te zitten dat ik een rekening van een paar honderd euro ga krijgen.

Fo
door Fok41101 Mar 5, 2021 om 21:44
2 Antwoorden / Vragen

Je betaald veel en veel te veel aan energie kosten als verkapt sparen, 2 maand kosten meer betalen is meer dan genoeg als buffer voor de eindafrekening op deze manier sparen levert ook geen rentevoordeel op.
Reden dat ik U allen waarschuw is dat er al 2 energie leveranciers failliet zijn gegaan. Ik heb ermee te maken gehad, je hebt dan precies genoeg tijd om max 2 maanden te storneren van de failliete leverancier en dan te wachten wat je eindafrekening wordt plotsklaps door faillissement wordt je overgezet naar een andere leverancier. Want teveel betaald krijg je bij de curator niet terug, je staat achteraan de rij. Let op en zet het geld dus zelf opzij op een bankrekening daar is je geld beschermt, bij een energieleverancier niet

h.
door h.terpstra - Mar 5, 2021 om 13:15
202 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Peter.

Jazeker kunt u die weigeren. De "slimme energie meter "schendt grondrecht. Weg er mee. !
Het is een laboratorium instrument. Een kennis van me heeft na jaren gemier met een tekening van mij op A5. in 2018 zijn rechtzaak gewonnen. Heb hier al vaker over geschreven. Maar redacteuren kunnen wel schrijven, maar begrijpen de techniek na uitleg blijkbaar niet..

U wordt opgelicht.!!!. Eerder moest de meter  € 460= kosten. Later was hij gratis omdat hij niet verkocht werd..Nu veplichte huur ??

Zoek eens op wat een kWh meter kost bij b.v. Aurora Contakt. Amsterdam.. Het plaatsen kunt u door een geschoolde elektromonteur laten doen.
Die kan u ook verder helpen.. Schrijf het wijzelijk niet op..Laat ons wel weten hoe het af loopt.

De El Nutswereld zit fin . aan de grond . Met dank aan de laadpalen voor de zwaar vervuilende el. Auto. De bodem van financieren is bereikt.. Vr. gr. Henk T.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 6, 2021 om 14:31
2042 Antwoorden / Vragen

Hoe weiger je een meter die er al hangt?

mo
door mof - Mar 5, 2021 om 13:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En wat betaal je voor huur van een traditionele meter?

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 5, 2021 om 13:33
101 Antwoorden / 1 Vragen

Als de slimme meter verwijderd wordt heeft u gewoon stroom. Wij hebbebn ook geen slimme meter (geweigerd) en gewoon gas en stroom.Vreemd dat je huur moet betalen voor een slimme meter. Trucje om extra geld te incasseren?

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 5, 2021 om 13:35
101 Antwoorden / 1 Vragen

Is het soms een huurwoning dat ligt het misschien anders. Dan kunt u geen slimme meter weigeren omdat de verhuurder dit regelt.

Fo
door Fok41101 Mar 5, 2021 om 22:01
2 Antwoorden / Vragen

Maar je kan de meter wel dom maken.

th
door thieu - Mar 5, 2021 om 13:42
147 Antwoorden / 0 Vragen

Een slimme meter kost evenveel als een 'gewone' meter.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/kosten-slimme-meter

Gr
door GrootRotterdam - Mar 5, 2021 om 19:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

De kosten van het zogenaamde vastrecht worden door de netbeheerder gerekend. Dat zijn o.a. de kosten voor het onderhouden en beheer van de aanvoerkabels en -leidingen van de elektriciteit en het aardags plus de huur van meters. Het maakt helemaal niet uit of dat "domme" meters of slimme meters zijn.
Er zijn slechts drie netbeheerders in Nederland, namelijk Stedin, Enexis en Liander. Deze drie netbeheerders zijn gebonden aan een bepaalde regio, maar niet aan een provincie. In Zuid-Holland kan het zijn dat je met twee van deze drie netbeheerders te maken hebt, namelijk zowel Stedin als Liander. Die netbeheerders staan helemaal los van de de energieleverancier. Van die laatstgenoemde zijn er echter talloze en die "huren" op hun beurt weer het netwerk van de netbeheerders. Bijvoorbeeld Eneco huurt het netwerk van Stedin, Essent die van Enexis en Nuon die van Liander. Uiteraard bestaan er nog veel meer, maar die wekken eigenlijk zelf geen energie op, maar kopen bij die energieopwekkers via grootschalige (en daardoor goedkope) contracten elektriciteit, aardgas en warmte op en verkopen die dan weer door aan particulieren.
Eneco, Essent en Nuon zijn op hun beurt weer opgekocht door buitenlandse maatschappijen, zoals Vattenfal, Mitsubishi (jawel een Japans bedrijf!) en RWE

gerbera
door gerbera Mar 5, 2021 om 21:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

 Van die laatstgenoemde zijn er echter talloze en die "huren" op hun beurt weer het netwerk van de netbeheerders

Even een correctie, energieleveranciers huren niets maar maken slechts gebruik van de netwerken. Zij innen wel de bedragen die door de netwerkbeherder worden gerekend en dragen die af aan de netwerkbeheerder. Zouden energieleveranciers huren zijn ze ook verantwoordelijk voor dat deel van het netwerk en aansluiting die zij huren terwijl er meerdere energieleveranciers gebruik maken van dezelfde kabel, zoals Vatteval, Eneco, enz..

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 6, 2021 om 12:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ooit bood Oxxio een slimme meter aan die je als klant gratis kreeg en  als je weg ging moest Huren!

Als het nog een  oude Oxxio is deze laten weghalen  en normale Digitale  Slimme laten plaatsen.
Ik vind deze meterhuur wel erg hoog,   als er ook nog andere kosten bij komen of is het een totaal incl. Slimme meter?

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2021 om 15:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

deze woning heeft een slimme meter
kan ik deze meter weigeren?

Het feit dat de woning reeds over een slimme meter beschikt wordt een probleem om hem dan alsnog te weigeren.
U kunt eventueel om een electronische meter vragen maar dat veranderd niets in de, zoals u het noemt, huurkosten.
Wel is het zo dat er bij vervanging kosten zijn verbonden welke door u betaald moeten worden ongeacht of het een huurwoning of eigen huis is.