johnalards
door johnalards Oct 13, 2022 om 10:49
Huishouden & energie

Slimme meter

Nu werdt vandaag onderstaand bericht geplaatst in het ED.
Ik vraag me af, mocht dit werkelijk zo zijn of er de mogelijkheid is om de slimme meter te laten vervangen naar de oude analoge dag/nacht meter en de standen zelf weer door te geven aan de energiemaatschappijen.
Want als dit blijkt waar te zijn dan is het pure oplichterij wat er gebeurd.
Kun je hier stappen tegen ondernemen via bijv. De Consumentenbond of juridisch??

Slimme meters geven verkeerde standen: ‘Wel twee tot drie keer hoger stroomverbruik dan echt is opgemaakt’

Moderne energiemeters geven geregeld meer verbruik aan dan zou moeten. Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer zoveel verbruik aangeven, bij een laag gasverbruik kan de meter wel 30 procent meer aangeven.

4306 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2022 om 11:03
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn antwoord is ja indien het juist is en dan is het m.i.  mij zinvol dat u dit meldt bij zie: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en zie ook

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

va
door vanlotjegetikt - Oct 13, 2022 om 11:12
809 Antwoorden / Vragen

Wil graag een leesbare link of anders gedegen knip&plakwerk.
Nu is het maar gissen naar de context van het stukje wat hier geplaatst is.

Thecla58
door Thecla58 Oct 13, 2022 om 11:40
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zal niet gaan, die link hier plaatsen, het is namelijk een premium artikel en die kun je alleen lezen als je daarvoor betaald. :((

va
door vanlotjegetikt Oct 13, 2022 om 11:54
809 Antwoorden / Vragen

Weet ik daarom ook mijn opmerking over stukje en context.................

johnalards
door johnalards Oct 13, 2022 om 12:07
19 Antwoorden / 6 Vragen

Dan zult u even bij het ED moeten inlezen.
ik kan alleen dit inzien.

tenormin
door tenormin Oct 13, 2022 om 13:17
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als iemand het AD online heeft, ook een heel artikel. Kan helaas zelf niet plakken en knippen.

Gijs116
door Gijs116 - Oct 13, 2022 om 11:16
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ongeveer 5 jaar slimme meter voor elektriciteit, waarbij ik dagelijks in de app kan zien wat mijn verbruik per dag is geweest, 1x per maand check ik zelf de meterstanden ook nog in de meterkast thuis. Stadswarmte heeft aparte meter waarbij je jaarlijks nog meterstand aan Eneco moet doorgeven, en Eneco komt om de 3 jaar thuis langs om hun meter te checken. Mijn meters geven geen onverklaarbare verbruiken. Bij twijfel over je meter eerst contact opnemen met energiemaatschappij.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 13, 2022 om 11:47
2048 Antwoorden / Vragen

Absoluut, en de Amerikanen hebben de maandlanding opgenomen in Hollywood, de aarde is plat, van die inentingen ga je dood en de macht in de wereld is in handen van de Illumonati. Het ergste is dat u er niets aan kan doen want het is simpelweg niet toegestaan uw analoge meter weer terug te hangen. Sterkte

rj
door rjw - Oct 13, 2022 om 11:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat meters een verkeerde waarde aangeven komt niet omdat het slimme meters zijn maar omdat ze niet goed zijn. Een "domme" analoge meter kan ook een verkeerde waarde aangeven. Vervangen door oude spullen is dus niet de oplossing.

ju
door juliomariner - Oct 13, 2022 om 12:04
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Heerlijk weer die onduidelijke bronvermelding. Zelfs journalisten hebben hier een handje van.
Gevolg is dat complotdenkers hier weer misbruik van maken en de consumentr weer (vaak onterecht) bang gemaakt wordt.

johnalards
door johnalards Oct 13, 2022 om 12:12
19 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb al bericht van Enexis dat het idd kan kloppen wat betreft de meters.
dit is bij hun bekend.
Er kan een enkele meter tussen zitten met een afwijking.

de kosten om dit te controleren en een meterijking uit te voeren bedraagd €100,-.
het verstandigste is om eerst andere oorzaken te zoeken (apparatuur Etc.)

johnalards
door johnalards Oct 13, 2022 om 12:13
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,  de onderzoeken waar het artikel naar verwijst zijn bij ons bekend. Jaarlijks wordt elk type meter onderzocht door Netbeheer Nederland, dit doet Agentschap Telecom. Als hier rotte appels naar voren komen, vervangen we deze meteen. Verder is er jaren geleden een onderzoek gedaan door de universiteit Twente. De problemen die daaruit zijn gekomen zijn ook uitgebreid door de netbeheerder onder de loep genomen. Het grootste deel van de slimme meters werkt prima. Er blijft nog wel hier en daar een individuele meter die een afwijking vertoond. Er is dus een kans, maar deze is enorm klein.

Omdat we zien dat in het overgrote deel van de meters die we onderzoeken naar boven komt dat de meter goed werkt, willen we eerst andere oorzaken uitsluiten. De leverancier is er in eerste instantie voor om het verbruik te bespreken. Zij hebben inzicht in het verbruik en kan trends en afwijking analyseren. Als de leverancier niks kan ontdekken is het dan nog een goed idee om de apparatuur in huis na te laten kijken. Als daar iets niet goed is kan dat uiteraard ook voor een hoog gasverbruik zorgen. De kosten voor het aanvragen van een meterijking zijn bij ons € 100,00. Dit is op basis van ongelijk, vinden we een defect in de meter dan krijg je het volledige bedrag terug, vervangen we de meter én gaan we het verbruik herberekenen. Meer informatie vind je hier: https://enex.is/3zwnDsb.

Het is niet mogelijk om alsnog een analoge meter te plaatsen. Je kunt wel, tegen betaling, de slimme meter laten verwijderen en een digitale meter laten plaatsen. Die meter heeft geen communicatie module.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 13, 2022 om 12:30
2048 Antwoorden / Vragen

Het jammerlijke is dat dit helemaal geen bevestiging is van het verhaal "Slimme meters geven verkeerde standen" maar het simpele gegeven dat ieder apparaat kapot kan gaan, ook een slimme meter, ook een oude meter.
Die laatste zin is ook speciaal voor de lichtgelovigen, je kunt ook een meter krijgen zonder communicatiemodule. Waarom zou die communicatiemodule überhaupt invloed hebben op een afwijking in de meting? Het is hoogstwaarschijnlijk dezelfde meettechniek. Het zou mij zelfs niet verbazen dat ze exact hetzelfde apparaat ophangen maar enkel de communicatie uitschakelen. Je zal maar de volgende bewoner zijn en dan op eigen kosten weer een slimme meter moeten laten installeren omdat de vorige bewoner geen uitlezen op afstand wilde. Veel simpeler om de gewetensbezwaarden te vertellen dat het uitstaat en het weer aan te zetten voor de volgende bewoner. Gedenk: Mundus vult decipi ...

va
door vanlotjegetikt Oct 13, 2022 om 12:44
809 Antwoorden / Vragen

Na mij de Zondvloed..............

rj
door rjw Oct 13, 2022 om 20:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@H7 "Waarom zou die communicatiemodule überhaupt invloed hebben op een afwijking in de meting?" De meeste mensen, en zeker mensen die over dit soort onderwerpen klagen, zijn superdigibeten en technofoben maar gaan wel, ondanks het niet hebben van enige technische kennis, technische conclusies en "oplossingen" bedenken.

gerbera
door gerbera - Oct 13, 2022 om 14:08
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas weer zo'n incompleet verhaal wat hier geplaatst is, zo dat werkelijk zal zijn is mijn verbruik, omgerekend minus die 30%, nog geen kub gas per week en dat voor douchen, warm water en verwarming. (kook electrisch). Er staat sommige meters en dat kan kloppen maar een groot deel van deze meters, waarvan de merknaam een typenummer bekend zijn, is inmiddels vervangen en zo het uw meter zou zijn moet het u zelf denk ik wel opgevallen zijn. Dus voor u naar de ACM holt, lees het artikel even helemaal en zo de schrijver van dat artikel er zo zeker van is neem het dan maar met een korrel zout.

sw
door swat1500 - Oct 13, 2022 om 14:29
3777 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bij twijfel altijd de werking van uw meter laten controleren.
De analoge meter wordt niet meer gebruikt en dus ook niet meer teruggeplaatst.
Ook de de analoge meter kon teveel maar ook te weinig verbruik aangeven.

panter22
door panter22 - Oct 13, 2022 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen
Analoog
door Analoog - Oct 13, 2022 om 17:15
137 Antwoorden / Vragen

Het lijkt hier wel of voelen sommige mensen zich hier aangevallen omdat er bepaalde slimme meters niet deugen, maar dat is toch mogelijk?
Je ziet ook zoiets ook als er meldingen komen van een bepaald merk auto dat er direct mensen opstaan en roepen die van mij is goed en dus kan er niks met die auto's mis zijn.
Wat bij de ene goed is kan bij de ander niet goed zijn en het is bewezen dat bepaalde slimme meters gevoelig zijn voor sommige apparatuur in huis zoals bv adapters, modems, dimmers enz enz....

Iv
door Ivo W Oct 13, 2022 om 17:37
729 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk zijn er 'sommige' slimme meters die niet deugen.
En ook ouderwetse analoge meters die niet deugen.

Binnen elke productgroep zijn er wel exemplaren te vinden die niet deugen. Dat is iets van alle producten en alle tijden. En zal ook altijd zo zijn.

Het gaat dan ook vooral om de mate waarin het 'niet deugen' voor komt. Is dat bij 1 op de 100 dan is dat in onze samenleving, en zeker nu energie zo duur is, een serieus probleem en een tekortkoming van de slimme meter. Mensen moeten er op kunnen vertrouwen dat de energierekening klopt.
Heeft minder dan 1 op 10.000 meters een afwijking die buiten de wettelijke marge valt, dan is dat natuurlijk nog steeds vervelend voor de mensen die daarmee te maken hebben, maar geen tekortkoming van de slimme meter.

rj
door rjw Oct 13, 2022 om 20:35
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Niemand ontkent dat. Maar je moet niet de schuld van een productfout bij "slimme meters" als geheel leggen. Tenzij je ook van mening bent dat als je ooit een keer een lekke band met een Ford hebt gehad, je nooit meer een Ford moet kopen. Dan weet je niet goed oorzaak en gevolg te duiden.

Analoog
door Analoog Oct 13, 2022 om 22:35
137 Antwoorden / Vragen

Gaat niet over een lekke band natuurlijk, snap je hopelijk zelf ook nog wel......

ro
door ronny530 - Oct 13, 2022 om 18:07
2777 Antwoorden / 41 Vragen

In tijden van dure energie laait dit weer probleem weer op maar het vet gedrukte is ongenuanceerd en leidt tot paniek. Bij elektriciteit afname vormt zich een fractie van een seconde een piek belasting die overgaat in een normale belasting. Bij gas verbruik idem dito zodra er gas verbruikt gaat worden stoomt er even iets meer gas door de leiding en dat wordt ook gemeten. In het artikel van de Linda staat te lezen dat het op kan lopen tot 12 kuub op jaar basis en dat kan kloppen want om gas te laten ontsteken moet er eerst gas door de leiding stromen en door een vonk tot onsteking gebracht moeten worden. M.a.w. eerst gas toevoegen die mengt zich met zuurstof en dan een vonk om het gas te onsteken. Vraagsteller is niet van zins om paniek te zaaien maar moet ook niet alles wat in de media verschijnt als zijnde waarheid aannemen.

va
door vanlotjegetikt - Oct 13, 2022 om 22:49
809 Antwoorden / Vragen

Voor de goede orde analoge meters hadden wel eens een verrot telwerk en dat gaf ook leuke effecten.