ikhadeennaam
door ikhadeennaam Mar 15, 2018 om 15:29
Huishouden & energie

Slimme meter ervaringen

Liander komt binnenkort gratis een slimme meter installeren. Dat wordt de Iskra SMR 5.0  Landis+Gyr SMR 5.0.

Heeft iemand deze thuis? Is het verbruik hetzelfde als voor de installatie? Hoor graag de ervaringen.

13371 9 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 15, 2018 om 15:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U bedoelt, dat hij minder zou kunnen aangeven dan uw huidige meter?

Ik help het u hopen. De meters zijn geijkt.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2018 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben benieuwd of u de afgelopen jaren dan dagelijks de standen opgenomen hebt met daarbij de temperatuur en de weersomstandigheden.

Als “binnenkort” de zomer aanbreekt, gebruikt u wellicht helemaal niets. Hiep hoi voor de nieuwe meter.

En als we nog een beetje een “ijstijd” krijgen, slaat de meter misschien op hol, maar ligt dat aan de meter?

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2018 om 16:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is het verbruik hetzelfde als voor de installatie?
Dat is helemaal afhankelijk van u zelf. Als u iedere dag op exact hetzelfde tijdstip dezelfde apparatuur en verlichting aan doet en het ook dezelfde duur aan laat zal er denk ik niets veranderen. Maar ja niet iedere dag is hetzelfde dus zal het verbruik ook variabel zijn.

ikhadeennaam
door ikhadeennaam - Mar 15, 2018 om 16:35
4 Antwoorden / 6 Vragen

het lijkt me best handig en interessant om het gebruik te kunnen monitoren.

in het verleden waren slimme meters niet altijd betrouwbaar, zie hier

daarom informeer ik naar ervaringen met de Iskra SMR 5.0   Landis+Gyr SMR 5.0.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2018 om 16:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dan de reacties niet gelezen of ze niet begrepen?

jo
door jorisw Mar 15, 2018 om 19:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat nieuwe meters niet nauwkeurig leken te zijn komt omdat mensen opeens extra zijn opletten nadat er iets nieuws was geinstalleerd. Oude meters kunnen ook afwijkingen vertonen maar daar lette niemand op. Bij ieder product heb je weleens exemplaren die niet 100% correct zijn. En dat is nooit anders geweest.

marita5
door marita5 - Mar 15, 2018 om 16:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen
holstein
door holstein - Mar 15, 2018 om 17:29
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je kunt de meter ook gewoon weigeren, kijk even op de site hoe en wat.

Slimme meter

jo
door jorisw Mar 15, 2018 om 20:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou je dat doen? Wie zegt er dat de huidige meter wel goed is? Misschien geeft die wel teveel aan. Dan kan je beter een nieuwe meter krijgen die wel correct is.

holstein
door holstein Mar 15, 2018 om 22:48
922 Antwoorden / 16 Vragen

Die redenering vind ik zo makkelijk, want er is namelijk veel gelazer met de slimme meters (geweest) dat weet je toch zelf ook.
Als de huidige meter, die misschien 30 of 40 jaar in je huis zit, niet goed is dan had de leverancier er al lang iets aan gedaan hoor.

me
door mein33 - Mar 15, 2018 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Iskra SMR 5.0      AM550-TD2

Dit type is bij ons nu ruim 15 mnd. geleden geplaatst en de verbruiksmeting over het afgelopen leveringsjaar komt dicht in de buurt van het gemiddelde verbruik in de drie voorafgaande jaren.
Heb een ander type gasmeter, maar ook daarvan komen de cijfers aardig overeen.

Ro
door RonaldGlasbergen - Jun 21, 2018 om 14:57
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Ikhebeennaam,

Naar mijn idee werkt de slimme meter prima. Zelf ben ik ondernemer dus is het handig dat ik mijn standen zelf kan inzien en privé en zakelijk gebruik uit elkaar kan halen. Kijk wel even naar een dubbele of enkele meter. Enkele is vaak goedkoper. Ik zit zelf bij MTTM GeeftEnergie. Weet niet hoe het bij anderen bedrijven zit met de slimme meter.

Ronald.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2018 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het vastrecht is gewoon gelijk bij elke meter. En hoe haalt u het privé en zakelijk gebruik dan uit elkaar? Die meter geeft gewoon de standen aan van het verbruik. Klaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2018 om 16:02
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw verbruik hetzelfde blijft zal ook de slimme meter hetzelfde verbruik aangeven.

Het voordeel is dat u ook met regelmaat goede overzichten krijgt van uw gebruik in vergelijking met gemiddelde verbruiken van anderen en eerder verbruik van u zelf.

Dan toch een taalkundige grap: voor installatie geeft (ook) een slimme meter niets aan.