ro

Slimme meter geen toesteming toch uitgelezen

u raad het al ik heb een vraag,

heb sinds kort een slimme meter geplaats vanuit de woningcorporatie.( huur huis)
hier 3 maal de vraag gekregen van de leverancier of dat deze toestemming heeft tot uit lezen van de meter op afstand.
hier geen gehoor aan gegeven nu toch met het zelf uitlezen van de meterstanden zichtbaar dat regelmatig de meterstanden worden uit gelezen. met een datum en en tijd dat ik dat zelf 100% niet ben.
Mag dit?

2972 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2019 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kan het u schelen dat die meterstanden worden uitgelezen? Of denkt u dat dat invloed heeft op uw privacy?

Zo te zien, bent u daar helemaal niet op gesteld, want u neemt uw mailadres als gebruikersnaam en dat nog wel op een openbaar forum.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2019 om 11:45
6599 Antwoorden / Vragen

Als je al 3 maal een vraag krijgt en je reageert daar niet op, dan kun je maar beter even bellen. Niets doen is dan niet voldoende.
Dat uitlezen van de meterstanden staat automatisch op de meter. Als de meterstanden worden uitgelezen, dan krijg je elke maand een overzicht. Dat is gemakkelijk om je verbruik te controleren.

diumenge
door diumenge - Oct 20, 2019 om 11:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe doe je dat zelf uitlezen van de meterstanden dan én hoe zie je dat deze ook op andere momenten is uitgelezen?

P.s. niet reageren op zo'n vraag van een leverancier is natuurlijk heel principieel, maar één keer nee zeggen en je bent klaar.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 20, 2019 om 11:53
683 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, dit mag niet! Ik verwacht ook op korte termijn dat er helaas een zogenaamde slimme meter moet komen.Echter, het slimme van die meter zie ik nog steeds niet. Dus gaat deze ook NIET op afstand uitgelezen worden. Je moet (voor zover mij bekend) je handtekening zetten voor accoord van uitlezen.

Dus ik zou zeker in de pen klimmen en vragen waar het bewijs is dat u toestemming heeft gegeven middels een fysieke handtekening. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze u ook niet uitlezen en dienen ze dit per dierect te stoppen. Er is geen donorregeistratie regel: niets zeggen is accoord.

Doe dit per email en per post, anders 'is het niet ontvangen'.

Drie keer niet reageren betekent absoluut ni9et dat er een contract/overeenkomst is ontstaan.

diumenge
door diumenge Oct 20, 2019 om 12:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet waar. Een slimme meter staat standaard aan om zes keer per jaar uitgelezen te worden, wil je dat uitzetten dan moet je actief actie ondernemen. Alleen voor vaker dan zes keer per jaar uitlezen moet je actief toestemming geven.

Ka
door Kassagebruiker Oct 20, 2019 om 12:09
683 Antwoorden / 5 Vragen

Waar staat dat? aub link, @Diumenge

diumenge
door diumenge Oct 20, 2019 om 12:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oke, zet ik zo neer. Zet jij even de link neer dat het niet mag dan?

Ka
door Kassagebruiker Oct 20, 2019 om 12:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als er geen fysiek ondertekend contract is dat het mag, dan mag het niet. Zo moeilijk is dat toch niet. Zeker als er voor niet accoord wel actie nodig zou zijn. (even privé: als er een stekkertje in zit gaat dat stekkertje er bij mij uit)

diumenge
door diumenge Oct 20, 2019 om 12:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera Oct 20, 2019 om 14:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@kassagebruiker, er wordt nergens over een ondertekend contract gesproken, mondelinge toestemming is voldoende .
Uit de link gedragscode van @diumenge,

Ondubbelzinnige Toestemming: Aangesloten wordt bij de betekenis van ‘Ondubbelzinnige Toestemming’ zoals bedoeld in artikel 8, onder a, Wbp. In artikel 1, onder i, Wbp wordt onder ‘toestemming’ verstaan “elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene aanvaardt dat hem betreffende persoonsgegevens worden Verwerkt”. In dit verband moet onder ‘vrij’ worden verstaan dat de Kleinverbruiker zijn wil in vrijheid heeft kunnen uiten. Dit betekent dat het onthouden van toestemming voor het meten van verbruiksgegevens per kwartier bijvoorbeeld niet tot gevolg [mag] hebben dat er in het geheel geen energieleveringsovereenkomst tot stand komt. De Kleinverbruiker zou daardoor namelijk feitelijk gedwongen zijn om de gevraagde toestemming te geven. Voorts moet de Kleinverbruiker de vrijheid hebben om een eenmaal gegeven toestemming in te trekken.

Tr
door Trostomaat Oct 20, 2019 om 17:51
239 Antwoorden / Vragen

'Dus ik zou zeker in de pen klimmen en vragen waar het bewijs is dat u toestemming heeft gegeven middels een fysieke handtekening. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze u ook niet uitlezen en dienen ze dit per dierect te stoppen.'

Merkwaardig advies. Het standpunt van de vraagsteller is immers dat die toestemming niet gegeven is. Hij wéét dat er geen handtekening is gezet zo gezegd. Waarom dan om bewijs vragen? De vraagsteller moet gewoon aangeven dat hij wil dat de slimme meter uitgezet wordt. Dan gebeurt dat. Net zoals dat gebeurt zo zijn als vraagsteller dat eerder had aangegeven, bijvoorbeeld toen de energieleverancier er naar vroeg. Het vragen naar bewijs (handtekening) is bovendien overbodig, omdat gegeven toestemming sowieso op ieder moment kan worden ingetrokken. Dus zelfs als het bewijs met handtekening overlegd wordt, dient het uitlezen te stoppen als vraagsteller dat eist.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 20, 2019 om 12:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rowan,

De wetgeving is onduidelijk als je deze vraag googelt.

marita5
door marita5 - Oct 20, 2019 om 13:34
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rowan.Rowan.Rowan ,

hier 3 maal de vraag gekregen van de leverancier of dat deze toestemming heeft tot uit lezen van de meter op afstand.

Dan zou ik zeggen 3 maal is scheepsrecht .
U reageert niet daardoor wordt de slimme meter of afstand uitgelezen

Neem contact op met uw netbeheerder en laat het uitlezen van de meterstanden uitzetten .

U laat uw meterstanden niet uitlezen

Hebt u al een slimme meter, of verhuist u naar een huis met een slimme meter? Dan kunt u uw netbeheerder vragen de doorgifte van uw meterstanden uit te zetten.

Uw netbeheerder leest uw meterstanden dan niet op afstand uit. U kunt wel voor uzelf een display of energieverbruiksmanager aan de meter koppelen. U kunt altijd vragen de doorgifte weer aan te zetten.

Kijk op de website van uw netbeheerder hoe u de slimme meter aan en uit laat zetten. Vaak is dit gratis.

Bron : consuwijzer.nl

gerbera
door gerbera - Oct 20, 2019 om 14:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe kunt u zien dat er is uitgelezen, dit zou alleen kunnen als u een overzicht van hen krijgt. Ik ontvang, naast dat ik zelf wekelijks de stand opneem, deze maandelijks en vindt het wel handig om te zien of ik overmatig verbuik heb en of mijn termijnbedrag nog overeen komt.
Misschien dat u wat moeite heeft met de privacy maar toont hier vervolgens uw volledig e-mailadres dus aan spam zal het u niet gaan ontbreken. Dit is nml een openbaar forum waar eenieder op terecht kan.

me
door mein33 - Oct 20, 2019 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR ROWAN.ROWAN.ROWAN

Wie van de drie, maar ik neem maar de eerste de beste, dan komt het altijd goed !  ;-))

Eén telefoontje naar uw energieleverancier en het uitlezen op afstand wordt (alsnog) uitgeschakeld.

Wedervraag : waarom heeft u zo'n bezwaar tegen het op afstand uitlezen van uw meterstanden, toch hopelijk niet om het kulverhaal dat u dan exact in de gaten kan/zal worden gehouden.

Ka
door Kassagebruiker Oct 20, 2019 om 19:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben rowan dus niet, maar ik wil dus ook geen uitlezing tzt, en waarom niet gaat niemand wat aan, het is voldoende als iemand dat niet wil gewoon. En er zijn legio weigeraars, meer als dat je koffie en kopjes in huis hebt als je ze vanavond nog een bakkie wil geven. Ik zal één reden noemen: het gebruik wordt niet minder en er kleven mij teveel risico's aan voor nu en de toekomst.

Bovendien loopt iedereen hier altijd te roepen "handtekening is contract", en nu zou modeling genoeg zijn ......... logica?

me
door mein33 Oct 20, 2019 om 20:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@kassagebruiker, Dan zou ik al m'n speeltjes die op de e.o.a. wijze contact met 'het onbekende' onderhouden ook maar snel uitzetten, al is de 'uitknop' bedienen vaak niet genoeg om de wereldvreemde contacten defintief te onderbreken.
Het plaatsen van dit bericht alleen al geeft meer informatie over en van u dan u lief is.

Iedereen is welkom voor een bakkie koffie, alleen wel tijdens de openingstijden en uiteraard tegen betaling !  Waar???, dat kunt u vinden in de grote zoekmachine, maar die zult u ook vast niet gebruiken vanwege de risico's die er aankleven.

Sorry hoor !!

Ka
door Kassagebruiker Oct 20, 2019 om 21:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Mein, ter aanvuilling: Ik laat mij niet dwingen door een politiek besluit als het effe kan. En die flutmeter waar niks slims aan zit is daar deel van.

Donuts
door Donuts Oct 20, 2019 om 21:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@kassagebruiker: +10! U heeft volkomen gelijk om uw eigen plan te trekken.

me
door mein33 Oct 20, 2019 om 23:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Terug dan maar naar de gasmeter die werkte op muntjes !
Die muntjes kon je anoniem kopen en jaarlijks kwam er een medewerker van de energieboer de muntjes uit de meter halen.
Ja,dat waren pas tijden en als je even niet oppaste dan had je even geen gas, maar dat was niet echt een probleem, want het echte stoken deed je met de kolenkachel en de kolen betaalde je handjecontantje uit het loonzakje dat je van je werkgever had gekregen en ook dat was dan weer volkomen anoniem.

Tjah, het is me toch wat !!  ????

Ka
door Kassagebruiker Oct 20, 2019 om 23:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dan ben ik maar blij dat @MEIN niet de baas van nl is. Ik ben al als ik niks invul of zeg donor, door "den haag" bepaald. Je snapt wel dat ik GEEN donor ben, ik of mijn nabestaanden bepalen dat. Ik wil dus ook geen zogenaamde slimme meter, want het ding is zo stom als het achtereind van een varken. Het is een meter (waar nog maar af te wachten is dat dit onding ook ècht veilig is) waar ik geen enkel slim iets achter gevonden heb. Even een grove gedachte: je krijgt automatisch je uitkering als je ouder bent, je huur, energie, zorgverzekering en alles wordt automatisch afgeschreven. Je post krijg je automatisch per email. En als je nu zomaar op een moment dood gaat, merkt niemand dat je dood bent als je alleen bent, alles gaat automatisch door qua stortingen en afschrijvingen. Je kan dus zomaar als je meterstanden ook nog eens automatisch gaan dan kan je rustig jaren dood in je huis liggen. Je wordt platgebeld door energie verkopers, die vaak al je naam, adres postcode en plaats weten en met automatisch doorgegeven gebruikscijfers aan die verkopers, er hoeft maar één rotter appel in de mand te zitten. DAAROM wil ik GEEN zogenaamde slimme meter met doorgifte. Helder.

me
door mein33 Oct 21, 2019 om 09:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja,ja, ik had hem allang begrepen, maar even doormodderen is soms ook wel aardig, je krijgt en geeft iets mer van jezelf blood, terwijl je toch lekker anoniem kunt blijven.

GEEN DONOR, maar dan wel consequent  blijven als de nood aan de man is !! Maar u heeft die wens dan toth wel geregistreerd, anders gaar het alsnog verkeerd.
Ik hoop oprecht dat u dit niet echt meent ?
Sta al decennia lang in het donorregister als  donor en dat geheel vrijwillig.

tdmduc
door tdmduc - Oct 20, 2019 om 15:50
703 Antwoorden / 2 Vragen

*****rowan@hotmail.com effe weghalen.

Anders gaat de spamrobot weer aan de slag met jou.

me
door mein33 Oct 20, 2019 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Handig, want als rowan het al zou weghalen, dan blijft het hier zeker staan en een ieder kan zien wat **** moet zijn. ;-))

Donuts
door Donuts Oct 20, 2019 om 16:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een gezeur iedere keer over mailadressen. Als ik hier graspollen@gmail.com neer zet, betekent dit echt niet dat dit mijn mailadres is. Veel mensen hebben ook tientallen aliassen.

tenormin
door tenormin Oct 20, 2019 om 16:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @graspollen.

tdmduc
door tdmduc Oct 20, 2019 om 19:24
703 Antwoorden / 2 Vragen

@Graspollen, Als dat zo was had ik het niet vermeld.
3xRowan at hotmail is een werkend adres namelijk.

Donuts
door Donuts Oct 20, 2019 om 19:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is uw probleem toch niet? Er zijn ook mensen die met hun mailadres rondstrooien op het web. Omdat het ze totaal niet interesseert, omdat ze tientallen aliassen gebruiken of omdat ze geen enkele kennis hebben. Graspollen,graspollen,graspollen@outlook.com

tdmduc
door tdmduc Oct 21, 2019 om 11:07
703 Antwoorden / 2 Vragen

Je snapt het dus niet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2019 om 10:20
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Uit gegeven verwijzing leid ik af dat het inderdaad niet zou mogen. Maar wat is het probleem voor u dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen en er dan niemand meer aan uw deur behoeft te komen? U kunt hoe dan ook zelf op regelmatige tijden de standen opnemen en daarmee vergelijken of hetgeen is uitgelezen inderdaad goed is. Het voordeel van slimme meters is nu juist dat u ook (mogelijk iedere maand) een verbruiksoverzicht ontvangt met vergelijking naar eerdere periodes).
Als het u om 'pravacy' gaat valt het mij op dat uw e-mail adres wel nu over ongeveer de gehele wereld zichtbaar is en u daarmee dus risico loopt dat u veel spam etc. kunt gaan ontvangen.

ro
door ron503 - Oct 21, 2019 om 11:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij plaatsing kunt u aangeven of de meter wel of niet op afstand uitgelezen mag worden. Als u geen keuze kenbaar heeft gemaakt dan wordt de meter één keer per jaar op afstand uitgelezen door de netbeheerder. Als u een persoonlijke pagina bij de leverancier heeft kunt u de instellingen voor het uitlezen wijzigen en daar zouden vragen die u heeft gekregen ook over gegaan zijn. Doet u niets dan wordt de meter op afstand uitgelezen en dat blijft zo totdat u een wijziging doorgeeft. Op uw vraag 'mag dit' ja dit mag tenzij u bij plaatsing expliciet heeft aangegeven dat de functie uitlezen op afstand uitgeschakelt moest worden.