Ri
door Rijnders1970 Jul 10, 2018 om 14:36
Huishouden & energie

Slimme meter verplicht bij nieuwbouw?

We hebben een nieuwbouwwoning gekocht en de woning is over enkele maanden klaar. We hebben vanaf het begin aangegeven dat we een analoog meter willen. Nu zegt de BAM en Enexis dat in nieuwbouwwoningen alleen slimme meters geplaatst mogen worden. Dit snap ik niet, want de slimme meter is (nog) niet verplicht. Wat kan ik doen om toch een analoog meter te laten plaatsen? We zijn bereid om extra kosten voor de analoog meter te vergoeden. Waarom wordt je gedwongen om iets te kopen wat je niet wil hebben?

10280 11 Rapporteer

holstein
door holstein - Jul 10, 2018 om 14:40
922 Antwoorden / 16 Vragen

Analoge meters worden nergens meer nieuw geplaatst, niet in bestaand huis waar een nieuwe in moet en dus ook niet in uw nieuwe huis.
U kunt het "slimme" deel uit laten zetten, maar verder heeft u geen keus denk ik....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2018 om 14:42
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn primaire vraag: waarom wilt u geen slimme meter? Die heeft m.i. op basis van ervaring voordelen ten opzichte van een analoog meter.

Secundair is aan de orde dat u naar mijn mening geen keuze heeft omdat de meter, een analoge nog slimme, niet uw eigendom is maar van de netbeheerder.
U koopt die meter dus niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2018 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Analoge meters worden nergens meer geplaatst. Als u geen “slimme” wil, kunt u een digitale laten plaatsen.

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/hoe-werkt-de-meter-in-uw-meterkast/u-heeft-een-digitale-meter

U koopt overigens niets. De meter blijft eigendom van de netbeheerder. U betaalt alleen huur, oftewel vastrecht.

ro
door ron503 - Jul 10, 2018 om 14:45
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u nu nog een oude analoge meter heeft bent u niet verplicht om die door een digitale meter te laten vervangen. In een nieuwbouw situatie bepaald de netbeheerder de aansluiting en de manier waarop de energiemeting gaat plaats vinden en niet u. Analoge meters worden niet meer gemaakt en na vervanging door een digitale meter vernietigd.

Ri
door Rijnders1970 Jul 10, 2018 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Maar de Ferraris meters worden toch nog verkocht? Ik heb nu ook een analog meter met zonnepanelen en we zijn hier tevreden over. Hoe controleer ik dan of het modem echt uitstaat bij een digitale meter? Mvg, Sandra

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2018 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rijders

Welk modem? De link in mijn antwoord niet aangeklikt? Kunt u het verschil tussen slim en gewoon digitaal lezen.

me
door mein33 - Jul 10, 2018 om 15:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Waarom wordt je gedwongen om iets te kopen wat je niet wil hebben?

U wordt nergens toe gedwongen, want u koopt de meter niet, u huurt de meter.
De aansluiting(en) op uw woning is (zijn) t/m de meter het eigendom van netwerkbeheerder Enexis.
U kunt wel vragen om een standaard digitale meter te plaatsen (deze meter is nl. niet op afstand uitleesbaar) i.p.v. de zgn. 'slimme' meter.
Waarom zou Enexis nog een analoge meter plaatsen terwijl alle aansluitingen op termijn voorzien worden van een digitale (slim of niet) meter, ook de weigeraars van vandaag zullen er in de toekomst alsnog aan moeten geloven.

Ri
door Rijnders1970 Jul 10, 2018 om 15:30
Antwoorden / 1 Vragen

Jammer, want ik zou graag zelf bepalen wat ik huur en met mij heel veel mensen want ik ben zeker niet de enige die hier tegenaan loopt.

simon55
door simon55 Jul 10, 2018 om 16:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En komt slimme meter later, dan mag u de knip opentrekken

jo
door jorisw Jul 10, 2018 om 18:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je huurt de meter ook niet. Je betaalt een vergoeding voor de infrastructuur.

ro
door ron503 - Jul 10, 2018 om 15:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In de handel zijn gedateerde Ferraris meters nog wel verkijgbaar maar netwerkbeheerders plaatsen de oude meters niet meer. Het lijkt me wel dat op de nieuw te bouwen woning geen overdaad aan zonnepanelen wordt geplaatst maar volgens het nul op de meter principe want hoe het met de saldering van teruggeleverde electriciteit zal gaan is vooralsnog onduidelijk.

gerbera
door gerbera - Jul 10, 2018 om 16:46
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer, want ik zou graag zelf bepalen wat ik huur en met mij heel veel mensen want ik ben zeker niet de enige die hier tegenaan loopt.

Wilt u op het net worden aangesloten is het de netbeheerder die bepaald hoe de aansluiting is en welk type meter er geplaatst wordt. Hiervoor betaald u, net als nu, vastrecht m.a.w. u betaald voor het gebruik van de meter.
Waarom wordt je gedwongen om iets te kopen wat je niet wil hebben?
U koopt dus geen meter, u heeft hem slechts, tegen betaling, in bruikleen.

Dit snap ik niet, want de slimme meter is (nog) niet verplicht
In 2020 dienen alle woningen van een digitale of slimme meter zijn voorzien en, zoals al geschreven, analoge meters kunnen en mogen niet meer geplaatst worden, gewoon ook omdat deze niet meer worden ingekocht door de netbeheerder.

En of er met u heel veel anderen zijn die er ook zo over denken is een verhaal van horen zeggen.

sc
door schippernaastmathilde - Jul 10, 2018 om 18:05
38 Antwoorden / Vragen

Laat u zich niet bang maken door een enkeling waarbij de slimme meter niet goed werkte. Ze schreeuwen hier moord en brand. Sinds wij een paar jaar geleden een slimme meter hebben brengt het ons alleen maar voordeel. Via je account kun je alles regelen op je PC. Handig is dat je elke 2 maanden via mail de laatste stand van zaken te zien krijgt. Ook krijg je advies over het gebruik.

jo
door jorisw Jul 10, 2018 om 18:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Precies. Maar maak dat de technofoben eens wijs die meer op vage geruchten vertrouwen dan op feiten.

audb
door audb - Jul 11, 2018 om 12:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is wel degelijk verplicht in een nieuwbouw huis wel mag u het uitlezen op afstand laten uitzetten.

mo
door mof - Jul 11, 2018 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De slimme meter is inderdaad niet verplicht, maar bij een nieuw ouw woning zit die er wel in. Kan echter uitgeschakeld worden zodat die als ouderwetse meter fungeert.

clio23
door clio23 - Jul 11, 2018 om 13:43
46 Antwoorden / 0 Vragen

Is niets engs aan de slimme meter.  Als u niet wilt dat hij automatisch wordt uitgelezen geeft u dat aan bij uw netwerkbeheerder. Bij de mijne kan dat via internet en anders even een aanvraag indienen. Heb hem ook uit staan en er wordt ook echt niets mee gedaan,  ben ik toevallig deze week achtergekomen bij de overstap naar een andere leverancier.