w.
door w.braem Oct 7, 2015 om 13:39
Huishouden & energie

Slimme meter/digitale meter

in een uitzending va kassa werd verteld dat je de slimme meter kan weigeren. nu heb ik dat gedaan en liander zegt dat de huidige meter is afgekeurd dus vervangen moet worden. bij mij zijn ze nooit geweest om dat te meten. is dit nu een middel zodat ik verplicht wordt om de meter te nemen of kan ik blijven weigeren

2000 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2015 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo w.braem,

Mag ik een slimme meter weigeren?

Wanneer u geen slimme energiemeter wilt, kunt u 2 dingen doen. U kunt de meter ‘administratief uit’ laten zetten. De meter kan dan niet op afstand worden uitgelezen. Of u kunt de meter weigeren.

Administratief uitzetten van de slimme meter:

U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kan de netbeheerder deze functie uitzetten. De slimme meter werkt dan op dezelfde manier als de huidige energiemeter.

U krijgt in dat geval wel een slimme meter, maar geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. Ook moet u dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven, zodat uw energieleverancier uw jaarrekening kan maken.
Weigeren van de slimme meter

Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.

Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.

Heeft u een slimme meter geweigerd en wilt u later toch een meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
(Bron)

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 7, 2015 om 17:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als de oude meter niet meer goed werkt, dan kan u geen andere meter meer krijgen omdat deze niet meer worden gemaakt.

pi
door pieterwolters - Oct 7, 2015 om 17:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is het argument dat je met een slimme meter stroom kunt besparen niet de reden om slimme meters te gaan gebruiken. Iedereen kan volgens mij wel verzinnen dat je stroom bespaart door het niet te gebruiken, daar hoef je niets voor te meten.

De enige reden voor slimme meters is dat die essentieel zijn voor smart grids. Je kunt dan precies zien waar en wanneer stroom nodig is zodat je de beschikbare energie en productiecapaciteit kunt optimaliseren. Uiteindelijk kan je er dan voor zorgen dat je met minder productiecapaciteit hetzelfde kan doen door het verbruik over de dag te verdelen. Bijvoorbeeld: de wasmachine gaat aan op het moment dat de stroom niet ergens anders voor nodig is en je auto wordt tijdens de daluren opgeladen zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2015 om 18:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 7 okt 2015, 17:48]Overigens is het argument dat je met een slimme meter stroom kunt besparen niet de reden om slimme meters te gaan gebruiken. Iedereen kan volgens mij wel verzinnen dat je stroom bespaart door het niet te gebruiken, daar hoef je niets voor te meten.
...
Daar heb je uiteraard gelijk in, echter zo'n slimme meter geeft je wel veel makkelijker en sneller inzicht in je verbruik. Wat voor sommige een aanleiding kan zijn hun verbruik te (proberen te) verminderen.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik noteer al jaren wekelijks op een vaste dag op de on-line meterkaart van Gaslicht.com de standen van de elektra- gas- en watermeter. Geeft een perfect inzicht. Merkte daardoor ook een tijdje terug dat ik een kleine maar voortdurende waterlekkage had.

Dus geen slimme meter nodig.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 7, 2015 om 19:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een slimme meter is die op afstand afgelezen kan worden.

Als je die functie weigerde en deze uitgezet word moet er jaarlijks iemand langs komen voor opname en dus extra kosten.
Dan heb je Digitale maar domme meter.

Ik verwacht dat alle weigeraars net als de automatische incasso gratis en acceptgiro geld kost dit
ook voor de Domme meters en oude gaat gelden.
Dus Meter opname kosten of slimme laten plaatsen!

Zodra meer dan 90% digitale slimme zijn worden die laatste klanten die ook nog vaak niet thuis zijn extra duur.
Daarom, over enkele jaren kun je niet meer zonder.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er komt helemaal niet iemand elk jaar langs. De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.

ltmvz
door ltmvz - Oct 7, 2015 om 20:23
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 19:08]De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.
Geldt dit ook indien je een slimme meter hebt?

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2015 om 20:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 19:08]Er komt helemaal niet iemand elk jaar langs. De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.

Klopt.

Controle door uw netbeheerder

Eens per 3 jaar voert uw netbeheerder een controlemeting op uw meterstanden uit. Dat is bij wet vastgelegd. De netbeheerder stuurt een meteropnemer langs of vraagt u zelf de standen door te geven. Deze opname van de meterstanden staat los van uw stroomleverancier.
Voorbeeld Stedin klik hier.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2015 om 20:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 18:46]Ik noteer al jaren wekelijks op een vaste dag op de on-line meterkaart van Gaslicht.com de standen van de elektra- gas- en watermeter. Geeft een perfect inzicht. Merkte daardoor ook een tijdje terug dat ik een kleine maar voortdurende waterlekkage had.

Dus geen slimme meter nodig.
Dat kan natuurlijk ook, maar met een slimme meter wordt dat voor je bijgehouden. Gemak dient de mens :-)

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 7 okt 2015, 20:23][quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 19:08]De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.
Geldt dit ook indien je een slimme meter hebt?

Ik denk dat als die meter "aan" staat, dus zodat de energieboer het verbruik kan inzien, dan niet nodig zal zijn.
Maar als je hem "uit" laat zetten, zal de netbeheerder toch af en toe moeten controleren of alles klopt.

@diumenge

Maar ik vind het zelf veel te leuk om te doen. Heb per abuis het eerste jaar weggegooid, maar kan nu nog van drie jaar het wekelijkse verbruik zien.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 9, 2015 om 09:31
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 7 okt 2015, 20:29]Dat kan natuurlijk ook, maar met een slimme meter wordt dat voor je bijgehouden. Gemak dient de mens :-)
Jammer dat het alleen jouw privacy kost. Exact weten wanneer jij TV kijkt en niet thuis bent, moet je niet willen.