Slimme meter/digitale meter
in een uitzending va kassa werd verteld dat je de slimme meter kan weigeren. nu heb ik dat gedaan en liander zegt dat de huidige meter is afgekeurd dus vervangen moet worden. bij mij zijn ze nooit geweest om dat te meten. is dit nu een middel zodat ik verplicht wordt om de meter te nemen of kan ik blijven weigeren
Hallo w.braem,
Mag ik een slimme meter weigeren?
Wanneer u geen slimme energiemeter wilt, kunt u 2 dingen doen. U kunt de meter ‘administratief uit’ laten zetten. De meter kan dan niet op afstand worden uitgelezen. Of u kunt de meter weigeren.
Administratief uitzetten van de slimme meter:
U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kan de netbeheerder deze functie uitzetten. De slimme meter werkt dan op dezelfde manier als de huidige energiemeter.
U krijgt in dat geval wel een slimme meter, maar geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. Ook moet u dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven, zodat uw energieleverancier uw jaarrekening kan maken.
Weigeren van de slimme meter
Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.
Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Heeft u een slimme meter geweigerd en wilt u later toch een meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
(Bron)
Met vr.gr.
Als de oude meter niet meer goed werkt, dan kan u geen andere meter meer krijgen omdat deze niet meer worden gemaakt.
Overigens is het argument dat je met een slimme meter stroom kunt besparen niet de reden om slimme meters te gaan gebruiken. Iedereen kan volgens mij wel verzinnen dat je stroom bespaart door het niet te gebruiken, daar hoef je niets voor te meten.
De enige reden voor slimme meters is dat die essentieel zijn voor smart grids. Je kunt dan precies zien waar en wanneer stroom nodig is zodat je de beschikbare energie en productiecapaciteit kunt optimaliseren. Uiteindelijk kan je er dan voor zorgen dat je met minder productiecapaciteit hetzelfde kan doen door het verbruik over de dag te verdelen. Bijvoorbeeld: de wasmachine gaat aan op het moment dat de stroom niet ergens anders voor nodig is en je auto wordt tijdens de daluren opgeladen zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.
[quote=pieterwolters schreef op woensdag 7 okt 2015, 17:48]Overigens is het argument dat je met een slimme meter stroom kunt besparen niet de reden om slimme meters te gaan gebruiken. Iedereen kan volgens mij wel verzinnen dat je stroom bespaart door het niet te gebruiken, daar hoef je niets voor te meten.
...
Daar heb je uiteraard gelijk in, echter zo'n slimme meter geeft je wel veel makkelijker en sneller inzicht in je verbruik. Wat voor sommige een aanleiding kan zijn hun verbruik te (proberen te) verminderen.
Ik noteer al jaren wekelijks op een vaste dag op de on-line meterkaart van Gaslicht.com de standen van de elektra- gas- en watermeter. Geeft een perfect inzicht. Merkte daardoor ook een tijdje terug dat ik een kleine maar voortdurende waterlekkage had.
Dus geen slimme meter nodig.
Een slimme meter is die op afstand afgelezen kan worden.
Als je die functie weigerde en deze uitgezet word moet er jaarlijks iemand langs komen voor opname en dus extra kosten.
Dan heb je Digitale maar domme meter.
Ik verwacht dat alle weigeraars net als de automatische incasso gratis en acceptgiro geld kost dit
ook voor de Domme meters en oude gaat gelden.
Dus Meter opname kosten of slimme laten plaatsen!
Zodra meer dan 90% digitale slimme zijn worden die laatste klanten die ook nog vaak niet thuis zijn extra duur.
Daarom, over enkele jaren kun je niet meer zonder.
Er komt helemaal niet iemand elk jaar langs. De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 19:08]De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.
Geldt dit ook indien je een slimme meter hebt?
[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 19:08]Er komt helemaal niet iemand elk jaar langs. De netbeheerder moet verplicht één maal in de drie jaar langs komen om de standen te noteren ter controle.
Klopt.
Controle door uw netbeheerder
Eens per 3 jaar voert uw netbeheerder een controlemeting op uw meterstanden uit. Dat is bij wet vastgelegd. De netbeheerder stuurt een meteropnemer langs of vraagt u zelf de standen door te geven. Deze opname van de meterstanden staat los van uw stroomleverancier.
Voorbeeld Stedin klik hier.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 18:46]Ik noteer al jaren wekelijks op een vaste dag op de on-line meterkaart van Gaslicht.com de standen van de elektra- gas- en watermeter. Geeft een perfect inzicht. Merkte daardoor ook een tijdje terug dat ik een kleine maar voortdurende waterlekkage had.
Dus geen slimme meter nodig.
Dat kan natuurlijk ook, maar met een slimme meter wordt dat voor je bijgehouden. Gemak dient de mens :-)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer