di
door dimitryvanrie Feb 16, 2015 om 09:23
Huishouden & energie

Slimmemeter

Ik wil ook geen slimme meter, maar is dit een juiste keus?
Ik heb een pakket zonnepanelen liggen en geef dus stroom terug aan het netwerk. Nu heb ik een oude meter die nog terug draaid, dus weet de stroomleverancier niet hoeveel stroom ik lever en gebruik. Als er een slimme meter hangt word het met elkaar verrekend maar blijfd dit zo in de toekomst. Als straks iedereen een slimme meter heeft, weten ze precies wat iedereen leverd. Ik voor zie een regeling, dat je een lagere vergoeding voor je geleverde stroom krijgt, dan wat je betaald voor je verbruikte stroom. De regering wil niet voor niets alles van ons weten. Ze lopen inmiddels al heel veel energie beslasting mis door alle zonnepanelen die er liggen. en de geld kist moet toch gevuld blijven.
Kan ik dus die slimme meter tegen houden zo dat het mij niets extra's gaat kosten in de toekomst??

met vriendelijke groet
Dimitry van Rie

8968 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 16, 2015 om 09:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dimitryvanrie,

Slimme meter niet verplicht

U bent niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Als u bezwaar heeft kunt u de netbeheerder vragen uw gegevens niet op afstand uit te lezen. De netbeheerder zet dan deze functie uit. De slimme meter werkt dan op dezelfde manier als de huidige energiemeter.

U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter. Of, als uw meter is afgekeurd, krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik.
(Bron:Rijksoverheid)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Feb 16, 2015 om 09:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En lees eens hier vwb slimme meters en zonnepanelen.

zw
door zwaardvis - Feb 16, 2015 om 10:35
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als de regering ergens belastingvoordelen kan verminderen of afschaffen zullen ze het echt niet laten. (Per slot van rekening zal de overheid in de toekomst nog veel meer geld nodig hebben om alle leed in de wereld te stelpen.). Reken er maar op dat de salderingsregeling gaat veranderen en dat u straks ook (gedeeltelijk?) energiebelasting gaat betalen over energie die u zelf opwekt. Telkens als een belastingregeling te populair wordt, wordt hij afgeschaft. Overgangsregelingen doet men niet meer aan. Alleen afsluiting van het elektriciteitsnet en alleen zelf opgewekte energie gebruiken kan dit voorkomen, maar wie wil dit?

de
door de.vries. - Feb 16, 2015 om 10:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben 2 jaar geleden de slimme meter geweigerd. Waarom? De vreselijk ophef over dit ding in onze woonplaats stootte ons in eerste instantie al af. Waarom zoveel reclame/post? Waarom een leegstaand pandje ingericht als 'slimme meter informatie punt'? Wie wil hier eigenlijk aan verdienen?
Op dat twee maandelijks overzicht zaten we niet op te wachten, daar we al jaar en dag wekelijks de standen noteren. Het door de leverancier aflezen van ons wel en wee, daar waren we ook niet van gediend. Na de informatie te hebben gelezen zagen wij totaal geen voordelen aan de slimme meter, eerder nadelen.

Uiteindelijk, na veel 555555555 en 666666666 toch een monteur in huis gelaten om een pakking van de oude meter te laten vervangen, wat verplicht was (?). Boos werd ik toen deze heer enkele foto's maakte van de binnenkant onze meter kast!! Waarom dit nu weer? Was dat van te voren aangegeven? NEE! Hij heeft deze foto's moeten wissen van mij en meneer baalde stevig. 't Was wel een opdrachtje van bovenaf. Jammer dan...

Ik vroeg de monteur naar reacties op de nieuwe meter. Wij waren zeker niet de enige die weigerde. Ook gaf hij aan, dat als je zonnepanelen hebt, de slimme meter helemaal geen financiële voordelen heeft, zelf nadelen! De meter stopt zeker niet als er gebruik van de zon gemaakt wordt! Zíj berekenen een prijs, per 'tik', welke zeker niet de prijs is welke jij aan je leverancier verschuldigd bent.
Aangezien wij in die periode overwogen panelen aan te schaffen, was voor ons de keuze niet moeilijk.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 16, 2015 om 11:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@de.vries. "Hij heeft deze foto's moeten wissen van mij" deze haal je met 2 muisklikken weer terug, mits je geen nieuwe foto's maakt.

hansje klein
door hansje klein - Feb 16, 2015 om 12:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@dimitrivanrie
Inmiddels volg ik al drie fora oever slimme meters: op KASSA, de Consumentenbond en Independer.nl, maar praktische antwoorden zijn er voor dit soort vragen niet echt. U kunt met panelenbezitter het best converseren op het neco-forum, waar eerder praktische problemen worden besproken. Voorstel: stel deze vraag ook eens aan uw huidige energieleverancier en plaats het antwoord op deze topic, waarna de deelnemers concreet kunnen discussiëren.

sjoerd65
door sjoerd65 - Feb 16, 2015 om 13:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zonnepanelen en mijn ferrarismeter (draaischijf) saldeert alles automatisch. Doordat ik de afgelopen jaren veel meer terug heb geleverd dan verbruikt heb ik deze winter mijn huis maar verwarmt met elektrische kachels. Aankomende zomer maak ik het verbruik dan wel weer nul. Ook ik ben niet gediend van een zogenaamde "slimme meter". De enige slimmigheid die er aan deze meter zit is dat hij op afstand is uit te lezen, dus weer iets wat de overheid op kan slaan. Wat ik daar als consument aan heb heeft nog niemand mij uit kunnen leggen (ik schrijf nu elke zondag de meterstanden op).
In dit zelfde rijtje past trouwens ook het "energielabel". Net zo onzinnig en voor de consument alleen maar weer kostbaar. Wat ik niet begrijp is dat dit soort verzinsels van de controlerende overheid bewierookt wordt door instanties als 'vereniging eigen huis' en dergelijke. Ik had van deze organisaties een kritische reactie verwacht maar blijkbaar hebben zei er ook belang bij......

lo
door lovewinnie - Feb 16, 2015 om 13:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk zijn foto's van de oude meter nodig. Vooral in eigen belang. De meterstanden worden genoteerd en voor hun administratie ook een foto gemaakt zodat er niet geknoeit kan worden hiermee. Heb die foto's ook Gevragen voor mijn administratie naast meterstanden formulier.
Nieuwe meters beginnen op 0

Slimme meters zijn alleen handig met combinatie slimme thermostaat en die heb ik aangeschaft .. Zou niet anders meer willen. Kan alles zien vanuit de woonkamer en hoef de kelder niet in . Kan verbruik per dag en zelfs per uur aflezen. Heb meelezen uitgeschakeld en mijn internet is beveiligt . Moet via de slimme thermostaat elke drukken op meterstanden doorsturen ipv dat hij dit zelf doet .

Ik denk juist dat het ideaal is met zonnepanelen

frisiantje
door frisiantje - Feb 16, 2015 om 13:28
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er 2 jaar geleden bij het aanschaffen van zonnepanelen ook voor gekozen om de oude meter te laten zitten. Dat bevalt mij prima, de meter loopt netjes terug als de zon schijnt.
Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad, en heb ook geen vertrouwen in de overheid voor wat betreft het terugleveren van stroom. Ik verwacht op korte termijn, nu het gebruik van zonnepanelen populair begint te worden, belastingmaatregelen en daar heb je met de oude ferrarismeter geen last van.
Het terugdraaien van de oude meter zou niet correct kunnen werken, maar dat kan ook ten voordele van de gebruiker zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet perse ten nadele te zijn.
De enige die weet hoeveel stroom er wordt geleverd met mijn installatie ben ik zelf, en dat wil ik liever zo houden ook.

ha
door harryromijn - Feb 16, 2015 om 14:28
272 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk gaat dat salderen met geleverde stroom, waar de prijs INCLSIEF energiebelasting en BTW naast bijdrage in het in stand houden van centrales en netwerk voor het geval u eens GEEN zonnestoom heeft er een keer af. Kwestie van tijd, en die gaan ook geld vragen voor het simpele feit, dat die ten alle tijde standby moeten staan, 24u/dag, want.. U wilt 's avonds toch niet in het donker zitten, om over de donkere dagen rond Kerst maar te zwijgen. Moet die centrale wel draaien en die hoogspanningsmasten en grondkabels er wel voor u liggen.
Stelt u AH voor, waar u in de top van de oogst 52 kg aardbeien levert, maar eist, dat u iedere week 1 kg verse aardbeien, het hele jaar door, voor terugkrijgt, voor tijdens uw levering geldende (bodem)prijs nogwel.
En wat dacht u van de overheid, die uit de inkomsten wel alle uitgaven moet betalen, dus OOK die energiebelasting en BTW nodig heeft OF ergens anders de belasting moet verhogen resp in de uitgaven moet snijden.
Zolang er maar weinig zonnestroom-terugleveraars zijn, valt dat risico wel mee, doch.. als de schatkistinhoud dun wordt...
Overigens: In België betaalt men al een extra netaansluiting.

In feite heeft u voor de terug geleverde stroom allen recht op de besparing bij de centrale voor het extra opwekken van die paar kWh's. En dat is ca 2.5 ct per kWh, niet die 22 ct, die u nu gecompenseerd krijgt. In feite betaal o.a. ik als niet-zonnepanelen bezitter die standby-kosten en belasting.

Overigens: heeft natuurlijk geen spat met die "slimme" meter te maken. Die meet enken naar binnen- en naar buiten gaande energie.

Em
door Emmap - Feb 16, 2015 om 14:41
162 Antwoorden / 8 Vragen

Het is niet verplicht, voor zover mijn kennis rijkt.
Wij hebben ook zonnepanelen en noteren elke week de stand van zonneopbrengst en standen uit de meterkast. Dus de meerwaarde van een slimme meter lijkt er voor ons niet te zijn. Hoezo uitlezen op afstand? Wie zou dat dan moeten uitlezen? Ikzelf? Dacht het niet...

Afgeleide vraag:
Heb ook horen zeggen of 'ergens' gelezen of gezien (tv?) dat de slimme meters zelf per 24 uur 1 'tik' maken - dat zou dan in een jaar al 365 'tikken' zijn? Een 'tik' zou overeenkomen met 1 kWh? Dus als je alles uitzet in je huis zou je toch een 'verondersteld' basisverbruik hebben (en moeten betalen)?
Wie weet daar, liefst uit eigen ervaring, iets van? Klopt dit verhaal of is het een 'broodje aap'?

zw
door zwaardvis - Feb 16, 2015 om 15:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=emmap schreef op maandag 16 feb 2015, 14:41]
Heb ook horen zeggen of 'ergens' gelezen of gezien (tv?) dat de slimme meters zelf per 24 uur 1 'tik' maken - dat zou dan in een jaar al 365 'tikken' zijn? Een 'tik' zou overeenkomen met 1 kWh?
Lijkt me zeer belangrijk om te weten voordat ik beslis of ik zo'n $^@#% meter wil. 365 kWh is bijna de helft van mijn gehele jaargebruik: koelvriescombinatie, TV's, computers, wasmachine, waterkoker, friteuse, afzuigkap, stofzuiger, opladers en verlichting samen 800 kWh en dan zou zo'n meter bijna de helft daarvan gebruiken?

pi
door pieterwolters - Feb 16, 2015 om 15:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 16 feb 2015, 10:35]Per slot van rekening zal de overheid in de toekomst nog veel meer geld nodig hebben om alle leed in de wereld te stelpen.

[OT] De overheid besteed maar lieft 0,7% van de begroting aan ontwikkelingshulp. 99,3% wordt in Nederland besteed. En dat zal met de vergrijzing alleen maar meer worden (immers minder productieven, meer mensen die (deels) door de overheid worden betaald).

Dus niet zeiken over dat we zo veel moeten betalen om het leed in de wereld te stelpen. We zouden ons de ogen uit onze kop moeten schamen dat we als 1 van de rijkste landen ter wereld, die ook nog eens z'n rijkdom heeft verkregen door kolonies uit te buiten, slechts zo'n magere 0,7% besteden om minder bedeelden te helpen.

sjoerd65
door sjoerd65 - Feb 16, 2015 om 15:32
6 Antwoorden / 0 Vragen

@harryromijn: Waar betaal ik dan vastrecht voor? Om "lid" te zijn van een elektra aansluiting. Dus wat een onzinverhaal. De waarheid is dat de (r)overheid nooit genoeg heeft (rupsje nooitgenoeg). Als dit zo doorgaat dan ga ik investeren in grote accu's en dan heb ik helemaal geen Kwh meter meer nodig! Google maar eens op "Zelfvoorzienend leven". Vind de overheid zeer zeker niet leuk ;-)

1paul
door 1paul - Feb 16, 2015 om 15:56
3134 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harryromijn schreef op maandag 16 feb 2015, 14:28]Natuurlijk gaat dat salderen met geleverde stroom, waar de prijs INCLSIEF energiebelasting en BTW naast bijdrage in het in stand houden van centrales en netwerk voor het geval u eens GEEN zonnestoom heeft er een keer af. Kwestie van tijd, en die gaan ook geld vragen voor het simpele feit, dat die ten alle tijde standby moeten staan, 24u/dag, want.. U wilt 's avonds toch niet in het donker zitten, om over de donkere dagen rond Kerst maar te zwijgen. Moet die centrale wel draaien en die hoogspanningsmasten en grondkabels er wel voor u liggen.
Stelt u AH voor, waar u in de top van de oogst 52 kg aardbeien levert, maar eist, dat u iedere week 1 kg verse aardbeien, het hele jaar door, voor terugkrijgt, voor tijdens uw levering geldende (bodem)prijs nogwel.
En wat dacht u van de overheid, die uit de inkomsten wel alle uitgaven moet betalen, dus OOK die energiebelasting en BTW nodig heeft OF ergens anders de belasting moet verhogen resp in de uitgaven moet snijden.
Zolang er maar weinig zonnestroom-terugleveraars zijn, valt dat risico wel mee, doch.. als de schatkistinhoud dun wordt...
Overigens: In België betaalt men al een extra netaansluiting.

In feite heeft u voor de terug geleverde stroom allen recht op de besparing bij de centrale voor het extra opwekken van die paar kWh's. En dat is ca 2.5 ct per kWh, niet die 22 ct, die u nu gecompenseerd krijgt. In feite betaal o.a. ik als niet-zonnepanelen bezitter die standby-kosten en belasting.

Overigens: heeft natuurlijk geen spat met die "slimme" meter te maken. Die meet enken naar binnen- en naar buiten gaande energie.

NEE, u bent niet verplicht deze te nemen, sterker, ik raad het u af, op het net lees je heel veel verhalen van mensen die ineens veel meer af moesten gaan rekenen terwijl men niet meer apparatuur in huis had of ineens veel meer gas zou gaan verbruiken.

Voor de persoon hierboven, haal geen geiten en schapen door elkaar, de netbeheerder word apart betaald en heeft dus niets met de eventuele energiebe;lasting te maken, ook niet met de btw, als je iets wilt beweren lees je dna eerst eens in...

wi
door wimkep - Feb 16, 2015 om 16:30
16 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,
Je kunt een slimme meter weigeren. Misschien zijn daar valide argumenten voor. Jammer genoeg lees ik ook reacties waar ik vraagtekens bij heb.
Als de oude Ferrarismeter - met draaischijf - vervangen moet worden omdat hij stuk is of vanwege afkeuring van de betreffende serie meters, komt er volgens mij een - al of niet slimme - digitale meter voor terug. Een mechanische meter is volgens mij iets voor het museum. Msschien komt er bij vervanging zelfs ook wel een meter met vier telwerken, waardoor teruglevering kan worden geregistreerd.
Voor de zonnepaneelbezitters die vanwege het salderen,geen nieuwe meter willen, heb ik totaal geen begrip. Deze mensen willen 100% vergoed hebben voor hun teruglevering, terwijl ze wel het openbare net willen gebruiken. Dit houdt dus in dat de mensen die zonnepanelen niet kunnen plaatsen of er de centen niet voor hebben, mogen betalen voor de ontwijkers op het moment dat salderen zou worden afgeschaft.
Het openbare net kost in de lucht houden kost gewoon geld. Als je voor teruglevering niet wil betalen, zorg dan op eigen terrein zelf voor opslagcapaciteit.
Euhhh, ja . Wij hebben zonnepanelen.

teunwestland
door teunwestland - Feb 16, 2015 om 16:38
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een meter die wat ik overhoud registreert.Is het voor mij zeker ook beter dat ik geen slimme meter neem. Ik ben in het bezit van zonnepanelen !

reflecs
door reflecs - Feb 16, 2015 om 17:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...Kan ik dus die slimme meter tegen houden...

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/documenten-en-publicaties/brochures/2015/01/09/de-slimme-meter.html
Uit de PDF
Mocht u zonnepanelen hebben en toch de slimme meter willen
weigeren, dan zal de netbeheerder ervoor kiezen om bij u een
niet op afstand uitleesbare meter op te hangen, maar wel een
(digitale) meter die opgewekte energie kan registreren (dus
geen terugdraaimeter).

labren
door labren - Feb 16, 2015 om 20:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

hoe kan je nu betalen voor iets wat je niet afneemt ???????

se
door sebastiaan1970 - Feb 16, 2015 om 23:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zonnepanelen en een oude feraris KWh-meter met draaischijf saldeert al automatisch.
En ik zal alles in het werk stellen om deze meter zo lang mogelijk te behouden.
Een stand doorgeven voor de eindafrekening en dus worden er geen fouten gemaakt met de 4 standen die die slimme meter doorgeeft.
Ook krijg ik niet eerst de jaarafrekening voor de stroom die ik afneem ( en moet betalen) en pas maanden later de jaarafrekening waarbij ik geld terugkrijg omdat ik zonne-stroom heb teruggeleverd.
Ik krijg lekker 1 rekening waarbij alles in 1 berekening staat.
Helaas vertrouw ik de overheid helemaal niet en zal er vast wel met een wetgeving komen waarbij ze mijn meter wel mogen vervangen.

Voor diegene die meer over de slimme meter wil weten
"Slimme" meters ... .. domme meters, (of zijn het "SLUWE" meters?)
Met met grote dank aan polderpv

http://polderpv.nl/slimme_meters_actueel.htm#9sep2014_kritische_noot_sm_vanuit_installatiebranche

door 1953 - Feb 17, 2015 om 01:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De slimme meter doet ook bij u zijn intrede in de meterkast.

U moet nou eenmaal met het digitale tijdperk meegaan, de evolutie van de techniek. En we evolueren met zijn allen mee, behalve in de binnenlanden van een regenwoud.

Em
door Emmap - May 22, 2015 om 14:14
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ter aanvulling over wat je nou eigenlijk betaalt als je voor energie betaalt... verbruik is één, maar er is ook gebruik van het netwerk en belasting:

(ingekort van http://www.watkostenergie.nl/energie-berekenen/opbouw-energierekening/

De energierekening is opgebouwd uit 3 onderdelen:
Levering (ca. 50%); Netbeheer (ca. 33%); Overheid (ca. 17%).

Levering: wat je betaalt aan je energieleverancier voor gas en stroom. Dit uit een vast bedrag (het vastrecht) en een variabel bedrag (afhankelijk van je verbruik).

Het leveringstarief komt tot stand in een vrije markt en worden door de leverancier vastgesteld. Als je leveranciers vergelijkt, vergelijk dan de leveringstarieven.
Het vastrecht schommelt rond de € 2,- per maand.
Gasprijs (prijspeil 2014-2015) is 65 eurocent per m3.
Stroomprijs 23 eurocent per kWh.

Netbeheer: de netbeheerder brengt kosten in rekening voor het aanleggen, beheren en onderhouden van het elektriciteits- en gasnet en zorgt er voor dat de stroom en gas bij jou thuis wordt afgeleverd. Onder netbeheer of netwerkkosten vallen dus aansluit-, transport- en meterkosten. Deze kosten kunnen door de netbeheerder zelf in rekening worden gebracht bij de consument, óf door de energieleverancier (die de kosten aan u doorberekent). Dit staat op de gespecificeerde energierekening.

Er zijn 2 landelijke netbeheerders: voor het gas: Gasunie; voor de elektriciteit: TenneT.
Daarnaast is er per regio een onafhankelijke netbeheerder, verantwoordelijk voor de energie in die regio. Wie dat is, staat vermeld op de energierekening.

Onder transport- en aansluitkosten vallen kosten voor het onderhouden en in stand houden van de aansluiting op het gas- en elektriciteitsnet, voor het vervoeren (het gebruik) van gas en stroom door het net en het onderhouden van het gas- en stroomnet. Deze kosten staan op de energierekening.

De meterkosten zijn de kosten voor gebruik van de meter (huur van de gasmeter en elektriciteitsmeter), onderhoud, controle en opname van de meterstanden. De meters zijn te huur bij meetbedrijven met een certificaat (al dan niet via de netbeheerder). Sinds de elektriciteitswet in 1998 heb je als afnemer de vrije keus voor welk meetbedrijf je kiest. Vaak is er een pakketprijs (huur + onderhoud + beheer); meestal staat dit NIET apart op de energierekening.

Overheid
Bij alle energieverbruik komen schadelijke stoffen vrij. Door energiebelasting wil de overheid sturen naar lager gas- en elektriciteitsverbruik (=lagere uitstoot). Hoe meer energie je verbruikt, hoe hoger de belasting die je moet betalen (en hoe hoger de prikkel zuinig te zijn). De energiebelasting betaal je via de energieleverancier aan de overheid. Op de energierekening staat hoeveel belasting u betaalt. Over de betaalde energiebelasting krijg je jaarlijks een bedrag terug.

Heffing ‘opslag duurzame energie’
Via deze heffing (ingevoerd 1 januari 2013) beoogt de overheid duurzame energie te stimuleren. Je betaalt per verbruikte kWh en per m3 gas.

BTW
Deze kosten staan op de energierekening. Per 1 oktober 2012 is de BTW verhoogd van 19% naar 21%.

Em
door Emmap - May 22, 2015 om 14:17
162 Antwoorden / 8 Vragen

(Vervolg)

Met andere woorden:
Als je met zonnepanelen voor een groot deel of helemaal in je eigen verbruik voorziet, betaal je vrijwel niks aan levering en zijn de kosten voor netwerk relatief hoog.

Maar dat hadden jullie natuurlijk al zelf bedacht :-)