ja
door jacotster Aug 18, 2021 om 15:38
Huishouden & energie

Sluipverbruik elektronische apparatuur

Ik heb zonnepanelen op het dak staan, vang ik hiermee dit verbruik op?

4754 15 Rapporteer

MR
door MR. Ronald - Aug 18, 2021 om 15:52
18 Antwoorden / Vragen

Ja, als het zonning is.
Of nee als het zonnig is en je heel veel sluipverbruik hebt.

Of misschien heb je wel 1 paneel wat 2w per dag opbrengt, dan ook niet.
Ik kan alleen maar gokken want je geeft eigenlijk geen informatie.

Ik gok op nee, maar dat komt doordat er een sluipende vraag in mijn verhaal zit misschien.

pe
door pebk - Aug 18, 2021 om 16:04
581 Antwoorden / 0 Vragen

Sluipverbruik vangt men niet op, behalve door de apparatuur uit te zetten.

Echter zult u er weinig kosten aan hebben, mits u meer of evenveel produceert als uw totaalverbruik is (inclusief sluipverbruik). Het hangt dus vooral af van uw verbruik. Als u levert, levert u minder vanwege het eigen sluipverbruik.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2021 om 16:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft heel weinig informatie. Ik neem aan dat u het verbruik noemt van wel aangesloten electrische apparaten maar in uit of stand-by stand.
Als u de energfie die uw zonnepanelen zelf opslaat op een accu of dergelijke en daar een omvormer op geschkeld heeft stan naar 240V wielstroom zal daar het verbuik mee worden opgevangen.
Normaliter is het zo dat u de energie die uw panelen oplevert door u wordt benut resp. wordt teruggegeven in het net. Daarmee wordt uw totrale verbruik al 'opgevangen'.

Sluipverbruik is het beste af te vangen door apparatuur die u helemaal niet gebruikt ook volledig uit te schakelen (bijv. met een schakelaar in het stopcontact waar een en ander op is aangesloten. Kan ook met i-net /TV apparatuur indien u die niet gebruikt.

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2021 om 16:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het antwoordt is simpelweg ja als dit overdag betreft, u vangt het gebruik niet op maar zal door de panelen in totaal minder verbruiken. Zou uw sluipverbruik 2 Kw per 24 uur zijn wordt dit deels teniet gedaan door de levering van de panelen. Echter in de nacht werken de panelen niet dus blijft het sluipverbruik die uren dan gelijk. Maar al met al kunt u dus het sluipverbruik min of meer verwaarlozen t.o.v het totaal verbruik alleen zal het bij terugleveren dan 2 Kw minder zijn. Alles uitzetten is natuurlijk makkelijk gezegd maar er zijn apparaten die je beter ingeschakeld kunt laten zoals bv je modem, de tv tuner e.d. die je anders steeds weer opnieuw moet opstarten. En zou u een accu met omvormer gebruiken, zoals hier gesuggereerd wordt, werkt dit alleen maar als alle apparaten met sluipverbruik uitsluitend daar op aangesloten zijn, simpelweg omdat u die spanning niet aan het net kunt leveren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 18, 2021 om 17:51
2055 Antwoorden / Vragen

Die twee dingen delen niets anders dan dat ze beiden te maken hebben met electriciteit. Waarom trekt u de slimme meter er ook niet bij? Wordt het nog verwarrender.

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2021 om 18:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom gebruikt u dan geen stekkerschakelaars en stekkerdozen met schakelaar?
Bijv. https://www.outlettotaal.nl/product/stekkerschakelaar/

ro
door ronny530 - Aug 18, 2021 om 18:20
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Bedoelt u het sluipverbruik van de omvormer die de opgewekte stroom van de zonnepanelen om zet tot een bruikbare stroom dan zal het antwoord nee moeten zijn. Een omvormer kan pas werken als er 230 volt netspanning aanwezig is en staat 24/7 aan ongeacht de opbrengst van de zonnepanelen dus als er een stoomstoring in uw woonwijk is dan werkt de omvormer ook niet meer met als gevolg dat de aangesloten zonnepanelen wel opbrengst hebben maar door de omvormer niet tot een bruikbare stroom om gezet kunnen worden. In de praktijk komt een totale stroom uitval gelukkig weinig voor en het sluipverbruik van een omvormer wordt gecompenseerd met de opbrengst van de zonnepanelen.

latevogel
door latevogel - Aug 19, 2021 om 12:03
86 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag snap ik niet goed, welk verbruik heeft u het over, het sluipverbruik van de electronische apparatuur?
Om sluipverbruik te voorkomen zou u een stekkerdoos kunnen gebruiken en daar de tv, cd, laptop en andere apparatuur op aan kunnen sluiten en bij niet gebruik de knop in kunnen drukken, zodat de standby op alle apparatuur uitgeschakeld is.
Heeft u ook geen sluipverbruik meer.

mi
door miennaamishaaz - Aug 19, 2021 om 17:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de Energie van de zonnepanelen wilt opslaan is het maken van een Power-wall mischien interesant.

WAARSCHUWING: een powerwall is ook een potentieel brandgevaar, weet waarmee u bezig bent als u er 1 gaat maken.

sira
door sira Aug 19, 2021 om 22:29
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Als het misgaat, heb je nul sluipverbruik.

bennieol
door bennieol - Aug 20, 2021 om 12:42
64 Antwoorden / 3 Vragen

het sluipverbruik word steeds minder met nieuwe apparatuur. met een zonnepaneel van ongeveer 250 WP vang je het sluipverbruik wel op, neem meerdere panelen zodat je al je verbruik oplost mileuvriendelijk en de kosten verdien je wel terug. op zuid dak in ongeveer 7 jaar, op oost of west dak ongeveer 10 jaar succes ermee.

1paul
door 1paul - Aug 20, 2021 om 14:59
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Nee en ja, als ze leveren dan wel als ze niet leveren dan niet....

ka
door kama - Aug 20, 2021 om 20:24
161 Antwoorden / 19 Vragen

Hoeveel zonnepanelen heb je? Hoeveel stroom leveren die? Hoeveel sluipverbruik heeft je elektronische apparatuur? Even rekenen en klaar is Kees. Je kunt trouwens ook zeggen: ze vangen niets op van het sluipverbruik van de elektronische apparatuur, maar wel het elektriciteitsverbruik van de wasmachine, of de afwasmachine, of alle lampen in huis, of de koelkast en de vriezer, of .....

pe
door peterbee - Aug 20, 2021 om 20:26
58 Antwoorden / 5 Vragen

tuurlijk.  maar als je sluipverbruik € 0,37 per dag is, duurt het wel even eer je kiet speelt .....