ri
door rissiejjj Oct 9, 2015 om 09:29
Huishouden & energie

Spullen niet in eigendom meeverkocht

Wij hebben een tijdje in mijn moeder haar huis gewoond. Hierdoor hebben wij destijds een aantal schuttingen gezet welke wij naderhand weer mee zouden nemen naderhand als we onze eigen plek hadden. Doordat mijn zus de woning onder leegstand zou huren hebben wij gezegd, we laten het nog even staan en indien verkocht dan halen wij ze op.

Nu is de woning aardig snel verkocht en hebben ze onze schuttingen mee verkocht. De koper zegt nu, het staat in het contract dus het is van ons, wij hebben het meegekocht. Maar kunnen ze uberhaupt eigendommen van een ander meekopen? De schuttingen zijn namelijk niet in eigendom van de verkoper maar van de dochter van verkoper. Wij hebben er geen toestemming voor gegeven dat de schuttingen mee verkocht werden.

Zouden het schuttingen voor 2 tientjes zijn van de gamma, geen probleem. Maar staat voor veel meer geld. Wie staat in het recht en hoe zou dit tot een oplossing kunnen komen?

1177 7 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Oct 9, 2015 om 09:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Normaal gesproken heeft u geen poot om op te staan. Bij verkoop van een woning dient alles wat aard en nagel vast zit te blijven staan en wordt gerekend als onroerend goed. Dit is zeker voor een schutting het geval, hoort bij de woning. Alleen als nadrukkelijk schriftelijk word overeengekomen dat de schutting niet blijft staan en de koper hiermee akkoord gaat dan kan deze verwijdert worden.
Het enige wat u kan doen is om te proberen dat u geld van uw zuster krijgt maar dat is een familie kwestie.

getty
door getty - Oct 9, 2015 om 15:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als er geen uitzonderingsoptie in het verkoopcontract is meegenomen, dus dat de schutting uitgesloten zijn van verkoop, heeft u geen poot om op te staan.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2015 om 16:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan had u de schuttingen op tijd weg moeten halen, toen de woning in de verkoop stond, of zelfs eerder want anders staan de schuttingen op de foto's. En zie de voorgaande reacties.

ma
door marnix1 - Oct 9, 2015 om 16:52
256 Antwoorden / 22 Vragen

ik begrijp dat uw moeder het huis verkocht heeft, inclusief uw schuttingen, u zult uw claim bij uw moeder moeten neerleggen/

valerius-2
door valerius-2 - Oct 9, 2015 om 19:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De eis van het geld van de schutting zou u bij de.verkoper van het huis moeten claimen.

ho
door hopetobehelping - Oct 9, 2015 om 20:20
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rissiejjj,

zie ook de vorige antwoorden.
Als uw moeder de verkoopster van de woning is en zij heeft geen clausule in het koopcontract op laten nemen dat de schuttingen niet bij de koop horen dan heeft uw moeder dus uw eigendommen verkocht. Als u aan kunt tonen dat het uw eigendommen zijn dan dient u dit dus af te handelen met de verkoper (uw moeder). Het lijkt me ver gaan maar desnoods zou u, als u over bewijs beschikt dat het uw schuttingen zijn, uw moeder hiervoor juridisch aan kunnen pakken.
Degene die de woning heeft gekocht kunt u niets aanrekenen, tenzij er een een duidelijke clausule in het koopcontract staat dat de schuttingen buiten de koop vallen.
U geeft aan dat u destijds heeft aangegeven dat u de schuttingen wel weg zou halen na de eventuele verkoop van de woning. Heeft u daarbij ook afspraken gemaakt over de clausule die opgenomen diende te worden in het koopcontract of heeft u daar niet aan gedacht ?

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2015 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder zal wel in een verpleeghuis of zorginstelling wonen, want anders had zus het niet "onder leegstand" kunnen bewonen.

Maar u schrijft "hebben ze onze schuttingen meeverkocht". Wie zijn die "ze"?

Schuttingen horen bij die woning, er moet uitdrukkelijk een voorbehoud gemaakt worden om niet inbegrepen te zijn.

Wees blij dat de woning snel verkocht is.