Co
door Cor-gasloos Aug 27, 2019 om 18:35
Huishouden & energie

Stedin dreigt met deurwaarder en afsluiten gas omdat ik gasloos ben geworden

Ik heb mijn gasovereenkomst opgezegd en nu ben ik verplicht van Stedin om voor 771 euro mijn gasmeter te laten verwijderen. Ik kan helemaal nergens terug vinden waar de kosten op gebaseerd zijn en ik heb verder ook geen enkele overeenomst met Stedin. Nu dreigen ze via de deurwaarder mijn gas te komen af sluiten, zou de deurwaarder de gasmeter dan komen halen, losmaken en meenemen. Ik voel mij onder druk gezet door een firma waar ik geen enkele overeenkomst mee heb, kan dat zomaar.

Cor

22772 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 27, 2019 om 19:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat kan 'zomaar' al zal het niet de deurwaarder zijn die de gasmeter komt ophalen. ;-)

Ter info: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:28
729 Antwoorden / Vragen

Die informatie is onjuist.

Om kosten in rekening te kunnen brengen, zal er een overeenkomst moeten bestaan.

Wanneer iemand die gasloos is zijn overeenkomst opzegt en géén opdracht geeft om de gasaansluiting te verwijderen, dan bestaat een dergelijke overeenkomst niet.

Stedin en ook de andere netbeheerders melden dan ook dat je de 'gasaansluiting kunt laten verwijderen' wanneer je geen gas meer gebruikt en geen vastrecht wilt betalen. Dat is geheel correct. Maar let vooral op het woordje 'kunt'. Dat geeft aan dat er geen enkele verplichting is om een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting.

edrick3
door edrick3 Aug 29, 2019 om 10:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ivo w: OK

ne
door neodutchio - Aug 27, 2019 om 19:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij iedere aansluiting hoort een overeenkomt. Dat is wettelijk zo bepaald. Dat u geen gas meer gebruikt is het niet zo simpel om alleen maar uw verbruikcontract op te zeggen, de belastingkant (vastrecht) blijft gewoon bestaan. U zal dus inderdaad met de netwerkbeheerder moeten praten hoe dit op te lossen. Of toch een maandelijks bedrag zolang de aansluiting er is, of de aansluiting op eigen kosten laten weghalen.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:29
729 Antwoorden / Vragen

Een overeenkomst is helemaal niet verplicht. In de overeenkomst die de meeste mensen met hun netbeheerder hebben, staat in art. 3.6 van de algemene voorwaarden ook dat je die overeenkomst op elk moment mag opzeggen.

marita5
door marita5 - Aug 27, 2019 om 19:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cor- Gasloos ,

Ik kan helemaal nergens terug vinden waar de kosten op gebaseerd zijn

Netbeheer Nederland adviseert consumenten om bij hun netbeheerder inzicht te vragen in de rekening. 'Daarin zal de netbeheerder moeten aangeven wat de materiaalkosten, kosten voor mankracht en kosten van overheidswege zijn.'

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/afsluiten-en-verwijderen-gasmeter-kost-honderden-euros/

panter22
door panter22 Aug 28, 2019 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

-

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:31
729 Antwoorden / Vragen

Netbeheer Nederland is de spreekbuis van de misleidende netbeheerders.

Beter zoekt Cor informatie op Tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785

Daar staat heel veel informatie over dit onderwerp.

ma
door malty - Aug 27, 2019 om 19:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

gasleiding afdoppen niet beperkt tot een jaar volgens de geschillencommissie.
Lees
https://www.degeschillencommissie.nl/wp-content/uploads/uitspraak-113858.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 27, 2019 om 20:23
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een hele boeiende: u heeft uw overeenkomst m.bt. levering van gas opgezegd maar dat betekent naar mijn zeer uitdrukkelijke mening nog niet dat u daarmee ook uw gasaansluiting zou hebben opgezegd. Punt is wel dat zolang de aansluiting in stand blijf van u wel wordt verwacht dat u de huur van de meter betaalt. Dit is analoog aan het ook al door @NEODUTCHIO gegeven antwoord.

Helaas is het wel zo dat op eigen kosten laten weghalen in die zin niet kan omdat alleen de netbeheerder dat kan.
M.i. gaat dreigen met een deurwaarder wel heel erg ver en dat is zeker aan de orde als u tot op heden geen verzoeken heeft gehad om wel de huur van de meter te betalen. Dit aspect lijkt mij iets, ook hetgeen Stedin op de website meldt een punt te zijn dat volstrekt over het hoofd wordt gezien.
Men kan wel stellen dat dit álgemeen'is geregeld maar het lijkt mij toch zinnig om in deze ook eens navraag te doen bij de ACM  https://www.acm.nl/nl
en u zou ook nog kunnen overwegen om dit punt in te brengen bij de vaste 2e kamercommissie die hier over gaat.  https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies  en dat omdat ik van mening ben dat iemand niet financieel kan worden gestraft omdat die van het gas afwil.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:33
729 Antwoorden / Vragen

De gasaansluiting hoeft ook niet te worden opgezegd. Slecht de aansluit- en transportovereenkomst moet worden opgezegd. En dat gebeurt automatisch met het opzeggen van je gas-contract.

De aansluiting kan vervolgens gewoon blijven liggen. Net als bij TV of telefoon/internet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 29, 2019 om 09:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

En dat betekent niet meer dan meter verwijderen en afdoppen (waar helaas toch ook geld voor wordt gerekend).

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 10:54
729 Antwoorden / Vragen

En zelfs voor die kosten van afdoppen bestaat geen rechtsgeldige overeenkomst om ze bij de voormalige klant in rekening te brengen, wanneer de klant daar zelf na het beëindigen van de overeenkomst geen opdracht voor gegeven heeft.

gerbera
door gerbera - Aug 27, 2019 om 21:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik voel mij onder druk gezet door een firma waar ik geen enkele overeenkomst mee heb,
 U huurd de meter van Stedin, uw netwerkbeheerder, en daar zijn kosten aan verbonden. U heeft dus wel degelijk een overeenkomst met Stedin wat in het contract van uw energieleverancier is verwerkt. U heeft dit contract beëindigd dus heeft Stedin het recht om de meter te verwijderen als u o.a. de huur niet meer betaald.
Maar ik mag aannemen dat u eerder al informatie daarover gehad heeft waar u waarschijnlijk niets mee gedaan heeft.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:35
729 Antwoorden / Vragen

Nee, Cor huurt die meter niet meer. Dat contract is beëindigd. Er is geen overeenkomst meer.

Uiteraard heeft Stedin nu het recht om de meter te verwijderen. Maar omdat er geen overeenkomst is, is er ook geen grond om daarvoor kosten in rekening te brengen.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U gooit een paar dingen door elkaar. Ook als is het contract met de energieleverancier stop gezet, de meter blijft eigendom van Stedin, de netwerkbeheerder, en niet van de energieleverancier en daar moet huur, ook wel netwerk of beheerkosten genoemd, voor betaald worden. Ging dat eerst via de energieleverancier nu moet het dan rechtstreeks aan Stedin betaald worden. En voor het verwijderen van de meter mogen kosten in rekening gebracht worden. Het is nml niet alleen de meter maar ook de aanvoerleiding naar de woning die verwijderd moet worden. Lees even goed wat er in uw link staat.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 21:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Uw link;

Op basis van twee jaar ervaring is in dit topic de overtuiging gegroeid, dat de netbeheerders juridisch geen enkele grondslag hebben om kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van je aansluiting, als je daar niet zelf opdracht toe geeft. De netbeheerders vinden dat niet leuk en zijn het er niet mee eens, maar zijn er nog steeds niet in geslaagd om een juridische grondslag aan te tonen voor het in rekening brengen van kosten voor iets waar jij niet om gevraagd hebt.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:58
729 Antwoorden / Vragen

Nee, ik haal helemaal niets door elkaar. Echt niet.

De verplichting tot het betalen van vastrecht, waaronder de meter huur ook valt, komt voort uit de Aansluit- en Transportovereenkomst die, als onderdeel van het contract met de energieleverancier, met de netbeheerder wordt gesloten.

De Aansluit- en Transportovereenkomst wordt ook beëindigd met het beëindigen van het leveringscontract. Er is daarna dus geen contactuele relatie meer tussen de netbeheerder en consument. En dus ook geen grond om kosten in rekening te brengen.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 22:01
729 Antwoorden / Vragen

Lees de tekst die je quote nog (en zelfs onderstreept) nog eens goed, evenals het bericht van Cor. En zie je vergissing in.

Cor heeft de overeenkomst opgezegd (wat een administratieve kwestie is) en niet gevraagd om de gasmeter te verwijderen (wat fysieke werkzaamheden vereist).

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 23:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er is –op dit moment- juridisch en praktisch gezien geen voorziening mogelijk zoals door de consument verzocht. Als een gasaansluiting gedurende lange tijd buiten bedrijf is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd. Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten betalen.

bron

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 11:01
729 Antwoorden / Vragen

Je bron is niet van toepassing op het dossier van Cor. Want je bron gaat over een consument die om 'afsluiting' gevraagd heeft. Cor heeft daar niet om gevraagd, maar simpelweg zijn overeenkomst opgezegd.

Daarbij is het natuurlijk flauwekul dat een verzegelde aansluiting niet veilig zou zijn, maar het wél veilig is wanneer je gewoon de gaskraan dicht draait, zelf na de meter een afsluitdop plaatst en voor niks vastrecht blijft betalen. Fysiek is die situatie gelijk. En daarmee is de veiligheid ook gelijk.

Maar al zou verzegelen voor langere tijd toch onveilig zijn, dan is dat geen reden of grond voor de netbeheerder om kosten bij derden in rekening te brengen. De Gaswet is heel duidelijk : het waarborgen van de veiligheid van het gasnet is een primaire taak van de netbeheerder. Daarmee is het een taak die uit de algemene middelen van de netbeheerder betaald dient te worden. Als naar mening van de netbeheerders of toezichthouders de gasaansluiting om veiligheidsredenen verwijderd moet worden, dan draait de netbeheerder dus op voor die kosten.

Ov
door Over Sep 7, 2019 om 16:42
1 Antwoorden / Vragen

@GERBERA: IVO_W gooit helemaal geen dingen door elkaar, maar legt juist haarfijn uit hoe deze materie in elkaar steekt. Er is, om aan uw laatste reactie te refereren, juridisch gezien geen voorziening mogelijk zoals de netbeheerders dit graag zouden willen. Cor staat dus in zijn volste recht de leveringsovereenkomst met de daaraan gekoppelde ATO te beëindigen.

Overigens is het door u aangedragen alternatief dat de consument rechtstreeks vastrecht aan de netbeheerder betaalt op dit moment (nog) helemaal niet mogelijk.

gerbera
door gerbera Sep 7, 2019 om 22:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@OVER, u moet wel even de gehele  reactie lezen, wat het juridisch punt betreft werd hierin verzocht de leiding af te doppen. En daar is de netbeheerder, juridisch gezien, vrij in om dit wel of niet te doen.
Bij de TS gaat het om het al dan niet verwijderen waar de TS niet om gevraagd heeft maar............. en nu komt het

Als een gasaansluiting gedurende lange tijd buiten bedrijf is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd.

Dus de boel zal verwijderd moeten worden omdat de TS geen gas af neemt en ik schrijf nergens dat dit voor rekening van de TS moet komen.
En zolang de meter er zit zal er vastrecht e.d. betaald moeten worden, dit gaat normaal via de leverancier. Denk niet dat de leverancier of netbeheerder dit voor eigen rekening neemt.

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2019 om 22:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, ongeweten dan, maar Stedin is uw netwerkbeheerder. Dus heeft u er wel mee te maken, In het "normale leven" denkt u dat u alleen met uw gas/elektra leverancier te maken heeft maar, in dit geval Stedin, is de beheerder van de meters.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:36
729 Antwoorden / Vragen

'Er mee te maken hebben' maakt nog niet dat er kosten in rekening gebracht mogen worden. Er ligt ook een kabel van Ziggo naar mijn woning. En ee. glasvezelkabel van KPN. Betaal ik geen cent voor.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2019 om 22:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik kan u wel uit de droom helpen. Ik ontving op 30 Juli 2019 een brief van Stedin met:

Geachte bewoner van....
U heeft ons gevraagd om de slimme elektriciteitsmeter bij u te plaatsen. En een heel verhaal. En datum wanneer men kwam en dat het me €67,75 zou kosten. Helemaal verbaasd: nooit om zoiets gevraagd en, los daarvan, alles gaat via de WBV.
Na veel ongrijpelijke telefoontjes kwam aap uit mouw: mijn meter schijnt kapot te zijn. Dat weet ik niet, want de pas een half jaar geleden geplaatste meters zijn in de kelders van het flatgebouw. Ik kom daar nooit meer, (niet belangrijk waarom). De monteur is 14 Augustus geweest dus houd ik met Argusogen mijn bankrekening in de gaten. Kortom, als ik niet alert was geweest was er zeker en vast een rekening gekomen.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft uw elektriciteitsmeter van doen met een gasaansluiting?

tenormin
door tenormin Aug 29, 2019 om 00:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Stedin en aanverwante artikelen? Het verhaal begon immers over Stedin? Leverancier van gas en elektra, toch. Aan alle aanbieders... van

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2019 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als je geen vaste lijn hebt van KPN hoef je ook niet voor de aansluiting te betalen, hoewel die wel in uw huis zit en van KPN is.

U hebt geen contract met Stedin.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2019 om 00:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Met wie dan wel?
En wat heeft KPN er mee te maken.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 08:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beetje nadenken. Van KPN ligt er ook een voorziening in je huis en als je dat niet gebruikt hoef je er ook niet voor te betalen om het weg te laten halen.

ne
door neodutchio Aug 28, 2019 om 08:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Voor KPN zijn er geen wettelijke regels, voor een gasaansluiting wel. Namelijk de gaswet.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 08:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, Nog iets meer nadenken, als je geen vaste lijn hebt heb je ook geen telefoon en nummer en is je lijn simpelweg "dood". En al hang je er 10 telefoons aan je kunt de lijn niet gebruiken. Idem dito met kabel TV.
Gebruik je geen gas wordt er altijd gas tot aan de meter geleverd en heb je nog altijd de meter in huis. Dus betaal je leveringskosten, duurzame opslag, belasting en meterhuur. En daarnaast kun je altijd weer de kraan open draaien en heb je weer gas.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je geen contract hebt, mag je geen gas afnemen, dat is diefstal. Die meter en de leidingen daarvóór zijn niet van jou. Duurzame opslag betaal je over het verbruik.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 10:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ja als, als, als, zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

jo
door jorisw Aug 28, 2019 om 20:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Geen goede vergelijking. Een niet gebruikte KPN lijn kost niets. Voor een niet gebruikte gasleiding is nog steeds onderhoud nodig. Als de leiding van het hoofdnet naar de woning doorroest of anderzins beschadigd raakt heb je een probleem. Dat heb je niet bij een niet gebruikte KPN lijn.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:37
729 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio : de Gaswet schrijft nergens voor dat er een contract moet zijn wanneer er een gasmeter aanwezig is. De vergelijking met KPN gaat dan ook uitstekend op. Geen overeenkomst, dus geen grond voor het in rekening brengen van kosten. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785

panter22
door panter22 - Aug 28, 2019 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als je wanbetaler bent, dan ging Stedin het gas afsluiten en de meter verwijderen.Pas als je weer aangesloten werd, dan moest je alle kosten betalen, Mensen die geen gas meer willen, maakten gebruik van deze regeling om gratis van het gas af  te komen. Jij dus ook.
Nu heeft Stedin er wat op gevonden. Als je afgesloten moet worden, moet je flink betalen. Wil je weer aangesloten worden, niet.
Jouw verzoek tot opzegging van de gasovereenkomst, wordt opgevat als een verzoek om de meter te verwijderen.
Kostenuitspliting is op verzoek leverbaar
Stedin heeft dus wat gedaan met de uitspraak van de geschillencommissie:
Zie bijdtage Malty:
Dat de opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst op grond van artikel 3.6 aanvullende werkzaamheden en kosten voor de ondernemer (netbeheerder) met zich meebrengen, acht de commissie begrijpelijk. Echter slechts de met de opzegging verbonden redelijke kosten, die voortvloeien uit de werkzaamheden die proportioneel van aard zijn, mogen – naar het oordeel van de commissie - in rekening worden gebracht bij de afnemer c.q. consument.

ma
door marnix1 Aug 28, 2019 om 10:03
256 Antwoorden / 22 Vragen

Panter, waar leest u dat TS de rekening niet heeft betaald?

panter22
door panter22 Aug 28, 2019 om 14:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als die 771 euro betaald is, hoeft er geen deurwaarder te komen.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 22:05
729 Antwoorden / Vragen

Er wordt al gedreigd met een deurwaarder omdat Cor simpelweg geen overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting aan wil gaan.

Achterlijk maar waar. Er wordt gedreigd met een deurwaarder omdat je geen klant wil worden. We wonen toch niet in één of andere corrupte bananenrepubliek?

we
door weethet Aug 30, 2019 om 15:13
107 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is het enige juiste verhaal van panter22. Mogelijk wordt het door de regering tzt weer omgedraaid en is het goedkoper het vastrecht te betalen ..??

lo
door lovewinnie - Aug 28, 2019 om 10:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent verplicht vastrecht  te betalen. Dit is het recht om gas te gebruiken in u huis ook al gebruikt u dat niet. Deze kosten zijn tussen de 3,50 en z'n 7 euro pm per product. Voor u alleen gas dus. Dit bedrag betaald u aan u gas en licht maatschappij en zij dragen dit af aan stedin.

Wilt u dit niet betalen aan vastrecht en dus geen gas gebruiken zal de meter afgesloten moeten worden. Dit kost tijd en dus geld. Bedragen kunnen enorm verschillen.

Beter is dus u vastrecht betalen voor die paar euro per maand. Dit is een vast bedrag of u nu wel of niet gebruikt. Meter blijft zoals hij is.
Andere optie is indd afsluitkosten
Komt de deurwaarder dit doen gaat dat u veel meer geld kosten

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:40
729 Antwoorden / Vragen

Waar in de wetgeving staat die verplichting beschreven?

Liander beweerde twee jaar geleden ook zoiets. Maar hun bedrijfsjurist heeft mij nog steeds niet kunnen vertellen waar die verplichting dan is vastgelegd.

a.
door a.y. - Aug 28, 2019 om 11:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn meter laten labelen door de netwerkbeheerder, kostte 60,00 euro

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:40
729 Antwoorden / Vragen

Zonde geld. U heeft zich door de netbeheerder laten misleiden.

Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785

ja
door jannekeje - Aug 28, 2019 om 12:16
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wat hier nog niet genoemd is: Op 10 juli 2019 hebben de netbeheerders (Netbeheer Nederland)een voorstel gestuurd aan toezichthouder ACM voor een aanpassing van de Tarievencode Gas. Dit moet de 50/50 verdeling van de gasverwijderingskosten voor consumenten mogelijk maken. Het voorstel volgt op een motie van Groen Links-kamerlid Van der Lee, die dit voorjaar door de Tweede Kamer werd aangenomen.

De netbeheerders mogen onderling geen prijsafspraken maken, maar hanteren wel een uniforme werkwijze voor huishoudens die van het gas af willen. Zo is tijdelijke afsluiting (ook wel verzegelen genoemd) geen oplossing voor huishoudens die permanent van het gas af willen. Uit onderzoek van Kiwa blijkt namelijk dat dit op lange termijn niet veilig is. Als een consument definitief van het gas af wil, wordt de volledige gasleiding verwijderd.
Lees meer: https://www.netbeheernederland.nl/nieuws/voorstel-50-50-verdeling-gasverwijderingskosten-naar-acm-1301

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:43
729 Antwoorden / Vragen

Maar die motie gaat over halvering van de kosten die de consument nu moet betalen.
De kosten die je nu moet betalen bij het beëindigen van de overeenkomst met de gasleverancier en netbeheerder bedragen 0,0 euro.

De politiek heeft zich laten misleiden door de lobby van de netbeheerders.

panter22
door panter22 Aug 29, 2019 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

@Ivo W, wat dacht je wie uiteindelijk de kosten betalen van mensen die gratis van het gas af willen?
De bestaande klanten die de verhoogde tarieven moeten betalen.
Leuk dat voorstel.
De motie stelt dat klanten die van het gas af gaan daarvoor maar de helft van de kosten zouden moeten betalen. De andere helft van de kosten zou dan verrekend mogen worden in de netbeheertarieven.
De klanten van het gas af willen betalen de helft van de kosten. De klanten die overblijven betalen samen de andere helft. De bestaande klanten trekken dus nog steeds aan het kortste eind.
Er is alleen nog maar een voorstel ingediend bij ACM. De procedure moet nog starten. Je hebt er nu nog niets aan.
https://www.netbeheernederland.nl/nieuws/voorstel-50-50-verdeling-gasverwijderingskosten-naar-acm-1301

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 11:06
729 Antwoorden / Vragen

@Panter22: Wie de kosten uiteindelijk wél moet betalen, is niet van belang voor de discussie tussen Cor en de netbeheerder.

Maar om toch even op dat punt in te gaan: kunnen we niet beter eerst focussen op het laag houden van de kosten? Woningen één voor één van de volledige gasaansluiting ontdoen, als binnen een aantal jaren hele wijken van het gas af moeten is niet bepaald efficiënt. Je kan beter wachten met werkzaamheden uitvoeren tot een heel blok, hele straat of zelfs een hele wijk gasloos is. Dat levert enorme reductie van de totale kosten op.

panter22
door panter22 Aug 29, 2019 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Om van het gas af te kunnen moet je betalen. Cor en cs willen dat de rommel  gratis verwijderd wordt. Er worden allerlei argumenten bedacht om maar onder die betaling uit te komen, Meer is het niet.
Wie moet dat dan betalen? Heb je daar een antwoord op Ivo W? Dat het goedkoper is om per wijk alles te verwijderen, is logisch. Maar hoe wil je dat dan regelen, Iedereen verplicht van het gas af en zelf maar een nieuwe verwarmingsketel en kooktoestel aanschaffen? Op basis van welke wet is dat mogelijk?

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 17:00
729 Antwoorden / Vragen

Cor en cs willen helemaal niet dat de rommel verwijderd wordt. De enige partij die dat wil, is de netbeheerder. En als de netbeheerder iets wil dan is dat prima (mits niet in strijd met wetgeving en contracten), maar dan draait de netbeheerder uiteraard wel zelf voor die kosten op.

Net zoals vrijwel elke woning over meerdere telecom-aansluitingen beschikt (CAI, Glasvezel, KPN-telefoonnet) waarvan er meestal maar één gebruikt wordt en één of meerdere dus niet, kan een woning ook gewoon voorzien zijn van meerdere energie-aansluitingen die niet perse allemaal gebruikt worden. De leiding kan prima in de voortuin blijven liggen en de meter hangt toch in de verder loze ruimte van de meterkast. Die rommel kan daar rustig nog vele jaren blijven hangen.

Wie het gaat betalen? Zoals voor alles dient de eigenaar nadat het goed definitief buiten gebruik gesteld is zorg te dragen voor de juiste afvalverwerking. Als de netbeheerder daarvoor niet al vanuit de reguliere tarieven een reservering doet, dan is dat een ernstige tekortkoming in de bedrijfsvoering van die netbeheerder. Want ook als Cor niet van het gas af zou gaan, zou de gasmeter en gasleiding op zijn perceel uiteindelijk door - en op kosten van - de netbeheerder verwijderd moeten worden. Namelijk tegen het einde van de technische levensduur van die rommel. Het enige verschil is dat nu geen nieuwe rommel aangelegd hoeft te worden, en in de situatie dat Cor nog wel gas zou gebruiken, dan zou de netbeheerder naast de kosten voor verwijdering van de huidige aansluiting, in de toekomst óók nog kosten moeten maken voor het aanleggen van een nieuwe (vervangende) aansluiting.

In het vastrecht zijn dan ook al gewoon sinds jaar en dag de afschrijvingskosten van het gasnet verwerkt. We betalen dus al vele jaren voor de verwijdering van de leidingen die nu aanwezig zijn.

Voor wat betreft de wijkgerichte aanpak zijn er reeds wetsvoorstellen in behandeling genomen, die het mogelijk moeten maken om straten/wijken aan te wijzen die vanaf een bepaalde datum geen gas meer geleverd krijgen. Gezien de overgrote meerderheid van de politieke partijen zich achter het klimaatakkoord heeft geschaard, ligt het in de lijn der verwachting dat zulke wetten dan ook zonder al te veel problemen worden aangenomen. Belangrijkste discussiepunt zal zijn hoeveel tijd er minimaal moet zitten tussen de aankondiging van het 'gasloos maken' van de wijk en het moment waarop daadwerkelijk de kraan in de hoofdleiding naar de wijk wordt dichtgedraaid.

panter22
door panter22 Aug 29, 2019 om 20:12
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn inderdaad al nieuwbouwprojecten waar geen gasleiding meer is. En wetsvoorstellen zijn nog niet van toepassing. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er om dat een individu van het gas af wil.
Je vergeet steeds 1 ding. De netbeheerder heeft geen geldboom in de tuin staan. Degenen die aangesloten zijn brengen het geld dat hiervoor nodig is op. Als de netbeheerder in de loop der jaren te lage tarieven heeft berekend, dan heb jij als klant ook van geprofiteerd en steeds te weinig betaald.
De leiding kan volgens jou prima in de voortuin blijven liggen. Je moet die leidingen in je voortuin gedogen. Je hebt niets te willen. Dat gas moet niet meer door die leiding stromen die niet meer gebruikt wordt. Stel er komt een lek, wie gaat het gat in je tuin dan dichten? Er hoeven volgens jou geen nieuwe leidingen meer aangelegd worden, als de technische levensduur verstreken is, maar door die oude leidingen stroomt nog steeds gas. Dat hindert niet?
Telefoonleidingen en Cai leidingen in huis geven geen signaal door. Die kunnen in de centrale afgesloten worden en je kunt zelf de leiding verwijderen. Maar als je weer aangesloten wilt worden, hoef je dan niet te betalen?
Je kunt van alles bedenken. Maar je laat degenen die geen mogelijkheid hebben om van het gas af te komen, jouw rekening betalen. En je hebt al zoveel voordeel gehad met subsidies voor het aanpassen van je huis. Het is ook nooit genoeg,

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 21:40
729 Antwoorden / Vragen

Ik vergeet niets.

De netbeheerder heeft geen geen geldboom. De burger die van het gas af gaat ook niet.

Wat betreft de tarieven van netbeheerders hoef je ook niet bang te zijn dat ze de afgelopen jaren te weinig gerekend hebben. De winstpercentages liggen dik in de dubbele cijfers en zijn daarmee hoger dan bij de meeste bedrijven. Stedin boekte onderaan de streep een winst van 212 miljoen euro op een omzet van 1,27 miljard. Met de tarieven zit het dus wel snor. Van die winst kunnen jaarlijks maar liefst 275.000 klanten gasloos gemaakt worden via de individuele aanpak die Stedin nu hanteert en wanneer we rekenen met het tarief van 771 euro. In werkelijkheid zit in dat tarief al een dikke winstmarge verwerkt en zijn de kosten voor ste Stedin lager. Met een meer collectieve aanpak worden de kosten per woning nog veel meer gereduceerd. En als je dan ook nog meeneemt dat reserveringen voor toekomstige vernieuwing van het gasnet kunnen worden aangewend, dan kun je alleen maar concluderen dat er genoeg ruimte op de begroting is om woningen gasloos te maken. Het waarborgen van de veiligheid is en blijft een taak van, en dus voor rekening van de netbeheerder. Dat het signaal voor telefoon en CAI gemakkelijk buitenshuis afgesloten kan worden is slim ontworpen door de betreffende netbeheerders. De beheerders van de gas- en elektra netten hebben verzuimd om dat mogelijk te maken. Prima, maar de kosten zijn dan ook voor hen. Het is technisch heel goed mogelijk om ook voor gas en elektra afsluiters buitenshuis te plaatsen. Dat is in vele landen zelfs gebruikelijk. Ik ben niet degene die de rekening bij andere consumenten te leggen. Dat zijn de netbeheerders die volstrekt inefficiënt omgaan met de uitdagingen rond de energietransitie. Een slimme omgang met mensen en middelen maakt de energietransitie betaalbaar voor iedereen. Onnodige efficiënte maakt het onbetaalbaar.

audb
door audb - Aug 28, 2019 om 13:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De fout die ook hier wordt gemaakt is dat uw/een energie provider helemaal geen energie leverd.

Zij kopen gas en stroom in bij in uw geval Stedin en die leverd het dan ook.

Voorheen was dat anders dan kocht je wel degelijk gas en electra bij stedin of Nuon of zoals in Amsterdam bij het GEB wat nu Nuon/vatenvall is geworden.

Maar de vraag is of het bedrag wel klopt, immers kost het plaatsen van een gast/electra meter zo 171 euro dus hoe komen ze op zo hoog bedrag?

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ook de gehele gas leiding verwijderd gaat worden en niet af-gedopt doen ze dat wel dan kan u bezwaar maken tegen de hoge kosten.

1paul
door 1paul - Aug 28, 2019 om 15:06
3134 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kan niet zomaar, u heeft namelijk geen overeenkomst met Stedin afgesloten voor het plaatsen van deze meter...

ze kunnen u wel met de kosten opzadelen als u stedin gemeld heeft dat zij de meter weg moeten halen...

er zijn al verschillende gebruikers geweest die geen gas meer afnemen, overgestapt zijn van leverancier enkel voor electra en deze hebben geen kosten voorgeschoteld gekregen, ik denk zomaar dat u bij stedin aangekaart hebt voor het verwijderen van de meter en juist dit moet je niet doen, dan ben je namelijk de opdrachtgever...

mo
door mof - Aug 28, 2019 om 20:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat bent u niet verplicht. U heeft de gasmeter voor de duur van uw contract in bruikleen.

jo
door jorisw - Aug 28, 2019 om 20:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als er een deurwaarder aan te pas komt moet je toch een hoop eerdere communicatie genegeerd hebben.

Iv
door Ivo W Aug 28, 2019 om 21:46
729 Antwoorden / Vragen

De netbeheerder probeert hier middels het ten onrechte dreigen met een deurwaarder druk op de zaak te zetten.

Ten onrechte, want TS heeft geen verplichtingen jegens de netbeheerder ten aanzien van de gasaansluiting, anders dan het op afspraak toegang verlenen tot de eigendommen van de netbeheerder voor controle, onderhoud of verwijdering.

Lo
door Louis-Philippe - Aug 28, 2019 om 21:37
8 Antwoorden / Vragen

Nee, u hoeft vrijwel zeker niet te betalen. U moet wel volhouden en u niet laten intimideren door grote woorden van de netbeheerder.

Liander heeft in een vergelijkbare zaak bakzeil gehaald. Lees deze ervaring van een lid van het Radar-forum :

https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting-beeindigen-t178083-s60.html#p2551541

Iv
door Ivo W - Aug 28, 2019 om 21:53
729 Antwoorden / Vragen

Beste Cor,

Uw gevoel klopt. U wordt ten onrechte onder druk gezet. Politici en ACM zijn hiervan op de hoogte, maar grijpen (nog) niet in.

Ik raad twee dingen aan:
- breng een bezoek aan het Tweakers forum. Hier zitten inmiddels vele tientallen mensen die in hetzelfde schuitje als u. Met inmiddels veel kennis over hoe om te gaan met de dreigementen van de netbeheerders (die zelden tot nooit uitgevoerd worden)

Tweakers gasloos forum

-
 Dien een klacht in bij de ACM vanwege deze wanpraktijken. Hoe meer klachten er in relatief korte tijd gemeld worden, hoe groter de kans is dat de ACM uiteindelijk toch in actie komt.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2019 om 11:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe vaker ik het bericht lees des te meer ik twijfel wat er nu echt aan de hand is. Vreemd is dat er een deurwaarder ingeschakeld wordt voor het verwijderen van de meter. Naar mijn mening komt deze alleen als er een schuld te vorderen is en dan nog pas als er een gerechtelijke uitspraak is. En de meter is nog niet verwijderd dus is er ook geen schuld te vorderen. Verder schrijft de TS dat de deurwaarder wordt ingeschakeld om het gas af te sluiten. Volgens mij gebeurt dat pas als er een flinke betalingsachterstand is. Zal er dan toch iets anders aan de hand zijn zodat Stedin over gaat in het verwijderen van de meter? Wie het weet mag het zeggen.

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 12:08
729 Antwoorden / Vragen

Je kunt je er over verwonderen, maar hetgeen Cor beschrijft is echt de schandalige werkwijze van vrijwel alle netbeheerders.

De netbeheerders hebben geen enkele grond om nog een cent te verdienen aan iemand in zo'n situatie. In plaats van te dat te accepteren, proberen ze de consument middels suggestieve teksten met onvolledige informatie te ver/misleiden om een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting (tegen hoge kosten).

Wanneer je niet op die ver/misleiding in gaat, dan komen de dreigementen met termen als "wettelijk verplicht" "deurwaarder" "extra kosten". Al dan niet vergezeld van verwijzingen naar uitspraken van de geschillencommissie in dossiers waar de consument zelf om afsluiting gevraagd heeft (als gevolg van de misleidende en onvolledige informatie) en dan achteraf de hoogte van de kosten ter discussie stelt.

Op het Tweakers forum waar ik hierboven naar verwees, zijn inmiddels 140 mensen actief die vergelijkbare ervaringen hebben als Cor, waaronder ikzelf. In de openingspost van het forumtopic wordt ook verwezen naar de dossiers van ruim 20 van deze 'lotgenoten' waarin de brieven en mails die de netbeheerders sturen geheel letterlijk zijn opgenomen. Leest en verbaast u. Dit is hoe de monopolisten netbeheerders vinden dat ze 'respectvol' om moeten gaan met consumenten.

Mijn dossier staat hier

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2019 om 16:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lees hier  de beslissing geschillencommissie februari 2019..

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 17:11
729 Antwoorden / Vragen

Dit gaat wederom om een consument die aangegeven heeft iets te willen. Daardoor niet relevant voor Cor. Cor wil niets, behalve dan niet meer bestookt worden met onterechte dreigementen. De partij die in het verhaal van Cor iets wil, is de netbeheerder.

Verder rammelt het betreffende KIWA rapport wat aangehaald wordt aan alle kanten. Het is in opdracht en op kosten van een netbeheerder opgesteld, met een hele suggestieve onderzoeksvraag. De enige reden waarom 'langdurig verzegelen' volgens het betreffende rapport niet veilig zou zijn, is omdat je zou kunnen vergeten dat er nog een gasaansluiting aanwezig is en dat door die vergetelheid bij toekomstige werkzaamheden er een iets grotere kans is op het beschadigen van de nog aanwezige gasaansluiting.

In het rapport wordt dan ook een tegenstrijdige uitspraak gedaan. Eerst wordt er geschreven dat de veiligheid gewaarborgd wordt met het voldoen aan de van toepassing zijnde NEN-norm. En later wordt dus een leiding die wél voldoet aan de NEN-norm (want verzegelen kan binnen die norm) ineens als onveilig bestempeld voor langere termijn.

Ook noemt het KIWA rapport niet in welke mate er sprake zou zijn van onveiligheid. Terwijl "veiligheid" juist altijd iets is van KANS x RISICO. Het risico neemt met verzegelen niet toe ten opzicht van 'gewoon' de kraan dichtdraaien en wel vastrecht blijven betalen. Slechts de kans zou vanwege 'vergetelheid' toenemen, maar dat wordt nergens in het rapport gekwantificeerd. Ook wordt geen uitleg gegeven waarom het voldoen aan de NEN-norm niet meer voldoende is.

Lees eens uitgebreid het Tweakers topic door en je komt er achter dat het de netbeheerders puur en alleen om geld te doen is. Grof geld. 771 euro voor nog geen 3 manuren aan werk! Als de werkzaamheden in concurrentie uitgevoerd zouden worden, dan zou het tarief nog niet de helft zijn van wat Stedin rekent. Maar monopolist. En met overheden als aandeelhouder, dus daarmee ook nog grote invloed op de politiek om de regels naar de eigen hand te kunnen zetten.

ro
door ron503 - Aug 29, 2019 om 18:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dreigen met een deurwaarder snijdt geen hout omdat er eerst een rechtszaak aangespannen dient te worden waarbij u en de eiser worden gehoord. Als er in uw woning een gasaansluiting aanwezig is dan is het leveringsadres voor de netwerkbeheerder steekhoudend en is de bewoner verplicht de kosten voor beheer te voldoen. Sec gezien heeft u wel een contract met de netwerkbeheerder omdat u op het leveringsadres woonachtig bent. De ooit bedachte gaswet die zeker niet meer van deze tijd is was bedoeld om iedere woning van de nutsvoorzieningen te voorzien en daar kosten voor in rekening te brengen. Wellicht kunt u een advocaat vinden die deze zaak interessant genoeg vind en er een soort van proefproces van maakt want als de rechter u in het gelijk stelt kan de zaak een precedent voor andere zaken scheppen.

Iv
door Ivo W Aug 29, 2019 om 19:04
729 Antwoorden / Vragen

De aanwezigheid van de aansluiting is geen overeenkomst en geeft geen financiële verplichtingen.

De Aansluit en Transportovereenkomst die met de netbeheerder gesloten wordt, is op elk moment opzegbaar.

Ca
door Catweazel - Aug 30, 2019 om 15:48
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat je jarenlang ook hebt betaald aan die meter waarvoor kosten in rekening zijn gebracht via jouw gasleverancier. In mijn huis zit de meter al 30 jaar en heb al 30 jaar eraan betaald en er is nooit in die 30 jaar onderhoud aan gepleegd of naar gekeken.

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 30, 2019 om 17:11
101 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een eensgezinswoning kost dat inderdaad 771 euro, voor een appartement 76 euro. Dit zit in het feit dat men bij een eensgezinswoning moet graven om de leiding te verwijderen en bij een appartement zijn er meerdere appartementen op 1 leiding aangesloten en zit dit meestal in het complex binnen.

anduril
door anduril - Aug 31, 2019 om 17:55
167 Antwoorden / 1 Vragen

Enkele jaren geleden heb ik - ook met Stedin - hetzelfde aan de hand gehad.  Aangezien er nergens iets was geregeld dat het weghalen van de gasmeter geld zou kosten heb ik dat gewijgerd.  Aangezien ze geen poot hadden om op staan hebben ze uiteindelijk de gasmeter kosteloos verwijderd.  Kwestie van volhouden en je niet laten afschrikken door onrechtmatige bedreigingen.  Mogelijk hebben ze het inmiddels wel dichtgetimmerd.

Ov
door Over - Sep 7, 2019 om 14:13
1 Antwoorden / Vragen

Aan je leveringsovereenkomst voor gas met je energieleverancier is een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met algemene voorwaarden (AV) met je regionale netbeheerder gekoppeld. Zeg je je leveringsovereenkomst op, dan zeg je daarmee ook je ATO met AV op. Dit gebeurt aan de lopende band, bijvoorbeeld bij verhuizing (andere regio = andere netbeheerder) of bij wisseling van energieleverancier (nieuwe ATO via andere leverancier).

Als er geen nieuw energiecontract volgt of de nieuwe bewoner dit niet regelt, dan gaat de netbeheerder piepen. De netbeheerder mag namelijk geen energie leveren, i.v.m. scheiding van levering (= commercieel) en netbeheer (= overheid).

De netbeheerder heeft na opzegging 10 werkdagen de tijd om noodzakelijke handelingen te verrichten. Dit is bij verhuizing of nieuwe leverancier kwestie van administratie op orde brengen, zonder moesten voor de consument. Bij uitblijven van nieuw leveringscontract is dat kennelijk niet voldoende voor de netbeheerder. Deze netbeheerder legt dan 'noodzakelijke handelingen' dan ineens heel anders uit en probeert de kosten op de consument te verhalen. Probleem is alleen dat deze handelingen niet beschreven zijn in ATO/AV, noch het feit dat de consument hiervoor zou moeten betalen.

Inmiddels staat bij alle netbeheerders de vraag uit waarop zij deze doorbhen gesuggereerde verplichting op baseren, soms al langer dan 2 jaar. Geen van de netbeheerders heeft hierop tot nu toe antwoord kunnen of willen geven.

Advies hierin: schrijf je netbeheerder een reactie dat ze welkom zijn om een afspraak te maken en een deurwaarder dus niet nodig is dat je geen opdracht geeft voor de door Stedin gewenste werkzaamheden.

Aan dit thema is al op diverse plekken aandacht geschonken, zie bijvoorbeeld ook Kassa.

Overigens idioterie dat netbeheerders op deze manier te werk gaan. Ten eerste is het nog de vraag of het huidige gasnetwerk niet hard nodig is voor energietransitie (waterstof, biomethaan, biogas...), zelfs Stedin werk hier actief aan, zie bijv dit artikel. Anderzijds: als het toch verwijderd moet worden, maak dan een integraal plan en leg de kosten op de juiste plek/een plek waarvoor juridische grondslag is. Die grondslag is er nu niet, dus gaan de netbeheerders vrolijk dreigen met deurwaarders e.d.

Bl
door BlueTooth76 - Sep 7, 2019 om 14:16
1 Antwoorden / Vragen

Ik sluit me aan bij het antwoord van Ivo-W.

Door het opzeggen van het energiecontract heb je geen lopende ATO (aansluit- en transportovereenkomst) meer met de netbeheerder.

Je mag uiteraard geen gas meer afnemen maar als je gasloos bent zal dat ook niet gebeuren, aangezien je geen aangesloten verbruikers meer hebt en de gaskraan dichtgedraaid is.

De wet zit hier in een soort vacuüm, er is bij de splitsing van energiebedrijven in "leveranciers" en "netbeheerders" nooit rekening mee gehouden dat er (grootschalig) mensen gasloos zouden worden.

Zodra je enerigecontract is opgezegd, heb je daardoor ook geen ATO meer, dus geen contract met de netbeheerder.

Deze situatie lijkt voor netbeheerders nog moeilijk te accepteren, zij maken immers wel kosten als ze afsluiten maar vanuit de positie van een consument gezien kan een bedrijf je geen kosten opleggen voor zaken waar je geen opdracht voor gegeven hebt (na prijsopgaaf / offerte).

Het beste advies is dus inderdaad het genoemde Tweakers topic bezoeken, daar staat alle informatie (met standaardreacties / brieven) om je weerbaar te maken tegen deze bedrijven.

panter22
door panter22 Sep 9, 2019 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

De Geschillencommissie Energie heeft in een aantal uitspraken geoordeeld dat de netbeheerder de consument de mogelijkheid moet geven om te kiezen uit twee opties die kunnen worden aangemerkt als noodzakelijke handelingen; het verwijderen van de gasaansluiting of het afkoppelen van de aansluiting. De netbeheerder mag de (redelijke) kosten van deze noodzakelijke handelingen in rekening brengen bij de consument op basis van de algemene voorwaarden.
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verwijderen-gasmeter-door-netbeheerder/