Stedin dreigt met deurwaarder en afsluiten gas omdat ik gasloos ben geworden
Ik heb mijn gasovereenkomst opgezegd en nu ben ik verplicht van Stedin om voor 771 euro mijn gasmeter te laten verwijderen. Ik kan helemaal nergens terug vinden waar de kosten op gebaseerd zijn en ik heb verder ook geen enkele overeenomst met Stedin. Nu dreigen ze via de deurwaarder mijn gas te komen af sluiten, zou de deurwaarder de gasmeter dan komen halen, losmaken en meenemen. Ik voel mij onder druk gezet door een firma waar ik geen enkele overeenkomst mee heb, kan dat zomaar.
Cor
Ja, dat kan 'zomaar' al zal het niet de deurwaarder zijn die de gasmeter komt ophalen. ;-)
Ter info: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen
Die informatie is onjuist.
Om kosten in rekening te kunnen brengen, zal er een overeenkomst moeten bestaan.
Wanneer iemand die gasloos is zijn overeenkomst opzegt en géén opdracht geeft om de gasaansluiting te verwijderen, dan bestaat een dergelijke overeenkomst niet.
Stedin en ook de andere netbeheerders melden dan ook dat je de 'gasaansluiting kunt laten verwijderen' wanneer je geen gas meer gebruikt en geen vastrecht wilt betalen. Dat is geheel correct. Maar let vooral op het woordje 'kunt'. Dat geeft aan dat er geen enkele verplichting is om een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting.
@ivo w: OK
Bij iedere aansluiting hoort een overeenkomt. Dat is wettelijk zo bepaald. Dat u geen gas meer gebruikt is het niet zo simpel om alleen maar uw verbruikcontract op te zeggen, de belastingkant (vastrecht) blijft gewoon bestaan. U zal dus inderdaad met de netwerkbeheerder moeten praten hoe dit op te lossen. Of toch een maandelijks bedrag zolang de aansluiting er is, of de aansluiting op eigen kosten laten weghalen.
Een overeenkomst is helemaal niet verplicht. In de overeenkomst die de meeste mensen met hun netbeheerder hebben, staat in art. 3.6 van de algemene voorwaarden ook dat je die overeenkomst op elk moment mag opzeggen.
Hallo Cor- Gasloos ,
Ik kan helemaal nergens terug vinden waar de kosten op gebaseerd zijn
Netbeheer Nederland adviseert consumenten om bij hun netbeheerder inzicht te vragen in de rekening. 'Daarin zal de netbeheerder moeten aangeven wat de materiaalkosten, kosten voor mankracht en kosten van overheidswege zijn.'
Voor verdere informatie klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/afsluiten-en-verwijderen-gasmeter-kost-honderden-euros/
-
Netbeheer Nederland is de spreekbuis van de misleidende netbeheerders.
Beter zoekt Cor informatie op Tweakers:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785
Daar staat heel veel informatie over dit onderwerp.
gasleiding afdoppen niet beperkt tot een jaar volgens de geschillencommissie.
Lees
https://www.degeschillencommissie.nl/wp-content/uploads/uitspraak-113858.pdf
Dit is een hele boeiende: u heeft uw overeenkomst m.bt. levering van gas opgezegd maar dat betekent naar mijn zeer uitdrukkelijke mening nog niet dat u daarmee ook uw gasaansluiting zou hebben opgezegd. Punt is wel dat zolang de aansluiting in stand blijf van u wel wordt verwacht dat u de huur van de meter betaalt. Dit is analoog aan het ook al door @NEODUTCHIO gegeven antwoord.
Helaas is het wel zo dat op eigen kosten laten weghalen in die zin niet kan omdat alleen de netbeheerder dat kan.
M.i. gaat dreigen met een deurwaarder wel heel erg ver en dat is zeker aan de orde als u tot op heden geen verzoeken heeft gehad om wel de huur van de meter te betalen. Dit aspect lijkt mij iets, ook hetgeen Stedin op de website meldt een punt te zijn dat volstrekt over het hoofd wordt gezien.
Men kan wel stellen dat dit álgemeen'is geregeld maar het lijkt mij toch zinnig om in deze ook eens navraag te doen bij de ACM https://www.acm.nl/nl
en u zou ook nog kunnen overwegen om dit punt in te brengen bij de vaste 2e kamercommissie die hier over gaat. https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies en dat omdat ik van mening ben dat iemand niet financieel kan worden gestraft omdat die van het gas afwil.
De gasaansluiting hoeft ook niet te worden opgezegd. Slecht de aansluit- en transportovereenkomst moet worden opgezegd. En dat gebeurt automatisch met het opzeggen van je gas-contract.
De aansluiting kan vervolgens gewoon blijven liggen. Net als bij TV of telefoon/internet.
En dat betekent niet meer dan meter verwijderen en afdoppen (waar helaas toch ook geld voor wordt gerekend).
En zelfs voor die kosten van afdoppen bestaat geen rechtsgeldige overeenkomst om ze bij de voormalige klant in rekening te brengen, wanneer de klant daar zelf na het beëindigen van de overeenkomst geen opdracht voor gegeven heeft.
Ik voel mij onder druk gezet door een firma waar ik geen enkele overeenkomst mee heb,
U huurd de meter van Stedin, uw netwerkbeheerder, en daar zijn kosten aan verbonden. U heeft dus wel degelijk een overeenkomst met Stedin wat in het contract van uw energieleverancier is verwerkt. U heeft dit contract beëindigd dus heeft Stedin het recht om de meter te verwijderen als u o.a. de huur niet meer betaald.
Maar ik mag aannemen dat u eerder al informatie daarover gehad heeft waar u waarschijnlijk niets mee gedaan heeft.
Nee, Cor huurt die meter niet meer. Dat contract is beëindigd. Er is geen overeenkomst meer.
Uiteraard heeft Stedin nu het recht om de meter te verwijderen. Maar omdat er geen overeenkomst is, is er ook geen grond om daarvoor kosten in rekening te brengen.
U gooit een paar dingen door elkaar. Ook als is het contract met de energieleverancier stop gezet, de meter blijft eigendom van Stedin, de netwerkbeheerder, en niet van de energieleverancier en daar moet huur, ook wel netwerk of beheerkosten genoemd, voor betaald worden. Ging dat eerst via de energieleverancier nu moet het dan rechtstreeks aan Stedin betaald worden. En voor het verwijderen van de meter mogen kosten in rekening gebracht worden. Het is nml niet alleen de meter maar ook de aanvoerleiding naar de woning die verwijderd moet worden. Lees even goed wat er in uw link staat.
Uw link;
Op basis van twee jaar ervaring is in dit topic de overtuiging gegroeid, dat de netbeheerders juridisch geen enkele grondslag hebben om kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van je aansluiting, als je daar niet zelf opdracht toe geeft. De netbeheerders vinden dat niet leuk en zijn het er niet mee eens, maar zijn er nog steeds niet in geslaagd om een juridische grondslag aan te tonen voor het in rekening brengen van kosten voor iets waar jij niet om gevraagd hebt.
Nee, ik haal helemaal niets door elkaar. Echt niet.
De verplichting tot het betalen van vastrecht, waaronder de meter huur ook valt, komt voort uit de Aansluit- en Transportovereenkomst die, als onderdeel van het contract met de energieleverancier, met de netbeheerder wordt gesloten.
De Aansluit- en Transportovereenkomst wordt ook beëindigd met het beëindigen van het leveringscontract. Er is daarna dus geen contactuele relatie meer tussen de netbeheerder en consument. En dus ook geen grond om kosten in rekening te brengen.
Lees de tekst die je quote nog (en zelfs onderstreept) nog eens goed, evenals het bericht van Cor. En zie je vergissing in.
Cor heeft de overeenkomst opgezegd (wat een administratieve kwestie is) en niet gevraagd om de gasmeter te verwijderen (wat fysieke werkzaamheden vereist).
Er is –op dit moment- juridisch en praktisch gezien geen voorziening mogelijk zoals door de consument verzocht. Als een gasaansluiting gedurende lange tijd buiten bedrijf is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd. Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten betalen.
bron
Je bron is niet van toepassing op het dossier van Cor. Want je bron gaat over een consument die om 'afsluiting' gevraagd heeft. Cor heeft daar niet om gevraagd, maar simpelweg zijn overeenkomst opgezegd.
Daarbij is het natuurlijk flauwekul dat een verzegelde aansluiting niet veilig zou zijn, maar het wél veilig is wanneer je gewoon de gaskraan dicht draait, zelf na de meter een afsluitdop plaatst en voor niks vastrecht blijft betalen. Fysiek is die situatie gelijk. En daarmee is de veiligheid ook gelijk.
Maar al zou verzegelen voor langere tijd toch onveilig zijn, dan is dat geen reden of grond voor de netbeheerder om kosten bij derden in rekening te brengen. De Gaswet is heel duidelijk : het waarborgen van de veiligheid van het gasnet is een primaire taak van de netbeheerder. Daarmee is het een taak die uit de algemene middelen van de netbeheerder betaald dient te worden. Als naar mening van de netbeheerders of toezichthouders de gasaansluiting om veiligheidsredenen verwijderd moet worden, dan draait de netbeheerder dus op voor die kosten.
@OVER, u moet wel even de gehele reactie lezen, wat het juridisch punt betreft werd hierin verzocht de leiding af te doppen. En daar is de netbeheerder, juridisch gezien, vrij in om dit wel of niet te doen.
Bij de TS gaat het om het al dan niet verwijderen waar de TS niet om gevraagd heeft maar............. en nu komt het
Als een gasaansluiting gedurende lange tijd buiten bedrijf is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd.
Dus de boel zal verwijderd moeten worden omdat de TS geen gas af neemt en ik schrijf nergens dat dit voor rekening van de TS moet komen.
En zolang de meter er zit zal er vastrecht e.d. betaald moeten worden, dit gaat normaal via de leverancier. Denk niet dat de leverancier of netbeheerder dit voor eigen rekening neemt.
Ja hoor, ongeweten dan, maar Stedin is uw netwerkbeheerder. Dus heeft u er wel mee te maken, In het "normale leven" denkt u dat u alleen met uw gas/elektra leverancier te maken heeft maar, in dit geval Stedin, is de beheerder van de meters.
'Er mee te maken hebben' maakt nog niet dat er kosten in rekening gebracht mogen worden. Er ligt ook een kabel van Ziggo naar mijn woning. En ee. glasvezelkabel van KPN. Betaal ik geen cent voor.
Nou, ik kan u wel uit de droom helpen. Ik ontving op 30 Juli 2019 een brief van Stedin met:
Geachte bewoner van....
U heeft ons gevraagd om de slimme elektriciteitsmeter bij u te plaatsen. En een heel verhaal. En datum wanneer men kwam en dat het me €67,75 zou kosten. Helemaal verbaasd: nooit om zoiets gevraagd en, los daarvan, alles gaat via de WBV.
Na veel ongrijpelijke telefoontjes kwam aap uit mouw: mijn meter schijnt kapot te zijn. Dat weet ik niet, want de pas een half jaar geleden geplaatste meters zijn in de kelders van het flatgebouw. Ik kom daar nooit meer, (niet belangrijk waarom). De monteur is 14 Augustus geweest dus houd ik met Argusogen mijn bankrekening in de gaten. Kortom, als ik niet alert was geweest was er zeker en vast een rekening gekomen.
Wat heeft uw elektriciteitsmeter van doen met een gasaansluiting?
Stedin en aanverwante artikelen? Het verhaal begon immers over Stedin? Leverancier van gas en elektra, toch. Aan alle aanbieders... van
Maar als je geen vaste lijn hebt van KPN hoef je ook niet voor de aansluiting te betalen, hoewel die wel in uw huis zit en van KPN is.
U hebt geen contract met Stedin.
Met wie dan wel?
En wat heeft KPN er mee te maken.
Beetje nadenken. Van KPN ligt er ook een voorziening in je huis en als je dat niet gebruikt hoef je er ook niet voor te betalen om het weg te laten halen.
Voor KPN zijn er geen wettelijke regels, voor een gasaansluiting wel. Namelijk de gaswet.
@tijger1, Nog iets meer nadenken, als je geen vaste lijn hebt heb je ook geen telefoon en nummer en is je lijn simpelweg "dood". En al hang je er 10 telefoons aan je kunt de lijn niet gebruiken. Idem dito met kabel TV.
Gebruik je geen gas wordt er altijd gas tot aan de meter geleverd en heb je nog altijd de meter in huis. Dus betaal je leveringskosten, duurzame opslag, belasting en meterhuur. En daarnaast kun je altijd weer de kraan open draaien en heb je weer gas.
Als je geen contract hebt, mag je geen gas afnemen, dat is diefstal. Die meter en de leidingen daarvóór zijn niet van jou. Duurzame opslag betaal je over het verbruik.
Ja als, als, als, zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Geen goede vergelijking. Een niet gebruikte KPN lijn kost niets. Voor een niet gebruikte gasleiding is nog steeds onderhoud nodig. Als de leiding van het hoofdnet naar de woning doorroest of anderzins beschadigd raakt heb je een probleem. Dat heb je niet bij een niet gebruikte KPN lijn.
@Neodutchio : de Gaswet schrijft nergens voor dat er een contract moet zijn wanneer er een gasmeter aanwezig is. De vergelijking met KPN gaat dan ook uitstekend op. Geen overeenkomst, dus geen grond voor het in rekening brengen van kosten. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785
Als je wanbetaler bent, dan ging Stedin het gas afsluiten en de meter verwijderen.Pas als je weer aangesloten werd, dan moest je alle kosten betalen, Mensen die geen gas meer willen, maakten gebruik van deze regeling om gratis van het gas af te komen. Jij dus ook.
Nu heeft Stedin er wat op gevonden. Als je afgesloten moet worden, moet je flink betalen. Wil je weer aangesloten worden, niet.
Jouw verzoek tot opzegging van de gasovereenkomst, wordt opgevat als een verzoek om de meter te verwijderen.
Kostenuitspliting is op verzoek leverbaar,
Stedin heeft dus wat gedaan met de uitspraak van de geschillencommissie:
Zie bijdtage Malty:
Dat de opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst op grond van artikel 3.6 aanvullende werkzaamheden en kosten voor de ondernemer (netbeheerder) met zich meebrengen, acht de commissie begrijpelijk. Echter slechts de met de opzegging verbonden redelijke kosten, die voortvloeien uit de werkzaamheden die proportioneel van aard zijn, mogen – naar het oordeel van de commissie - in rekening worden gebracht bij de afnemer c.q. consument.
Panter, waar leest u dat TS de rekening niet heeft betaald?
Als die 771 euro betaald is, hoeft er geen deurwaarder te komen.
Er wordt al gedreigd met een deurwaarder omdat Cor simpelweg geen overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting aan wil gaan.
Achterlijk maar waar. Er wordt gedreigd met een deurwaarder omdat je geen klant wil worden. We wonen toch niet in één of andere corrupte bananenrepubliek?
Dit is het enige juiste verhaal van panter22. Mogelijk wordt het door de regering tzt weer omgedraaid en is het goedkoper het vastrecht te betalen ..??
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer