kriekra
door kriekra Aug 25, 2010 om 17:40
Huishouden & energie

Steenstrips verwijderen of eroverheen stuken

Ik heb interesse om een huis te kopen. Helaas is één wand van dit huis in de woonkamer bedekt met steenstrips. Ik kan ze eruit laten hakken en opnieuw stuken, maar dit is volgens mij een verschrikkelijke klus. Is het mogelijk om over steenstrips heen te stuken, zodanig dat je niet meer kan zien dat er steenstrips hebben gezeten? Dit lijkt mij minder werk, en ook goedkoper. Ik verneem graag wat hier de ervaringen mee zijn. Alvast bedankt voor de reacties.

45202 14 Rapporteer

genius
door genius - Aug 25, 2010 om 17:58
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo kriekra,

Volgens mij is het (nagenoeg) "lood om oudijzer" (excuus voor de uitdrukking) gezien het feit dat de steenstrips waarschijnlijk een (diep) reliëf bevatten en dus eerst geëgaliseerd en daarna gestuct zullen moeten worden. Een bijkomstigheid is wanneer op een gegeven moment de steenstrips los gaan laten er écht een probleem ontstaat.

Derhalve zal mijn advies dan ook zijn: eerst de steenstrips verwijderen en daarna stucen.

Ik wens U veel succes met de keuze én de arbeid!

M.vr.gr.

G.

poltol
door poltol - Aug 25, 2010 om 18:38
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Haal ze eraf.
Je gaat ze namelijk, op enig moment, erdoor heen zien.
Met name de voegen worden, als afwijkende kleuren, zichtbaar.

Als de kamer leeg is, is het een karwei van niets.
Kangoo huren met brede beitels, hoekje vrij maken en hup de kangoo er tegen en in één ochtend is het er helemaal af.
Een beetje nabikken op de lijm resten en dan egaliseren en daarna mooi [laten] stucken.

Veel [breek] plezier, poltol

getty
door getty - Aug 25, 2010 om 18:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een goede stucadoor kan u waarschijnlijk prima vertellen wat te doen. Wij hebben onlangs een gegranolde muur laten stucen. Was toch een behoorlijke klus. 2 dagen werk. Eerst zelf alles voorgestreken, 1 dag de muren glad maken, de dag erna wij weer voorstrijken, en na een paar dagen de muren afgewerkt met spachtelputz. Omdat wij het lieten spachtelputzen hoefde de muur niet superstrak gestuckt te worden. Wilt u de muur behangen of glad laten, dan zal het gladstucken ook wel 2 behandelingen vergen schat ik zo. Wij waren zo'n 23 euro per vierkante meter kwijt aan de stucadoor, of dat duur is weet ik niet. Wel puik werk geleverd.

kriekra
door kriekra - Aug 25, 2010 om 22:34
204 Antwoorden / 64 Vragen

Bedankt voor de adviezen, ik zal er zo te zien toch aan moeten geloven als ik het beste resultaat wil. Mocht ik het huis hebben gekocht zal ik laten weten hoe ik het steenstripprobleem heb opgelost!

Lsk520
door Lsk520 - Aug 25, 2010 om 22:45
827 Antwoorden / 2 Vragen

Kun je er niet beter een gipswandje voorzetten? Kost je een paar cm kamerbreedte, maar dan is je probleem wel snel en goedkoop opgelost.

edwardus
door edwardus - Aug 26, 2010 om 00:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt eroverheen stucen of ze verwijderen. Het voornaamste zal zijn of de dikte van de muur niet te groot wordt. De voegen zouden niet mogen "doorschijnen" als het goed gedaan wordt, hangt ook nog van de afwerking af. Strips aftikken zal toch niet zo vreselijk veel meer troep geven dan wat je al krijgt door de stuc-klus.

edwardus
door edwardus - Aug 26, 2010 om 00:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ik bedoel dus wel dat ook als je de steenstrips eraf haalt, er toch een stuclaag opgezet zal moeten worden.

westhoekje
door westhoekje - Sep 12, 2010 om 07:59
54 Antwoorden / 19 Vragen

Deze strips zijn naar alle waarschijnlijkheid verlijmd met een pasta lijm.
In dit geval kunt u met een brander / enige tijd de vlam richten op een steen, kapot slaan en vervolgens de tegel en de lijm met een plamuur mes verwijderen.

Pasta lijm kristaliseert na het verwarmen.
In dit geval zal de muur niet beschadigd raken m.u.v. de eerste tegel die u klap gegeven hebt.

Dit lijkt veel werk maar het valt nagenoeg mee. het mooiste zou zijn indien u dit met z`n twee zou doen.
Draag bij dit karwei wel handschoenen die enige warmte kunnen absorberen.

kriekra
door kriekra - Oct 23, 2010 om 21:34
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik heb het betreffende huis gekocht. We zijn begonnen met het voorzichtig verwijderen van de steenstrips, maar hierbij lieten niet alleen de steenstrips los, maar ook de muur daaronder. Ik kwam rechtsreeks op de tussenmuur (tussen mij en de buren) uit. We zijn hier dus maar niet verder mee gegaan.
Ik heb een stucer de situatie laten beoordelen, en die zegt zonder problemen over de steenstrips heen te kunnen stucen. Ook het stukje wat al weggehakt was, kan keurig hersteld worden. Zodra deze klus geklaard is, zal ik laten weten hoe het eindresultaat is geworden.

edwardus
door edwardus - Oct 23, 2010 om 23:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eerlijk gezegd klinkt het alsof het misschien maar goed is ook dat de muur eraf komt tot aan de tussenmuur, dat is een stuclaag die je maar beter helemaal kunt vervangen door een goede. Dat heb ik destijds niet gedaan en af en toe nog spijt. Is het bij jullie ook zo'n grijs zanderig prutswerk dat je met een borstel zo ongeveer kunt verwijderen?

kriekra
door kriekra - Dec 13, 2010 om 16:54
204 Antwoorden / 64 Vragen

@Edwardus, sorry voor de zeer late reactie, ik ben erg druk bezig geweest met klussen.
Het was geen grijze zanderige substantie, volgens mij een "gewone" bouwmuur.

De stucer heeft zoals beloofd keurig het gat kunnen dichten en strak over de steenstrips heen gestuct. Hierna zag je nog wel kleurverschil van de steenstrips, maar dat verdween nadat de schilder zijn werk had gedaan. Ik ben tevreden met het resultaat.

an
door anneke blok - May 9, 2012 om 11:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

dit weekend steenstrip verwijderd, er zat een vieze gele lijmlaag onder van alles geprobeerd, lijmverwijderaar, maar dan moet je uitkijken voor de gevaarlijke dampen. Nu dacht ik , ik heb een stoomreiniger van karger, laat ik dat eens proberen. En wat denk je, alles vloog eraf. met plamuurmes, goed de stoom met de raamwisser op de muur zetten, lang vasthouden en dan gaat het wonder boven wonder eraf, Je zou ook een behang stomer er voor kunnen gebruiken, die huur je dan bij de gamma of zo.

dc
door dcz - May 9, 2012 om 16:22
439 Antwoorden / 1 Vragen

beste Anneke,

dit topic stamt uit augustus 200...
ik maak me sterk dat vragsteller inmiddels al een creatieve oplossing heeft gevonden.
Je advies is dus niet meer zo relevant...
Topics ouder dan een jaar kun je laten voor wat ze zijn....

zonnewind
door zonnewind - May 8, 2014 om 08:04
222 Antwoorden / 61 Vragen

Toch kunnen anderen misschien iets hebben aan dit soort tips. Ik zal hem in ieder geval bewaren.