mi
door miek40 Oct 26, 2008 om 13:59
Huishouden & energie

Stof in huis door condensdroger??

Ik heb een vraagje. Bij mij op de tweede verdieping staat mijn condensdroger. Ik leeg altijd netjes waterbak en stofopvang en maak eens in de zoveel tijd het ding onderin schoon waar stof en kalk zich ophopen.

Nu is mijn vraag: kan het zo zijn dat ik in de rest van het huis extra fijne stof kan terugvinden van die condensdroger?? Het is in de studeerkamer op de 1e verdieping echt niet te geloven hoeveel stof daar altijd neerdaalt, en die stof ruikt naar wasmiddel.

Zou dit met een normale (lees: geen condensdroger) wasdroger minder zijn?? Ik heb namelijk een raam boven de droger dus zou makkelijk een afvoerslang van een normale droger kunnen plaatsen.

Wie weet hier iets van af en kan mij adviseren??

24886 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 26, 2008 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste miek40: Ja, een condensdroger strooit als het ware dan wel niet rechtsreeks het stof naar binnen, maar inderdaad blijven er kleinde stofdeeltjes vrijkomen, wij hebben een aeg condensdroger, compleet met opvangbak voor water, een condens bak, die je inderdaad goed schoon moet houden, en die onderin de machine geschoven zit, en nog eens een stoffilter, die zich in de deur-openning bevindt. Inderdaad is het mogelijkerwijs een goede optie in Uw geval, om inderdaad een droger met een losse slang naar buiten aan te schaffen, die blaast inderdaad alle stof direct naar buiten, maar ook zo'apparaat moet je uiteraard goed schoonhouden, voordeel is ook, dat ze een heel stuk goedkoper zijn in aanschaf...Gr. Succes, Henri

ve
door verwijderd - Oct 26, 2008 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Dat stof is hoofzakelijk stof wat in iedere ruimte hangt, in ieder huis,veroorzaakt word dat door het vocht wat door de condensdroger grotendeels in huis terecht komt, en dit vocht bind al het stof wat in de ruimtes hangt, en komt zo als stof vlokken op liggende delen terecht zoals tafels en kasten, bovendien zuigt deze droger ook deze vochtige stof ook weer op, en zo is de cirkel rond, en daar is niet veel aan te doen als de ruimte waar de droger staat,goed te ventileren, en open deuren naar andere ruimtes vermijden,wat  het beste is inderdaad dat u een afvoerdroger aan schaft, daar deze met een slang of buis werkt, en het vocht en stof naar buiten word afvoert, het drogen gaat sneller, en dus minder stroom verbruik, en geen stof in huis.

succes er mee.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Inderdaad geeft een condensdroger meer stof, omdat hij in het vertrek waar hij staat lucht aanzuigt en uitblaast via z'n ventilator.Daar zit dan wel een filter tussen, maar dat houdt stof nooit 100% vast. Het allerbeste is, wanneer maar enigszins mogelijk, om een droger met uitblaas naar buiten te nemen.Deze zijn daarnaast ook nog eens voordeliger in stroomgebruik!

Sukses, gr. Hans.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2008 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik heb ook een condensdroger,die stond eerst op een slaapkamer waar niemand sliep.Ik had er totaal geen last van het stof.Er stonden toch een bureu in en wat kasten.Ik zette wel altijd de raam open.Nu zit ik in een benedenwoning en daar staat in de berging nu de condensdroger.Er staat van alles in de ruimte,maar ik zie nooit geen stof.Ik laat wel de kamerdeur open staan,anders heb te veel condens in de ruimte,en het is er erg warm,maar stof heb ik niet.Misschien dat die andere goedkoper is,maar met een slang die moet je ook uit een raam hangen,en dan krijg je weer van beneden dat de ramen wat nat worden.Dat was bij mijn dochter het geval.Groetjes Jeannie.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2008 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

ik heb ook een condensdroger maar staat gelukkig in de garage. ben blij dat die daar staat. met zo'n slang naar buiten vind ik ook niks mij buurvrouw heeft dat, en er ligt altijd van die dotten stof in mijn tuin. dus zo is er altijd wat

gr. maria

ve
door verwijderd - Oct 27, 2008 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1953maria, Ja...daar heeft U een punt, inderdaad, dat is ook weer zo, kunnen de milieu freaks weer in actie komen....het is toch wat hoor! (Of je hangt de was aan de waslijn, kost helemaal verder niets als een waslijntje dan, of droogrekkie/droogmolen) Gr. Henri

ve
door verwijderd - Oct 27, 2008 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd verhaal. Wij gebruiken een condensdroger, die d.m.v. een t-stuk is aangesloten op de waterafvoer van de wasmachine. De pluizenzeef wordt na iedere droogbeurt schoon gemaakt en de condensator wordt na vier droogbeurten schoon gespoeld. De droger staat op de wasmachine in de badkamer. En in de hele badkamer zien we nergens stof liggen. Daarom vind ik het wel een wat vreemd en voor ons onherkenbaar verhaal. In een vorige woning hadden we een droger met slang, die we overigens op een speciaal buitenafvoerrooster hadden aangesloten. Door een open raam hangen is niet bepaald ideaal. De slang moest je regelmatig van stofpluizen ontdoen. Wij geven duidelijk de voorkeur aan de condensdroger.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2008 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Miek,

Het klopt dat u (erg) fijn stof kunt terugvinden wat is verspreid door een Condensafvoerdroger. Hier is weinig aan te doen, want dit fijne stof wordt door de naden en kieren geperst door de krachtige luchtstroom in de droger.

Het enige wat u kunt doen doet u al: Het pluizenfilter schoonmaken (liefst bij elke droogbeurt) en ook de condensor regelmatig schoonmaken.

Een Luchtafvoerdroger (met afvoerslag naar buiten) verbruikt meestal minder energie, is sneller klaar en voert de vochtige lucht met kleine stofdeeltjes af naar buiten, dus dat geeft minder stofoverlast, maar ook deze drogers produceren (wat) stof.

Meer over drogers:

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wasdroger

Succes

ve
door verwijderd - Oct 28, 2008 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de nuttige en duidelijke antwoorden op mijn vraag. Fijn om zo wat meer te weten te komen over het stof-mystsrie in huis....

Groeten, Annemieke

ve
door verwijderd - Oct 28, 2008 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de nuttige en duidelijke antwoorden op mijn
vraag. Fijn om zo wat meer te weten te komen over het stof-mystsrie in
huis....

Groeten, Annemieke