bosbess
door bosbess Jul 1, 2011 om 11:37
Huishouden & energie

Stofzuigers met en zonder zak

Ik wil een zakloze stofzuiger kopen, ben al in een winkel geweest. Tig mét en tig zonder zak. Mijn vraag: zitten er nadelen aan een zakloze stofzuiger? Mij lijkt het ideaal, maar waarom zijn er dan zoveel stofzuigers mét zak? Maken de zakloze meer lawaai? En omdat ik dat lawaai best wel belangrijk vind: is er erg veel verschil is tussen 80 decibel en 76 decibel?

88168 42 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 1, 2011 om 11:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het nadeel vind ik dat de stofzak van stofzuigers die geen weggooibare stofzak hebben geleegd moeten worden. Ik doe dat buiten omdat dat een stoffig karwei is. Ook moet ik bij mijn stofzuiger regelmatig het filter schoonmaken anders zuigt deze niet goed meer.

Voordeel van de mijne is dat hij klein en licht is. Het aantal decibellen wat deze stofzuiger veroorzaakt is mij niet bekend. Het stoort mij al vast niet.
Ander voordeel: geen kosten disposable zakken.

Mijn stofzuiger: AEG Viva spin 7418.

bosbess
door bosbess - Jul 1, 2011 om 13:46
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dank jullie wel, dat helpt. Tdehond, ik had in de winkel al alle door mij genomineerden even opgepakt en gewogen, want ook ik vind gewicht en afmeting belangrijk. Uit beide reacties begrijp ik dat ik een beetje moet oppassen met legen en dat zal ik dan ook doen.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 1, 2011 om 14:17
315 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een philips ding zonder zak en dat gaat prima. Zit een filtertje bij in de opvangbak die je af en toe even moet uitschudden/leegkloppen maar als je dat in een vuilniszak doet heb je er weinig last van. De opvangbak giet je gewoon leeg. Ik vind het een uitkomst dat je niet meer het geprut met losse zakken hebt.

M'n moeder gebruikt een Dyson en is daar ook erg tevreden mee.

Het verschil tussen die twee dingen is dat de dyson een stuk steviger zuigt maar ook meer herrie maakt (de kracht is instelbaar).
De philips voldoet voor mij meer dan uitstekend, ook deze kan je qua kracht instellen. (hoe minder kracht hoe minder herrie).

Succes met je keuze!

tdehond
door tdehond - Jul 1, 2011 om 14:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.

Dyson is een goed apparaat. Ik heb er een overwogen i.v.m. de hondenharen, maar ik vind hem veel te zwaar.

tappie
door tappie - Jul 1, 2011 om 15:02
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ik heb zelf een phillips, al heel lang, maar wat ik echt een nadeel vindt is niet het kleine filtertje,maar die grote die in de bak zit,die is bijna niet goed schoon te krijgen en als je hem uitklopt,doe het dan in je gft met de deksel dicht want je stikt de rotmoord

bosbess
door bosbess - Jul 1, 2011 om 17:57
354 Antwoorden / 40 Vragen

Iedereen bedankt, inmiddels de Moulinex Compacteo aangeschaft. Niet echt geruisarm op 1900 W, maar als ik hem (dankzij Jaap) iets lager zet, valt het lawaai best mee. Zoals de naam al zegt: compact, maar ook licht en een gemakkelijk te reinigen stofbak. Dyson is niet alleen zwaar maar ook duur en dat ben ik in het huishouden niet waard...

ro
door ron530 - Jul 1, 2011 om 18:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is ooit onderzoek gedaan over hoe een stofzuiger zou moeten werken, voldoende zuigkracht maar vooral het lawaai. Is raar maar menigeen vindt een geruisloze stofzuiger niets die is bij voorbaat niet goed. Een bedrijf in het zuiden des lands had zo'n ding maar was zo weer foets. Je kunt dus stellen! hoe meer lawaai de stofzuiger maakt hoe beter die werkt, neemt het geluid af dan zal de stofzak wel vol zitten. Is puur een hoor kwestie.

bosbess
door bosbess - Jul 1, 2011 om 18:41
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ron, leuk verhaal. Ik zag ook stofzuigers met een zg. Silence systeem, maar ook die waren héél duur.

..
door ... - Jul 1, 2011 om 18:54
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik twijfel nog.
De alles zuiger uit bouwmarkt is redelijk stil en niet regelbaar.
Wel regelmatig legen omdat een vuil filter zowel het geluid dempt maar ook niet meer zuigt.

Ik kan de wasbak ook ontstoppen die alles zuiger ,dus niet echt een zak loze die U bedoelde.
Maar die alles zuigers zijn wel veel voordeliger en groot vuil kan er ook in.
Ook zal ik een Bestron bij groot vuil staan, ook geprobeerd maar die moet je dagelijks en soms tijdens het zuigen ook al tussendoor legen.
Die opvangbak is redelijk maar filter is te snel vuil.
Ik zie ze vanaf €30,- staan en deze is nu in de garage, voldoende om de auto uit te zuigen maar mijn huis is te groot.

Dus vooral de goedkope maken vreselijk veel lawaai, zuigen slecht en zitten te snel vol.
Gezien de Dyson prijzen voorlopig liever een alles zuiger uit bouwmarkt.

ro
door ron530 - Jul 1, 2011 om 18:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zuig het niet uit mijn duim, het onderzoek is werkelijk gedaan. Een stofzuiger die geen lawaai maakt zuigt niet goed, zit tussen de oren.

robert11
door robert11 - Jul 1, 2011 om 20:25
310 Antwoorden / 25 Vragen

We hebben 2 honden met lange haren en 3 stofzuiger.
Beneden een Philips zonder zak, boven een bouwmarkt stofzuiger zonder zak, en voor tuinhuisje etc...een alles zuiger.
Beneden stof de Philips alles weg! Het leeg halen is een makkie, schoonmaken een minder leuke karwei. Schoonmaken 1 X per 2 weken.
Boven is de stofzuiger meteen vol van de honden haren die alléén in de draaikoker blijven en niet doorgaan naar de grote houder! Schoonmaken na elke beurt!!!
De derde zuigt alles wat hij tegen komt en is heel gemakkelijk schoon te maken ook dankzij de grote formaat. Schoonmaken? wanneer men zin heeft....

Ergo: de phillips is nog steeds de beste van alle en is regelbaar kwa zuigkrachten...

tucker
door tucker - Jul 4, 2011 om 13:21
136 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn Bosch Roxx'x maakt heel weinig lawaai en zuigt als de beste. Als ik niet oppas zuigt hij zo de hele poes op i.p.v. alleen de haren. ;-) Hij loopt heerlijk licht en de stofbak is gemakkelijk leeg te kiepen zonder dat het stuift. Heerlijk apparaat, jammer dat hij er niet eerder was. Met de Miele cat & dog was het maar behelpen vergeleken met deze...

jansje
door jansje - Jul 4, 2011 om 13:24
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 1 jul 2011, 14:29]@ t.s.

Dyson is een goed apparaat. Ik heb er een overwogen i.v.m. de hondenharen, maar ik vind hem veel te zwaar.

Hallo tdehond

ook wij hadden een Dyson zelfs eentje met speciaal mondstuk i.v.m. honden haren.
ik ben erg blij dat ik ( nadat ik hem had schoongemaakt ) en hij was pas 1 maand oud, heb kunnen door verkopen. want echt mijn hondenharen bleven heerlijk liggen, had er niets aan!!!
hoop dat u er wat aan heeft

gerardk
door gerardk - Jul 4, 2011 om 13:38
175 Antwoorden / 8 Vragen

Het aantal geproduceerde decibel is een logaritmische functie dat wil zeggen dat 3 Db(a) meer een verdubbeling van het geluidsvolume is en dat is nogal wat.

gabriele
door gabriele - Jul 4, 2011 om 13:50
107 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb er 2 met zak maar eentje die je kunt uitwassen bosch en een siemens is een pot nat hoor zuigen beide zeer goed alleen vind ik het materiaal en zo een beetje zwakjes rowenta had ik hiervoor meer dan 10jaar ja dan gaan ze de geest geven ik gebruik elke dag dus 2 hondjes een verhaart en de ander moet geschoren worden dus heb je ook haren van herrie maken ze allebei kalorik had ik meer dan 10jaar die ging zoveel herrie maken zodat ik bang was dat de brandweer zou komen dus opgeruimd die hap en 2 nieuwe gekocht ja ze hebben niet eeuwig leven ,maar de zakken die je moet kopen zijn veel te duur dus uitwas bare genomen werkt prima gr

ch
door chevyrolf - Jul 4, 2011 om 13:50
60 Antwoorden / 12 Vragen

heb ook een dyson gehad kwa prijs verhouding en zuigkracht pfff ellende , ben weer terug gegaan naar mn miele met zakken minder geknoei met stof , en zuigt veel beter alles weg, heb een houten vloer met naden , 2 hondjes , alles word elke dag gezogen, met de miele zoog ik het stof tussen de naden weg met de dyson niet en ook de loper word beter schoon , er huist ook veel bacteriën in de bak, en de zak gooi je weg incl, bacterien , en het geluid is ook veel beter van de miele wat een rot toon die dyson ,

xa
door xan2cv - Jul 4, 2011 om 13:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een aantal jaren geleden zo'n geweldige dyson gekocht, zonder stofzak.
Iedereen denkt natuurlijk dat het stof in een opvangbak wordt opgevangen... Is ook zo, maar het fijnste stof blijft achter in het filter dat je vervolgens flink moet loskloppen boven de vuilnisbak.
Overal stof en stoflongen! Een tweede filter moet je regelmatig schoonmaken en afspoelen.
Dus wat nu het daadwerkelijke voordeel is van het aaraat moet ik nog uitvinden.
Want de tweede stofzuiger die ik op de tweede verdieping gebruik en wel een stofzak heeft is veel makkelijker. Zak eruit, in de vuilnisbak en nieuwe zak erin, klaar!
De reden dat ik de dyson nog niet naar de kringloop gebracht heb, is dat hij zo vreselijk duur was.

tedjek
door tedjek - Jul 4, 2011 om 14:02
35 Antwoorden / 23 Vragen

Ik heb een zakloze Dyson sinds 2 jaar en ben uiterst tevreden. Zou nooit meer een andere willen hebben. Een keer per half jaar spoel je de filter uit in lauw water en klaar is Kees. Qua geluid is het niks meer als een andere stofzuiger.

raydep
door raydep - Jul 4, 2011 om 14:19
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren geleden een Dyson aangeschaft en ben daar zeer tevreden over.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 4, 2011 om 15:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vreemde zaak:
ts Bosbess vraagt advies over de aanschaf van een stofzuiger om 11.37 uur.
Slechts 6 adviezen later staat ze al in de winkel.
En meldt om 17.57 dezelfde dag dat er een nieuwe stofzuiger is gekocht.
Beetje raar om niet andere adviezen af te wachten.
Nog raarder : nadat Bosbess heeft gemeld dat er een nieuwe stofzuiger is gekocht stromen de stofzuiger verhalen nog steeds binnen.

lu
door lucienne1954 - Jul 4, 2011 om 15:09
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dus de dyson met de speciale borstel en ik heb dus katten en honden en ben hier dus dik tevreden over. Ook dus de speciale borstel voor de kleden, als ik alles gezogen heb ligt er nergens meer haar . De volgende stofzuiger weer een dyson.

lenyenfred
door lenyenfred - Jul 4, 2011 om 15:24
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Bosbess,
HEEL belangrijk is de reiniging van ALLE filters en dat regelmatig.
Veel succes

audb
door audb - Jul 4, 2011 om 15:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Om maar meteen even over het geluid te beginnen.
Het verschil tussen 80 decibel en 76 decibel hangt af van waar u zich aan ergert.
4 decibel is voor de een niet erg terwijl de ander uit zijn dak kan gaan.

Maar de vraag wat het nadeel is van een stofzuiger zonder zak is STANK.

Zeker als u ook nog eens huisdieren heeft dan kan de huidvet wat opgezogen wordt voor stank zorgen.

Tevens moet de opvang bak en filters regelmatig goed worden schoon gemaakt anders spring de vermogen met grote sprongen achter uit.

Ook kan het zijn dat de (papieren/katoenen) filter gaat scheuren en komt het vuil in de motor terecht.

En een Dyson?, volgens mij zijn mensen die hem hebben alleen tevreden omdat ze gewoon teveel voor zo ding hebben betaald :).

bosbess
door bosbess - Jul 4, 2011 om 18:06
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dag allemaal, leuk om dit alles te lezen, maar ik had alleen maar gevraagd of er nadelen zitten aan zakloze stofzuigers en of er een groot verschil is tussen 80 en 76 decibel. Het mag duidelijk zijn dat ik na de eerste drie antwoorden genoeg wist om terug te gaan naar de winkel waar ik al was geweest om de door mij uitverkoren stofzuiger alsnog te kopen.

Uit antwoorden op een andere vraag (het stofzuigermondje) had ik al opgemaakt dat het wattage niet het allerbelangrijkste is en van Jaap (antwoord 3) begreep ik dat een stofzuiger minder lawaai maakt als je hem op iets minder kracht zet.

Ik stel het op prijs dat GerardK alsnog heeft geantwoord op mijn vraag over het verschil tussen 80 en 76 decibel. Dat weten we dan ook weer.

En verder wens ik ale reageerders veel plezier met hun diverse merken stofzuigers, met of zonder zak, hun hondjes, hun hondeharen en wat dies meer zij.

ho
door holtwi - Jul 4, 2011 om 21:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

de eerste stofzuigers hadden een linnen stofzak.deze moest je uitkloppen in de vuilnisbak .een smerig werkje .nu begint men weer van voor af aan.maar de stofzuigers van nu zijn geheel zonder stofzak,stof komt dan in een stofbak door middel van cycloonwerking werkt goed maar is toch een vieze klus.stofzuigers met stofzak zuigen echt wel goed.mits je een goede koopt en die herrieschoppers hebben een klein motortje met meest al 1 waaier ,terwijl de betere zuiger een motor heef met 3waaiers (turbine systeem) deze zuigen goed weing lawwaai maar zijn iets zwaarder.overigens kan een stofzuiger van 1000 watt net zo goed zuigen als een van 2200 watt .,

groet William

si
door sihircinin - Jul 4, 2011 om 22:55
11 Antwoorden / 0 Vragen

Als medewerker in de huishoudelijke tak van de thuiszorg mag ik niet werken met een stofzuiger zonder wegwerpzak. Voor de meeste onder ons zal dat niet meteen een reden zijn een stofzuiger met wegwerpzak te kopen, wij hebben ten slotte geen huishoudelijke ondersteuning nodig maar als je ervoor komt te staan zul je voor er met de stofzuiger wordt gewerkt wel moeten zorgen dat je er 1 hebt die aan de eisen van de arbo wet voldoet.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 5, 2011 om 01:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller heeft op 1 juli al een nieuwe stofzuiger gekocht !
Blijven jullie nou echt doormekkeren ?

pc
door pch07 - Jul 5, 2011 om 10:22
22 Antwoorden / 9 Vragen

Er zitten geen nadelen aan een zakloze stofzuiger. Het volume is gering maar het ligt eraan wat voor stofzuiger je koopt. Ik heb een Electrolux Clean en is een hele goede zuiger. Is gemakkelijk te legen en schoon te maken. Zou geen ander meer willen

sp
door spikkel - Jul 5, 2011 om 10:28
148 Antwoorden / 5 Vragen

Mensen die allergisch zijn voor stof moeten echt niet aan zo'n ding beginnen. Waar heeft iedereen zin in ? Elke 2 weken je stofzuiger schoonmaken !! Hier gaat er elk half jaar een nieuwe stofzak en motorfilter in en eens per jaar ook nog een HEPA filter. Gemak dient de mens.

birdies
door birdies - Jul 5, 2011 om 11:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Blijkbaar leest NIEMAND de gegeven antwoorden door, dus maar even met mijn capslock aan dan: TOPICSTARTER HEEFT ALLANG EEN NIEUWE STOFZUIGER GEKOCHT, ANTWOORDEN NIET MEER NODIG!!!!

tdehond
door tdehond - Jul 5, 2011 om 11:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sihircinin schreef op maandag 4 jul 2011, 22:55]Als medewerker in de huishoudelijke tak van de thuiszorg mag ik niet werken met een stofzuiger zonder wegwerpzak. Voor de meeste onder ons zal dat niet meteen een reden zijn een stofzuiger met wegwerpzak te kopen, wij hebben ten slotte geen huishoudelijke ondersteuning nodig maar als je ervoor komt te staan zul je voor er met de stofzuiger wordt gewerkt wel moeten zorgen dat je er 1 hebt die aan de eisen van de arbo wet voldoet.

Mijn ervaring met aanvraag van huishoudelijke ondersteuning was, dat de hulp pas kwam toen het bijna niet meer nodig was. :)

Maar bedankt voor de tip. Ik zal de reserve stofzuiger met disposable stofzakken niet weg doen.

roodborstje
door roodborstje - Jul 5, 2011 om 12:17
91 Antwoorden / 71 Vragen

Mijn zus heeft 3 honden en 2 katten. Dus een hele dure Dyson gekocht. Zelf heb ik altijd stofzuigers met stofzak gehad van de duurste merken. Toen de laatste kapot ging moest er dus een nieuwe komen. Had gekozen voor eentje zonder stofzak. De Dyson vond ik erg duur. Een half jaar geleden kwam er een aanbieding voor € 50,-- bij de Hema en zonder stofzak. Mijn gedachte was; als ik niet tevreden ben kan ik altijd nog een dure Dyson of ander merk kopen.
Welnu, ik ben hartstikke tevreden met die stofzuiger. Hij staat nog steeds op de site v.d. Hema maar nu wel voor € 59,--.

ja
door jaapvdham - Jul 5, 2011 om 23:12
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al jaren een Dyson. Afgezien van brekend plastic vind ik 'm perfect. Lawaai? Zit inderdaad tussen je oren. Een stille zuigt niet. Haha. Wat betreft de dB aanduidingen, dat werkt inderdaad logaritmisch dus elke 3dB meer is een verdubbeling van de geluidsterkte. Gelukkig werken je oren ook zo, en dan valt het weer een beetje mee.
Ik heb ooit een goedkope geprobeerd. Die heeft geen zak. Klopt. Maar i.p.v. een zak zit er een luchtfilter in, ik denk van een vrachtauto. Daar heb je dus geen zak aan want zit snel verstopt en zie dat maar weer schoon te krijgen. Als je per ongeluk een beetje water mee zuigt zit 'ie meteen dicht.
Het vernuftige cyclonen systeem van Dyson is erg goed. Dat je dit niet bij anderen ziet is een patent kwestie. Namaak verboden. Een beetje water meezuigen, een klein beetje maar hoor, is geen probleem want komt in het stof terecht. Aanraden doe ik dat natuurlijk niet want er staat wel 230 volt op. Succes!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2011 om 00:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wanneer houden jullie nou eens op met dat stomme gezwam over stofzuigers.
Het onderwerp is al 4 dagen geleden afgesloten.
En dat gezwam over die Dyson word ik helemaal moe van.
Een kennis van mij gebruikt hem niet eens meer, zo'n rot ding vind hij het.
Oeps, heb ik het toch nog over een stofzuiger.

ja
door jaapvdham - Jul 6, 2011 om 09:00
13 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet 't. Het blijft toch een boeiend onderwerp.

jpm
door jpm - Jul 6, 2011 om 10:18
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zelfs een gesloten onderwerp blijft voor sommigen boeiend :')

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 12, 2011 om 17:10
292 Antwoorden / 1 Vragen

met alle respect voor Gerardk, maar 4 Db verschil is nauwelijks of niet hoorbaar, misschien als je het naast een andere zet en dan om beurten hoort.
Met (papieren) vind ik millieu onvriendelijker en goedkoper. Wél iets meer werk want eigenlijk moet je de zak af en toe ook uitwassen.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 12, 2011 om 17:14
292 Antwoorden / 1 Vragen

sorry, ik bedoelde natuurlijk met papieren zak, dus "zakloos"

wimmi20
door wimmi20 - Jul 12, 2011 om 17:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar heb je het over ?
Stofzuigers met een uitwasbare zak.?
Die bestaan al 30 jaar niet meer.
===============================

=vliegenderob schreef op dinsdag 12 jul 2011, 17:14: sorry, ik bedoelde natuurlijk met papieren zak, dus "zakloos"

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 13, 2011 om 00:34
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 12 jul 2011, 17:39]Waar heb je het over ?
Stofzuigers met een uitwasbare zak.?
Die bestaan al 30 jaar niet meer.

ik heb er nog een en die is drie jaar oud. Er zit een textielen afscherming tussen de slangaansluiting en de motor plus nog een schuimrubber stoffilter vóór de motor. Volgens de gebruiksaanwijzing kan er een papieren stofzak geplaatst worden, de zuigkracht wordt dan iets minder, logisch. Het stof valt gewoon onderin de bak die ik regelmatig leeggooi en eens in de zoveel tijd haal ik een staalborstel over de zak en nog minder vaak was ik dat ding, geheel volgens de gebruiksaanwijzing.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 13, 2011 om 00:40
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 5 jul 2011, 11:32]Blijkbaar leest NIEMAND de gegeven antwoorden door, dus maar even met mijn capslock aan dan: TOPICSTARTER HEEFT ALLANG EEN NIEUWE STOFZUIGER GEKOCHT, ANTWOORDEN NIET MEER NODIG!!!!

Deze topic is dacht ik, zoals Brederoo al vermeldde, "ter lering ende vermaek" dus ook anderen kunnen iets leren van ervaringen van anderen, ook al is er reeds een nieuwe stofzuiger door Bosbess aangeschaft

ti
door tiempje - Jul 13, 2011 om 00:43
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 5 jul 2011, 11:32]Blijkbaar leest NIEMAND de gegeven antwoorden door, dus maar even met mijn capslock aan dan: TOPICSTARTER HEEFT ALLANG EEN NIEUWE STOFZUIGER GEKOCHT, ANTWOORDEN NIET MEER NODIG!!!!

Deze topic is dacht ik, zoals Brederoo al vermeldde, "ter lering ende vermaek" dus ook anderen kunnen iets leren van ervaringen van anderen, ook al is er reeds een nieuwe stofzuiger door Bosbess aangeschaft