mj
door mjurgen Nov 28, 2022 om 13:49
Huishouden & energie

Stoomreiniger en elektronika

Situatie:
Mijn vrouw wil graag een stoomreiniger. Ik heb bedenkingen, want:
Tegelvloer (met vloerverwarming), veel audiovisuele (AV) elektronika, grote luidsprekerboxen met pianolak, veel boeken en schijven (voor AV).

Zorg van mij is dat gebruik van een stoomreiniger tot beschadigingen aan de bovengenoemde voorwerpen kan leiden.

Vraag: Is die zorg terecht?

4678 5 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 28, 2022 om 14:01
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat u zich iets teveel zorgen maakt.
Vloerverwarming onder tegelvloer is geen probleem, de stoom komt niet in de buurt van de vloerverwarming en daarbi is deze voldoende tegen vocht afgeschermd.
Als u de stoomreiniger niet direct op de elektronica en boeken richt hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Als u de stoomreiniger gebruikt komt niet de hele kamer vol stoom te staan!

sira
door sira - Nov 28, 2022 om 14:06
2287 Antwoorden / 24 Vragen

De wil om een stoomreiniger te bezitten, is meestal groter dan het daadwerkelijke gebruik.

Ik gebruik hem zo nu en dan om de vloerbedekking te reinigen, maar dat mag geen naam hebben. Hij is fijn om achter hoekjes en gaatjes te komen waar je normaliter niet bij komt, zoals o.a. badkamerspiegels.

Ook moet u er rekening mee houden dat je veel condensvorming in de betreffende ruimte krijgt, alles moet dus opengezet worden. Mijn elektronica heeft er nooit onder geleden. Op bijv. fineer zou ik hem niet gebruiken. Hij schijnt ook handig te zijn om de vriezer te ontdooien, maar ik gebruik daar de haarföhn voor, want die is gemakkelijker en sneller tevoorschijn halen, stoomreiniger moet toch gevuld worden en op temperatuur komen voor je hem kunt gebruiken.

ju
door juliomariner Nov 28, 2022 om 14:34
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad, ik heb hem ook maar gebruik hem heel heel zelden.

marita5
door marita5 Nov 28, 2022 om 15:08
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gebruik de stoomreiniger ook maar zelden , staat als sier in de kelder .

sira
door sira Nov 28, 2022 om 16:34
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt, maar men ziet die dingen vaak langskomen bij Homeshopping en denkt dan "nou dat is makkelijk, je hele huis spik en span met zo'n apparaat en nog snel klaar ook". In de praktijk eindigt de stoomreiniger vaak op zolder, omdat dan blijkt dat het meer voeten in de aarde heeft en dat je sneller een dweil of doek pakt.

justmeagain
door justmeagain Nov 29, 2022 om 00:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb een Karcher maar heb werkelijk nog nooit condensvorming gehad. Ik ga ergens overheen een door de hoge temperaturen is het droog in een oogwenk. Even met uitzondering van het stoffen bankstel, dat heeft wel een klein halfuurtje nodig.
En ik stoom op de hoogste stand.

me
door mein33 - Nov 28, 2022 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij gebruiken al jaren een Kärcher FC5 vloerreinger (geen stoom) met een uitstekend schoonmaakresultaat en zonder onnodig extra vocht in de woning.

mj
door mjurgen - Nov 28, 2022 om 19:25
62 Antwoorden / 19 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

mi
door miamaurik - Nov 30, 2022 om 13:41
1 Antwoorden / Vragen

onzin dat er teveel stoom in huis komt, dit kan je zelf regelen door knopje op de stang lang of kort ingedrukt te houden. Ik heb zoo'n ding al jaren en gebruik m hoofdzakelijk voor de badkamertegels. Maar ook rondom aanrecht en kookplaat ist heel fijn. Werkt prima. Voorheen had ik een tegelvloer door t hele huis en was dan ideaal. Wel droog ik  de tegels aan de muur nog even na met een op maat gemaakt badstof hoesje.