Kr
door Kritischeconsument Oct 21, 2020 om 14:46
Huishouden & energie

Stroomkabel en domme meter

Geachte heer / mevrouw,

Zeer binnenkort komt Liander / onderaannemer extra stroomkabels in de flat plaatsen, omdat de gemeente van het gas af wil. Om consumenten die over willen stappen de mogelijkheid te bieden is dus extra stroom nodig.

Tevens krijgen we een andere meter aangeboden. Een slimme of een domme.

Nu heb hierover een aantal vragen:

1: mag ik de toegang tot mijn flat weigeren ( als ik b.v. de eigen meter wil behouden )?

2: mag ik eisen dat ik mijn eigen draaischijfmeter terug wil? Ondanks het aanbod van een domme meter?

3: hoe kan ik mede beoordelen of mijn draaischijf meter niet door een keuring zou komen?

4: een slimme meter voert een aantal automatische controles uit. Doet een domme meter dit ook?

Op verschillende forums zie ik reacties die niets of nauwelijks met de gestelde vragen van doen hebben. Graag dus geen discussies/ keukentafel praat.

Mijn dank alvast voor uw nuttige bijdrage.

Vriendelijke groet,

Kritischeconsument

1529 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2020 om 15:02
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Wat bedoelt u met een domme meter? Is dat niet de 'oude bekende' meter? Dan de vraag: woont u in een huurflat, dan is het beter om derez vraag te richten aan de verhuurder en als een een koopflat is dan aan het VvE bestuur. Dan in ieder geval ook nog: ik zie niet in wat er tegen een slimme meter is. Die maakt een en ander veel eenvoudiger en als het goed is ontvangt u dan ook iedere maand een verbruiksoverzicht en kunt u evengoed zelf controleren of het klopt.
Of u toegnag kunt weigeren om de aanpassing te doen, ik vraag het mij werkelijk af en herhaald, leg dit voor aan verhuurder of bestuur VvE (of als u eigenaar bent bij Vereniging Eigen Huis.
Een en ander zal m.i. ook afhangen van de voorwaarden als genoemd in de leveringsovereenkomst.

Aanvullend: ik lees inmiddels dit: https://www.liander.nl/nieuws/2019/11/05/liander-naar-rechter-om-toegang-te-krijgen-tot-gasinstallatie-woningen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 21, 2020 om 15:39
2048 Antwoorden / Vragen

Waarom zou u uw ferrarismeter willen houden? U heeft in een flat geen zonnepanelen dus geen enkel belang bij salderen op de meter.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2020 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u geen keukentafelpraat of discussies wil, kunt u uw vraag beter rechtstreeks aan Liander stellen.

getty
door getty - Oct 21, 2020 om 15:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U mag ze zeker de toegang tot de flat niet ontzeggen, u bent geen eigenaar van het algemene deel.  U kunt gewoon kiezen voor een oude meter, geef dit aan. Maar waarom zo wantrouwend naar een slimme meter?

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2020 om 16:00
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij sterk dat de gemeente opdracht heeft gegeven voor aanpassing van het electranet omdat deze van het gas af wil. Het zal eerder de netwerkbeheerder zijn die het nodig vindt het netwerk aan te passen. Van het gas af en overstappen op electrisch koken vraagt een zwaardere voedingskabel naar de meter en daar wordt op vooruit gelopen. Natuurlijk kunt u alles weigeren maar komt u in de problemen als het gas er werkelijk vanaf is. Electrisch koken is dan voor u, m.u.v. misschien een 2pits plaatje, een probleem en het dan alsnog aanpassen van de installatie gaat u dan zeker geld kosten. Wat de slimme en domme meter betreft heeft u de keuze of een slimme meter, waarvan het uitlezen uitgezet kan worden, of een digitale meter die niet uitleesbaar is. Uw huidige meter zal aan vervanging toe zijn en het terugplaatsen van een draaistroommeter is geen optie. En voor het geval dat u niemand toelaat om uw meter te vervangen zal die blijven hangen totdat deze werkelijk aan het einde van zijn draaijaren is en afgekeurd wordt. Op dat moment heeft u de keuze, of alsnog de meter te laten vervangen, wat zeker kostenmet zich me brengt, of afgesloten te worden.
Dus wees niet zo kritisch, doe niet zo moeilijk, laat ze binnen, zorg dat u voor die tijd (voldoende) koffie heeft gezet en laat de mensen hun werk doen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 21, 2020 om 16:06
7185 Antwoorden / 3 Vragen

In deze link kunt u nog iets over de slimme meter lezen.
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/verplicht

ma
door malty - Oct 21, 2020 om 16:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u eigenaar bent van de flat zult u de toegang wel kunnen weigeren.
Zeer waarschijnlijk krijgt u nu een 3 fasen aansluiting en zal de oude meter vervangen moeten worden door een 3 fasen meter.

Iv
door Ivo W Oct 21, 2020 om 21:46
729 Antwoorden / Vragen

Nee, Liander is eigenaar van de elektra meter. Het is wettelijk geregeld dat je de netbeheerder, op afspraak, toegang moet verlenen tot haar eigendommen.

Je kunt dus wel zeggen 'sorry Liander, maar op de datum dat jullie langs willen komen ben ik niet thuis. Kunnen jullie drie dagen later langskomen?' Maar niet 'sorry Liander, het is mijn huis en jullie komen er niet in'.

mr
door mrmoto - Oct 21, 2020 om 16:56
167 Antwoorden / 4 Vragen

Als u u zelf een kritische consument vind dan weet u eigelijk al van de hoed en de rand u heeft vast en zeker al wel info gehad over de "slimme meter " zo niet , u kan de slimme meter zelf (in opdracht van u) harstikke dom stom achterlijk maken door alle gegevens die verzonden kunnen worden te blokkeren u hoeft alleen uw mond te gebruiken .

panter22
door panter22 - Oct 21, 2020 om 17:15
6599 Antwoorden / Vragen

Als je in een flat woont gaan de stroomkabels door de meterkast van jou naar de buren. (Of je moet helemaal bovenaan wonen)
Dat moet je toestaan. Dus niet opendoen is onzin.
Wordt het project uitgevoerd in samenwerking met de woningstichting?
Dan kun je helemaal niet weigeren.
De slimme meters zijn er al jaren. Daar ben je toch niet bang voor?
De oude meter wordt niet meer gekeurd.
En met de slimme meter krijg je elke maand een overzicht van je verbruik.
Dus gewoon meewerken.

rj
door rjw - Oct 21, 2020 om 21:08
3260 Antwoorden / 5 Vragen

De PC waar je deze vraag mee stelt is veel gevaarlijker dan een slimme meter. Deze site gebruikt softwaremodules van Google dus Google weet nu dus ook weer meer van je. Ik zou eerder de PC uit huis gooien dan een slimme meter weigeren als je zo bezorgd bent.

justmeagain
door justmeagain Oct 21, 2020 om 22:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dikke plus 10.
Wellicht heeft ts de info wel via een Facebook groep opgedaan, om vervolgens de foto's via Instagram te bekijken. :-)

va
door vanlotjegetikt Oct 22, 2020 om 09:37
809 Antwoorden / Vragen

Krijg al een flinke tijd zin om bij al de vraagstellers van de categorie heb gelezen oid en is het wel veilig de snuggere vraag te stellen heeft u Facebook.