Wi
door Wil H Nov 6, 2022 om 20:12
Huishouden & energie

Tegemoetkoming energie kosten

Kun U eens kijken naar mijn onderstaande beredenering en hierop een reactie geven.

Mijn energieleverancier is Greenchoice.

Deze hebben besloten om de tegemoetkoming van €190 in het voorschotbedrag in mindering te brengen.

Naar mijn mening geeft dit een onjuist resultaat zie hieronder mijn beredenering.

Voor het gemak ga ik hier uit van een jaarnota.

Voorschot te hoog.

Voorschot bedrag is €400 x 12 = €4800 – 2 x €190 = €4420.

Verbruik  is voor €4000 restitutie is dan €420.

Zonder tegemoetkoming €4800 minus verbruik van €4000 dan zou de restitutie €800 zijn.

Voorschot te laag.

Voorschot bedrag is €400 x 12 = €4800 – 2 x €190 = €4420.

Verbruik  is voor €5400 dus €980 te weinig betaald.

Zonder tegemoetkoming zou het te weinig betaalde bedrag €600 zijn.

Waar blijft de tegemoetkoming van €380 niet in de energie kosten ????????

Alvast bedankt voor een reactie.

5095 17 Rapporteer

La
door Ladyday21 - Nov 6, 2022 om 20:34
17 Antwoorden / 3 Vragen

U lijkt er van uit te gaan, dat de energiemaatschappij, die (door de overheid) betaalde €380, bij het opmaken van de jaarrekening niet als betaald voorschot zal beschouwen? Waarom niet ? Mij lijkt, dat de energiemaatschappij op beide jaarrekeningen (voorschot te laag/voorschot te hoog) zal melden dat er in totaal €4800 reeds betaald is. Nogmaals, waarom gaat u ervan uit van niet?

gerbera
door gerbera - Nov 6, 2022 om 21:23
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Uw redenering klopt niet, u betaald over de maanden november en december geen € 400 maar € 210 voorschot per maand.. U rekend 12 keer € 400 maar moet zijn 10 keer € 400 plus 2 keer € 210 is € 4420

panter22
door panter22 - Nov 6, 2022 om 22:14
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet die 2x €190 uit je berekening halen. Niet aftrekken dus.
Je betaalt €400 voorschot in november in december, net als in de overige maanden, aan Greenchoise.
Alleen de overheid betaalt €190 van die €400 voor jou.
Voor Greenchoise maakt het niet uit voor de berekening wie de €400 betaalt, als het maar betaald wordt.
Bij voorschot te hoog, krijg je €800 terug.
Bij voorschot te laag, betaal je €600
In de maanden november en december betaal je in werkelijkheid zelf geen €400, maar €210. Die €380 is dan al verwerkt in het voorschot.
De fout die je maakt is dat je de bijdrage in je berekening van het voorschot aftrekt. Je betaalt zelf €380 minder, maar die €380 wordt voor jou betaald door de overheid. De eindstand is dan weer 0.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 7, 2022 om 10:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Uw maandelijkse voorschotbedragen zijn gebaseerd op het verbruik van een gehele (jaar) periode. Uw leverancier heeft besloten om de € 190,0 in mindering te brengen op het (naar uw volgend te betalen) voorschot bedrag in mindering te brengen. Daar is dan ook m.i. niets mis mee. Mijn leverancier doet dat ook en zelfs zodanig het verschil tussen mijn termijnvoorschotbedrag dat lager is dan € 190,00 apart krijg uitgekeerd.

getty
door getty Nov 7, 2022 om 10:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

2 x 190€ = toch 380?
( tegemoetkoming nov en dec)

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 7, 2022 om 10:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

idd en dank, is gecorrigeerd

mo
door mof - Nov 7, 2022 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteindelijk wordt de 190€ niet met het voorschot verrekend maar met de werkelijke gebruikskosten. Dat zult u op uw jaarrekening terugzien.
daar zal dan bijv 5400 minus 2 maal 190 minus 12 maal uw reguliere voorschot komen te staan. Het verschil ontvangt u of betaalt u. Indien u dit niet zo tegenkomt op uw jaarrekening: aan de bel trekken. Oxxio betaalt gewoon 2 x 190€ uit buiten de afrekeningen pm. Wel zo eerlijk en transparant.

il
door iljaha Nov 7, 2022 om 12:41
179 Antwoorden / 3 Vragen

De energiebijdrage wordt volgens mij ook niet verrekend met het jaarverbruik. Het gaat hier om een tegemoetkoming in de kosten, niets meer, niets minder.

il
door iljaha - Nov 7, 2022 om 12:40
179 Antwoorden / 3 Vragen

Rekenfoutje van u: de tegemoetkoming wordt verrekend met uw maandelijkse voorschotbedrag. U krijgt enkel niet een debet- én creditnota. Dat wil niet zeggen dat dit van het voorschotbedrag af gaat of erbij komt. De administratie wordt door het energiebedrijf gedaan.

Gijs116
door Gijs116 - Nov 7, 2022 om 13:17
21 Antwoorden / 2 Vragen

Die €190 is van de overheid, alleen de  energiemaatschappij maakt het aan u over. Het heeft geen invloed op vaststellen verbruik, en het  berekenen van nieuw termijnbedrag.

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2022 om 13:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

off topic: 3 vrienden gaan naar een bar. de rekening is 30 euro, ieder betaald 10 euro, diegene die afrekend weet 5 euro korting te krijgen.
Diegene die afrekent houdt 1 euro en geeft aan de andere 2 1 euro terug. Er is dus 2 euro over, voor de persoon die afrekent.
Dus iedereen heef 10 euro - 1 euro korting betaald = 9 euro x 3 personen = 27 euro en er is 2 euro over = opgeteld 29 euro.
Waar is nu die ene euro .........

Ozymandias
door Ozymandias Nov 7, 2022 om 18:56
166 Antwoorden / Vragen

Die ene euro zit logischerwijs in de zak van de betaler. Aangezien die 25 euro heeft afgerekend met de 30 euro. Als het een goede vriend was geweest had hij zijn maten 2 euro p/p terug gegegeven en er zelf eentje gehouden.

1paul
door 1paul - Nov 8, 2022 om 08:56
3135 Antwoorden / 0 Vragen

ze doen het juist, u betaald nu niet het normale bedrag maar eht normale bedrag min de 190 E.

Po
door Poeltjes - Nov 8, 2022 om 09:08
2 Antwoorden / Vragen

Iedere klant van Greenchoice heeft bericht gekregen hoe de tegemoetkoming van € 190 wordt verrekend.
Als uw maandelijkse voorschot bijvoorbeeld 250 euro is, wordt in de maanden november en december 250-190= 60 euro in rekening gebracht.
Is uw voorschot bijvoorbeeld 150 euro, dan krijgt u in nov en dec 150-190= -40 euro, dus 40 euro op uw rekening bijgeschreven.
Dit kunt u lezen in de email die u heeft ontvangen, daarin staat het duidelijk uitgelegd.

jo
door johnaida - Nov 8, 2022 om 13:09
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook bij greenchoice,  de eerste 190 euro hebben ze al verrekent met rekening van november

capteam
door capteam - Nov 9, 2022 om 17:30
43 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zitten ook bij GreenChoice, maar dan met een maandbedrag van 100. Wij kregen dus 90 euro terug.
Oftewel de 190 euro voor november en december wordt afgetrokken van het voorschot voor de betreffende maanden.