ADMR
door ADMR Nov 20, 2018 om 12:34
Huishouden & energie

Tele2 ongevraagd en zonder toestemming Basis Bellen aan het contract toegevoegd.

Ik had een jaar geleden een tv en internet abonnement met Tele2 afgesloten. Hierbij heb ik duidelijke en specifiek aangegeven dat ik geen bellen in het pakket wil, omdat ik nooit een huistelefoon heb gehad. Sinds augustus heeft Tele2 Basis Bellen ongevraagd en zonder toestemming aan mijn contract toegevoegd. Dat de abonnement kosten verhoogd zouden worden door marktwerking was doorgegeven, maar dat er een abonnenment eenzijdig aangevuld/gewijzigd zou worden was absoluut niet aangeven. Had ik dit eerder ontdekt, dan had ik er zeker eerder over gebeld en het contract eerder opgezegd. Nu kwam ik er pas achter nadat mijn abonnement bijna verliep en ik een verlenging overwoog. Ik heb dus sinds augustus elke maand 2 euro extra moeten betalen voor een dienst dat ik niet heb gewild of toestemming voor heb gegeven. 2 euro lijkt niet zoveel, maar voor iemand met een uitkering en genoodzaakt de voedselbank aan te spreken tellen de euro's wel op.

Ik heb Tele2 hierover gebeld en verzocht het onterechte geld terug te storten. Tele2 klantenservice antwoordde dat ze hier niets aan kunnen doen en dat het wettelijk mag, daarbij verwezen naar de algemene voorwaarden. Ik heb de algemene voorwaarden doorgenomen en constateer dat er een onredelijk clausule in hoofdstuk 5 zit dat consument onvriendelijk is.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe krijg je je geld terug?

3019 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2018 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En welke onredelijke clausule is dat dan?

marita5
door marita5 - Nov 20, 2018 om 12:55
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Admr ,

Tele2 klantenservice antwoordde dat ze hier niets aan kunnen doen en dat het wettelijk mag,

Het moet niet gekker worden , een abonnement toevoegen heeft niks met wettelijk te maken , is onzin .
Ook in de voorwaarden Art 5 zie ik hier niks over staan .

De voorwaarden , klik op de rode regels .

https://cdn.tele2.nl//wp-content/uploads/2016/11/Tele2-Multimedia-Diensten-vanaf-24-augustus-2018.pdf

Plaats een klacht op FB , daar reageert de webcare .

https://www.facebook.com/pg/Tele2Nederland/posts/?ref=page_internal

Of op het Forum .

https://forum.tele2.nl/?_ga=2.229574047.2026238640.1542714430-115928410.1542714430

Lees ook hier ,

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden/aanbieder-telefonie-internet-televisie-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2018 om 13:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het zoeken duurde bij mij iets langer maar ook ik zie bij de voorwaarden in hfdst 5 en 6 niets over wijzigingen op basis van invoegen van een niet gevraagde dient. Wel over aanpassing van abonnementstarieven maar herhaald niets over pakketwijziging.

Maar @MARITA 5 was mij al voor en die geeft meer gedetaileerde info middels verwijzingen.

Maart toch nog: welke voorwaarde in hfdst 5 vind u onredelijk? Ik zie niets dienaangaande. In ieder geval niet bij 5.3 en is de melding van klantenservice dus (geheel anders dan eigen positieve ervaringen) geheel foutief.

5. WIJZIGING VAN VOORWAARDEN EN TARIEVEN
5.1
Tele2 is gerechtigd om haar tarieven jaarlijks op 1 juli te
wijzigen volgens de CBS Consumentenprijsindex over het
voorgaande kalenderjaar. Artikel 2.4 is op deze vorm van
tariefswijziging niet van toepassing. Tele2 voert geen
inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je
Overeenkomst verstreken zijn.
5.2
Technische wijzigingen die door jouzelf en op eigen initiatief
zijn aangebracht kunnen leiden tot het in rekening brengen
van redelijke kosten of kunnen, indien de Dienst hierdoor
niet meer kan worden geleverd, aanleiding geven tot beëindiging
van de Overeenkomst door Tele2.
5.3
Indien een bij of krachtens wettelijke regeling vastgestelde
maatregel dan wel een voor de branche relevante gerechtelijke
uitspraak Tele2 noodzaakt tot het veranderen van de
Overeenkomst en/of de Dienst, kun je hieraan geen recht
ontlenen om de Overeenkomst te ontbinden of te
beëindigen.

ne
door neodutchio - Nov 20, 2018 om 13:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Geld terug krijgt u niet. Beter kunt u de correspontie lezen die gestuurd wordt. Dat kan per mail zijn, per post, maar ook in de berichtenbox in de persoonlijke omgeving binnen Tele2. Het vreemde is altijd dat veel mensen klagen nooit iets af te weten van aanpassingen in hun abonnement terwijl anderen dit wel lezen.

Schijnbaar is uw pakket niet meer leverbaar. Oftewel, enkel nog paketten met telefoon. Hier komt altijd een vooraankondiging van en later veelal nog een bericht. Op dat moment kunt u overstappen naar een andere aanbieder. U hebt niet gereageerd, dus bent akkoord gegaan met het nieuwe pakket. Dan kunt u niet achteraf nog eens gaan klagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2018 om 13:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend een boeiende vraag/reactie die ik op het Tele2 forum vond: omgekeerde zaak, vast bellen zonder toestemming beëindigd.

https://forum.tele2.nl/vaste-telefonie-189/bellen-basis-zonder-toestemming-opgezegd-74101

mo
door mof - Nov 21, 2018 om 13:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat de abonnementskosten worden verhoogd is bij mij al een paar jaar yo. Ik zit dan wel bij Telfort met alleen internet, maar dat is in drie / vier jaar tijd van 20 € per maand naar 25 € per maand gegaan. Twee euro meer gaan betalen, ja, dat kan gebeuren. Dat ze bellen aan uw abonnement hebben toegevoegd kan er mee te maken hebben  dat ze daarmee de contracten meer standaardiseren, minder verschillende contracten in de omloop, dus dat kan juist kostenbesparend werken.
Is er door Tele2 gezegd dat u de 2 euro meer gaat betalen voor de beldienst? Of is dat slechts omdat de kosten voor het leveren van de door u gevraagde dienst omhoog zijn gegaanh en is de toevoeging "bellen" daarmee dus gewoon gratis?

marita5
door marita5 Nov 21, 2018 om 13:28
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Mof , vroeger was basis bellen gratis , nu kost dit € 2,- p/m , Vreemd dat dit bij Ts is toegevoegd maar geen huistelefoon heeft .

ADMR
door ADMR - Nov 21, 2018 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

5.3
Indien een bij of krachtens wettelijke regeling vastgestelde
maatregel dan wel een voor de branche relevante gerechtelijke
uitspraak Tele2 noodzaakt tot het veranderen van de
Overeenkomst en/of de Dienst, kun je hieraan geen recht
ontlenen om de Overeenkomst te ontbinden of te
beëindigen.

Dit is inderdaad de clausule waar ik op doelde. Het veranderen van de overeenkomst of dienst mag als dit wettelijk of gerechtelijk is vast gesteld. Ik kan me voorstellen dat de marktwerking hieronder valt, maar niet een betaalde dienst dat al bestond en geen toestemming voor is gevraagd noch een bericht is gestuurd omtrent de contractwijziging.
Een beroep doen op deze clausule ter rechtvaardiging van hun eenzijdige handeling in mijn contract is wat ik onredelijk bezwarend vind.

Om het bovenstaande beter te verduidelijken zal ik het nader toelichten.

- November 2017 is het contract:
Internet Extra 30 euro voor 12 maanden en TV Light 8 euro (waarvan eerste 6 maanden met 4 euro korting) voor 12 maanden.
(Zo is het contract ook bij mij in mijn mail binnen gekomen)

- Factuur van juli 2018 is Internet Extra 30 euro en TV Light 8 euro.

- Factuur van augustus 2018 is Internet Extra 32 euro, Bellen Basis 2 euro en TV Light 8 euro. (En de facturen van de maanden erna precies hetzelfde)

Door de marktwerking is Internet Extra 2 euro verhoogd. Dit begrijp ik. Maar het Bellen Basis is er opeens bij en het is niet gratis! Dit heb ik niet toegestaan.
Ik heb al mijn berichten van Tele2 gelezen en bewaard. Ik heb geen mail van ze gemist waarin zou moeten staan dat Bellen Basis tot mijn standaard pakket zal gaan uitmaken en ook geen post of telefoontje erover. Had ik hier een bericht over gehad, dan had ik uiteraard actie ondernomen en was ik niet nu dit aan het typen. En op de site van Tele2 wordt mijn originel pakket nog steeds aangeboden: Internet Extra plus TV Light (dus zonder Bellen Basis!) https://www.tele2.nl/thuis/tarieven/

Ik heb gisteren het contract opgezegd, maar ik ga niet achterover zitten en naar mijn gevoel dit onrecht naar mij toe toelaten.
Misschien ben ik de enige die hiermee te maken heeft en er zo over denkt en voelt, maar misschien ben ik dat ook weer niet.

audb
door audb - Nov 21, 2018 om 14:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Verlengen? als het zo doorgaat met teleNEE gaat dit bedrijf faliet.

Ze willen ook maar al te graag door T-Mobile over genomen dan wel samen gaan en alleen al door hun beleid hoop ik dat ze nooit bij T-Mobile op genomen worden.