jo
door johanna.2010 Nov 28, 2018 om 16:38
Huishouden & energie

Temperatuur thermostaat wijkt af

Ik heb een Danfoss RT51 kamerthermostaat.
De thermostaat heeft 10 jaar gewerkt maar naar de warme zomer kreeg hij kuren.Deze geeft nu een te hoge temperatuur aan. De afwijking is 2 tot 3 graden met andere themometers.Volgens een monteur zou die afwijking normaal zijn.

18942 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2018 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn die andere thermometers geijkt?

vu2615
door vu2615 Nov 28, 2018 om 17:22
81 Antwoorden / 3 Vragen

Als die andere thermometers geijkt zouden zijn, zouden er ook ijkcertificaten bij moeten zijn anders kun je er nog niks mee.

marita5
door marita5 - Nov 28, 2018 om 16:56
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Johanna.2010 ,

Probeer eens de unit te resetten en terug te zetten naar fabrieksinstelling , u moet dan wel de tijd en de programma`s opnieuw instellen .

jo
door johanna.2010 - Nov 28, 2018 om 17:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er nieuwe batterijen in gedaan maar dat helpt niet, ook naar de fabrikant gebeld maar die helpen geen particulieren klanten

Ge
door Genee Nov 28, 2018 om 17:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt uw vraag ook eens stellen op het forum van klusidee.
Misschien dat daar cv monteurs antwoord kunnen geven of de thermostaat te kalibreren is.
https://www.klusidee.nl/Forum/verwarming-en-gas-f5.html

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2018 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u de afwijking weet, is er toch niets aan de hand, gewoon hoger zetten dan.

edrick3
door edrick3 - Nov 28, 2018 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wat is nu je vraag?

Als je de afwijking weet kun je daar toch rekening mee houden?!
En anders wordt het - na 10 jaar - een nieuwe.

jo
door jorisw - Nov 28, 2018 om 17:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat de kamerthermostaat aangeeft is niet zo relevant. Je zit immers meestal op een andere plek. Het gaat erom dat als je een bepaalde temperatuur instelt je op de plek waar je zit een goede temperatuur hebt. En of de thermostaat dan 15 of 25 graden aangeeft maakt niet uit.

vu2615
door vu2615 - Nov 28, 2018 om 17:38
81 Antwoorden / 3 Vragen

De RT51 is een electronische thermostaat, daar valt in de regel niets aan af te stellen. Mogelijk zijn er interne componenten wat in waarde verlopen en daar valt niets meer aan te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2018 om 17:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn kamerthermostaat wijkt (helaas) ook af hetgeen ik constateer aan de hand van twee andere thermometers. Bij mij is het omgekeerde aan de hand aangezien de kamertemperatuur vrijwel altijd twee graden hoger is dan in werkelijkheid. Reden: de thermostaat zit tegen een 'koude' gangmuur.

Nu u het verschil bij u weet is het het meest eenvoudige om er rekening mee te houden maar u kunt ook overwegen de thermostaat te vervangen door een nieuwe.

vu2615
door vu2615 Nov 28, 2018 om 21:43
81 Antwoorden / 3 Vragen

Is het gat van de buis waar de kabel naar de cv gaat wel afgekit? komt een hoop tocht door.

panter22
door panter22 - Nov 28, 2018 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een simpele ronde honywell thermostaat en je bent voor een paar tientjes klaar.

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2018 om 21:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is niet vreemd, uw thermostaat meet, digitaal, de omgevingstemperatuur terwijl een "normale" thermometer de temperatuur meet daar waar die hangt cq staat of ligt. En daar kan verschil in zitten dus wat dat betreft heeft de monteur gelijk. Mogelijk is het u nooit eerder opgevallen maar de warme zomer zal daar niet de oorzaak van zijn geweest. Wilt u exact meten dan zal u over een geijkte thermometer moeten beschikken. Ik schat in dat uw thermostaat niet over een kalibreer mogelijkheid beschikt ander dat eens uitvoeren.

Lsk520
door Lsk520 - Nov 28, 2018 om 21:39
827 Antwoorden / 2 Vragen

Oké.....

mo
door mof - Nov 30, 2018 om 13:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het principe van een thermostaat: u stelt een temperatuur in, de ingebouwde thermometer meet de werkelijke temperatuur en schakelt de verwarming aan en uit zodanig dat de door u ingestelde temperatuur wordt bereikt.

als de uitlezing, die normaalgesproken de thermometer uitlezing is, een te hoge waarde aangeeft zal de thermostaat dus te vroeg stoppen met verwarmen en het wat kouder zijn. Als het verschil stabiel is en niet te snel verandert kunt u gewoon de thermostaat een beetje hoger zetten.
het blijft natuurlijk wel een indicatie dat er iets mis is, dus een nieuwe thermostaat zou wel verstandig zijn. Voordat er andere vervelende dingen gebeuren.
zoals het continu loeien van uw verwarming

gerbera
door gerbera Nov 30, 2018 om 15:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U vergeet een paar zaken, is de temperatuur in de omgeving van de thermostaat bereikt schakeld deze uit. Dit wordt omgevingstemperatuur genoemd. Op andere plaatsen in die ruimte kan er dus een verschil onstaan maar door de nawarmte van de radiatoren zal dat veranderen. Daarnaast is het de vraag of dit bij het opstarten van de verwarming is of in de loop van de dag. In het laatste geval zal het verschil minimaal zijn. Dus waar en hoe wordt er gemeten is van belang. Vergelijk het met de gevoelstemperatuur buiten, deze kan 10 graden zijn maar door het weer kouder aanvoelen. Daarnaast is er een groot verschil tussen electronisch meten en meten met een huis tuin en keuken meter die onderling al verschillen kunnen geven. Er is dus niets mis met de thermostaat en voor het continu loeien hoeft de TS niet bang te zijn. Zo deze defect zou zijn schakeld de verwarming, met uitzondering van zijn eigen vorstbeveiliging, niet in omdat er geen (electronische) meetwaarde is.

La
door Laudine - Dec 6, 2018 om 15:10
5 Antwoorden / Vragen

Misschien is het toch tijd voor een nieuwe thermostaat? Tegenwoordig zijn er steeds betere op de markt en is er veel keus, kijk bijvoorbeeld hier: https://www.verbouwkosten.com/slimme-thermostaat/beste/