Hnkels
door Hnkels Oct 30, 2021 om 19:25
Huishouden & energie

Teruglevering energie

Hallo,
Ik lever met mijn zonnepanelen meer energie terug dan dat ik gebruik. Nu de energie maatschappijen  mogelijk wankel staan door de hoge prijzen, en sommigen eenzijdig het contract opzeggen, vraag ik me af wat er met mijn overschot aan geld gebeurt als een maatschappij failliet gaat. Kan ik ook verlangen dat er eerder afgerekend wordt dan eens per jaar?
Wie kan hier iets zinnigs over melden?

3951 12 Rapporteer

getty
door getty - Oct 30, 2021 om 19:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Goed uitrekenen wat uw voorschot moet zijn en deze zo precies mogelijk bepalen

 Eerder afrekenen kan niet

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 30, 2021 om 23:14
2042 Antwoorden / Vragen

U levert meer terug dan u verbruikt? Als u dat in euro's bedoelt neem ik aan dat u dan geen maandelijks voorschot betaalt en aan het eind van het jaar nog geld toe krijgt. Anders kunt u het voorschot aanpassen zodat u gedurende het jaar al verrekend en aan het einde van het jaar ongeveer op nul staat.

Gr
door Grunn1 - Oct 30, 2021 om 23:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt ervan af wat voor contract je hebt.
Heb je een contract voor onbepaalde tijd dan zou je kunnen overstappen en dan wordt er een eindafrekening opgemaakt. Als je naar een nieuwe aanbieder gaat loop je wel het risico dat je meer gaat betalen.
Anders doen wat henkdezevende schrijft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2021 om 10:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Een kort antwoord: de gene aan wie u teruglevert. Ik meen er in ieder geval vanuit te mogen gaan dat indien de tarieven omhoog gaan dat ook voor het teruglevertarief geldt.

Doe in deze voor alle zekerheid ook navraag bij de ACM www.consuwijzer.nl   (Melden bij ConsuWijzer loont | ACM.nl)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 31, 2021 om 11:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De gebruikte stroom is duidelijk tarief!

Maar als  ik  3000 kwh leverde en 3200 gebruikte is simpel 200 kw betalen bij enkel tarief meter.

Andersom, dus  3200 leveren en 3000 gebruiken,  dan is de eerste 3000 kw voor  dezelfde prijs maar meer geleverd gelden vaak andere  helaas lagere tarieven.

Zowel de afgenomen als geleverde stroom is per aanbieder andere tarief.

Ook de vaste kosten per maand voor administratie en  wat ze nog meer onder soms vreemde namen berekenen?

Nu niet bij vaste leverancier weg gaan,  dat is  altijd duurder.

En als je meer leverde  dan gebruik, dan  is dat helaas zelden dezelfde prijs nog, enkele jaren terug nog wel.

Als je nog gas gebruikte  die ook nog nalezen.

Niet zomaar overstappen,  eerst  alles narekenen en nooit zomaar aanmelden en gegevens invullen.

Een nieuwe firma?

Enkele nieuwe zijn afgelopen jaren al gesneuveld met alle ellende, en ik verwacht nog meer dus grote  gezonde?

Half 2022 lijkt me betere tijd als er weer rust is  op de markt.

mo
door mof - Nov 1, 2021 om 10:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft daarover waarschijnlijk een contract. Als daarin staat 1x per jaar een afrekening dan bent u daarmee akkoord gegaan en dat is het dan. Een eerdere afrekening zo ws ook eerdere wijziging van de vastgestelde prijzen met zich meebrengen.
Als een bedrijf failliet gaat kunt u voor het bedrag dat u te goed heeft aansluiten bij de schuldeisers.

th
door theodorusme - Nov 1, 2021 om 11:31
111 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zou het maandelijks voorschot zo laag mogelijk instellen.

1paul
door 1paul - Nov 1, 2021 om 11:32
3135 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kunt u niet, u krijgt ieder jaar gewoon een afrekening, die zult u af moeten wachten....

ha
door harrybre - Nov 1, 2021 om 11:46
240 Antwoorden / Vragen

Als U geld tegoed heeft - of meer teruggeleverd als afgenomen resp meer voorschot betaald als eindrekening - geldt hetzelfde bij een energieleverancier als bij ieder failissement: delen met alle andere schuldeisers.
Meestal krijgen alle schuldeisers niet hun vordering, want anders hoefde men niet failliet te gaan.

Vervoegd afrekenen meer teurggegleverd als afgenomen: zie uw contract. Vermoedelijk vaste datum. Net als indien alleen afgenomen, wordt ook hier de eindafrekenign aan het eidn utigedraaid.

Teveel voorschot betaald: dus tussentijds - indien mogelijk - het voorschotbedrag aanpassen, waardoor je zo'n beetje op nul uitkomt.

muzicaro
door muzicaro - Nov 1, 2021 om 12:03
53 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kan alleen maar als tip geven dat je je maandelijkse bedrag zo laag mogelijk moet zetten. Beter later bij betalen dan geld weg.
Ik heb dit meegemaakt als klant bij Energieflex die een paar jaar geleden failliet ging. Ik zou €260,- terug moeten krijgen, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Destijds stond mijn maandbedrag dus duidelijk te hoog. Ik heb hiervan geleerd en zet mijn maandbedrag altijd zo laag mogelijk.

He
door Helen 66 - Nov 1, 2021 om 15:53
119 Antwoorden / Vragen

U kunt het maandelijk voorschotbedrag naar beneden toe bijstellen, maar bij veel maatschappijen mag dit maar tot een bepaald bedrag, bojvoorbeeld 10%.

Be
door Bemoei_Al - Nov 1, 2021 om 18:42
18 Antwoorden / 2 Vragen

Bij welke energieboer zit U?

Als dat bij één van de grote jongens is, is de kans op faillissement niet zo groot.

(Bij de jaarlijkse overstap let ik ook altijd op de solvabiliteit van een energieleverancier.

Klik op de link “onderzoek” (PDF) op onderstaande site

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/solvabiliteit-energieleveranciers )