Terugleververgoeding Eneco
Vandaag zie ik in de app dat de terugleververgoeding van Eneco met zo'n 70% is gedaald naar slechts 9 cent. Hierover heb ik helemaal geen bericht ontvangen. Kan Eneco dit zomaar doen? Want ik vind het wel een heel groot verschil zonder enige vorm van communicatie vanuit Eneco.
Zeker met de huidige energie kosten is het best dramatisch te noemen want dit gaat er bij mij en vast en zeker bij meerdere huishoudens enorm in hakken en zullen de kosten enkel maar toe gaan nemen.

uit de link:
Het nieuws heeft al heel wat ophef veroorzaakt. Consumenten klagen volop op Twitteren ook in de politiek wordt met onbegrip gereageerd. Renske Leijten van de SP heeft kamervragen ingediend, gericht aan minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten. Ze vroeg onder andere of Jetten erkent dat de verlaging “een klap in het gezicht is van huishoudens”.
Jetten liet in kamerstukken van juli al weten voorstander te zijn van een vastgestelde minimumvergoeding van 80% van het kale leveringstarief. Tot 2014 was het minimumtarief vastgesteld op 70%, maar door de afwachting van een nieuwe Energiewet is die afspraak nog niet verlengd.
Dit is al sinds augustus overal gecommuniceerd, dus ook op mijn Eneco.

Dat klopt, maar volgens de voorwaarden van Eneco worden aanpassingen aan de voorwaarden "tijdig en persoonlijk" gecommuniceerd. Veel Eneco klanten, waaronder ik, hebben geen bericht ontvangen.
Spambox nakijken, want alle wijzigingen worden digitaal gecommuniceerd.
Eneco heeft zelf ook aangegeven veel klanten niet geinformeerd te hebben, maar ze hebben het niet over hun eigen voorwaarden natuurlijk.
Inmiddels zijn de oude voorwaarden die destijds bij het contract gecommuniceerd zijn ook niet meer beschikbaar online.
Heeft dus niks met spam te maken.

Ik heb geen zonnepanelen, dus niets met terugleververgoeding te maken. Toch ben ik van deze verlaging op de hoogte, omdat dit regelmatig in het nieuws is geweest en dat pik je toch mee.

Ik denk dat iedereen ook wel wist dat het ging gebeuren, het heeft inderdaad veel aandacht gekregen. Echter, Eneco houdt zich niet aan de eigen voorwaarden waarin ze aangeven je "tijdig en persoonlijk" te informeren. Sommige mensen hebben wel (per mail) een melding ontvangen maar heel veel niet.
Punt is dat je persoonlijk geinformeerd moet worden volgens contractvoorwaarden. Wat in de media staat is niet relevant.
Stel jou prijzen gaan verdubbeld worden, maar je wist het niet omdat je niet de media hebt gevolgd de afgelopen maand, zou dat dan terecht zijn? Dat is eigenlijk wat je aangeeft.
Eneco stuurt bij de minste geringste wijzigingen emails. Dus zoals hierboven ook al staat: even de spambox checken. Of gewoon de inbox. Daar missen veel mensen ook wel emails.

Weet u zeker dat dit op u van toepassing is?
Dit geldt alleen als u overcapaciteit hebt, dus meer binnenhaalt dan wat u jaarlijks verbruikt
Daar zijn nogal wat misverstanden over.
Anderd geldt gewoon de salderingsregeling.
Ik zie deze bedragen terug in de Eneco app. Dus ik ga er van uit dat dit voor mij van toepassing is. Want anders zou er hetzelfde terugleverbedrag hebben gestaan als afgelopen week.

Je hebt blijkbaar geen benul wat een TLV precies is. Net als @sira heb ik ook niets te maken met tlv, maar ook ik heb gelezen dat Eneco dit ging verlagen. Wat minder naar die campingzender SBS6 kijken en wat meer het nieuws volgen. Heb je meer aan.
Het is mij maar al te duidelijk wat het is en daarom ben ik er nu ook geirriteerd door geraakt. Eneco doet maar en communiceert dramatisch. Niet enkel naar mij maar naar nog honderden danwel duizenden klanten. Heeft niets te maken of je naar een camping zender of weet ik veel wat zou kijken. Een bedrijf hoort duidelijk te communiceren en desgewenst uit te leggen waardoor 9 cent een conforme marktprijs is. Terwijl ze deze zelf daarna weer voor ruim een euro doorsluizen naar andere afnemers.

@mabelle. Bij vraag&beantwoord behoef je je toch niet te uitten hoe je over een TV zender denkt? Erger, een campingzender te noemen. Je beticht de TS er eigenlijk van dat hij/zij niet naar het nieuws zou kijken. Jij, kijk soms ook naar SBS6 en heb ook niet mets TLV te maken en weet dat ook.
@Damswer, en van dat prijsverschil worden diverse zaken betaald en een stukje winst behaald. Maar het is echt niet zo dat 1 euro minus 9 cent de winst is.
Die euro naar de gebruikers klopt niet. Ik betaal nog steeds maximaal 22 cent per kWh, en ik ben ongetwijfeld niet de enige. Dan blijft er met 9 cent inkoop niet veel over als netto marge. Die euro geldt voor nieuwe klanten voor wie het modelcontract van toepassing is.

Hallo Damswer ,
Staat duidelijk op de site van Eneco ,
https://www.eneco.nl/klantenservice/meters-meterstanden/salderingsregeling/
Lees ook hier ,
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/eneco-verlaagt-terugleververgoeding-zonnestroom
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5328744/terugleververgoeding-fors-lager-wat-betekent-dat-voor-jou
https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/terugleververgoeding
Wij hebben er geen bericht van ontvangen en daarbij is een verlaging naar slechts 9 cent gewoonweg een boevenstreek.
Als je op de genoemde eneco site kijkt zie je ook duidelijk staan :
Klanten die momenteel terugleveren, en op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen (via e-mail of post).
Wat dus nu insinueerd dat het voor mij niet van toepassing zou moeten zijn. Maar toch vind je nu wel die 9 cent vergoeding terug op je persoonlijke overzicht. Dus dat rijmt niet met hetgeen er wordt aangegeven.

U mag de overeenkomst met Eneco beëindigen .
Mag Eneco de terugleververgoeding aanpassen ?
Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter, in artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij via een mail of brief). Wij melden dan ook dat de klant de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.
In artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt. De terugleververgoeding is dan ook geen leveringstarief. Deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen. Leveringstarieven zijn de tarieven die klanten betalen voor hun stroom en gas.
Mag dat eigenlijk zomaar, de vergoeding aanpassen?
Wel als je een variabel contract hebt. Vaak wijzigt het energiebedrijf twee keer per jaar de tarieven. Heb je een contract afgesloten voor een vast tarief, dan hoef je volgens de Consumentenbond niet akkoord te gaan met de aanpassing. Op de website legt de bond uit wat je dan kunt doen om onder het nieuwe tarief uit te komen.
Natuurlijk mag je contract altijd beëindigen., maar tegenover de contractvoorwaarden. Bij vast contract MOET je dus een OPZEGBOETE betalen.
1. Ik heb dus niks persoonlijk gehoord dat dit aangepast werd. Maar toch is het aangepast, Eneco volgt zijn eigen voorwaarden niet, want dit moet minimaal 10 dagen van tevoren worden aangegeven.
2. Bij overstappen met vast contract kost het ook nog opzegboete.
Dus Eneco pakt mij dubbel, krijg minder geld voor mijn zon en moet een opzegboete betalen als ik wil overstappen naar een partij die ik wel kan vertrouwen.

@maritas Weet je wat Eneco aangeeft? Dat de terugleververgoeding geen tarief is, maar een vergoeding en dat het daarom mogen aanpassen bij mijn vaste contract. Terwijl het wel duidelijk in mijn contractbevestiging staat. Boeven

Ik heb zonnepanelen en Eneco als energie leverancier. Op 23 Augustus heb ik een keurige mail van Eneco gehad en daarin werd alles keurig uitgelegd, inclusief dat saldering nog steeds van toepassing is.
En ik kan mij niet voorstellen dat jij geen mail hebt gekregen.
kopie van de mail
|
|
|
|

Ik lever jaarlijks ook veel terug maar heb eveneens geen mail ontvangen. Contact met de servicedesk van Eneco leert mij dat dat voor veel mensen geldt.
Ik heb helaas ook geen mail ontvangen, bedankt voor het voorbeeld.
Ik heb deze mail niet gehad, lever al maanden terug, en ben dus totaal niet ingelicht. Dat ze het mogen aanpassen ligt aan hun interpretatie van hun algemene voorwaarden. Daar hebben andere mensen meer verstand van dan ik. Maar ik kan er niet met mijn hoofd bij dat ze een zeer selecte groep klanten hebben ingelicht en ik hier "officieel gezien" pas bij mijn eindafrekening achter zou komen. Ik sta al maanden op meer dan 100 euro in de min qua energierekening. Het komt op mij over als een bewuste actie en inschatting (ophef en eventuele gevolgen niet groter dan de extra winst die dit opbrengt). Het is dus een erg onfatsoenlijke manier van zaken doen. Van mijn kant komt er zeker een klacht bij Eneco en ACM.

Ze mogen de voorwaarden zeker aanpassen... Maar ze gaan met deze wijziging wel voorbij aan hun eigen voorwaarden waarin staat dat Eneco klanten "tijdig en persoonlijk" zal inlichten over naderende veranderingen. Dat is hier duidelijk niet het geval geweest. Je had het via de media kunnen oppikken maar Eneco kan er niet vanuit gaan dat iedereen dat heeft meegekregen, het is dan ook niet persoonlijk.
Precies. Voor mij zou er nog niks veranderd moeten zijn. Maar dat is het wel, bevestigen ze ook via Twitter.
Ik heb deze mail niet gehad, lever al maanden terug, en ben dus totaal niet ingelicht. Dat ze het mogen aanpassen ligt aan hun interpretatie van hun algemene voorwaarden. Daar hebben andere mensen meer verstand van dan ik. Maar ik kan er niet met mijn hoofd bij dat ze een zeer selecte groep klanten hebben ingelicht en ik hier "officieel gezien" pas bij mijn eindafrekening achter zou komen. Ik sta al maanden op meer dan 100 euro in de min qua energierekening. Het komt op mij over als een bewuste actie en inschatting (opheft en eventuele gevolgen niet groter dan de extra winst die dit opbrengt). Het is dus een erg onfatsoenlijke manier van zaken doen. Van mijn kant komt er zeker een klacht bij Eneco en de ACM.
Extra winst? Als de zon schijnt levert iedereen terug. Het komt zelfs voor dat er een negatieve prijs is als er zoveel word terug geleverd dat ze de stroom niet kwijt kunnen.
Stel, u levert in een maand 100kwh terug tegen het normale tarief. Eneco kan niets met die stroom en kan stroom inkopen tegen lage tarieven. Dat is dus een verlies. En ook al zouden ze tegen dezelfde prijs uw prijs doorregeren, dan nog maken ze verlies. Wie betaald immers dan de kosten?
Terug leveren is leuk, maar het het doel is om voor uzelf stroom op te wekken, niet om anderen opzet zadelen met uw stroom.
Volgens mij is die negatieve prijs nog vrij discutabel. En dan gaat het me alsnog om het principe. Ik heb een jaarcontract, en ik ben niet ingelicht hierover.
Uw jaarcontract staat hier buiten. Verder is het een ja-nee spelletje of u het wel of niet ontvangen heeft of had kunnen weten.
Het is geen spelletje. Ik heb niks ontvangen. Dus ben niet ingelicht. Werkt u voor Eneco, want ik snap niet waarom u dit goede communicatie zou kunnen vinden?
Op basis van de APX prijzen komt een negatieve energieprijs maar een paar uur per jaar naar voren. De rest van het jaar ligt het hoger dan die 0,9cent. Kunt u verklaren waarom een reus zoals Vattenfall wel een hogere terugleververgoeding heeft dan Eneco? Dat doen ze niet als het geld zou kosten.
@zenix: 9 cent, niet 0,9 cent.

Je kunt nu wel blijven doordrammen, maar die 9 cent wordt daarmee echt niet hoger.
Doordrammen? Ik snap die mentaliteit niet. Het gaat om de manier waarop en dat die onfatsoenlijk is. Zeker voor een groot bedrijf als Eneco.
@panter22 Als je geen argumentatie meer hebt, dan ga je maar mensen belachelijk maken of niet? Zoals ik al eerder heb aangegeven, als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niks zeggen.
@ap3nr0ts Een fatsoenlijk bedrijf zou zich inderdaad houden aan de contractvoorwaarden en als deze wijzigen dit netjes op tijd communiceren en ook de voorwaarden niet verwijderen van de website. Eneco is zich druk bezig aan het indekken, hier zullen nog wel rechtzaken uit voort komen. Als je op niveau wilt discussieren hierover, dan is dit forum daar niet geschikt voor, dan kan je beter naar Tweakers.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Cashback actie Stihl
Beste forumgebruikers,
Mijn vriendin en ik wilden een kantenmaaier kopen van het merk Stihl en we belden op naar een vestiging van een grote dealer met meerdere vestigingen in het Zuiden van Nederland. De vriendelijke medewerker aan de telefoon verwees ons naar de webshop, omdat dit makkelijker zou zijn vanwege de thuislevering met de post. Bovendien zagen wij toen we op hun
...
Lees meer
Vervelende bromtoon CV-ketel onderburen. Ervaringen of advies?
Hallo, Wij wonen in een jaren '30 appartement. Onder onze slaapkamer bevindt zich de keuken van onze onderburen. Sinds het voorjaar hebben zij een nieuwe CV-ketel (Type: Intergas Kombi Kompakt HRE). Sinds begin oktober ervaren wij in onze slaapkamer een vervelende bromtoon, vermoedelijk omdat pas vanaf toen de ketel voortdurend hard moet werken. Van hun vorige ketel of onze eigen ketel hebben ... Lees meer


Desktop computer probleem.
Hallo beste mensen, ik heb een computerprobleem, als ik mijn desktop computer af wil sluiten gaat hij niet uit maar start automatich opnieuw op, ik trek dan maar de stekker er uit. Als hij dan weer opstart krijg ik de volgende melding in een blauw scherm te zien. Cmos-controlsom is ongeldig, en cmos-reset (502)
Hoe los ik dat op, zelf durf ik niet zomaar ergens op te klikken, bang dat er gege
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer

Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer