Da
door DaMSWer Sep 5, 2022 om 08:33
Huishouden & energie

Terugleververgoeding Eneco

Vandaag zie ik in de app dat de terugleververgoeding van Eneco met zo'n 70% is gedaald naar slechts 9 cent. Hierover heb ik helemaal geen bericht ontvangen. Kan Eneco dit zomaar doen? Want ik vind het wel een heel groot verschil zonder enige vorm van communicatie vanuit Eneco.

Zeker met de huidige energie kosten is het best dramatisch te noemen want dit gaat er bij mij en vast en zeker bij meerdere huishoudens enorm in hakken en zullen de kosten enkel maar toe gaan nemen.

4006 15 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2022 om 08:44
7179 Antwoorden / 3 Vragen

uit de link:

Het nieuws heeft al heel wat ophef veroorzaakt. Consumenten klagen volop op Twitteren ook in de politiek wordt met onbegrip gereageerd. Renske Leijten van de SP heeft kamervragen ingediend, gericht aan minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten. Ze vroeg onder andere of Jetten erkent dat de verlaging “een klap in het gezicht is van huishoudens”.

Jetten liet in kamerstukken van juli al weten voorstander te zijn van een vastgestelde minimumvergoeding van 80% van het kale leveringstarief. Tot 2014 was het minimumtarief vastgesteld op 70%, maar door de afwachting van een nieuwe Energiewet is die afspraak nog niet verlengd.

https://nl.hardware.info/nieuws/82518/eneco-gaat-terugleververgoeding-zonne-energie-flink-verlagen-van-50-naar-9-cent-per-kwh

va
door vanlotjegetikt - Sep 5, 2022 om 08:46
809 Antwoorden / Vragen

Dit is al sinds augustus overal gecommuniceerd, dus ook op mijn Eneco.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 12:53
Antwoorden / Vragen

Dat klopt, maar volgens de voorwaarden van Eneco worden aanpassingen aan de voorwaarden "tijdig en persoonlijk" gecommuniceerd. Veel Eneco klanten, waaronder ik, hebben geen bericht ontvangen.

va
door vanlotjegetikt Sep 5, 2022 om 20:11
809 Antwoorden / Vragen

Spambox nakijken, want alle wijzigingen worden digitaal gecommuniceerd.

ze
door zenix Sep 6, 2022 om 19:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Eneco heeft zelf ook aangegeven veel klanten niet geinformeerd te hebben, maar ze hebben het niet over hun eigen voorwaarden natuurlijk.
Inmiddels zijn de oude voorwaarden die destijds bij het contract gecommuniceerd zijn ook niet meer beschikbaar online.

Heeft dus niks met spam te maken.

sira
door sira - Sep 5, 2022 om 09:12
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen zonnepanelen, dus niets met terugleververgoeding te maken. Toch ben ik van deze verlaging op de hoogte, omdat dit regelmatig in het nieuws is geweest en dat pik je toch mee.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 12:54
Antwoorden / Vragen

Ik denk dat iedereen ook wel wist dat het ging gebeuren, het heeft inderdaad veel aandacht gekregen. Echter, Eneco houdt zich niet aan de eigen voorwaarden waarin ze aangeven je "tijdig en persoonlijk" te informeren. Sommige mensen hebben wel (per mail) een melding ontvangen maar heel veel niet.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 13:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Punt is dat je persoonlijk geinformeerd moet worden volgens contractvoorwaarden. Wat in de media staat is niet relevant.

Stel jou prijzen gaan verdubbeld worden, maar je wist het niet omdat je niet de media hebt gevolgd de afgelopen maand, zou dat dan terecht zijn? Dat is eigenlijk wat je aangeeft.

rj
door rjw Sep 5, 2022 om 20:28
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Eneco stuurt bij de minste geringste wijzigingen emails. Dus zoals hierboven ook al staat: even de spambox checken. Of gewoon de inbox. Daar missen veel mensen ook wel emails.

getty
door getty - Sep 5, 2022 om 10:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Weet u zeker dat dit op u van toepassing is?

Dit geldt alleen als u overcapaciteit hebt, dus meer binnenhaalt dan wat u jaarlijks verbruikt
Daar zijn nogal wat misverstanden over.
Anderd geldt gewoon de salderingsregeling.

Da
door DaMSWer Sep 5, 2022 om 10:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie deze bedragen terug in de Eneco app. Dus ik ga er van uit dat dit voor mij van toepassing is. Want anders zou er hetzelfde terugleverbedrag hebben gestaan als afgelopen week.

getty
door getty - Sep 5, 2022 om 10:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vanavond besteedt tv programma Kassa hier overigens aandacht aan.

Mabelle
door Mabelle - Sep 5, 2022 om 10:59
418 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt blijkbaar geen benul wat een TLV precies is. Net als @sira heb ik ook niets te maken met tlv, maar ook ik heb gelezen dat Eneco dit ging verlagen. Wat minder naar die campingzender SBS6 kijken en wat meer het nieuws volgen. Heb je meer aan.

Da
door DaMSWer Sep 5, 2022 om 12:07
Antwoorden / 1 Vragen

Het is mij maar al te duidelijk wat het is en daarom ben ik er nu ook geirriteerd door geraakt. Eneco doet maar en communiceert dramatisch. Niet enkel naar mij maar naar nog honderden danwel duizenden klanten. Heeft niets te maken of je naar een camping zender of weet ik veel wat zou kijken. Een bedrijf hoort duidelijk te communiceren en desgewenst uit te leggen waardoor 9 cent een conforme marktprijs is. Terwijl ze deze zelf daarna weer voor ruim een euro doorsluizen naar andere afnemers.

tenormin
door tenormin Sep 5, 2022 om 12:37
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@mabelle. Bij vraag&beantwoord behoef je je toch niet te uitten hoe je over een TV zender denkt? Erger, een campingzender te noemen. Je beticht de TS er eigenlijk van dat hij/zij niet naar het nieuws zou kijken. Jij, kijk soms ook naar SBS6 en heb ook niet mets TLV te maken en weet dat ook.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 16:56
5147 Antwoorden / 12 Vragen

@Damswer, en van dat prijsverschil worden diverse zaken betaald en een stukje winst behaald. Maar het is echt niet zo dat 1 euro minus 9 cent de winst is.

rj
door rjw Sep 5, 2022 om 20:31
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Die euro naar de gebruikers klopt niet. Ik betaal nog steeds maximaal 22 cent per kWh, en ik ben ongetwijfeld niet de enige.  Dan blijft er met 9 cent inkoop niet veel over als netto marge. Die euro geldt voor nieuwe klanten voor wie het modelcontract van toepassing is.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2022 om 11:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Da
door DaMSWer Sep 5, 2022 om 12:04
Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben er geen bericht van ontvangen en daarbij is een verlaging naar slechts 9 cent gewoonweg een boevenstreek.
Als je op de genoemde eneco site kijkt zie je ook duidelijk staan :

Klanten die momenteel terugleveren, en op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen (via e-mail of post).

Wat dus nu insinueerd dat het voor mij niet van toepassing zou moeten zijn. Maar toch vind je nu wel die 9 cent vergoeding terug op je persoonlijke overzicht. Dus dat rijmt niet met hetgeen er wordt aangegeven.

marita5
door marita5 Sep 5, 2022 om 12:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

U mag de overeenkomst met Eneco beëindigen .

Mag Eneco de terugleververgoeding aanpassen ?

Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter, in artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij via een mail of brief). Wij melden dan ook dat de klant de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

In artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt. De terugleververgoeding is dan ook geen leveringstarief. Deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen. Leveringstarieven zijn de tarieven die klanten betalen voor hun stroom en gas.  Mag dat eigenlijk zomaar, de vergoeding aanpassen? Wel als je een variabel contract hebt. Vaak wijzigt het energiebedrijf twee keer per jaar de tarieven. Heb je een contract afgesloten voor een vast tarief, dan hoef je volgens de Consumentenbond niet akkoord te gaan met de aanpassing. Op de website legt de bond uit wat je dan kunt doen om onder het nieuwe tarief uit te komen.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 13:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag je contract altijd beëindigen., maar tegenover de contractvoorwaarden. Bij vast contract MOET je dus een OPZEGBOETE betalen.

1. Ik heb dus niks persoonlijk gehoord dat dit aangepast werd. Maar toch is het aangepast, Eneco volgt zijn eigen voorwaarden niet, want dit moet minimaal 10 dagen van tevoren worden aangegeven.

2. Bij overstappen met vast contract kost het ook nog opzegboete.

Dus Eneco pakt mij dubbel, krijg minder geld voor mijn zon en moet een opzegboete betalen als ik wil overstappen naar een partij die ik wel kan vertrouwen.

marita5
door marita5 Sep 5, 2022 om 14:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen
ze
door zenix Sep 5, 2022 om 15:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

@maritas Weet je wat Eneco aangeeft? Dat de terugleververgoeding geen tarief is, maar een vergoeding en dat het daarom mogen aanpassen bij mijn vaste contract. Terwijl het wel duidelijk in mijn contractbevestiging staat. Boeven

Janzegt
door Janzegt - Sep 5, 2022 om 12:28
124 Antwoorden / Vragen

Ik heb zonnepanelen en Eneco als energie leverancier. Op 23 Augustus heb ik een keurige mail van Eneco gehad en daarin werd alles keurig uitgelegd, inclusief dat saldering nog steeds van toepassing is.
En ik kan mij niet voorstellen dat jij geen mail hebt gekregen.

kopie van de mail

Wekken je zonnepanelen meer op dan dat je verbruikt? Dan wordt het overschot automatisch aan ons teruggeleverd. De terugleververgoeding die je daarvoor krijgt, verandert per 5 september 2022. Vanaf dat moment ontvang je een vergoeding van € 0,09 per opgewekte kWh. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

Salderen en opwekken

De stroom die je zelf opwekt en verbruikt, strepen we tegen elkaar weg. Aan deze salderingsregeling wijzigt niets. Wil je meer weten over salderen en het opwekken en terugleveren van stroom? Check dan onze informatie over de Salderingsregeling.

Voorwaarden

Door deze wijziging mag je het energiecontract, onder de gebruikelijke voorwaarden, wijzigen of opzeggen. Houd hierbij rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Bekijk het Voorwaardenoverzicht.

Vragen?

Stel je vraag aan onze Klantenservice. Ook kun je voor alle informatie over je producten, tarieven en verbruik altijd terecht in de Eneco app of in Mijn Eneco.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 12:55
Antwoorden / Vragen

Ik lever jaarlijks ook veel terug maar heb eveneens geen mail ontvangen. Contact met de servicedesk van Eneco leert mij dat dat voor veel mensen geldt.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 20:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helaas ook geen mail ontvangen, bedankt voor het voorbeeld.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts - Sep 5, 2022 om 12:51
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb deze mail niet gehad, lever al maanden terug, en ben dus totaal niet ingelicht. Dat ze het mogen aanpassen ligt aan hun interpretatie van hun algemene voorwaarden. Daar hebben andere mensen meer verstand van dan ik. Maar ik kan er niet met mijn hoofd bij dat ze een zeer selecte groep klanten hebben ingelicht en ik hier "officieel gezien" pas bij mijn eindafrekening achter zou komen. Ik sta al maanden op meer dan 100 euro in de min qua energierekening. Het komt op mij over als een bewuste actie en inschatting (ophef en eventuele gevolgen niet groter dan de extra winst die dit opbrengt). Het is dus een erg onfatsoenlijke manier van zaken doen. Van mijn kant komt er zeker een klacht bij Eneco en ACM.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 12:58
Antwoorden / Vragen

Ze mogen de voorwaarden zeker aanpassen... Maar ze gaan met deze wijziging wel voorbij aan hun eigen voorwaarden waarin staat dat Eneco klanten "tijdig en persoonlijk" zal inlichten over naderende veranderingen. Dat is hier duidelijk niet het geval geweest. Je had het via de media kunnen oppikken maar Eneco kan er niet vanuit gaan dat iedereen dat heeft meegekregen, het is dan ook niet persoonlijk.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts Sep 5, 2022 om 12:58
2 Antwoorden / Vragen

Precies. Voor mij zou er nog niks veranderd moeten zijn. Maar dat is het wel, bevestigen ze ook via Twitter.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts - Sep 5, 2022 om 12:57
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb deze mail niet gehad, lever al maanden terug, en ben dus totaal niet ingelicht. Dat ze het mogen aanpassen ligt aan hun interpretatie van hun algemene voorwaarden. Daar hebben andere mensen meer verstand van dan ik. Maar ik kan er niet met mijn hoofd bij dat ze een zeer selecte groep klanten hebben ingelicht en ik hier "officieel gezien" pas bij mijn eindafrekening achter zou komen. Ik sta al maanden op meer dan 100 euro in de min qua energierekening. Het komt op mij over als een bewuste actie en inschatting (opheft en eventuele gevolgen niet groter dan de extra winst die dit opbrengt). Het is dus een erg onfatsoenlijke manier van zaken doen. Van mijn kant komt er zeker een klacht bij Eneco en de ACM.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 13:13
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Extra winst? Als de zon schijnt levert iedereen terug. Het komt zelfs voor dat er een negatieve prijs is als er zoveel word terug geleverd dat ze de stroom niet kwijt kunnen.

Stel, u levert in een maand 100kwh terug tegen het normale tarief. Eneco kan niets met die stroom en kan stroom inkopen tegen lage tarieven. Dat is dus een verlies. En ook al zouden ze tegen dezelfde prijs uw prijs doorregeren, dan nog maken ze verlies. Wie betaald immers dan de kosten?

Terug leveren is leuk, maar het het doel is om voor uzelf stroom op te wekken, niet om anderen opzet zadelen met uw stroom.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts Sep 5, 2022 om 13:20
2 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is die negatieve prijs nog vrij discutabel. En dan gaat het me alsnog om het principe. Ik heb een jaarcontract, en ik ben niet ingelicht hierover.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 16:58
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Uw jaarcontract staat hier buiten. Verder is het een ja-nee spelletje of u het wel of niet ontvangen heeft of had kunnen weten.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts Sep 5, 2022 om 16:59
2 Antwoorden / Vragen

Het is geen spelletje. Ik heb niks ontvangen. Dus ben niet ingelicht. Werkt u voor Eneco, want ik snap niet waarom u dit goede communicatie zou kunnen vinden?

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 20:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Op basis van de APX prijzen komt een negatieve energieprijs maar een paar uur per jaar naar voren. De rest van het jaar ligt het hoger dan die 0,9cent.  Kunt u verklaren waarom een reus zoals Vattenfall wel een hogere terugleververgoeding heeft dan Eneco? Dat doen ze niet als het geld zou kosten.

rj
door rjw Sep 5, 2022 om 20:32
3254 Antwoorden / 5 Vragen

@zenix: 9 cent, niet 0,9 cent.

panter22
door panter22 Sep 6, 2022 om 07:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt nu wel blijven doordrammen, maar die 9 cent wordt daarmee echt niet hoger.

ap3nr0ts
door ap3nr0ts Sep 6, 2022 om 08:28
2 Antwoorden / Vragen

Doordrammen? Ik snap die mentaliteit niet. Het gaat om de manier waarop en dat die onfatsoenlijk is. Zeker voor een groot bedrijf als Eneco.

ze
door zenix Sep 6, 2022 om 19:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22 Als je geen argumentatie meer hebt, dan ga je maar mensen belachelijk maken of niet? Zoals ik al eerder heb aangegeven, als je niet weet waar je het over hebt kan je beter niks zeggen.

@ap3nr0ts Een fatsoenlijk bedrijf zou zich inderdaad houden aan de contractvoorwaarden en als deze wijzigen dit netjes op tijd communiceren en ook de voorwaarden niet verwijderen van de website. Eneco is zich druk bezig aan het indekken, hier zullen nog wel rechtzaken uit voort komen. Als je op niveau wilt discussieren hierover, dan is dit forum daar niet geschikt voor, dan kan je beter naar Tweakers.

ne
door neodutchio - Sep 5, 2022 om 13:05
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Een mail word aangemaakt en iedereen die klant is krijgt deze mail. Het kan niet zo zijn dat de ene klant wel en een andere klant geen mail krijgt. Het is niet dat er handmatig een mailadres word ingevuld en dat ze af en toe een klant vergeten.
Het "niet ontvangen" gebeurd veel vaker. Dat heeft echter niet met de verzender te maken, wel met de ontvanger. In vele gevallen beland de mail in de spambox.

Naast de mail heeft er ook een bericht in de persoonlijke omgeving gestaan.

De link tussen minder geld krijgen voor terug leveren en hogere kosten zie ik niet. De kosten blijven hetzelfde.

rj
door rjw Sep 5, 2022 om 20:33
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn ook nog veel mensen die niet al te regelmatig hun email checken en daardoor dingen missen. Mensen moeten eigenlijk gewoon aanleren dat email hetzelfde is als papieren post. Voor papieren post kijkt wel iedereen dagelijks bij de brievenbus.

ze
door zenix - Sep 5, 2022 om 13:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook helemaal niks vernomen, terwijl bij mijn contract aanvraag was aangegeven dat ik netto leverancier ben en ik ook helemaal niks betaal per maand. De klantenservice kan niks doen, dus ik heb maar een klacht ingediend en een melding gemaakt bijd e ACM. Eneco volgt zijn eigen contractvoorwaarden niet.

Onbetrouwbare leverancier.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 13:14
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Al in de spambox gekeken? Vreemd dat u niets ontvangt en anderen wel. Kan eigenlijk niet liggen aan een bedrijf die voor onbetrouwbaar uitgemaakt word.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 13:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg elke maand de mailjes van Eneco met hoeveel geld ik terug krijg, maar deze niet. Staat ook niet in de spam.

En ik werk in de ICT en ook met mailservers, dus als Eneco mij een mail trace kan sturen dat ze hem hebben verstuurd, dan ontvang ik dat graag.

Maar dat kunnen ze niet.

Mabelle
door Mabelle Sep 5, 2022 om 14:20
418 Antwoorden / 1 Vragen

Het is volop in het nieuws geweest, zowel online als op t.v. Je moest volgens mij heel erg je best doen om de berichtgeving te missen.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 14:34
Antwoorden / Vragen

@neodutchio Eneco heeft bevestigd dat een grote groep klanten deze mail (onterecht) niet heeft ontvangen.

@Mabelle: Het maakt niet uit waar dit in het nieuws is geweest. Volgens de eigen voorwaarden dient Eneco deze wijzigingen "tijdig en persoonlijk" te communiceren, dat had via mail of post gekund maar dat hebben ze in veel gevallen niet gedaan.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 16:59
5147 Antwoorden / 12 Vragen

@TPH, wat is dan het discussiepunt? U hebt aantoonbaar niets ontvangen, dus start u de juridische weg op. Soms is aktie ondernemen makkelijker en sneller dan blijven droeftoeteren.

th
door thieu - Sep 5, 2022 om 13:31
147 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vaak niet helemaal duidelijk is, is dat je twee 'soorten' terugleveringen hebt.
De saldering
De terugleververgoeding
Bij de saldering krijg je hetzelfde voor de teruggeleverde stroom als je betaalt.
Bij teruglevering krijg je een veel lager bedrag voor de teruggeleverde stroom.

Voorbeeld:
Jouw panelen wekken 3500 kWh op en je gebruikt er zelf 3200.
Voor de 3200 geldt de salderingsregeling, het hoge bedrag dat je zelf ook betaalt.
Voor de 300 geldt de terugleververgoeding, het lage bedrag (9 a 10 ct)
Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd. In stappen krijg je voor binnen de salderingsregeling teruggeleverde stroom een lager bedrag. Dit loopt tot 2031 waarna je dus voor álle stroom het lage bedrag krijgt.

Jetten is bezig voor de teruglevering (het lage bedrag) een minimumprijs vast te leggen, maar ik denk zelf dat zonnestroom steeds belangrijker wordt en dat energiebedrijven gaan concurreren met de prijs voor teruglevering.
Tenslotte is de stroom van zonnepanelen voor hun hartstikke goedkoop. Ze hoeven er helemaal niets voor te doen, geen enkele investering.
Al die particuliere installaties zitten in een (virtueel) grid waardoor de levering van die stroom ook nog hartstikke betrouwbaar is. Een paar installaties die uitvallen of er bij komen hebben (vrijwel) geen invloed op de betrouwbaarheid van levering voor het totaal.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 14:44
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Zonnestroom mag dan wel heel goedkoop lijken, maar waar laat je het? Met de juiste afspraken en samenwerkingen zou je overdag een hoop stroom kwijt kunnen, maar hoe doe je dat op een zonnige zondagmiddag als menig bedrijf dicht is? Je zal stroom moeten gaan opslaan om goedkope stroom later in te kunnen zetten. En laat dat nu een hele dure investering zijn.

ro
door ronny530 - Sep 5, 2022 om 14:00
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Wie weet heeft Eneco alleen een mail verstuurd naar klanten waarvan bekend is dat ze stroom terugleveren want zonnepanelen dienen wel aangemeld te worden. Het lijkt me vrij stug dat Eneco de mail naar iedere klant gaat verzenden dus ook de klanten die geen zonnepanelen bezitten omdat voor die klanten de informatie niet relevant is.

tph
door tph Sep 5, 2022 om 14:37
Antwoorden / Vragen

De voorwaarden die zijn gewijzigd zijn onlosmakelijk met je overeenkomst gekoppeld. Aangezien op iedere Eneco klant deze voorwaarden van toepassing zijn (zelfs als je geen zonnepanelen hebt) zou Eneco deze wijziging aan iedereen moeten communiceren, dat is immers vereist bij wijziging van de voorwaarden en wordt zelfs expliciet in de eigen voorwaarden genoemd (klanten worden "tijdig en persoonlijk" geinformeerd).

Kortom zelfs als ze een verkeerde selectie hebben gemaakt en alleen een deel van de klanten geinformeerd hebben dan nog hebben ze daar een fout gemaakt.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 15:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij mijn contract aanvraag aangegeven dat ik 4500kWh gebruik en 8000kWh opwek.

Daarnaast is mijn maandbedrag 0 euro, en krijg ik sinds februari elke maand een mail dat ik geld terug krijg. Daarnaast zijn mijn panelen ook aangemeld. Eneco had beter gewoon kunnen beslissen om de tarieven voor vaste contracten niet te wijzigen en variabel en modelcontract per 1 januari, dan hadden ze niemand hoeven informeren. Maar ze willen iedereen met zonnepanelen wegjagen voor de winter

panter22
door panter22 Sep 5, 2022 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

Zorg er dus voor dat je net zoveel opwekt als je verbruikt. Het is nooit de bedoeling geweest zonnepanelen te plaatsen om de opbrengst te verkopen. Op deze manier wordt de kloof tussen arm en rijk weer groter.

Degene in een huurwoning moet  zonnepanelen huren en wordt er niets wijzer van.De huiseigenaar met  zonnepanelen met een  overcapaciteit heeft ze  er binnen een paar jaar uit en krijgt daarna  flink geld toe.
Dit is totaal uit de hand gelopen. Terecht dat hier paal en perk aan wordt gesteld.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 16:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dus je vind het terrecht dat Eneco aan jou 1 euro per kWh vraagt terwijl de buurman met zonnepanelen die 1 kWh voor 0,9cent opwekt? Pure winst voor Eneco inderdaad. Eneco had vorig jaar al 100 miljoen meer winst dan het jaar daarvoor, maar dat was niet genoeg. Ze willen nog meer profiteren van de energiecrisis. Het enige wat wij als zonnepanelen eigenaren willen is een marktconform tarief, dat is 0,09c niet. Zelfs Vattenfall is omhoog gegaan.

Eneco houd zich niet aan de afspraken, zelfs een vast contract zegt niks bij hun. Onbetrouwbare partij. Ze mogen jou tarieveren straks ook omhoog gooien als je een vast contract hebt hoor, want die miljoenen winst moeten ze nu wel blijven halen. Anders kunnen de zakken van de aandeelhouders niet gevuld worden. De consumenten worden er niet veel rijker van, bedrijven en de aandeelhouders wel. Het zou fijn zijn als mensen die geen verstand hebben hiervan, niet reageren, want voegt niks toe.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 17:04
5147 Antwoorden / 12 Vragen

@Zenix, wat u op uw aanvraag hebt neergezet is niet relevant. Het geeft een indicatie.
De mail die u elke maand krijgt is ook geen vast gegeven. U krijgt niet elke maand terug, dat is enkel het rekensommetje van die maand. Salderen gaat over een heel jaar, niet per maand.
Tarieven voor wat u afneemt liggen vast in een contract. Terugleververgoeding staat hier los van en kunnen op elk moment aangepast worden.

U haalt er allerlei randzaken bij die niets toevoegen. Waar het om gaat is de vraag of u wel of niet benaderd bent met deze aanpassing.

panter22
door panter22 Sep 5, 2022 om 17:05
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind het niet terecht dat jij €1 per kwh krijgt. Ik betaal €1 aan Eneco inclusief kosten die Eneco maakt. De prijs puur voor 1 kwh die ik moet betalen is veel lager. Jij hebt amper kosten. Alleen winst.  Jouw winst wil ik niet betalen.

ro
door ronny530 Sep 5, 2022 om 17:20
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Met een teruglevering van 3500 Kwh a' 1750 euro op jaarbasis en ook nog eens geen stroom te hoeven betalen baalt u uiteraard als de spreekwoordelijke stekker. Jaren lang dik verdient en pats boem einde oefening. Zoals PANTER22 al stelde het is nooit de bedoeling geweest om zonnepanelen met subsidie uit winstoogmerk aan te schaffen maar verkopers van zonnepanelen gebruikten het winstoogmerk wel om zoveel als mogelijk zonnepanelen te verkopen. Dat u boos zoniet kwaad bent valt te begrijpen maar u vergeet voor het gemak wel dat u jaren lang niet voor uw stroomgebruik heeft betaald en aan het eind van het jaar 1750 euro toe kreeg. Het is ook voor u niet anders want velen die net als u een kleine elektriciteitscentrale op het dak hebben liggen zijn ook de dupe. Het is zoals Panter22 stelt nooit de bedoeling geweest om meer stroom op te wekken dan de hoeveelheid die verbruikt wordt het nul op de meterprincipe omdat het milieu dan minder belast zou worden maar met excuus voor het milieu heeft u de zonnepanelen niet aan laten leggen maar voor de geldelijke winst.

ze
door zenix Sep 5, 2022 om 20:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf, mensen die er geen verstand van hebben kunnen beter niet reageren. Dit heeft niks met salderen te maken. Het gaat om de terugleververgoeding. Salderen hoort per jaar te zijn, maar voor de duidelijkheid. Dat doet Eneco ook niet. Eneco gaat salderen t/m 5 september voor mijn vorige terugleververgoeding en vanaf 5 september start een nieuw periode.

@panter22 Voor jou geld hetzelfde, als je geen verstand hebt niet reageren. Ik heb nog maar twee jaar zonnepanelen, kreeg eerst 11 cent per kWh want dat was marktconform op dat moment. Tegenwoordig geeft Vattenfall 18 cent en dochterbedrijf van Vattenfall 21 cent. Een terugleververgoeding van 20cent zou marktconform zijn, niet 0,9cent. Dan maakt Eneco nog 80cent winst per kWh. Voor die zonnestroom hoeven ze niks te doen Ze beheren het net niet. De winst komt bij Eneco terecht, want de TLV is nooit gelijk aan het kale leveringstarief, dus zelfs met een vergoeding van 50% maken ze winst. Hoe kan je anders die 100 miljoen extra aan winst verklaren?

@Ronny530 Voor jou geld ook hetzelfde, als je geen verstand van hebt, graag niet reageren. Waarom zouden zonnepanelen geen geld mogen opleveren? Dat is hele reden dan mensen zonnepanelen nemen. Of dacht je echt dat mensen dat nemen omdat het goed voor het milieu is?

Diegene die de zonne energie opwekken moeten gewoon marktconform tarief krijgen voor hun stroom en dat is geen 0,9cent.

Ik heb overigens een nieuw contract afgesloten per februari volgend jaar, dan krijg ik een terugleververgoeding van 0,91cent per kWh bij een energiemaatschappie die zich hopelijk wel aan de afspraken gaat houden. Weer een vast contract. Dan krijg ik zo'n 4000 euro en kan ik op zonvakantie van de grote winsten van de zonnepanelen.

Uiteindelijk hoop ik dat de prijzen omlaag gaan, want ik zit nu dan goed met de zonnepanelen, maar mijn familie en de meeste mensen niet. Ik hoop dat het kabinet of EU maatregelen gaat nemen en als dan de prijs weer rond de 11cent per kWh zit, dan heb ik daar geen probleem mee. Ik wil gewoon een marktconforme prijs en dat het geld niet verdwijnt in de zakken van energieleveranciers en aandeelhouders die al miljoenen winsten maken door deze crisis.

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 20:44
5147 Antwoorden / 12 Vragen

@zenix, het overzicht dat u maandelijks krijgt is de inkoop van stroom met het terugleveren. Het verschil daartussen word op het overzicht als teruglevering neergezet. Iets dat dus niet kloppend is, aangezien je het overschot van de zomer in de winter kan inzetten.
De enige zekerheid die je met het overzicht hebt is dat je saldo 0 zal zijn en dat je hooguit 1/12 deel van de verminderde energiebelasting als negatief saldo er op hebt staan. Als er meer negatief staat, dan is dat de teruglevering van die maand die in een andere maand weer verbruikt kan worden. Zo lang je mag salderen.

U krijgt niet maandelijks geld terug, alles word verrekend met de jaarnota.

panter22
door panter22 Sep 5, 2022 om 21:28
6599 Antwoorden / Vragen

@zenix, het is duidelijk. Het gaat je om het geld wat je verdient met de verkoop van je stroom. Dat valt nu even tegen.

ze
door zenix Sep 6, 2022 om 19:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio Bedankt voor je reactie, op de jaar/eindafrekening komt dat inderdaad allemaal te staan, die maandelijkse rapporten zijn een indicatie. De indicatie zit nu op 3000 terug, dus ik zie wel wat er uiteindelijk terugkomt nu ik Eneco ook wegga. United Consumers heeft nog goede terugleververgoeding, daar blijf ik nu bij tot volgend jaar.

@panter22 Ja heerlijk die duizenden euro's die ik krijg! Zoals eerder aangegeven, volgend jaar krijg ik 0,91 bij een andere energiemaatschappij. Lekker op vakantie van de zonnepanelen. Het valt denk ik nog meer tegen als je al dat geld niet krijgt, of niet?

panter22
door panter22 Sep 6, 2022 om 20:05
6599 Antwoorden / Vragen

@zenix, jouw leven draait kennelijk alleen om geld.

ze
door zenix - Sep 6, 2022 om 19:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

Eneco heeft zelf ook aangegeven veel klanten niet geinformeerd te hebben, maar ze hebben het niet over hun eigen voorwaarden natuurlijk.
Inmiddels zijn de oude voorwaarden die destijds bij het contract gecommuniceerd zijn ook niet meer beschikbaar online.

Heeft dus niks met spam te maken.

ne
door neodutchio Sep 6, 2022 om 20:02
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Dus Eneco geeft openlijk toe een fout gemaakt te hebben, deelt dat met klanten aan de telefoon en onderneemt geen aktie? Niet bepaald geloofwaardig.
Een medewerker aan de front office kan geen officiele uitspraken doen. Sterker, die weten niet eens wat er wel of niet gecommuniceerd is. Die kunnen hooguit uit eigen ervaring meedelen dat er meer mensen zijn die geklaagd hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet iedereen een mail hebben gestuurd.