kl
door klinkie_1 Apr 11, 2009 om 10:21
Huishouden & energie

Thermostaat vervangen of niet?

Hallo iedereen.iIk heb een vraag:Wij hebben een combiketel de nefit smartline basic.Nu hebben ze er standaard een modelerende thermostaat van hetzelfde merk bij gelaatst.Nu kan ik voor een leuke prijs de honeywell chronotherm iv van iemand overnemen.Mijn vraag is :Schiet ik er iets mee op wat betreft besparing,of kan ik het beter zo laten??

9137 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als de thermostaat die u nu hebt geen instelling beschikt om tijden en daarmee ook temperatuur in te stellen dan heeft het wel nut om dus  honywell te plaatsen.

Maar het is dus wel noodzakelijk dat u iemand heeft die precies weet wat het verschil is want als u een modelerende ketel bezit dan moet u deze gegevens wel met de nieuwe thermostaat kunnen regelen.

Volgens mij zir er n.l. een 3 weg ventiel in de ketel die dus het watertemperatuur regelt naar aanleiding van wat de termostaat door geeft over de kamer temperatuur dus groot verschil heter water, dna moet u dus zien als een thestaatkraan met de zelfde werking maar die op de ketel gaat dan retourwater bijmengen zodat dit de z.g. koudwater aansluiting is.

Maar weet is zeker hoe alles werkt voordat u hier aan begint.

Succes ermee Valerius

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw antwoord.De honeywell is geschikt voor deze ketel,volgens hun site,alleen moet ik op het blok de aansluiting verwisselen volgens de site van honeywell,dus dit zal geen probleem zijn.Waar het mij om gaat is of ik ermee op vooriut ga.Sinds ik deze ketel heb vind ik de behaaglijkheid stukken minder.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nefit heeft volgens mij een eigen protocol oftewel een nefit ketel werkt alleen met een nefit thermostaat

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Kan niet. En let op de garantie voorwaarden van NEFIT.

De branderautomaten van de Nefit toestellen kunnen niet communiceren met het Open Therm protocol. U zult, afhankelijk van het type toestel, een Nefit ModuLine modulerende thermostaat of een aan/uit thermostaat moeten toepassen.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige reden om deze Honeywell te kiezen, is de klokfunctie die erin zit. Nefit heeft zijn eigen protocol om z'n ketels aan te sturen, dus u bent beter af met een Nefit-thermostaat met klokfunctie.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,waarom staat op de site van honeywell dan dat het wel kan??Ik wil beslist niet eigenwijs zijn,daarom sel ik hier ook mijn vraag.Zelfs de cv monteur zei dat het wel kon.Ik snap er niets meer van??Ter info: aan de thermostaat die ik nu heb zitten 2 draadjes,blauw en rood.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het de NIET!!! modulerende thermostaat van honeywell is, kan het gewoon. er moet dan wel in de ketel een verandering plaatvinden omdat de nefit thermostaat aangesloten is op het mod. aansluitblokje (oranje) En de honeywell moet aangesloten worden op het aan/uit aansluitblokje( groen)..

Hoe herken ik welke het is. de chronotherm IV is gewoon aan/uit.

Als er op de thermostaat staat chronotherm modulation dat kan niet.

Of het een besparing is dan moet je naar je eigen stookgedrag kijken, vergeet je de thermostaat zelf vaak uit te zetten, dan wel. Zoniet dan is een klok vaak duurder in gebruik.

een simpele uitleg hierover: bij hetzelf regelen voel je zelf of het al op temperatuur is of niet. Een klokthermostaat gaat ALTIJD naar de ingestelde temp. voorbeeld..je staat 's morgens op en in de woonkamer is het 19 graden, de behoefte om dan de thermostaat hoger te zetten is er niet, als je een kloktherm heb, die gaat hoe dan ook naar bijvoorbeeld 20 graden...dus voor 1 graad verhoging brandt de ketel...maar vergeet je vaak de thermostaat uit te zetten dan bespaard een kloktherm uiteraard!!!

succes.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is de aan/uit chronotherm iv.Schijnt een zelflerende thermostaat te zijn.Mijn schoonzoon heeft er ook een en is er geweldig over te spreken.Ik dank jullie voor de antwoorden.Radja heeft mijn laatste twijfel weggenomen. Groeten en bedankt!!

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat genoemde thermostaat niet gebruikt zou kunnen worden i.c.m. genoemde ketel. Goed mogelijk dat dit type-gebonden is, maar ik heb nu een offerte liggen voor (o.a.) een Nefit ProLine HRC24 CW4 ProActive Plus, maar daarbij wordt de Honeywell Chronotherm optioneel geoffreerd voor meerdere ketels (w.o. ook de Remeha Avanta CW4).
Ter zijde: Daarin wordt het inderdaad een klokthermostaat genoemd.

Mijn eerste indruk zou dus zijn dat die thermostaat wel gebruikt kan worden. Heb je jouw vraag al voorgelegd aan jouw installateur?

Groeten/Succes,
RP

ve
door verwijderd - May 14, 2009 om 02:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de huidige thermostaat niet meer goed in de functionaliteit?

Als de huidige thermostaat goed functioeert waarom dan een verandering aanbrengen.

Wat is de meerwaarde van de Heneywell Chronterm IV t.o.v. uw huidige Nefit thermostaat?

Nefit thermostaat lijkt een twee-eenheid met uw combiketel.

Kortom: ik zou de thermostaat niet wijzigen bij goed functioneren van uw huidige Nefit thermostaat.

ve
door verwijderd - May 14, 2009 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,ik heb de chronotherm iv inmiddels aangeschaft via een cv monteur.die zei dat het geen probleem is.De reden dat ik deze thermostaat graag wil is inderdaad de klokfunctie.Als ik opsta is het onbehaagelijk in huis,tegen de tijd dat ik wegga is het warm.Dat kan ik oplossen door de klokthermostaat.