ta
door tammiek Mar 16, 2009 om 15:06
Huishouden & energie

Tips behang trekken

Hoi,

Ik heb een huis gekocht waar op de bovenverdieping ( 3 slaapkamers en hal) behang aan de muren zit. Dit wil ik eraf halen en dan wil ik de muren schilderen.

Voor het behang trekken heb ik twee dagen gepland wat niet uit mag lopen omdat ik de tijdsplanning heel straks heb ingedeeld om het huis af te krijgen.

Wat kan ik het beste doen? Een stoomapparaat huren (heb ik nog nooit eerder gedaan dus heb hier geen ervaring mee) of het behang eraf halen met een natte spons en plamuurmes?
Of heeft iemand nog andere goede tips voor mij?

Mocht het stoomapparaat het beste zijn heeft iemand nog tips waar ik deze het goedkoopste kan huren?

Alvast bedankt!

33853 32 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Mar 16, 2009 om 15:22
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo tammiek, het beste kun je inderdaad een behangafstomer huren, dit werkt snel en effectief, zeker als je meerdere lagen behang moet gaan verwijderen. Waar te huur? In elke bouwmarkt bij u in de buurt. Kosten: Borg, zo'n 50 euro (meestal) en huur per dag zo'n 5 tot 8 euro per dag. Gebruik een plamuurmes, om de losgestoomde stukken behang te verwijderen, tijdens het werk wel zo goed mogelijk ventileren, zodat de muren ook snel weer droog zijn, om te kunnen behandelen cq opnieuw te gaan behangen. Wist je overigens, dat in veel gevallen niet meer wordt behangen, en veel met structuurverf wordt gedaan, met allerlei leuke mogelijkheden...

Succes met je nieuwe huis!

Gr. Henri

Lsk520
door Lsk520 - Mar 16, 2009 om 15:29
827 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien ook de tip om je planning enige ruimte te geven voor "tegenslag". Die zal ongetwijfeld komen,...

stacey
door stacey - Mar 16, 2009 om 16:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Waarom wil je het eraf halen ?

Ik schilder gewoon (over) het behang (mits in goede staat natuurlijk), scheelt hoop tijd en gedoe.

Succes,

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 16, 2009 om 21:38
533 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je met een stoomapparaat aande gang gaat,probeer een stukje met zeepsop desnoods enkele keren insmeren,het blijft wat beter kleven.

Sukses  Nico

ta
door tammiek - Mar 16, 2009 om 21:50
98 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb rekening gehouden met eventuele tegenslag. dit heb ik opgenomen in de planning.

ik had er ook overheen willen schilderen maar het behang is niet mooi meer en ik wil het in een keer goed aanpakken.
ik schilder de muren met latex of structuurverf en dan met een structuur roller eroverheen. maar daar laat ik me nog even over informeren welke verf ik het beste kan gaan gebruiken.

hp
door hpvantiel - Mar 18, 2009 om 13:28
14 Antwoorden / 1 Vragen

gewoon bij de bouwmarkt zo'n ding huren en aan de gang gaan.dit is je enigste optie.het wijst zichzelf,probeer iemand erbij te hebben om het oude behang op te ruimen en meteen in oude dozen of vuilniszakken te stoppen ,anders kom je om in t papier.

s6 ermee

op
door oplossing - Mar 18, 2009 om 13:39
119 Antwoorden / 1 Vragen

@tammiek, om te beginnen met het huren van een stoomapparaat, ik denk dat de Praxis daar het voordeligst in is, zeker weten doe ik het niet maar je kan altijd eerst alle bouwwinkels bellen en prijzen opvragen. Ik heb zelf een stoomapparaat dus vandaar dat ik begon met IK DENK.............. nu de rest,

het beste is om al het behang af te stomen met inderdaad een stoomapparaat, dan de muur goed laten drogen en kijken of er geen oneffenheden in de muren zitten, zo ja dan met Rootband gelijk smeren met de muur en daarna netjes glad schuren. pas als alles glad en effen is kan je de muren witten of verven, de keus is aan jou.

Hou er wel rekening mee dat je ieder bultje-streepje of gaatje blijft zien als je dit niet netjes glad maakt.

Rootband (weet niet of ik het goed schrijf) kun je per zak kopen bij iedere Bouwwinkel, het is fantastisch spul en het goedkoopste, het werkt alsvolgt, doe een paar pollepelscheppen in een emmer en dan met water aanmengen tot het een goed smeerbaar papje wordt, strijk het met een plamuurmes op de muur en maak het zo glad mogelijk, gladschuren doe je pas als alles droog is.

Het is meer werk dan je denkt, ik spreek uit ervaring maar als je de muren mooi glad wilt hebben dan heb je alles bij elkaar wel 3 tot 4 dagen nodig, dus..................... hou daar rekening mee.

Succes en werkse.

Gr Oplossing

ma
door marion55 - Mar 18, 2009 om 13:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Emmer sop maken met Biotex Groen inweekwasmiddel.Zo heet mogelijk.Met een spons insmeren flink nat en meerdere keren herhalen.Dan kan je het er na een poosje(afhankelijk van het aantal lagen en dikte van behang e/o sterk zuigende muren)zo met een plamuurmes afhalen zonder de muur te beschadigen.Een stoomapparaat kan lang duren en je hebt maar een klein oppervlak ,ongeveer 30x40 cm en daar moet je dan de hele tijd de plaat tegenaanhouden.Ook moet je tussentijds weer bijvullen en wachten.Ik vind het minder makkelijk dan met Biotex en ook duurder.Probeer gewoon eens een stuk dan weet je het.Succes!

mi
door midas - Mar 18, 2009 om 13:42
64 Antwoorden / 1 Vragen

Koop eventueel bij de bouwmarkt een 'prikroller' (van het behanglijmmerk P..fx. Het apparaatje is niet duur en de stoom dringt dan veel beter door.

jcjoppe
door jcjoppe - Mar 18, 2009 om 14:02
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi tammiek, gewoon stomen met een goed breed plamuurmes!! dat is het beste.je kan vaak een stoomapparaat gratis gebruiken bij de betere behangzaken als je daar je behang koopt. En anders huren bij de formido, Gamma, hubo suc6,Johan

yv
door yvonnea - Mar 18, 2009 om 14:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb vorig jaar zelf ook binnen 2 dagen een woonkamer, hal en overloop behangvrij moeten krijgen. Er zat maar 1 laag op, maar die zat er waarschijnlijk al 30 jaar op, dus na een halve dag ben ik alsnog naar karwei gereden en heb een afstoomapparaat gehuurd. Het was zeker de moeite waard. Let op dat je er ook een roller bijhuurt die gaatjes prikt in het behang waardoor de stoom er beter onder kan komen en het behang beter los komt van de muur. Succes met afstomen! :-)

op
door oplossing - Mar 18, 2009 om 14:23
119 Antwoorden / 1 Vragen

Er worden diverse opties aangedragen maar........... een stoomapparaat werkt het beste, dus geen sopjes van Biotex of ander soort toestanden. Gebruik geen al te groot plamuurmes want die buigen teveel mee en je moet een goede grip hebben zodat het afscheuren van het behang goed gaat. Ik heb al diverse mensen geholpen met afstomen van het behang en heb er behoorlijk veel ervaring mee, ook gebruik ik een bepaalde werkwijze n.l. begin bovenaan af te stomen, de warmte gaat naar beneden zo ook het overtollige vocht loopt langs de muren naar beneden, doe baan voor baan en werk altijd van boven naar beneden, je zal zien dat dit het beste werkte en het SNELSTE. ga niet eerst beginnen met al loszittend behang af te scheuren want dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker omdat behang meestal uit 2 lagen bestaat en de onderste laag blijft altijd op de muur zitten, het beste is om het behang in z'n geheel (alle lagen) eraf te stomen zo heb je ook de meeste grip op het vasthouden van het behang en je neemt beide lagen tegelijk mee en dit werkt veel sneller dan alleen al die flut stukjes af te stomen en te krabben met je plamuurmes. Als je een stoomappraat gaat huren weet dan dat voor een weekend huur korting wordft gegeven.

Succes.

jcjoppe
door jcjoppe - Mar 18, 2009 om 14:28
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi Oplossing, gaat bij jou de warmte naar beneden??bij mij gaat hij naar boven...

op
door oplossing - Mar 18, 2009 om 14:42
119 Antwoorden / 1 Vragen

Ha Ha @jcjoppe  dan heb ik voor jou een wedervraag,

heb jij wel eens behang afgestoomd??? niet dus , anders zou je zo'n vraag niet stellen...................

Even een uitleg zodat je het beter begrijpt.........met een behangstomer moet je het vlakke stuk op de muur zetten waar dan stoom uitkomt en die plek wordt door de stoom en warmte  vochtig/nat, het overtollige vocht loopt dan langs de muur naar beneden dus ja deze keer gaat de warmte naar beneden.

jcjoppe
door jcjoppe - Mar 18, 2009 om 14:50
279 Antwoorden / 59 Vragen

Nou Oplossing, jaren geleden heb ik de hele woonkamer  samen met mijn vrouw behangen (ook goed voor je relatie)en ik deed het van beneden naar boven. Dat werkte voor mij het allerbeste.Wat er gestoomd was haalde ik eraf met een plamuurmes, wat SUPER ging. Dus niet te snel conclusies trekken dat ik nog nooit heb afgestoomd....

donkschr
door donkschr - Mar 18, 2009 om 14:52
78 Antwoorden / 14 Vragen

Je moet wel weten wat voor ondergrond de muren zijn. Als het gipsplaten zijn mag je eigenlijk geen stoomapparaat gebruiken, omdat op het gips ook een papierlaag zit die je er dan mee afhaalt. Wij hebben overal gipsplatenmuren, maar gebruiken wel altijd een stoomapparaat. Je moet het apparaat dan niet te lang tegen de muur houden en voorzichtig met het plamuurmes, want zoals gezegd de gipsplaat is ook voorzien van een papierlaag. Let dus goed op!

op
door oplossing - Mar 18, 2009 om 15:04
119 Antwoorden / 1 Vragen

@jcjoppe mijn excuus als ik je verkeerd beoordeeld heb, laten we het er dan maar op houden dat iedereen het doet op zijn eigen manier en zoals jij het doet heb ik het ook in het begin geprobeerd maar toch vind ik het werken van boven naar beneden prettiger omdat je dan met je plamuurmes van bovenaf achter het behang en langs de muur kan afsteken en de stomer er onder houden en zo naar beneden werken, op deze manier haal je grotere stukken behang van de muur omdat het behang al naar beneden hangt.

Ik weet niet of je nog een kamer te strippen hebt? maar probeer het ook eens om bovenaan te beginnen misschien bevalt dit dan ook beter.

En nogmaals sorry.

pavoordf
door pavoordf - Mar 18, 2009 om 15:32
519 Antwoorden / 73 Vragen

stoomapparaat is het beste. Plamuurmes kan je daarbij gebruiken.
Ooit eens zo'n ding nodig gehad. Ipv huren hebben we toen besloten hem te kopen. Heeft inmiddels al meerdere keren zijn geld opgebracht. De laatste die hem heeft gebruikt is mijn zoon

co
door cobuskuch - Mar 18, 2009 om 15:50
1 Antwoorden / 2 Vragen

lees dit goed.

behang nooit van de muur scheuren.

is het stomste wat je kan doen/

eerst alle hoeken in snijden/

dan een afstomer er bij pakken en baan voor baan er af stomen.

en gelijk die troep opruimen anders plakt het weer vast aan de grond.

van zelf spreken een vuilnis zak neer zetten en gelijk alles er in doen.

dit gaat het snelst en geloof mij ik kan het weten ben behanger

va
door vangentj - Mar 18, 2009 om 16:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je toevallig ook of de muren als eerste geverfd zijn.

Als dat het gevsl is dan heb je alleen warm water nodig en een spons om het goed nat te maken. Als je geluk hebt trek je zo het gehele behang in bijna een keer er af.

sh
door shan - Mar 18, 2009 om 16:36
104 Antwoorden / 37 Vragen

Geloof arion55 nou maar. Biotex sop met een blokwitter jewetwel waar je een plafond mee wit. Behang lekker insoppen. FF wachte noooooog. En het vliegt eraf. Geloof het nou maar.
Veel plezier er mee.
Shan

carolyn
door carolyn - Mar 18, 2009 om 16:57
39 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo

Ook zonder sopje of enige zeep lukt het prima , met een zachte borstel de muren goed nat maken , en het komt er makkelyk af zonder beschadigde muren.  veel plezier.

audb
door audb - Mar 18, 2009 om 17:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Stomen met een klein beetje afwasmiddel werkt nog beter.

Maar kijk eerst hoeveel lagen er op zitten zijn dit er meer dan 3 dan is het beter om eerst zoveel mogelijk van die lagen te verwijderen.

Maar nu komt het, 2 dagen kan u vergeten de muur moet geschilderd worden? nou ga maar lekker aan de slag met water en groene zeep en daarna nog eens met amoniak.

De muren moeten namelijk goed schoon zijn voor de verf goed gaat hechten.

Geen tijd meer? dan glasvezel behang, dit is makelijk over schilderbaar en als u later besluit om toch te gaan behangen dan kan het daar makelijk overheen en evt scheuren worden hier mee ook goed bedekt.

En vergeet niet, behanglijm bevat veel water en dat zal de pleisterlaag aan getast hebben..... plamuren dus.

bi
door bitterkoekje - Mar 18, 2009 om 18:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb net zelf behang verwijderd.Ik heb een fles behang-stripper van Alabastine daarvoor gebruik. Met een plantenspuit het spul op de muur gesprayd,15 minuten wachten en je schraapt het zo van de muur af.

succes,renée

ro
door ronnyboy_1 - Mar 18, 2009 om 18:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

de hele essentie is: zorg dat de oorspronkelijke behangerslijm weer vochtig wordt. Dan laat het papier goed los van de muur. De methoden die genoemd zijn doen allemaal hetzelfde: een sopje met Biotex of een stoomapparaat brengen vocht in het behang(papier). Eenmaal goed verzadigd, wordt de achterliggende behangerslijm ook vochtig en kun je het behang rustig van de muur aftrekken. Het vervelende is, dat een (biotex)sopje niet lang op het bestaande behang blijft plakken, en snel naar beneden drupt/loopr. Het duurt dan lang voordat het behang vochtig is en inmiddels heb je bijna een zwembad in de kamer. Een stoomapparaat kost geld en zorgt ervoor, dat je veel vocht in huis krijgt. Een supergoed alternatief gevraagd ?
Smeer een dikke laag behangerslijm óp het bestande behang. Hierdoor trekt het vocht in het papier en kan het behang (na een poosje intrekken) goed van de muur af worden getrokken. Doordat je er behangerslijm op smeert, blijft het goedje goed ziten op het behang en drupt niet naar beneden. Het kost een schijntje van het bedrag dat je kwijt zou zijn aan een stoomapparaat, én het is sneller.
Succes verzekerd ! Ik heb het zelf al diverse keren op deze wijze gedaan en het werkt uitzonderlijk goed. Bij meerdere lagen behang over elkaar is eht aan te raden om eerst één laag behangerslijm aan te brengen, goed laten inwerken en vervolgens een tweede laag erop aanbrengen. Clou is, om het behang eraf te trekken vóórdat de lijm droog is...
Succes !

nu
door nudnikit - Mar 18, 2009 om 19:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vocht dringt niet of nauwelijks door in geplastificeerd of geschilderd behang. Daarvoor heb je een prikker nodig die kleine gaatjes maakt in het behang.

Succes.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 18, 2009 om 20:46
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Een hele zooi antwoorden, maar in het kort komt het er op neer, dat jullie allemaal de bevestiging van mijn eerste antwoord geven(leuk, dat wel..), in wat voor vorm dan ook, ventileren blijft met dit werk het allerbelangrijkste,(stoom!!) ook voor je gezondheid wel zo verstandig.....

Hoop dat vraagstelster niet maf geworden is nu, met al die antwoorden, die (eigenlijk) voor het merendeel op hetzelfde neerkomen, maar ja, je hebt ervaring in de praktijk of niet, zullen we maar zeggen...

Zo, nu de volgende reaktie's maar weer.....houdoe!

ta
door tammiek - Mar 18, 2009 om 20:50
98 Antwoorden / 12 Vragen

het zijn zeker een heeeeeelee zooi antwoorden. maar zo heeft iedereen weer een goed argument en een goed punt waar ik weer op kan letten. behang aftrekken doe ik ook niet dagelijks. dus iedere tip is welkom!

wat ik wel leuk vind aan de antwoorden op mijn vraag is dat de mensen elkaar niet al te veel lastig vallen. ik lees elke dag de vragen op kassa en vaak zie je meer geruzie tussen antwoordgevers dan dat de vrager geholpen wordt. heel jammer dat mensen zo hun frustraties kwijt moeten!!

ik zou alle antwoordgevers van mijn vraag aan willen vinken dat ze het beste antwoordt hebben gegeven maar dat kan ik helaas niet. dus hierbij bedankt voor jullie antwoorden!!

pi
door pier46 - Mar 18, 2009 om 21:29
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al van alles geprobeerd maar mijn beste ervaring heb ik met een grote plantenspuit 5 L met een drukpomp erop, zo'n spuit waarmee je de rozen mee bespuit tegen luis. Dit soort spuiten nevelen optimaal. Vullen met lauw water en  behangafweker erbij. Ramen en deuren dicht hele wand spuiten, een halfuur wachten opnieuw bespuiten, volgende wand voor de eerst keer inspuiten. Op de eerste wand de behangbanen van boven lostrekken als je droog papier ziet natnevelen even laten intrekken. Wel met een goede behangafsteker werken zo'n een met verwisselbare messen.

Succes

de
door dedee - Mar 18, 2009 om 21:48
9 Antwoorden / 7 Vragen

Hey,

ik heb vorig jaar zelf een aantal lagen behang er af moeten halen in mijn flat (huur). Mijn tante had mij aangeraden om een soort van drukpomp te kopen van 10 liter (bij de praxis gehaald) en daar een natuurvriendelijke zeep te doen die je overigens ook de praxis kan halen speciaal om het behang mee los te weken. die zeep verdun je met water. Je spuit het erop een paar sec laten intrekken en je kan los!

weer niet te lang wachten want dan is het weer opgedroogd.

stukken goedkoper dan een stoomapparaat en de pomp kun je vaker gebruiken om bijv groen aanslag op de tegels in je tuin mee te verwijderen.

Gr Dedee

an
door anitast - Mar 19, 2009 om 11:56
11 Antwoorden / 8 Vragen

Een stoomapparaat is wel heel handig maar je moet zeer regelmatig bijvullen en wachten tot het weer op temperatuur is. Wat wij hebben gebruikt was een combinatie van stomen en soppen. Tja als je toch moet wachten tot het stoomapparaat weer op temperatuur is kun je gewoon doorgaan met je sopje. En inderdaad...biotex groen! (geen sluikreclame,lol)

te
door terpstra - Mar 19, 2009 om 19:03
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dag Tamik. Er is maar een oplossing. Voorzichtig het oude behang met fijn schuurpapier glad schuren. Daarna schilderen.

Reden: Als je namelijk het oude behang verwijderd op een betonwand heb je veel gaatjes. Stoppen of stuken!

Is het een gestucte wand, dan maak je zelf bij het afsteken putjes.

Het gevolg is dat je opnieuw moet stucadoren met gips.

Voor een gipsplaten wand geld het zelfde. Je trekt er delen gips af.

In het laatste geval kan ook radon gas vrij komen.

Met studerende kinderen word je ervaring deskundige.

Groet en succes. Henk.