Jc
door JcK Nov 18, 2019 om 16:44
Huishouden & energie

Tocht mogelijk vanuit bovenwoning ?

Goedendag,

Sinds enkele jaren woon ik in de benedenwoning van een portiekwoning.
Vanaf de eerste winter heb ik last van een onregelmatige tocht in huis en zelfs als ik alles potdicht heb gaat het onverminderd door.
Nu heb ik zelf niet snel last van de koude maar sinds mijn hernia-operatie ben ik er een stuk vatbaarder voor geworden en krijg ik regelmatig pijn in mijn rug van de koude tocht/wind in mijn huis.
Het helpt enigszins als ik de thermostaat op 22+ graden zet maar dit zorgt er alleen voor dat de tocht lager langs de grond gaat.
De woningbouw-vereniging heeft een paar dingen aan de isolatie gedaan voor ik erin kwam.
Zo is er in de kruipruimte een grote lading "schuim balletjes" gespoten, isolerende verf aangebracht aan het plafond
(is tevens afscheiding tussen mij en de bovenburen wat in de woonkamer een betonvloertje is en een houten vloer in elke andere ruimte) en is er een ventilatiesysteem aangebracht. (Climarad 2.0)

Toen ik hier vorige winter melding van maakte bij de woningbouw is er naar het ventilatiesysteem gekeken en gecontroleert op kieren naar buiten.
Helaas kwam hier niets uit en was het koude weer weldra afgelopen.
Nu dit jaar het koudere weer weer begonnen is zit ik een groot deel van de tijd in een tocht gelijk aan de buitentemperatuur en toen ik hier wederom melding van maakte kreeg ik volgend bericht :
Uw e-mail is besproken met de opzichter *****, hij heeft de woning eerder gecontroleerd. Er is toen geen tocht gesignaleerd, wel wordt er mechanisch geventileerd in de woning. Dit kan als tocht ervaren worden. Hier valt niets aan te doen!

Intussen heb ik korte tijd mijn ventilatiegaten aan de buitenkant afgeplakt met duct-tape.
Helaas begon het een kwartier later weer ongehinderd te tochten waar geen verschil in kwam toen ik de tape weer verwijderde.
Waneer op advies ik een dozijn kaarsen neerzette in mijn woning bleek dat de tocht deels van de voorkant van de woning ( vloer/buitenmuur) komt en deels uit de hal bij de voordeur naar de portiek maar de deur zelf komt het niet doorheen.

Nu komt het mogelijk vreemdere deel van het verhaal.
Het is mij opgevallen dat vaak voordat ik last krijg van tocht ik deuren hoor dicht-slaan bij mijn bovenburen en ze vaak ramen zie dichtdoen waneer ik mijn woning uitga.
Ook is de tocht vorig jaar geconstateerd door vrienden en familie die op bezoek zijn maar sinds mijn meldingen bij de woningbouw is de tocht opgehouden als ik bezoek heb, inclusief als dit de opzichter van de woningbouw er is om te controleren.
Het is regelmatig zo dat ik een nare geur in een kamer in mijn huis heb die geen muur deelt met de buren die vergelijkbaar is met de "huis-geur" van mijn bovenburen.
Met deze informatie in het achterhoofd wil ik graag weten of het een mogelijkheid is dat de tocht inderdaad vanuit de bovenwoning komt en
of er een precedent/protocol is voor het vaststellen hiervan.
Ik heb veel tijd gestoken om erachter te komen of dit kan maar kan totaal niets vinden over tocht vanuit een andere woning.
Het enigste wat ik kan vinden is het advies een gekleurde rook/stinkbom in mijn huis af te steken en te kijken of dit uitsluitsel geeft.
Aangezien dit vrij drastisch is wil ik deze manier nog even afhouden in de hoop dat er een algemeen vastgestelde manier is om hierop te controleren.

Na nieuw contact met de opzichter is mij toegezegd dat er opnieuw een controle gedaan wordt maar verwacht precies hetzelfde resultaat als eerder omdat toen ook alleen naar kieren naar buiten is gekeken.
Vandaar dat ik graag wil weten of er een algemeen aangenomen manier is waar op tocht vanuit een andere woning gecontroleerd kan worden wat ik kan voorstellen aan de opzichter.

Excuses voor de lengte van dit stuk maar wilde het zo compleet mogelijk maken.
Bvd voor enige bruikbare reacties.

6169 16 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2019 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u veronderstelt dat de tocht door die bovenwoning zou komen, zou dat betekenen dat het onder uw voordeur door moet komen, want tocht komt niet door muren of plafonds.

U hebt het erover dat de woning mechanisch geventileerd wordt. Dus in de kamers moeten openingen zitten waardoor lucht afgezogen wordt die weer van elders wordt aangevoerd. Ventilatieroosters in de ramen bijvoorbeeld.

U zou die afzuigingen in de kamer eens dicht kunnen zetten en bijvoorbeeld alleen in de keuken en badkamer open kunnen laten.

Als u dan de kamer wil ventileren, zet u gewoon een raam een tijdje open, voordat u de verwarming hoger zet.

Ook kan het zijn dat die mechanische ventilatie niet goed afgesteld staat.

ma
door malty - Nov 18, 2019 om 17:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt eens een wierookstokje aansteken, geeft wel minder rook dan een rookbom.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 18, 2019 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Als je nog een oude voordeur hebt, dan komt daar tocht onderdoor en soms ook aan de zijkanten. Koop een rol tochtband en een tochtborstel voor onder de deur.
Tocht het in de woonkamer soms onder de vensterbank.
De buren wonen toch niet op de kale betonvloer en de houten vloer? Hoe kan het dan tochten bij jou in huis.
Is het niet dat ventilatiesysteem?

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 18, 2019 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Nov 18, 2019 om 19:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo JCK,

Van welk bouwjaar is je woning?

Een benedenwoning is altijd kouder....

Ventilatie is belangrijk om schimmelvorming te voorkomen.

Waarschijnlijk zul je toch wat meer moeten "stoken" met je verwarming of verhuizen...

Jc
door JcK - Nov 18, 2019 om 23:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de moeite om het stuk door te lezen en deze snelle reakties.

@ Tijger1: Mijn voordeur is vorig jaar vernieuwd en hier komt geen tocht doorheen.
Puur om te testen heb ik de ventilatie uitgezet en zelfs de roosters afgeplakt maar hiermee is geen verschil te merken.
Ook is vorig jaar door een installateur van de producent zelf langsgekomen om het te testen dus ga ervan uit dat het goed zit zeker i.c.m. mijn eigen afsluit-test.

@Malty Ik ben niet zeker of dat afdoende zou zijn, mijn theorie daarmee was dat ik dan of de rook naar buiten zou moeten zien komen of anders buren.

@Panter22 : De voordeur is goed en bij controle zijn er geen kieren in welke vorm dan ook waargenomen.

Het komt voor een deel onder de vensterbank vandaan maar dan niet van het raam maar van onder de verwarming
vandaan maar dit is bij lange na niet genoeg om de huidige koude windstroom te veroorzaken. (hier ben ik al voor bezig om dit te verhelpen).

Door meerdere testen van mijzelf met het systeem uit en ventilatiegaten afgeplakt en controle door de makers durf ik met zekerheid te zeggen dat het ventilatiesysteem niet het probleem is.
Dit zegt mij ook dat de filters niet het probleem zijn aangezien ik dit heb sinds ik hier woon waneer ook gelijk het systeem is geinstalleerd door de verhuurder als "test".
De documentatie van het systeem is mij bekend en ook heb ik direct contact gehad met het bedrijf die het systeem leverde.

@Magnum007 :
Het bouwjaar is 1965 is mij verteld, enige afwijkingen van de toen geldende norm hoop ik te kunnen ontdekken in reeds aangevraagde bouwtekeningen.

Dat het een stuk kouder is in een benedenwoning geloof ik wel maar ik zou toch wel graag zelf in de hand hebben of ik een koude luchtstroom in mijn huis heb zonder dat mijn stook-kosten verveelvoudigd worden.

Van huis uit ben ik gewend om te ventileren door simpelweg ramen open te zetten en heb ik zelfs in slecht geventileerde
studentenkamers nooit last gehad van schimmels e.d.

Wat meer stoken is een soort van oplossing, ik heb gelezen dat het energielabel de stookkosten meeneemt in de berekening maar dit zou op zijn hoogst een bestrijding van een symptoom ipv een oplossing zijn.
M.b.t. verhuizen, ik heb na mijn ouderlijk huis bijna 20 jaar op verschillende kamers gewoond en deze woning ben ik 8 jaar voor ingeschreven.
Ik heb een kleine voor en grote achtertuin en afgezien van de tocht en enkele "bijzondere" buren is dit een perfecte woning.
Doordat van huis uit professioneel over bouw/verbouw en renovatie gedaan wordt kan ik dit niet anders zien als een probleem met vooralsnog onbekende oorzaak maar wel iets wat op te lossen is.
Als het een koopwoning was geweest was er al het 1 en ander meer veranderd maar ben nu nog verplicht om het langs andere kanalen te doen.

aurora1
door aurora1 Nov 19, 2019 om 01:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is de brievenbus goed afgesloten en eventueel voorzien van een soort borstel.
Zijn de plinten goed gelegd en sluiten die goed af?

panter22
door panter22 - Nov 19, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Roken je bovenburen bijzondere sigaretjes met ramen en deuren open, omdat je de wietlucht overal doorheen komt?
Je hebt soms een nare lucht in huis. Wat is dan die nare lucht?

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Nov 19, 2019 om 09:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In de woningen waar ik woon zijn er ook mensen die last hebben van geuren en tocht vanuit andere woningen ondanks dat alles goed lijkt afgesloten.
Als je mechanische ventilatie hebt en je sluit alles af dan krijg je onderdruk in huis en zal lucht door elke kier worden aangezogen.
Woningen bovenelkaar hebben altijd wel ergens een verbinding met elkaar, meterkast bijvoorbeeld. Buizen van water, riolering en electriciteit lopen van boven naar beneden en zijn nooit helemaal luchtdicht afgesloten in de vloeren/plaffonds. Als je al je roosters afsluit dan zal door die onderdruk lucht langs bijvoorbeeld deze buizen aangezogen worden. Het kan zelfs langs je kozijnen (tussen de muur en kozijn) door komen.
Wil je geen geuren of tocht van je buren hebben zorg dan dat je zelf voldoende ventileert en sluit niet alles af.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2019 om 19:20
16825 Antwoorden / 202 Vragen

De zaken die u noemt dienen wel degelijk goed afgesloten te zijn bijv. met pur. En tocht kan alleen als er aan twee zijden contact is met buitenlucht.

Maar dit brengt mij wel op de gedachte dat Ts dat als er inderaad sprake is van niet goede afdichting zoals u noemten nog geen tocht kan zijn omdat Ts aangeeft alles te hebben afgelsten voor zover Ts dat kan. Normaliter zal lucht die dan onverhoopt toch door kieren van buren komt niet koud zijn.

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2019 om 19:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb het niet over kou maar tocht en geuren, tocht kan ook al is het niet koud toch kouder aanvoelen.
In mijn woning zijn de doorgangen van de leidingen niet met pur afgedicht maar zitten strak in het beton en ja daar kunnen hele kleine kiertjes inzitten waar door de onderdruk makkelijk tocht door kan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2019 om 10:16
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de wetgeving dient uw woninbbouwcoörperatie een huurdersvereniging te hebben, benaderd die.

Dan heb ik nog wel een mogelijke oorzaak zoals ook bij mij het geval was, zonder echte hinder: is uw cv installatie nog een open installatie d.w.z. een installatie waar de lucht vanuit de directe omgeving wordt aangezogen en niet door een aparte pijp naar het/van het dak (gesloten installatie) Dan is het heel goed mogelijk dat iindien de installatie inpandig is en in een kast in de kast een gat in de vloer is en de benodigde lucht dan vanuit de kruipruimte wordt aangezogen.

Tocht vanuit een andere woning lijkt (ook) mij onmogelijk. Dan zouden er behoorlijke gaten in de tussenmuur moeten zitten en ook nog aan weerszijden.

De huurdersvereniging is lid van de Woonbond. Daar kunt u ook zelf individueel lid van worden en daar nader advies vragen m.b.t. uw klacht https://www.woonbond.nl/huurderslijn

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2019 om 11:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tocht uit andere woningen is wel degelijk heel goed mogelijk, zie mijn eerdere antwoord en het komt vaak voor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2019 om 19:16
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, ik heb niet gesteld dat het niet kan, tenzij er sprake is van gaten in tussenmiuren. Geen gaten dan kan het niet. Laat ik nu zelf als voorbeeld ook soortgelijke hinder hebben gehad bij een appartement dat ik ooit had en waarer ruimte bleek te zijn in /door de kozijnen en muur van de raamen van de buren en mij. (Geen toct overigens maar wel geluid).

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 12:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ Heremietkreeft,
T.u.i. het gaat om de verbinding tussen mij en bovenburen.
In de woonkamer is deze een laag cement maar in de andere kamers is het een houten vloer/plafond.
Mijn woning is op een kilometer van zee en de buurman naast mij vertelde mij dat hij ook veel tocht heeft.

Jc
door JcK - Nov 19, 2019 om 11:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wederom dank voor de reacties,

In een notedop :

De geur zelf lijkt een beetje op een combinatie van een geur die vroeger wel eens bij een oma van mij hing en de geur van sokken "uitkoken".

Voor de ventilatie gerelateerde adviezen zie eerder gegeven informatie.

Voor de diverse mogelijke connecties naar andere woningen moet ik nog even naar kijken, alsook de CV werking.
Deze is wel nieuw aangebracht toen ik hier kwam wonen maar wist niet over mogelijk inpandige aanzuiging.
Thx voor de heads-up, dit ga ik snel na allemaal.

Zelf dacht ik mischien aan tocht uit de spouwmuur, binnenkort binnenkomende bouwtekeningen zouden hier uitsluitsel over moeten geven.

Een huurdersvereniging was nog niet iets wat in me opgekomen was en ook hier ga ik zeker aandacht aan besteden.

Al met al een hoop om de doen/controleren voor me, hier gaan zeker een paar dagen overheen voor ik de resultaten kan posten.

Nogmaals dank. :)

panter22
door panter22 - Nov 22, 2019 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je niet wat al te ijverig om alle kieren dicht te stoppen?
En ventileer je wel de hele dag in het hele appartement? En niet af en toe.
De oude sokken geur van vroeger waar je over schrijft,  kwam meestal doordat er geen afzuigkap was en de kookluch tzich  door huis verspreidde. De was die  in huis bij de kachel gedroogd werd en er niet geventileerd werd. Dat gaf een wat zurige vochtige lucht.

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2019 om 14:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoveel afdichten en afsluiten is misschien een minder goed idee. Ook kan zijn dat u nog aan deze andere woning en de luchtcirculatie moet wennen? En in en om een andere woning zijn geuren doorgaans ook anders. Ook zal mogelijk gelden dat hoe meer u hiermee een strijd in uw huis aangaat, des te meer “last” u mogelijk ondervindt?
U kunt achter de radiatoren alu folie plaatsen die ook over de plinten loopt. Bij elke bouwmarkt te vinden, of anders de alu zon/sneeuw beschermers/schermen voor op autoruiten. Mogelijk is de muur achter de radiatoren niet geïsoleerd en komt daar kou vandaan wat de lucht in huis meer kan doen circuleren?
Kijk ook eens hier:
https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=alu+isolatie

1paul
door 1paul - Nov 22, 2019 om 14:34
3132 Antwoorden / 0 Vragen

dat je lucht voelt gaan over de vloer is niet zo gek op zich, koude lucht trekt over de vloer naar de verwarminselementen toe waar deze weer word verwarmt om zo weer op te stijgen...

de vieze lucht, maak je je filters schoon van je afzuiging? als zze erin zitten wel te verstaan.

cv ketel, zit die apart of samen met de buren op 1 kanaal?

afzuiging, is dit enkel afzuiging of ook aanzuiging?

Jc
door JcK - Nov 28, 2019 om 12:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Bij deze een update en zo nodig de antwoorden op de vragen op de laatste reacties.

@panter, het dichtstoppen is puur om de afkomst van de oncontroleerbare tocht te kunnen identificeren en te verhelpen.
Hierna kan ik zelf ervoor kiezen om te luchten ipv de tocht die hier al zorg voor draagt.
Het zou eventueel kunnen dat de lucht hier van af komt, zelf droog ik ook binnen maar niet in de buurt van een kachel en de geur die ervanaf komt is een frisse wasgeur.

@Aurora, goed mogelijk maar zoals ik hierboven noem is het dichtstoppen puur om de afkomst te weten te komen.
Voor tocht vanaf voorkant / alu toevoeging zie beneden bij planning.

@1Paul Ik ben bekend met luchtcirculatie maar ook dat deze te beinvloeden moet zijn, ten minste dat was zo in alle woonruimtes waren ik tot nu toe verbleven ben.

Ik heb geen afzuigkap in de keuken en mijn ventilatiesysteem staat afgesloten op de manier dat de klepjes naar buiten toe dicht zijn. De enigste afzuiging die ik heb zit in de inpandige douche en deze staat 9 van de 10 keer niet aan waneer ik tocht heb.

De cv ketel is bij mij binnen en wordt niet gedeeld met de buren.

Intussen heb ik een bezoek gehad van de opzichter van de woningbouw samen met de medewerker die mij rondgeleid heeft in de woning voor de verhuur.
Hiervoor heb ik nog aangeboden een warmteverliesmeter te regelen en daar over langere termijn meerdere metingen per dag te doen. Hier werd helaas niet op ingegaan.
Dus bij het bezoek heb ik nogmaals de problermen beschreven en oen kwam de opzichten met de optie om de vensterbanken voor en achter te lichten omdat tocht hierlangs blijkbaar een bekend probleem is.
Aangezien ik gemerkt heb dat er zeker een deel van de tocht onder de vensterbank vandaan komt heb ik hier ja op gezegd en intussen is de afspraak gemaakt voor de ingreep binnen zeer afzienbare tijd.
Mij werd verteld dat dit zo en zo al in de planning stond dus feitelijk worden hier geen "extra"kosten gemaakt dus prima.

Intussen heb ik de mogelijke verbindingen nagekeken tussen de woningen maar alle leidingen ed zijn goed afgesloten / dichtgekit.

Ik hoop dat waneer de vensterbanken gelicht worden ik meer inzicht krijg over de bouw want mij is verteld dat er geen bouwtekeningen zijn opgegeven voor deze woningen.
Door een bouw-pro is mij verteld dat dit niet vreemd is voor een huis uit de jaren 60.

Ook heb ik intussen 1 dag meegemaakt waarop ik geen last van tocht had, vreemd genoeg was dit op een dag dat er veel wind stond.
Hier ga ik nog over overleggen met de aannemer die mijn vensterbanken gaat lichtten want dit alleen vind ik al vrij vreemd.

Wederom dank voor het lezen en meedenken / reacties geven.
Met wat geluk kan ik binnen 2 weken een update geven over de komende aanpassing en of deze geholpen heeft.

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 13:03
6599 Antwoorden / Vragen

Begrijp ik je nu goed?
Je droogt de was in een onverwarmde slaapkamer met alles potdicht?
En je kookt zonder afzuigkap of enige andere ventilatie aan?
En nu moet de tocht bij de vensterbanken ook bestreden worden?
Ik denk dat je veel te weinig ventileert .Is de lucht in huis niet veel te vochting?
Heb je wel eens een hygrometer in huis gehad?

Jc
door JcK Dec 17, 2019 om 14:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze een update m.b.t bovenstaande kwestie.

Intussen is de aannemer langsgeweest en deze heeft de vensterbanken gelicht en mogelijke afkitkieren nagekeken en waar "nodig" opnieuw voorzien van kit.

De rest van die dag en de dag erna was het windstil bij mij binnen maar erna begon het weer.
Dit leidt mij terug naar naar de mogelijkheid dat dit gewoon bij buren vandaan komt.
Vandaag net als elke andere dag sindsdien staat er geen wind in de eerste 5 / 30 minuten dat ik mijn bed uit ben waarop het weer begint.
Ook viel mij op dat laatst toen er weer wind in huis was dit opeens ophield toen het hard begon te regenen en binnen 10 minuten nadat dit over was begon de wind/tocht weer.

@Panter ik neem aan dat vorig antwoord goed bedoelt is maar het probleem is de koude wind in huis en niet de vochtigheid.

Nu ik zelf alles ben nagegaan wat deze tocht kan veroorzaken van mij af en dit ook is nagekeken door een aannemer kan het i.m.o. niet anders dat dit bij buren vandaan komt.
Mocht iemand toch nog een werkbaar idee hebben waar dit vandaan zou kunnen komen hoor ik het graag.
Onlangs heb ik weer contact opgenomen met de woningbouw maar heb hier helaas nog geen antwoord op gehad.
Mocht deze weigeren dit te onderzoeken laat ik het maar door derden doen en neem ik ook direct contact op met de woonbond om een klacht in te dienen en verdere hulp af te dwingen.

Uiteraard deel ik dit weer zodra ik meer weet.

panter22
door panter22 Dec 17, 2019 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Ik bedoel het ook wel goed, maar het is zo vreemd. Alles zit potdicht en er komt wind in de kamer van de bovenburen. Komt die luchtstroom toch niet van de radiatoren? Heb je wel eens geprobeerd de radiatoren een paar dagen dicht te draaien? Is het zo'n systeem? https://heatfan.eu/?gclid=EAIaIQobChMI_IGRie-85gIVR-d3Ch02vgQiEAAYASAAEgJjDPD_BwE Als je op geen enkele manier ventileert, zelfs kookt zonder enige ventilatie, Waar blijft dat vocht dan?

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 12:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het vreemd is ben ik met je eens en daarom heb ik ook mijn vraag hier gesteld. Over de radiatoren, die staan zo vaak mogelijk uit om het nog enigszins betaalbaar te houden.
Het is ongeveer hetzelfde systeem, dezee staat sinds vorig jaar uit en is afgesloten op de aangeraden manier door de installateur zodat het klepje naar buiten dicht is. Wat ook correct werkt.
Over het vocht, hier heb ik totaal geen last van omdat er al constante ventilatie/tocht is.
Aan zelf ventileren ga ik pas denken als het nodig is.

panter22
door panter22 Dec 30, 2019 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt maar beter de radiatoren zoveel mogelijk een beetje open houden. In ieder geval in de woonkamer de temperatuur op minimaal 15 tot 17 graden houden.
Zet je de radiatoren helemaal uit dan moet je flink stoken om de woonkamer een beetje aangenaam warm te krijgen. Dan stook je in 1 keer het gas wat je dacht te besparen op.
En wat noem je enigszins betaalbaar? Het gemiddelde verbruik aan gas voor 1 persoon in een appartement is 900 tot 1100 m3. Maar eens elke week de standen opnemen, dan weet je je verbruik en kun je meteen zien of de meter in die week op hol is geslagen. Maar als ik zo die antwoorden verderop lees, moet je stoken, stoken en stoken en ventileren. Dan is je probleem opgelost.

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 13:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Doordat ik op de bagane grond zit heb ik zo en zo de radiatoren zodanig aanstaan om bevriezen te voorkomen.
Mijn thermostaat geeft z.g.a. nooit lager dan 17 graden aan, ook met de koude tocht en slaat dan ook niet aan.

Om het behagelijk te krijgen moet ik mijn thermostaat op 21/21.5 graden zetten en dan is er ook koude tocht maar is deze tot 40 cm hoog.
Ook is de warmte maar van korte duur, +- 10 minuten waarna de koude tocht weer tot op 1+ meter hoogte komt en e temperatuur in de kamer en thermostaat omlaag rent.

Verwacht volgende update begin 2020
Fijne jaarwisselling.

panter22
door panter22 Dec 30, 2019 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen

Zo te lezen is je thermostaat niet in orde,

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2019 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo, alleen dank voor “bruikbare” reacties? En waar is de dank voor alleen al het lezen van uw lange proza’s?
Ik denk inmiddels dat u zelf de oorzaak bent van uw eigen klachten. Ik verwijs daarvoor naar o.a. de reacties van @panter22 aangaande was drogen etc.
Naar mijn indruk bent u zo enorm geconcentreerd op klachten hebben, zoeken en willen oplossen dat het wel een obsessie lijkt en u eigenlijk geen enkele tip op dit forum zinvol vindt. Dus waarom u dit verhaal hier plaatst is me inmiddels een raadsel. Misschien is het een idee om een andere woning te zoeken, zoals in een flat oid?

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 13:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het specifieke woordgebruik was bedoelt om reacties te voorkomen van bijv. trolls wat imo aardig gelukt is. In alle eerlijkheid ben ik dus vrij nieuw en weet niet hoe het hier met troll / hulpvaardig persoon ratio zit. Als dit in uw ogen fout was zeg ik sorry.

Over de kwestie, ik begrijp niet niet hoe drogende was bij mij voor een koude tocht moet zorgen ?
Zeker omdat ik af en toe een week niet was en dan net zoveel last heb..

Over mijn hulpvraag hier, deze deed ik omdat ik de usual suspects had uitgesloten en graag de mening  van anderen wil hebben als het kan vanuit eigen ervaring en andere ideen waren / zijn zeker welkom.
Tot nu toe zaten er een aantal zeer goede bij die helaas voor mij niets deden maar ik heb geduld.
Bedankt voor je reactie.

aurora1
door aurora1 Dec 30, 2019 om 18:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar u bepaalt niet wie reageert en welke reactie die persoon geeft.
Zoals ik al eerder zei; u kunt ook verhuizen naar bijv. een flat.
Verder kunt u maar beter wat hobby’s zoeken om uw concentratie op (zgn) problemen van deze woning af te leiden. Een ander zou dolgelukkig zijn met uw woning en dan ook nog via een woningstichting, dus met lage(re) huur. Leg wat dikke tapijten op uw vloeren, dat zal ook aanmerkelijk schelen. Zie daarvoor o.a. bij Ikea en kringlopers en trek een warme trui aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2019 om 12:57
16825 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reactie m.b.t. houten vloeren van zojuist (30/12 12:44) lijkt het mij dat uw hinder dan vooral afhankelijk is van de vloerbedekking die uw bovenburen hebben en als die niet een gehele houten vloer bedekt, resp. alle houten vloeren en ook niet luchtdicht is zoals bijv. gevlochten matten,  het absoluut mogelijk is dat er dan sprake is van lekken van lucht. Het lijkt mij dat u dan toch uw verhuurder kunt aanspreken op het alsdan niet luchtdicht zijn van de vloeren tussen uw woning en die van de bovenburen. Aan vloeren van bovenburen kunt u niets doen.

Dit met de aantekening dat normaliter lucht naar boven stijgt door verwarming en het dan ook uw vloeren kunnen zijn waardoor lucht van uw benedenburen komt maar dat kan uiteraard alleen zo zijn als u ook benedenburen heeft of een kruipruimte als u beneden woont.

Na het doorlezen van ook alle andere eerdere reacties en ook meldingen van u zie ik dat er al het een en ander is gecontroleerd etc. en ben ik zeer benieuwd naar een latere update.

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 13:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Snelle reactie :)

Maakt het nog iets uit dat ik gipsplaten aan mijn kant heb, onder de houten vloer met voor zover ik weet vloerbedekking van de bovenburen ?

Bij een melding van deze mogelijkheid naar de verhuurder zijn deze en mijn bovenburen dan verplicht mee te werken ?
Excuus voor mijn goed mogelijk domme vraag maar dit zou erg handige informatie kunnen zijn bij overleg.

Ik kan niet 100% uitsluiten of het van de kruipruimte komt.
Maar mijn vloerbedekking bestaat uit de extra dikke versie van de groene isolatieplaten met vakkundig aangelegd laminaat van goede kwaliteit, afgewerkt met op maat gemaakte plinten door een timmerman met meer dan 50 jaar ervaring.
Oordeelt u zelf.

M.b.t. de voortgang zit er tijdelijk weinig in met de feestdagen maar hierna ga ik er weer fris tegenaan.:P
U kunt zeker een update verwachten zodra er meer concrete informatie beschikbaar is.
Fijne jaarwisselling i.i.g.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 13:39
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Nu met nadruk: dank voor uw terugkoppeling. Het komt niet of nauwelijks voor dat vraagstellers dit doen. Ik begrijp dat u op de begane grond woont en is het mogelijk nog van belang om na te gaan of er mogelijk een verbinding is in een meterkast of andere ruimte waar u geen vloerbedekking heeft. In mij appartement is in die zin een 'gat' in de kast waar de Cv ketel is geplaatst en dat oorspronkelijk was bedoeld voor het extern aanzuigen van lucht voor die cv. Ik kwan daar achter nadat recent een nieuwe cv is geplaatst die geen lucht meer extern aantrekt. Er kan ook lekkage zijn via waterleidingen, verwarmingspijpen etc. waarbij ik rekening houd met een door u gemaakte opmerking dat er juist tijdens veel wind geen sprake was van tocht. Als er sprake is van luchtdoorlaat door het niet goed afgedicht zijn van de vloer/het plafond boven u ondanks het feit dat u gipsplaten heeft aangebracht (in uw plafond en in alle ruimtes?)

Jc
door JcK Dec 30, 2019 om 14:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker weer bedankt voor uw reactie, gezien de feestdagen zijn er weinig die tijd hebben voor andere dingen.
M.b.t. de meterkast / CV heb ik zelf al eens bekeken maar ik ga dit zeker ook nog snel met een professional doen. Zelfde geld voor aanwezige leidingen.

Ter verduidelijking in de keuken en de slaapkamers zijn gipsplaten welke er al waren voordat ik hier kwam wonen.
Ik heb ook geen idee of deze direct tegen de houten vloer van de bovenburen geschroefd zijn of dat er iets van isolatie tussen zit. Ook iets wat wel een aandachtspuntje is.
Zeker nog wel wat te doen op korte termijn.

gerbera
door gerbera Dec 30, 2019 om 15:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen uw gipsplaten en de vloer van de bovenburen zit een balklaag van tenminste 25 cm. Op deze balken zijn, aan de onderzijde, tengels aangebracht waarop de gipsplaten geschroefd zijn. Gipsplaten op zich zijn al isolerend en mogelijk zit er isolatie tussen de balklaag, en ik ga er van uit dat het plavond rondom aansluit op de muren.. U heeft het steeds over tocht maar op welke hoogte voelt u die, is het langs de vloer of hoger, voelt u het de hele dag of voornamelijk in de ochtend. Is het voornamelijk in de ochtend dan is de verwarming de boosdoener, warme lucht stijgt op en drukt de koude lucht naar beneden. Vergelijk het met een douche, als u die aanzet zal u ook koude lucht langs uw benen voelen omdat die weggedrukt wordt door het warme water. Heeft u een douchegordijn zal u zien dat deze een korte tijd naar binnen gezogen wordt. Tocht via de bovenburen is haast onmogelijk, wel via de zijburen is het mogelijk als er in zijmuren gaten zitten tussen het plavond. U had het er ook over dat u het bij de vensterbanken voelde, glas, ook dubbelglas, geeft naar binnen toe kou af en door de warmte van de radiatoren wordt ook die koude lucht weggedrukt wat dan ook op zgn tochten lijkt. En ik weet niet of u kamerplanten heeft maar zo dat dit het geval is overleven ze tocht zeer slecht en moeten onder de bladluis zitten, planten kunnen nml zeer slecht tegen tocht.