sh
door shamira Jul 28, 2019 om 11:33
Huishouden & energie

Trillingen latex matras

Ik heb i.v.m. de warmte aan beide zijden van mijn bed een zuilvormige ventilator met afstandsbediening staan die in de warme nachten op volle toeren draaien. Ik ga om 12 uur naar bed en zet ze dan aan. Na een paar uur(ca 5 uur) begint de matras te trillen (soort vibreren) en geeft dat door aan mijn hele lichaam. Ik heb een matras van pure natuur latex. Het lijkt een spookverhaal, maar het is echt zo. Zet ik de ventilators uit, dan wordt de matras en mijn lichaam langzaam weer rustig. Meestal ga ik dan even bewegen, want het voelt eng. Eerst dacht ik dat het iets met inductie te maken kon hebben en heb afgelopen nacht maar één vertilator laten draaien, de trillingen waren toen iets minder heftig, maar wel weer aanwezig, zodat ik er weer wakker van werd.
Je krijgt vast de neiging om deze vraag niet serieus te nemen, maar misschien heeft iemand daar toch een verklaring voor.

7265 9 Rapporteer

costnix
door costnix - Jul 28, 2019 om 12:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat het matras in resonantie komt met de ventilatoren.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2019 om 15:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ooit eens ergens over zo'n gelijk voorval gelezen. De oorzaak zou zijn dat uw lichaam tijdens de slaap geheel ontspannen is. Bij het (langzaam) ontwaken gaan de spieren zich weer spannen waardoor deze vibratie kan optreden. Stap als u het merkt ff uit het bed, wacht even en kruip er dan weer in mogelijk is het dan over. Het feit dat u de oorzaak bij de ventilatoren zoekt kan ook al invloed hebben op de hevigheid van het proces. Maar het staat geheel los van de ventilatoren die hebben slecht invloed op uw lichaamstemperatuur waardoor het proces mogelijk sneller of trager verloopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2019 om 16:32
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben een tijdje aan het zoeken geweest naar de nadelen van een latex matras en vindt uitsluitend opomerkingen als

Wat zijn de nadelen van latex?

  • Een latex matras heeft geen goed ventilerend vermogen. Het slapen op een latex matras is daarom warmer dan op een ander matras.
  • Latex zijn zware matrassen die vaak ook een geur kunnen afgeven.
Ik kan mij ook nauwelijks voorstellen dat een latex matras gaat trillen door door het geplaatsthebben van twee ventilatoren.

U kunt, ongevraagd advies) beter zorgen dat u een ventilator benut die lucht van buiten naar binnen blaast omdat bij de wijze van ventileren uitsluitend de lucht in de ruimte waar zij staan circuleert en zelfs nog verder wordt opgewarmd door de warmte van de motoren van beide ventilatoren.

Het lijkt er meer op dat hetgeen @GERBERA al aangeeft de oorzaak is.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jul 29, 2019 om 16:14
104 Antwoorden / Vragen

Kan het niet zo zijn dat door de ventilatoren uw licham versnelt afkoelt en dat daarom de matras in trilling komt?

mo
door mof - Jul 29, 2019 om 17:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Resonantie door geluid of trillingen via vloer.

jo
door jorisw - Jul 29, 2019 om 19:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker weten dat het 100% latex is en dat er geen veren inzitten? Die kunnen namelijk in resonantie komen. Latex kan nooit trillen bij lage frequenties (en frequenties waarbij het zou kunnen resoneren zijn zo hoog dat je ze niet kunt voelen).

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2019 om 21:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf ook een zuilventilator in gebruik en ook op volle toeren (zwenkstand 3) ontstaan er geen trillingen. Dus resonantie lijkt mij onwaarschijnlijk tenzij de vloer zwevend is of los ligt. En dan nog wordt dit door het gewicht van het bed teniet gedaan.

pk49
door pk49 - Jul 29, 2019 om 22:31
243 Antwoorden / 2 Vragen

zou het geen statische elektriciteit kunnen zijn? Door de wrijving van de lucht op een kunststof oppervlakte zou dat tot de mogelijkheden kunnen behoren.