Be
door Ben22 Mar 21, 2022 om 14:56
Huishouden & energie

Twee rookmelders?

Per 01-07-2022 worden rookmelders verplicht in alle woningen. In mijn huurwoning heb ik zelf al in alle ruimtes rookmelders opgehangen. De verhuurder veplicht mij nu om de door haar verstrekte rookmelder op te hangen naast de door mij gemonteerde rookmelder. Ik ben op de hoogte van de regelgeving en de verplichtingen van de verhuurder. Maar hoe voorkom ik de plaatsing van een tweede rookmelder op 20 cm van mijn eigen rookmelder?

6265 17 Rapporteer

panter22
door panter22 - Mar 21, 2022 om 15:03
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurder wil er zeker van zijn dat in de huurwoning de juiste rookmelder wordt opgehangen.
Misschien zijn die van jou veel beter.
Heb je contact gehad met je verhuurder hierover?
Je kunt altijd overleggen. Maar uiteindelijk beslist de verhuurder.
Haal je eigen rookmelder weg, als die door de nieuwe rookmelder overbodig wordt.

Ja
door JannieBoe - Mar 21, 2022 om 15:03
124 Antwoorden / Vragen

Voldoen uw rookmerders aan de wettelijke en technische eisen? Dan zou ik de verhuurder daarvan proberen te overtuigen in een belletje.
Mocht dat niet zo zijn of de verhuurder daar anders over denken dan kan ik me vanuit de verhuurder heel goed voorstellen dan diens melders opgehangen moeten worden. Zekerheid over veiligheid boven alles.
Wat u dan verder zelf met uw eigen melders doet, weghalen of toch laten hangen, is dan aan u.

(Edit: Panter22, we postten eerder in dezelfde minuut zag ik.)

panter22
door panter22 Mar 21, 2022 om 15:32
6599 Antwoorden / Vragen

Leuk dat we er hetzelfde over denken.

mi
door miennaamishaaz - Mar 21, 2022 om 15:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van wat voor soort rookmelders het zijn, en of deze door een bedrijf worden gemonteerd, kunt u in samenspraak met dat bedrijf indien mogelijk een andere locatie kiezen, die toch in dezelfde ruimte is.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2022 om 15:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het ligt eraan welke rookmelders u zelf heeft opgehangen. Wel weet ik dat WBV 's rookmelders heeft laten plaatsen (ook hier in de flat) die en elektrisch zijn aangesloten en mede een batterij hebben die langer dan 10 jaar meegaan. Daar heeft iedereen er 2 hangen, omdat het maar een flat is, dus geen boven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2022 om 15:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het meest simpele is even overleggen met uw verhuurder. Het lijkt mij dat verplichten in feite niet kan omdat u al een rookmelder heeft maar om dat aan te kaarten? . Anderzijds, wat is er op tegen om er dan 1 te vervangen door die van de verhuurder? Is er sprake van een coroporatie sociale woningbouw, neem dan contact op met het bestuur van de HuurdersBelangenOrganisatie die iedere corporatie volgens de huur/overlegwet moet hebben. (Nader advies vragen bij de  woonbond is ook een optie.)

Anderzijds, wat is er op tegen om er dan 1 te vervangen door die van de verhuurder?

Be
door Ben22 - Mar 21, 2022 om 15:30
57 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling: De rookmelders zijn exakt hetzelfde, zelfde fabrikaat, zelfde typenummer. Uiteraard heb ik geprobeert te overleggen met de verhuurder, met als gevolg dreigementen. Dus nu hangen er in hetj halletje van 2x3 meter twee identieke rookmelders. Inderdaad veiligheid boven alles, vandaar dat ik zelf al in alle ruimtes rookmelders heb opgehangen.

panter22
door panter22 Mar 21, 2022 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dan houdt het op.

ma
door malty Mar 21, 2022 om 16:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het dezelfde zijn heeft u toch met uw rookmelders aan het verzoek van de verhuurder voldaan. Anders twee van uw rookmelders vervangen door die van de verhuurder lijkt me toch niet zo’n probleem.

rj
door rjw Mar 21, 2022 om 16:49
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En wie is er verantwoordelijk als er brand uitbreekt en jouw rookmelders weigeren? Neem jij die verantwoordelijkheid over van de verhuurder?

mahadma
door mahadma - Mar 21, 2022 om 15:47
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik verklaar de verhuurder voor knettergek als u al OVERAL hetzelfde type heeft gehangen om ZIJN melders ernaast te hangen. Dit moet in goed overleg oplosbaar zijn. Stuur desnoods foto's mee. In het ergste geval kan hij nieuwe batterijen in de uwe doen.

Los van alles vraag ik mij af wie er gaat controleren of iemand melders in zijn/haar woning heeft opgehangen. Komt er dan een hulpofficier met binnentredingsbevel ondertekend door een rechter bij je binnen om te kijken of je een melder hebt? Per slot van rekening (sarcasme aan) in NL hebben we ale geen verplichtingen (sarcasme uit).

rj
door rjw Mar 21, 2022 om 16:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De verhuurder kan niet garanderen dat de woning aan de wettelijke regels voldoet als hij niet zelf de spullen heeft geleverd. De rookmelders kunnen wel van hetzelfde type zijn, maar de verhuurder kan niet de staat van die dingen garanderen. Als een verhuurder geen eigen rookmelders moet ophangen dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat de huurder een verklaring tekent waarmee hij de verhuurder vrijwaardt van alle mogelijke verantwoordelijkheden als gevolg van niet goed functionerende rookmelders. Dan is het echt 100% de verantwoordelijkheid geworden van de huurder.

mahadma
door mahadma Mar 21, 2022 om 16:55
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wij hebben een rookmelder in huis, die ging door ons centraal ventilatie systeem in de flat in 1 nacht 3 x af zonder fik. Rotding. En was nog duur ook.

pi
door piet limburg Mar 25, 2022 om 12:31
231 Antwoorden / 15 Vragen

Mahadma

Rookmelders worden niet alleen van overheidswege verplicht...maar ook verplicht gesteld door je brandverzekering.
Mijn woningstichting heeft inmiddels op zolder een rookmelder en koolmonoxydemelder gehangen,daar waar de combiketel hangt.
De rest van mijn rookmelders in huis hebben ze getest en goed bevonden.
Dus niet al te snel negatief reageren.
Het zal je maar overkomen...enzz...enzz

ro
door ronny530 - Mar 21, 2022 om 16:12
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De verhuurder heeft de wettelijke verplichting om in iedere woning op bepaalde plaatsen goedgekeurde rookmelders te plaatsen. Indien mogelijk worden die op het lichtnet aangesloten of als dat niet kan voorzien van een batterij die net zolang meegaat als de rookmelder zelf. U kunt zelf nog zoveel rookmelders geplaatst hebben maar omdat de herkomst niet bekend is worden de rookmelders niet als zijnde goedgekeurd erkend. Als toevoeging mag uw eigen rookmelder wel blijven hangen maar die van de woningbouw dient u toch te laten plaatsen. Ik zie het probleem niet echt want als ik door zeg maar de gang loop kijk ik niet naar het plafond maar voor me uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 21, 2022 om 20:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ben22,

Ik raad u aan om uw eigen rookmelder op een andere plaats te hangen.

Bijvoorbeeld in uw kelderruimte of in de badkamer.

Ook kunt u hem aan iemand cadeau geven.

De rookmelder van de woningbouwvereniging past makkelijk in uw oude houder als het exact dezelfde rookmelders zijn.

mahadma
door mahadma Mar 21, 2022 om 23:24
11520 Antwoorden / 51 Vragen

kado geven heeft geen effect als iedereen zo'n ding moet.

th
door thieu Mar 25, 2022 om 13:15
146 Antwoorden / 0 Vragen

In de badkamer, maar ook b.v. in de keuken, is geen handige plaats. De stoom die van een douce afkomt laat het ding al afgaan. Wij hebben er een op de overloop hangen die vaak al afgaat als de deur van de badkamer (bij gebruik ervan) open gaat. In de keuken hetzelfde liedje. Een rokende/ dampende pan laat hem afgaan. Dus b.v. bij een open keuken minstens aan de andere kant van de kamer hangen.

gerbera
door gerbera Mar 25, 2022 om 16:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De badkamer wordt gewoon afgeraden en wat de keuken betreft plaats deze zo'n 2 tot 3 meter van het kooktoestel en zal dan niet afgaan bij een rokende pan. En voor alle duidelijkheid een rookmelder gaat af als er ROOK wordt , dus bv een aangebrande pan, wordt gedetecteerd en reageerd niet op stoom dus laat die pan maar gewoon dampen en zet eventueel de afzuigkap aan.

@H
door @HENK@ Mar 25, 2022 om 16:52
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ GERBERA

Je hebt vaak gelijk, geen discussie, maar nu heb je het toch echt mis!

De gemiddelde rookmelder gaat wel degelijk af door stoom.

De werking is eigenlijk betrekkelijk simpel, in een inwendig donker kamertje zit een IR led en een foto cel zodanig opgesteld dat ze elkaar normaal niet zien , er staat een wandje tussen.

De ruimte op zich is wel open dus wanneer stoom rook en dergelijke in die ruimte komt en oplicht door de led "ziet" de fotocel dit en laat het alarm afgaan.

Er is wel een speciale "keuken" versie die niet gelijk reageert op stoom maar de gangbare doen dat dus zeker wel!

Gr
door Grunn1 - Mar 21, 2022 om 23:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De verhuurder is eigenaar van de woning en verplicht om een rookmelder op te hangen.
Hij hoeft geen rekening te houden wat u al heeft gedaan en plaatst zijn eigen rookmelders. Ook zal de wbv verantwoordelijk zijn voor de werking ervan en als ze stuk zijn moeten zij ze vervangen en zullen en kunnen ze niet die van u bijhouden ongeacht welk merk ze zijn.
Haalmuw eigen weg of plaats ze ergens anders.

mo
door mof - Mar 25, 2022 om 12:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt het zelf al: de huurder is wettelijk verplicht die dingen op te hangen, u niet. U zult de rookmelders van de verhuurder moeten accepteren. Wilt u geen twee rookmelders dicht bijelkaar dan kunt u uw eigen rookmelder verwijderen.

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 25, 2022 om 13:17
101 Antwoorden / 1 Vragen

of in de badkamer. Maar dat lijkt me geen slim idee vanwege stoomvorming. Geboren amsterdammer

Gr
door Grunn1 Mar 25, 2022 om 13:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Stoom is geen rook en goede rookmelders reageren niet op stoom.

ho
door honda98 - Mar 25, 2022 om 14:56
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik snap niet waarom men zich hierom druk maakt !
bij mij is het zelfde gebeurt. ik heb er geen problemen mee. !!!!

ro
door ronny530 - Mar 25, 2022 om 15:28
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik snap de vraag wel want waarom gaat de wbv rookmelders plaatsen als men zelf voor brandpreventie voor veel geld rookmelders heeft geplaatst. De wbv zal ee huurder prijzen om het initiatief maar ja die wet verplicht om in elke huurwoning een minimum aan rookmelders te plaatsen naast de al aanwezige rook melders. Opzich een goed plan want je wil eigenlijk niet weten hoeveel huurders geen rookmeldels in huis hebben omdat ze zoiets hebben dat brand altiijd bij de buren gebeurd en nooit bij hun zelf want ze zijn oze voorzichtig.

astra29
door astra29 - Mar 25, 2022 om 15:39
19 Antwoorden / 3 Vragen

Heel simpel, uw verhuurder mag zonder uw instemming niets in of aan uw huurwoning veranderen. Wel dient u zich aan de regels van de wet te houden, door op elke verdieping tenminste één goedgekeurde rookmelder te plaatsen. Hieraan wordt reeds voldaan, dus geen plicht voor extra rookmelders.

rj
door rjw Mar 25, 2022 om 16:38
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Beweer je dat nu serieus? Dus als een verhuurder bijvoorbeeld verotte kozijn wil vervangen kan een huurder dat weigeren met als gevolg dat de eigernaar van de woning met verpaupering krijgt te maken waar hij niets tegen kan doen. Dat geloof je toch zeker zelf niet.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2022 om 16:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen wel jammer dat alle adverteerders voor rookmelders NIET melden dat de verhuurder verplicht wordt melders te plaatsen en dat dit feitelijk alleen aankopen worden voor eigenhuizen.