Sc
door Schoutenmaas5154 Jul 7, 2019 om 12:50
Huishouden & energie

Twijfel aan slimme meter

Hallo, sinds wij ee slimme meter hebben, verbruiken wij (zogenaamd) meer. Wij wonen al 45 jaar in dit huis, en ineens (sinds de slimme meter) verbruiken wij 1000 kWh meer, rara ???
Onze zoon ( die op zichzelf woont), heeft ook dit probleem.
Wat kunnen wij hier aan doen ?

[edit gegevens, redactie]

25007 22 Rapporteer

ma
door malty - Jul 7, 2019 om 13:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is uw jaarverbruik nu?

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2019 om 13:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

jo
door jorisw - Jul 7, 2019 om 13:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kan verschillende oorzaken hebben.

- was de vorige meter nog goed?
- nieuwe apparaten aangeschaft?

Je kunt een vrij simpele test doen: sluit alle elektrische apparaten uit, en sluit een verbruiker met een bekend verbruik aan. Bijvoorbeeld een 1000W bouwlamp. Laat deze 2 uur aan staan, de meter zou dan 2 kWh meer aan moeten geven. Als dat veel meer is kan je de meter laten ijken. Als de meter niet goed is krijg je dat geld terug.

panter22
door panter22 - Jul 7, 2019 om 15:46
6599 Antwoorden / Vragen

Krijg je elke maand de meterstanden niet door van de energiemaatschappij?
Misschien zijn er een paar maanden waarin extra veel stroom verbruikt wordt. Elektrische deken, kacheltje, oude droger etc.
Zelf elke dag gedurende een paar weken de meterstand bijhouden, Misschien komt daar wat uit. Kost niets. alleen wat moeite.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2019 om 16:47
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Over welke periode meet u? Als al gezegd leveren energieleveranciers maandelijk bij bezit van een slimme meter een verbruiksoverzicht aan met ook vergelijking met gemiddelden. U kreeg ook al een tip om zelf te meten door alles (dus ook pomp van cv, afzuigingsventilatore, etc. uit te zetten en uitsluitend een apparaat aan te sluiten waarvan het verbruik per uur bekend is. Dat behoeft geen bouwlamp te zijn maar ook een appaarat met bijv. 250 kwh/u verbruik en dat exact 4 uren laten aan staan. (2 uren om na te gaan of de meter dan meer of minder dan een verschil van 500 kw aangeeft ten opzichte van de startstand.)

costnix
door costnix Jul 8, 2019 om 17:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan wordt er één MW gebruikt, maar u bedoelt natuurlijk 250W per uur.

jo
door jorisw Jul 9, 2019 om 12:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maak het nu niet nodeloos ingewikkeld met verkeerd informatie. kW/uur is onzin. Het is kWh. kW's meet je niet over een periode, maar op een moment. Het energieverbruik is vermogen x tijd. Niet vermogen / tijd. Basiskennis natuurkunde (2e klas HAVO).

maffy1948
door maffy1948 - Jul 8, 2019 om 10:53
45 Antwoorden / 0 Vragen

Je denk toch niet dat die slimme meter voor ons gezinnen gemaakt is.
Hij is op afstand uit te lezen maar is dan ook te beinvloeden.
Ze zeggen wel van niet, maar als je kan lezen dan kan je ook schrijven.
Laten hem dan sneller tellen.
Laat Kassa of welke club ook het maar eens goed uitzoeken, wat allemaal kan.
Denk dat we schrikken.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grootste onzin.

no
door nokkie Jul 8, 2019 om 11:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken juist minder sinds wij de slimme meter hebben. Hebben hem nu ongeveer 4 jaar en ons verbruik is sindsdien gedaald, zowel gas als stroom.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nokkie

Dan zou ik maar een klacht indienen.:-))

jhogaarts
door jhogaarts Jul 8, 2019 om 11:53
101 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds wij ons nieuwe appartement in 2005 zijn gaan bewonen neem ik ook al sinds die tijd wekelijks de meterstanden op. Dus laat maar komen die nieuwe (slimme) meter met een mogelijk hoger verbruik.
Echter komt de (slimme) meter er bij mij niet in. Ik houd mijn meterstanden zelf wel bij en dat vind ik veel veiliger.

he
door henkie.penkie Jul 8, 2019 om 11:55
149 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 je hebt volkomen gelijk. In deze stelling komt het ook op neer dat je bij zelf energie opwekken op deze wijze meer energie te kunnen terugleveren en zo de zaak te beduvelen. Deze vogel gaat helaas niet op met de slimme meters zijn dusdanig beveiligd dat deze van buitenaf niet te beinvloeden zijn en daarom is het verhaal van Maffy1948 klink klare onzin.

he
door henkie.penkie Jul 8, 2019 om 12:18
149 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de gene die het nog niet weten, in 2023 worden alle anaologe (draaischijfmeters) verboden, dit is door Wiebes aangekondigd als de nieuwe salderings-regeling mogelijk in werking zal treden. Dit is nog niet zeker. Waarom niet kiezen voor een slimme meter dit is echt dom als je hem nu gratis geplaatst kunt krijgen weiger je deze dat kost het je straks als nog geld als deze verplicht wordt en dan beginnen de klagers over de slimme meter weer te zeiken. En voor de slimmerikken die menen dat deze door anderen uitgelezen kan worden dit is grote fabel. Wil je dit niet hebben dat deze uitgelezen wordt, dit kan trouwens alleen de Netwerkbeheerder en nieumand anders. Kun je dit uit laten zetten. Het grote nadeel is dat je dan zelf de meterstanden moet doorgeven. Heb je het op afstand uitlezen aan laten staan krijg je elke maand een duidelijk overzicht van je gebruik via je email of via de post om de 2 maanden in je brievenbus. Het uitzetten van het op afstand uitlezen kan alleen de Netwerkbeheerder en nieumand anders. Verder geeft de Netwerkbeheerder jouw meterstanden door aan je energie-leverancier.die je op dit moment hebt. Ook is het zo als je zonnepanelen hebt en je levert meer energie terug dan dat je zelf verbruikt doet men er verstanding aan om dan voor een slimme meter te kiezen zodat je voor de salderings regeling in aanmerking komt. Hier dient men minimaal een digitale 2 standen meter te hebben die het verbruik en de teruggeleverde opgewekte energie te registreren. Dit is bij een analoge draaischijfmeter niet mogelijk. En kom je met deze meter niet in aanmerking voor de wettelijke salderingsregeling.

aw
door awm Jul 8, 2019 om 16:15
44 Antwoorden / 8 Vragen

@henkiepenki
"Dit is bij een analoge draaischijfmeter niet mogelijk. En kom je met deze meter niet in aanmerking voor de wettelijke salderingsregeling."

Die goeie ouwe meter draait gewoon de andere kant op. (oud nieuws)

ma
door malty Jul 8, 2019 om 17:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@henkie.penkie
Waarom vanaf 2023 een (slimme) meter met 2 telwerken bij zonnepanelen verplicht wordt, is omdat het salderen afgebouwd wordt en duidelijk moet zijn hoeveel stroom er geleverd en teruggeleverd is.
Sommige analoge meters draaien gewoon terug en kun je niet zien hoeveel er teruggeleverd is.

Le
door LeCorbeau Jul 8, 2019 om 20:19
38 Antwoorden / Vragen

Wat me opvalt is dat mensen echt naïef zijn als het gaat om slimme meters en beweren dat die goed beveiligd zijn. Sorry hoor, alles wat digitaal of smart is kan gehackt worden met alle gevolgen van dien. Bovendien je privacy is in het geding en je vrijheid.Smart worden enkel de apparaten, helaas geldt dat niet voor de mens. Dit allemaal onder het mom van gemak , milieu en weet ik het allemaal wordt van alles door onze strot geduwd. Zo kan men op afstand zien, met hoeveel personen je woont als er ineens meer vebruik is, wie zegt niet dat men een huis binnenvalt omdat men denkt dat je een wietplantage hebt terwijl je met meerdere mensen gaat wonen.Dit is helemaal niet om ons energiebewust te maken, maar is Big Brother ten voeten uit. In de DDR zou die nog bestaan, zou men ervan hebben gesmuld.Ik vind het een eng idee hoe mensen blindelings overal achternalopen. Mensen wees eens een beetje kritisch. Oh ja, ben zelf liefhebber van gadgets, maar sinds de smart things in het leven ben ik erg kritisch geworden.

gerbera
door gerbera Jul 9, 2019 om 11:27
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Zo kan men op afstand zien, met hoeveel personen je woont als er ineens meer vebruik is, wie zegt niet dat men een huis binnenvalt omdat men denkt dat je een wietplantage

Ik ben dol op grapjes, er wordt al zo weinig gelachen. Ik heb het genot van een groentetuin waarop rond deze tijd van alles is te oogsten. Dit moet verwerkt worden voor de vriezer dus geblanceerd, gekookt enz. Ik kook electrisch dus mijn stroomverbruik zal in die periode aardig omhoog gaan maar ondanks dat zijn en blijven we echt maar met zijn tweeën. En mochten ze binnenvallen, kunnen ze helpen met het schoonmaken van de groente en fruit want daar zit best wel wat werk aan;-)).

jo
door jorisw Jul 9, 2019 om 12:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het aluhoedje knelt je gezond verstand af.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 9, 2019 om 15:46
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend allemaal en dan te bedenken dat een analoge dus oude meter in ieder geval wel te beïnvloeden is door iemand die daar verstand van heeft en er op uit is.
Ik heb een slimme meter en zie geen verschil in verbruik t.o.v. de oude meter anders dan in de zin dat ik mij voor een deel van het gas heb afgeschakeld (kook electrisch) en zie alleen maar winst.

ma
door marie47 - Jul 8, 2019 om 11:29
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al vaker gehoord dat na het plaatsen van de slimme meter het verbruik omhoog schiet.
Er is ook al vaker aandacht besteed aan onbetrouwbare meters.

Misschien toch eerst de raad van enkele pannel leden opvolgen en het zelf testen, anders bent u waarschijnlijk ook nog de kosten van het nakijken kwijt.

ro
door roderakker - Jul 8, 2019 om 11:40
17 Antwoorden / 20 Vragen

1000kwh? dat is nogal wat.
Ik houd mijn verbruik ook bij via de slimme meter en kan geen echt grote toename constateren anders zou ik wel aan de bel trrekken .
Ik verbruik heel weinig dus
 alhoewel er een lichte stijging te zien is is dat te kort om er ongerust over te zijn en moet ik het eerst een aantal maanden blijven volgen.

he
door henkie.penkie - Jul 8, 2019 om 11:49
149 Antwoorden / 0 Vragen

Door welke Netwerkbeheerder is deze geplaatst ?

Si
door Sint.Bernard - Jul 8, 2019 om 12:45
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb geen slimme ????? meter en die komt er ook niet.

@H
door @HENK@ Jul 8, 2019 om 20:13
158 Antwoorden / 1 Vragen

en je vind jezelf nu slim??

holstein
door holstein Jul 10, 2019 om 11:45
922 Antwoorden / 16 Vragen

En gelijk heb je, hier ook niet, totdat er op een gegeven moment een verplichting komt, want dan keuren ze alle oude meters gewoon af.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jul 8, 2019 om 12:48
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Er zijn 2 mogelijkheden.
1. U vergist zich
2. De meter is kapot.
Zoals eerder vermeld, kijk naar uw jaar verbruik en als er dan iets niet klopt kan u veder gaan zoeken/klagen.

Wij hebben reed jaar en dag een slimme meter en ook in onze omgeving kregen wij die klachten.
De meters werden bij ons in de winter geplaatst en dan verbruik je meer energie.

Het kan ook zijn dat er in uw huis iets staat dat kapot is en daardoor veel meer stroom gebruikt. Een 30 jaar geleden hadden wij het met een defecte  koelkast.

Maar het verhaal dat  het energie bedrijf de meters gaan beinvloeden slaat helemaal nergens op.
U zult dat dan toch ook moeten kunnen aantonen.

@H
door @HENK@ Jul 8, 2019 om 20:15
158 Antwoorden / 1 Vragen

je vergeet 3 . de oude meter was kapot...

ev
door evertgd - Jul 8, 2019 om 13:19
41 Antwoorden / 0 Vragen

Een slimme meter. Vooral slim van de energieleverancier. Bij ons komt zo'n ding er niet in.

@H
door @HENK@ Jul 8, 2019 om 20:16
158 Antwoorden / 1 Vragen

ook jij denkt dus slim te zijn .... :-)

hi
door hipppo - Jul 8, 2019 om 13:46
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het begrip 'slimme meter' is eigenlijk flauwekul. Wie denkt dat je d.m.v. eern slimme meter het energieverbruik beter kan volgen en sturen houdt zichzelf voor de gek. Er is maar één manier om het energieverbruik te beperken en dat is een aantal electrische apparaten niet (meer) gebruiken. Wasdroger, vaatwasser, magnetron etc. Mijn jaar verbruik is nooit hoger geweest dan 2000Kwh, met vijf personen in huis. Nu we nog met z'n tweeën zijn is het gezakt naar iets meer dan 1400Kwh.

reivi22
door reivi22 - Jul 8, 2019 om 13:52
66 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt als het goed is ook het daadwerkelijke  live verbruik aflezen op de meter.
Kijk eerst eens even wat op een moment op de dag uw daadwerkelijke  live verbruik is en schrijf dat op.
Schakel dan zoveel mogelijk apparaten, stekkers ,adapters  etc.. uit.
Desnoods ook even uw koelkast.
Blijft ie aan,dan zal dat zo 100 watt aan stroom moeten zijn met intervallen uiteraard.
Indien u een getal gaat zien over het verbruik,schat dan even in of dat juist zou kunnen zijn.
Schakel daarna zeg maar even de tv aan ,55 inch tv zou zomaar eens 100 watt kunnen zijn.
En kijk eens of de meter daadwerkelijk  100 watt meer aan geeft.
Kloppen de getallen nog niet loop uw hele huis eens na of er ergens stroomvretende apparaten aan (zouden) kunnen staan zonder dat u daar erg in heeft.
De simpelste manier zou zijn alles uit en zeg maar voor 10 uur een lamp of apparaat aan laten wat 100 watt per uur verbruikt.
Dan zou de meter minimaal 1000 watt = 1 kwh verbruikt moeten hebben.
Indien de waarden nog niet kloppen moet u contact opnemen met uw stroomleverancier of uw netwerkbeheerder zoals Liander of een andere in uw regio.
Dan gaan zij kijken of uw meter goed geijkt is.
Heb zelf ook een digitale meter en hikte er toch wel tegen aan met al die verhalen.
Ikzelf schrijf maandelijks mijn waarden op en tot opheden kloppen de waarden exact met mijn verbruik.
Er zou nog één  optie kunnen spelen dat uw oude analoge meter niet meer goed was en juist te weinig in rekening heeft gebracht.
Succes

Tinus7
door Tinus7 - Jul 8, 2019 om 15:04
3 Antwoorden / Vragen

Afgelopen jaar ben ook ik meer gaan gebruiken volgens de meter
werkte de meeste dagen in de schuur
afgelopen jaar niet toch c.a 250 kw omhoog en geen nieuwe apparaten gekocht

1paul
door 1paul - Jul 8, 2019 om 15:38
3123 Antwoorden / 0 Vragen

vraag een andere meter aan, je kunt een ferarismeter aanvragen, weet niet of jouw netbeheerder deze weer wil plaatsen maar je kunt ook een niet slimme electronische meter laten plaatsen, dit kost je iets van 72 euro maar je bent wel van dat 'slimme" ding af...

Overigens is geen enkele meter "slim"het enigste is, hij is op afstand uit te lezen en dus kun je ook op afstand erin...

jo
door jorisw Jul 9, 2019 om 12:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Smart grid.... Daarvoor zijn smart meters een essentieel onderdeel.

Pi
door Piet 01 - Jul 9, 2019 om 01:09
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Meten is weten!

Ik had ook een flink hoger verbruik door alle negatieve berichten heb ik zelf een oude analoge geijkte meter enkele weken in serie aangesloten en wat constateer ik?
Excact dezelfde weergave ! Ergo dus geen slimme meter die afwijkt !!!
Ergens is ons verbruik omhoog gegaan ik weet alleen niet waar.

clio23
door clio23 - Jul 9, 2019 om 08:52
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al jaren ongeveer hetzelfde energie verbruik, ook na plaatsing van de slimme meter. Alleen afgelopen jaar is deze behoorlijk gestegen door de warme zomer. Veel verbruikt door koelen. Kan dat bij u en uw zoon ook niet het geval zijn?

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 10, 2019 om 01:55
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vind het opvallend dat je dit verhaal regelmatig tegenkomt.
Zit er misschien toch een addertje onder het gras bij de slimme meter?

Em
door Emmap - Jul 15, 2019 om 22:05
162 Antwoorden / 8 Vragen

1000 kWh is wel heel veel lijkt me... ik weet niet wat uw jaarverbruik de laatste jaren was, maar het is ongeveer wat ik in 1 jaar verbruik.

Over hoger verbruik na plaatsing van een slimme meter is al heel veel gevraagd en geschreven op dit forum, zoek ook eens in oude vragen. Ook elders op internet, bij consumentensites en sites over consumentenrecht is het onderwerp besproken.

Ik herinner me antwoorden dat er standaard per 24 uur 1 'tik' (1 kWh) geregistreerd zou worden (dat zou een soort van controle op de werking van het apparaat zijn??) of dat waar is weet ik niet, ook niet uit eigen ervaring.
Stel dat het zo zou zijn, dan zou er al 365 kWh per jaar geregisteerd worden - alleen aan die controle-tikken... klinkt toch bizar?!
Een eensluidende conclusie herinner ik me niet van die vragen en antwoorden, maar er zijn m.i. wel zo veel meldingen van hoger verbruik dat het te denken geeft...

Is dit niet een onderwerp om eens goed in te duiken, Kassa-redactie?
Met zo veel leden op het forum, en vast veel mensen die heel goed hun verbruikscijfers van vele jaren nog kunnen tonen...