Ke
door Keeskoppe Feb 1, 2018 om 13:32
Huishouden & energie

Uitval inductiekookplaat atag

goede middag

wij hebben al enige tijd een Atag inductiekookplaat van het type IG 9071MX/MT in onze keuken

Prachtige kookplaat maar van begin af aan valt er soms een kookgroep uit om voor ons onduidelijke redenen.

Als we dan in de meterkast de stop er uit draaien en deze vervolgens weer aandraaien doet de kookplaat het weer.

Voor de duidelijkheid de stop en de aardlek slaan er niet uit.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

hoor het graag hoe we dit probleem kunnen oplossen

29696 17 Rapporteer

pe
door pebk - Feb 1, 2018 om 13:35
581 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het een idee om eens een expert naar de stoppenkast te laten kijken. Stoppen horen door te slaan in plaats van los te gaan zitten. Ik zou de meterkast niet vertrouwen.

jo
door jorisw Feb 1, 2018 om 17:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik het lees gebruikt TS de stoppen alleen maar om de kookplaat even spanningsloos te maken (i.p.v. de plint onder de keukenkastjes weg te halen en op de grond te gaan liggen om de stekker er even uit te halen).  TS schrijft ook nergens de stoppen los zitten.

anduril
door anduril Feb 2, 2018 om 16:00
167 Antwoorden / 1 Vragen

Zou eerder de kookplaat na laten kijken.  Met de stop en aardlek is zo te lezen niets mis.

pe
door pebk Feb 2, 2018 om 17:12
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ah verkeerd gelezen. Ik las dat de stop los schoot.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2018 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gebeurt het altijd als u dezelfde plaat gebruikt?

En als u die stop er niet uitdraait, doet hij het dan na verloop van tijd wel weer, of moet u dan per se dezelfde handeling plegen?

Hebt u voor die kookplaat twee aparte groepen, of zit er in de kookplaat soms een veiligheid ingebouwd dat er een of meerdere platen uitgeschakeld worden als u teveel stroom afneemt?

Hebt u er weleens nieuwe stoppen ingedaan?

Ik zie in de lijst met gebruiksaanwijzigingen uw type niet staan.

Ge
door Genee - Feb 1, 2018 om 13:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de kookplaat eens resetten door gedurende een half uur de stroom eraf te halen, stekker of zekeringen eruit.
U kunt ook uw vraag stellen op gebruikershandleiding.nl.
https://www.gebruikershandleiding.com/zoeken.asp

hansje klein
door hansje klein - Feb 1, 2018 om 14:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voor de klusser, die in de meterkast alles al heeft nagekeken ...

- Eerst de gebruikshandleiding lezen:

https://www.gebruikershandleiding.com/ATAG-IG907-1MX/preview-handleiding-3037.html?page=0086

- Dan de klussite (lees ook de laatste opmerking):

https://www.klusidee.nl/Forum/inductie-kookplaat-de-pit-links-voor-valt-uit-t59241.html

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2018 om 14:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is dat niet erg 'antiek'; stoppen?

ja
door janf43 Feb 1, 2018 om 22:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Oudere huizen hebben die nog steeds.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2018 om 14:06
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nog een meterkast met van die witte stoppen? Dat kan nooit goed gaan.
Lees deze info eens:
http://keuken.inforaam.nl/keuken-apparatuur/inductie-kookplaat-op-een-enkele-groep/

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er mis met die zekeringen? Komen nog in duizenden huishoudens voor.

panter22
door panter22 Feb 1, 2018 om 14:16
6599 Antwoorden / Vragen

Dat wordt het tijd deze te vervangen.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u schrijft dat kan nooit goed gaan.

marita5
door marita5 - Feb 1, 2018 om 14:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo KeesKoppe ,

Probeer dit eens :

Toelichting resetten inductie kookplaat

Sommige elektronische storingen in uw kookplaat lost u op door het apparaat te resetten. Dit doet u door het apparaat minstens 30 minuten spanningsloos te maken.

Maak het apparaat spanningsloos door de stekker uit het stopcontact te halen of de zekeringen in de meterkast uit te schakelen. Het heeft geen zin het apparaat uit te schakelen met de aan/uit-toets.

Als de storing zich blijft voordoen, moet er een andere oplossing gezocht worden.

bron: atag.nl

ro
door ron503 - Feb 1, 2018 om 14:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat als u de stop weer goed aandraait de kookplaat weer werkt, dat maakt de kans groot dat een los contact of een defecte stoppenhouder in de groepenkast de oorzaak zou kunnen zijn. Al met al een niet zo veilige situatie die door een liefst erkend elektro monteur hersteld dient te worden.

Ge
door Genee Feb 1, 2018 om 16:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk eerder dat het uitdraaien en indraaien van de zekering hetzelfde effect geeft als de stekker van de kookplaat uit het stopcontact trekken en er weer instoppen, de kookplaat even spanningsloos maken, resetten.

anduril
door anduril Feb 2, 2018 om 16:03
167 Antwoorden / 1 Vragen

TS geeft duidelijk aan dat het om één kookgroep gaat.  Dus ligt het aan de kookplaat en niet aan de zekering of de aardlek.

simon55
door simon55 - Feb 1, 2018 om 16:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Normaal gesproken heb je voor n inductie kookplaat n aparte groep nodig. Is dat bij u niet zo dan ?

ja
door janf43 Feb 1, 2018 om 22:13
733 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een inductie kookplaat zijn 3 groepen nodig.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 15:27
20 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds wanneer?

gerbera
door gerbera Feb 3, 2018 om 13:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt er helemaal van af of het een 3fase of een 230v plaat is en het vermogen (Watt) is per kookgroep is.

pe
door peentjes - Feb 1, 2018 om 16:58
421 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang ze werken mag u ze noemn hoe u wilt. Ik heb zes stoppen die het prima doen.

panter22
door panter22 Feb 2, 2018 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Ook als de inductiekookplaat aanstaat? Heb je tegelijk de oven en vaatwasser er bij aan?

krezie
door krezie - Feb 2, 2018 om 13:07
20 Antwoorden / 0 Vragen

Zit er wel een pasmoer achter de zekering?

anduril
door anduril Feb 2, 2018 om 16:04
167 Antwoorden / 1 Vragen

Hou toch op over de zekering.  TS geeft aan dat het om één kookgroep gaat.

holiday
door holiday - Feb 2, 2018 om 13:23
102 Antwoorden / 12 Vragen

Het heeft niets met de stop te maken, als hij de stop er uit draait en erin draait, kan de inductiekookplaat zich resetten omdat hij even geen stroom krijgt. Het probleem zit dus in de kookplaat.

Ad
door Ad007 - Feb 2, 2018 om 14:22
13 Antwoorden / Vragen

Precies Tijger1 Deze kasten zitten nog in duizenden woonhuizen en bedrijven (ook bij mij in huis en bedrijfsruimte zelfs hier en daar de oude kleuren groen, rood en grijs. Maar wel met plastic mantel. Geen enkel probleem en als ik nieuw aanbouw doe doe ik dat met de moderne kleuren Bruin, blauw en geel/groen. Maar voor mensen in voororlogse huizen waar nog bedradien met katoenen-mantel en stalen electrische-pijp die zou ik zeker aanraden te vervangen.
Dit wegens de zeer hoge kans op brand door kortsluiting, heb ooit roodgloende pijpen gezien in oude huizen door kortsluiting met de stalen pijp die als aarde ging fungeren.

Ik raad ze dan ook aan de bedrading en waar mogelijk ook de stalen pijp te vervangen voor plastic pijp en nieuwe bedrading.
Ook zou ik daar de verouderde meterkast aanpasen naar modern 3-fasen systeem omdat dit vaak ook niet het geval is.

Het kwam veelvuldig voor dat er alleen maar een fase van 240 V in oudere huizen ligt. Daarnaast was het ook wel gebruikelijk dat in rijtjeshuizen er een meterkast gedeeld werd met bv 2 of 3 huizen.
In die tijd had men nog geen groot verbruik met  wasmachine, vaatwasser en kachels die men op stroom lieten draaien. Dus daar was een 1 fase van (toen 220V) meer dan genoeg.

hans515
door hans515 - Feb 2, 2018 om 14:54
250 Antwoorden / 117 Vragen

Wat Maritas ook aangeeft lijkt mij heel reél, zoek het in de electronica en begin met resetten, de spanning er geheel af en na enige minuten inschakelen en zien of dat iets doet. En anders een techneut van Atag laten komen!
Succes!

mo
door mof - Feb 2, 2018 om 15:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Blijkbaar start e.e.a. opnieuw op als u de spanning eraf haalt, werkt het ook als u alleen de stekker eruit trekt?

anduril
door anduril Feb 2, 2018 om 16:06
167 Antwoorden / 1 Vragen

Ja natuurlijk, dat is hetzelfde. Hè hè.

ka
door kareuter - Feb 2, 2018 om 15:54
22 Antwoorden / 3 Vragen

Korte simpele vragen:

1 - Wat zegt de leverancier er van?
2 - Wat zegt ATAG er van?
Deze instanties zullen vermoedelijk het beste op de hoogte zijn met het wel en wee van (allerlei) inductiekookplaatproblemen.
Voor dat u bij deze twee (stuk voor stuk) aan de bel trekt: noteer de gegevens van het apparaaten leg die info voor uw neus als u gaat bellen,
probeer er ook achter te komen hoe de aansluiting is gemaakt, heeft u een 1 phase abonnement bij uw energieleverancier of een 3 phasen abonnement. (2 phasen abonnement bestaat niet)
Bij een 3 phasen aansluiting zou u een speciale aansluiting met een heel aparte contactdoos moeten hebben, heet volgens mij nog steeds een Perilex aansluiting.
Denk er ook om dat zich in uw kookplaat bijzondere electronica bevindt, laat er geen amateur met zijn vingers aanzitten.
Succes toegewenst.

C. Kramer

gerbera
door gerbera - Feb 3, 2018 om 14:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het juist heb heeft u een 2 fase aansluiting. Het is belangrijk dat bij de aansluiting op de plaat de draadkleuren overeen komen met die in het stopcontact. M.a.w. De kleur van L1 aansluiting op de plaat moet overeen komen met de kleur in het stopcontact. Zo ook met L2. Kontroleer ook of de N1 en N2 vanaf de juiste zekering (stotzen) zijn aangesloten. Dus L1 en N1 als set via een groep en L2 en N2 als set via een andere groep.